Budgetmoderkort för Ryzen 5 3600

Permalänk
Medlem

Budgetmoderkort för Ryzen 5 3600

Beställde nyligen MSI B450 A Pro Max från CDON för 740 kr, men efter kontakt med Computersalg visade sig detta vara ett MSI B450M A Pro Max, ett Micro-ATX kort.

Har ni några tips på andra Ryzen 3000 Ready moderkort (utan BIOS uppdatering), gärna ATX och gärna under tusenlappen.

Ska klara 2x8 GB 3200Mhz och en M.2 med PCIe Gen3 x4-gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Beställde nyligen MSI B450 A Pro Max från CDON för 740 kr, men efter kontakt med Computersalg visade sig detta vara ett MSI B450M A Pro Max, ett Micro-ATX kort.

Har ni några tips på andra Ryzen 3000 Ready moderkort (utan BIOS uppdatering), gärna ATX och gärna under tusenlappen.

Ska klara 2x8 GB 3200Mhz och en M.2 med PCIe Gen3 x4-gränssnitt.

MEH!
Vad säger du?!
Beställde två stycken igår.
Vill ju verkligen inte ha något Micro-ATX kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Beställde nyligen MSI B450 A Pro Max från CDON för 740 kr, men efter kontakt med Computersalg visade sig detta vara ett MSI B450M A Pro Max, ett Micro-ATX kort.

Har ni några tips på andra Ryzen 3000 Ready moderkort (utan BIOS uppdatering), gärna ATX och gärna under tusenlappen.

Ska klara 2x8 GB 3200Mhz och en M.2 med PCIe Gen3 x4-gränssnitt.

Var fick du info ifrån att det skulle var ett Micro-ATX kort?
Jag var precis in och kollade min sida hos Computersalg och där står följande;
"5739999 MSI B450-A PRO MAX - Bundkort - ATX - Socket AM4 - AMD B450 - USB 3.1 Gen 1, USB 3.1 Gen 2 - Gigabit LAN - onboard grafik (CPU påkrævet) - HD Audio (8-kanaler)"

Både texten och artikelnummer anger rätt kort. https://www.computersalg.se/i/5739999/msi-b450-a-pro-max-bund...

Det skulle vara konstigt om jag får något annat än det som står angivet på min beställning.

Tycker du kan prova att beställa ett igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte mATX-moderkort då? Det passar ju fint i ett vanligt ATX-chassi.

Permalänk
Medlem

Kortet på bilden är definitivt inte uATX utan fullständigt ATX, och det är också vad det står i specen. Kan dock tro att du har rätt, eftersom en snabbkoll på computersalg visar att ATX-varianten är ett par hundralappar dyrare där.

Rent allmänt tror jag att det är MSIs MAX-serie som gäller för B450 med Ryzen 3000-serien. Då finns det ett par alternativ, men det är också computersalg via CDON och de är c:a 400 kr dyrare allihop.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför inte mATX-moderkort då? Det passar ju fint i ett vanligt ATX-chassi.

För min del, eller rättare sagt grabbens som kommer få nytt chassi i födelsedagspresent, så kommer jag förmontera detta kort.
Det var billigt och fyller det grundläggande behoven.
Vill han sedan köpa ett annat kort med mer bling så får han spara själv.
Men ett Micro kort skulle se för taffligt ut i ett Dark Base Pro 900.

Sorry för OT och lite kapning av tråd.

Men jag tycker du kan beställa ett, om du nu inte är helt säker på din sak.
Då får du gärna dela med dig av infon!

Permalänk
Medlem

@OP Varför är bios flashback inte ett alternativ? Min rekommendation för budget-moderkort för Ryzen 3000-serien är definitivt Tomahawk (Max). Vet inte om det finns några vinnare när man går lägre i pris än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

MEH!
Vad säger du?!
Beställde två stycken igår.
Vill ju verkligen inte ha något Micro-ATX kort!

Jadu, tycker det verkar väldigt märkligt jag också. I orderbekräftelsen som Computersalg skickade efter den hade processats hos CDON, så stod följande varunummer (5740003).

När jag söker på webbsidan så får jag fram detta kort: https://www.computersalg.se/i/5740003/msi-b450m-a-pro-max-mic...

Kontaktade deras support idag där han sade att kortet som hade beställts från deras fjärrlager/leverantör var ett MSI B450M, det som länkats ovan. Om denna supportsnubbe svamlade, eller om det faktiskt är så, vet jag inte. Men ville själv inte ta risken att vänta 1 vecka och få fel moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

@OP Varför är bios flashback inte ett alternativ? Min rekommendation för budget-moderkort för Ryzen 3000-serien är definitivt Tomahawk (Max). Vet inte om det finns några vinnare när man går lägre i pris än så.

Verkar vara ett jäkla meck med att ha en gammal processor i för att kunna uppgradera etc, orkar inte med det, vill ha plug and play. Beställde till slut samma kort som ovan, MSI B450 Pro Max, men från Inet för 1149kr istället så man är säker på att få rätt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Var fick du info ifrån att det skulle var ett Micro-ATX kort?
Jag var precis in och kollade min sida hos Computersalg och där står följande;
"5739999 MSI B450-A PRO MAX - Bundkort - ATX - Socket AM4 - AMD B450 - USB 3.1 Gen 1, USB 3.1 Gen 2 - Gigabit LAN - onboard grafik (CPU påkrævet) - HD Audio (8-kanaler)"

Både texten och artikelnummer anger rätt kort. https://www.computersalg.se/i/5739999/msi-b450-a-pro-max-bund...

Det skulle vara konstigt om jag får något annat än det som står angivet på min beställning.

Tycker du kan prova att beställa ett igen.

Om det står 5739999 så förstår jag att det verkar rätt, för min del stod 5740003 och supporten hänvisade då till B450M kortet, se svar ovan.

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 'Gigabyte B450 Aorus M' som funka prima med Ryzen 5 3600X

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Om det står 5739999 så förstår jag att det verkar rätt, för min del stod 5740003 och supporten hänvisade då till B450M kortet, se svar ovan.

Vilken osis.
Verkar ju konstigt om vi skulle få olika grejer när vi beställt samma sak från CDON.
Du ska inte prova att lägga lite press på dem att skicka det du beställt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Vilken osis.
Verkar ju konstigt om vi skulle få olika grejer när vi beställt samma sak från CDON.
Du ska inte prova att lägga lite press på dem att skicka det du beställt?

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt väldigt konstigt, hade nog kunnat prova det nu när du säger det, antog bara att det var ett skrivfel på CDON. Så beställde från Inet tidigare idag istället, avbeställde från Computersalg, och fick betala 400 kr extra, då får man ju grejerna utan strul iaf. Surt är det. Hojta gärna till när du får dina om du fick rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Verkar vara ett jäkla meck med att ha en gammal processor i för att kunna uppgradera etc, orkar inte med det, vill ha plug and play. Beställde till slut samma kort som ovan, MSI B450 Pro Max, men från Inet för 1149kr istället så man är säker på att få rätt kort.

Många MSI moderkort kan flasha bios utan processor.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Väldigt väldigt konstigt, hade nog kunnat prova det nu när du säger det, antog bara att det var ett skrivfel på CDON. Så beställde från Inet tidigare idag istället, avbeställde från Computersalg, och fick betala 400 kr extra, då får man ju grejerna utan strul iaf. Surt är det. Hojta gärna till när du får dina om du fick rätt

Skumt är det...
Det ska jag göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Väldigt väldigt konstigt, hade nog kunnat prova det nu när du säger det, antog bara att det var ett skrivfel på CDON. Så beställde från Inet tidigare idag istället, avbeställde från Computersalg, och fick betala 400 kr extra, då får man ju grejerna utan strul iaf. Surt är det. Hojta gärna till när du får dina om du fick rätt

Hepp!!!

Nu kollade jag min PDF; i min mail!
GahahahAAAAAHHH!

Där står MICRO kortet angivet!
Så, på CDON;s sida en text med tillhörande rätt bild, samt en ean kod som också anger "rätt" produkt.
På Computersalgs beställningssida rätt text och artikelnummer.

I min PDF ett helt annat artikelnummer, med samma text fast det är tillagt "Modelnr.: B450M-A PRO MAX" i slutet.
Känns inte helt schysst.

Jag har nu mailat dem angående detta och skickat skärmdumpar med all info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Hepp!!!

Nu kollade jag min PDF; i min mail!
GahahahAAAAAHHH!

Där står MICRO kortet angivet!
Så, på CDON;s sida en text med tillhörande rätt bild, samt en ean kod som också anger "rätt" produkt.
På Computersalgs beställningssida rätt text och artikelnummer.

I min PDF ett helt annat artikelnummer, med samma text fast det är tillagt "Modelnr.: B450M-A PRO MAX" i slutet.
Känns inte helt schysst.

Jag har nu mailat dem angående detta och skickat skärmdumpar med all info.

Fyfan. Något uppenbart fel från Computersalgs sida, vilket de bör stå för i min mening. Nu är även priset uppdaterat på CDON's sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Fyfan. Något uppenbart fel från Computersalgs sida, vilket de bör stå för i min mening. Nu är även priset uppdaterat på CDON's sida.

Fick svar av Computersalg, de ursäktade felet och rättade till min beställning!
Så nu får jag två fullstora kort till väldigt bra pris!

Tycker det var schysst för av dem. De hade lika gärna kunna skyllt på något fel. Bra och schysst bemötande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Fick svar av Computersalg, de ursäktade felet och rättade till min beställning!
Så nu får jag två fullstora kort till väldigt bra pris!

Tycker det var schysst för av dem. De hade lika gärna kunna skyllt på något fel. Bra och schysst bemötande.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt! Skulle provat detsamma själv Vet inte varför jag inte tänkte på det. Kul att det löste sig iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Verkar vara ett jäkla meck med att ha en gammal processor i för att kunna uppgradera etc, orkar inte med det, vill ha plug and play. Beställde till slut samma kort som ovan, MSI B450 Pro Max, men från Inet för 1149kr istället så man är säker på att få rätt kort.

Kul att det löste sig, men mig veterligen behöver man inte ha en gammal CPU för att uppdatera bios via flashback då det görs utan att sätta på datorn. Kan inte historian av funktionen men misstänker att den lades till just pga att undvika CPU-byten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Kul att det löste sig, men mig veterligen behöver man inte ha en gammal CPU för att uppdatera bios via flashback då det görs utan att sätta på datorn. Kan inte historian av funktionen men misstänker att den lades till just pga att undvika CPU-byten.

Jag vet inte om jag är helt blåst, men har läst väldigt mycket om att vissa moderkort inte stödjer Ryzen 3000 serien ur lådan, och att man behöver en äldre CPU för att kunna uppdatera dess BIOS. Också läst att Inet gör detta mot en kostnad, osv.

Blandar jag ihop detta med något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrackN:

Jag vet inte om jag är helt blåst, men har läst väldigt mycket om att vissa moderkort inte stödjer Ryzen 3000 serien ur lådan, och att man behöver en äldre CPU för att kunna uppdatera dess BIOS. Också läst att Inet gör detta mot en kostnad, osv.

Blandar jag ihop detta med något?

MSI:s kort som heter MAX i namnet är Ryzen 3000 Ready.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

MSI:s kort som heter MAX i namnet är Ryzen 3000 Ready.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är jag medveten om, tänkte mer eftersom jag i mitt ursprungliga inlägg efterfrågade andra moderkort som var Ryzen 3000 Ready.

Permalänk
Medlem

@TrackN:
Återigen, mig veterligen, så behövde man en gammal CPU för att kunna komma åt bios update funktionaliteten i tidigare generationer, något som även fick mig att avvakta med en Ryzen-build, vilket är varför vissa (alla?) moderkortstillverkare introducerade bios flashback (verkar ha olika namn hos olika tillverkare) där du lägger bios-filen på en USB (via en annan enhet dvs), kopplar in den i en bios flashback usb-slot på moderkortet (här är en bild på mitt moderkort ex, du ser att den undre nedre blåa USB-ingången är märkt BIOS), och sen trycker man på en fysisk bios update-knapp. Moderkortet läser då in bios-filen och flashar bios, och sen är du good to go. Du sätter inte på datorn för att flasha.

När jag valde moderkort var Tomahawk på en lista av kandidater just för att den hade flashbackfunktionalitet, och i övrigt grymt prisvärd, men valde mitt nuvarande pga VRM's och för PCIEx4 för framtida uppgradering av NVME-SSD när dessa maxar bandbredden till en okej peng finns på marknaden. Sen i framtiden när det är dags att uppgradera datorn igen har jag en grym hemmaserver för resten av dess liv. Hade jag bara gått prismedvetenhet och vad komponenterna ska användas för idag hade jag definitivt tagit en Tomahawk.

Obligatorisk disclaimer att jag inte googlade eller faktakollade något av påståendena i detta inlägg när jag skrev detta, så ta det för den fingervisning det är.

Permalänk
Medlem

Skönt att det verkar ha löst sig för er som beställt från CDON/Computersalg.

Jag som tipsade om det här på Swec.... får be om ursäkt om ni valde att köpa det pga mig. Borde ha kollat länken hela vägen. Ingen bra känsla att handla därifrån om det ska strula så här?

MSI brädor har (i nästintill samtliga fall) ingbyggd USB flashmetod. Gäller även i budgetsegmentet. Man behöver alltså inte en gammal cpu för att flasha till ny bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Skönt att det verkar ha löst sig för er som beställt från CDON/Computersalg.

Jag som tipsade om det här på Swec.... får be om ursäkt om ni valde att köpa det pga mig. Borde ha kollat länken hela vägen. Ingen bra känsla att handla därifrån om det ska strula så här?

MSI brädor har (i nästintill samtliga fall) ingbyggd USB flashmetod. Gäller även i budgetsegmentet. Man behöver alltså inte en gammal cpu för att flasha till ny bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Tipset var ju bra!

Jag tackar och bockar hela vägen. Fick två vettiga Ryzen 3000 Ready kort till riktigt bra pris.
Det enda det kostade var ett mail och några timmars fundering kring felet. Sedan löste det sig galant.

Enda sättet att kolla hela vägen hade varit att lägga en beställning och sedan vänta på bekräftelsen, för det var först där det var fel. Det känns lite overkill att behöva kontrollera på det viset.