Intel Core i9-10900K matchar prestanda hos Ryzen 9 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Såvida priset inte hamnar nästan 1000kr under 3900x så är det en flopp.
Då du behöver en helt ny plattform för någon tusenlapp till.
(alltså måste du köpa nytt moderkort, finns ej lga 1200 begagnat på ett bra tag.)

Du glömde att man måste köpa en herrejösses cpukylare oxå

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Viking
Skrivet av hakd:

Såvida priset inte hamnar nästan 1000kr under 3900x så är det en flopp.
Då du behöver en helt ny plattform för någon tusenlapp till.
(alltså måste du köpa nytt moderkort, finns ej lga 1200 begagnat på ett bra tag.)

Tänk att en 2700x ligger på 2000kr just nu, då kommer säkert en 3900x ligga under 4000kr eller lägre när 4900x släpps. Så den enda anledningen till att köpa en 10900K verkar vara om man vill ha de extra 5 fps:en i spel...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Nyfiken på temp och pris 😇

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Fanboy eller inte. Vi gillar väl alla att heja lite extra på en underdog. Men oavsett om man är AMD fanboy så är nu processormarknaden mycket bättre balanserad än för 3 år sedan.

Varför ska man heja på ett företag som bara är ute efter dina pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför ska man heja på ett företag som bara är ute efter dina pengar?

Vänta nu lite? För 3 år sedan var intel själv på marknaden och hade ockerpriser.

Öppna ögonen och se vad som hänt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför ska man heja på ett företag som bara är ute efter dina pengar?

För att det just i detta fallet bryter ett monopol som Intel haft de sista åren. Att underdogen i detta fall dessutom i flera fall gör ett bättre resultat än det ekonomiskt ledande företaget (Intel) för en billigare peng är bara tacka och bocka som konsument. Det finns liksom ingen downside att köpa en AMD Processor idag. Innan var man ju tvungen att välja på priset eller prestandan. Nu får du det bästa av 2 världar utan att välja (om man kan avstå från några få fps i vissa spel då ☺️)

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Nivity:

Är det bara jag som är imponerad över detta? Att man lyckas med detta på 14nm jämtemot 7nm.

Men ja tråkigt att Intel är sega med övergången, vore intressant att se vad de hade kunnat ta fram på 7nm.

Tror det handlar om att det snarare är något förväntat med tanke på hur länge de har optimerat denna arkitekturen samt tillverkningsprocessen. Intel har inte stått för mycket mer än iterativa förändringar medan AMD faktiskt har kommit med ett helt nytt tankesätt kring hur en CPU kan skalas upp och ner med hjälp av chiplets och drivit förändring kring hur många kärnor som en CPU kan ha inom konsumentsegmentet.

Tack vare AMD så släpper Intel idag en tiokärnig processor av denna magnituden. Jag tror inte för en sekund att vi hade sett detta utan konkurrensen som uppstod i och med Zen-arkitekturen.

Sen ska ingen ta ifrån dig att du blir imponerad av detta, jag försöker bara förklara hur jag tänker och som jag tror att en del andra här inne också tänker. Jag sitter själv på en Intel-processor idag så det har ingenting med fanboyism att göra utan mer en analys av läget i denna industrin idag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ett tips... ALLA företag är bara ute efter dina pengar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Matchar prestanda men... Inte energi effektiviten. Det kommer nog dra det dubbla av 3900x. Och 4000 serien är nog inte långt borta.

En ännu större fråga. Kan dem matcha priset? Tror själv på en nivå runt 10k för den

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Drar förmodligen ca 20-25 procent mer än 9900K.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför ska man heja på ett företag som bara är ute efter dina pengar?

För att konkurrens gynnar oss konsumenter i slutändan?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

@_Merc_: 10K är på tok för mycket för den cpun. speciellt när en 18 kärning kostar en tusanlapp till eller vad den ligger på.

skulle väl tro att den hamnar runt hälften, mer än så och jag ser lite poäng att köpa cpun, plattforms byte m.m.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

För att konkurrens gynnar oss konsumenter i slutändan?

Då kanske hen ska lägga till lite mer företag på sin lista. Tex tsmc som gör det möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Samma här, men 95% av Sweclockers är AMD fanbois

Skulle snarare säga att det är bra med konkurrens. Nu måste ju Intel gå framåt lite snabbare och göra billigare CPUer istället för att gå på halvfart till fantasi priser. Lite som Nvidia gör med grafikkort i prestanda segmentet. Bara hoppas AMD börjar leverera där också.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Då kanske hen ska lägga till lite mer företag på sin lista. Tex tsmc som gör det möjligt.

Hmm, jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Ingen marknad oavsett om det gäller livsmedel, elektronik eller vad det nu är, mår bra av ett monopol. Varför tror du EU och andra konkurrensmyndigheter säger nej till vissa affärer? Varför tror du att U.S department of justice tvingade Bell att stycka bolaget?
https://en.wikipedia.org/wiki/Bell_System

Permalänk
Medlem

När man säger 10000kr hur har man uppskattat den prissättningen med tanke på pris/prestandaläget idag?
Den må komma att kosta mer än en 3900x men går ju inte att ta mer än 3950x.
Borde alltså hamna något över en 3900x.

Permalänk
Medlem

Känns mycket tveksamt att den presterar bättre än 3900x inom 125w TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Är det bara jag som är imponerad över detta? Att man lyckas med detta på 14nm jämtemot 7nm.

Men ja tråkigt att Intel är sega med övergången, vore intressant att se vad de hade kunnat ta fram på 7nm.

Inte alls. Intel är efter AMD i noder och man tvingas pressa ut minsta lilla droppe av sin arkitektur bara för att hänga med AMDs tidigare generation av CPU:er. Rollerna är lite ombytta kan man ju tycka. Sedan är det inte heller direkt imponerande med tanke på att i stort sett all prestanda kommer från ökad klockfrekvens och framförallt fler kärnor.

Skrivet av xcluzive:

Samma här, men 95% av Sweclockers är AMD fanbois

Givande kommentar. Så i din värld är alltså Ej imponerad över Intels hjärt och lungräddning med Skylake = AMD fanboy?

Skrivet av Ryzer:

Varför ska man heja på ett företag som bara är ute efter dina pengar?

Tänk lite längre. Fler konkurrenter som presterar snarlikt = Konkurrens = Priskrig. Så det ena behöver inte utesluta det andra.

Skrivet av Ryzer:

Då kanske hen ska lägga till lite mer företag på sin lista. Tex tsmc som gör det möjligt.

TSMC är en halvledarfabrikant. De gör inte sina "egna processorer". Sedan att köpa processorer av AMD = Pengar till TSMC.

Skrivet av johan4:

Känns mycket tveksamt att den presterar bättre än 3900x inom 125w TDP.

Detta är varför man inte ska förväxla TDP = strömförbrukning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör du luft eller va kör du?
Du har ju 4.8GHz det är still jävla bra på 7000 serien.

Jag försökte med luftkylare, Dark Rock Pro 4 och Noctuas dito. Men det dög inte. Kör med 280mm AIO.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte alls. Intel är efter AMD i noder och man tvingas pressa ut minsta lilla droppe av sin arkitektur bara för att hänga med AMDs tidigare generation av CPU:er. Rollerna är lite ombytta kan man ju tycka. Sedan är det inte heller direkt imponerande med tanke på att i stort sett all prestanda kommer från ökad klockfrekvens och framförallt fler kärnor.

Givande kommentar. Så i din värld är alltså Ej imponerad över Intels hjärt och lungräddning med Skylake = AMD fanboy?

Tänk lite längre. Fler konkurrenter som presterar snarlikt = Konkurrens = Priskrig. Så det ena behöver inte utesluta det andra.

TSMC är en halvledarfabrikant. De gör inte sina "egna processorer". Sedan att köpa processorer av AMD = Pengar till TSMC.

Du menar att vi skall vara imponerade av att TSMC kan tillverka mindre chip som AMD i sin tur ber dem tillverka sin cpu design på ? ;=)
AMD knoppade av sina tillverkning och skapade Global foundries då det inte klarade av att utveckla tekniken vidare fast svepskälet var något helt annat till uppstyckningen så klart.

Intel må pressa fram mer Mhz ur sin befintliga design men jag tycker nog vi skall se lite nytert på detta och titta på vad AMD tidigare gjort. De lyckas inte hålla lika höga frekvenser med sin design som Intel, men har pressat sina CPUer väldigt väldigt nära vad deras chip ens klarar av att leverera i frekvens.
Intel har alltså bara gjort ungefär samma sak med KS och denna cpu varianten.
Jag kan inte låta bli att fundera över om det kommer att komma buggfixar för att lösa frekvens problemen till denna cpun som det kommit till tex 3900x...

Personligen tycker jag det är lite imponerade och samtidigt bra för för AMD och oss konsumenter att så "gammal" teknik fortfarande trots 2 kärnor mindre alltså kan bli desktop/gaming prestandakung om dessa siffrorna stämmer. Risken finns att Intel monstret om historien upprepar sig kommer tillbaka och gör precis som man gjorde med sin Core 2 duo serie. Jämnade allt motstånd med marken.
Inte för att jag tror det kommer hända denna gången då utvecklingen stagnerat på allt utom antalet kärnor och cpu marknaden kommer att flyttas ut från fokusområdet i datorn i en väldigt snar framtid.

Hela detta inlägget bygger egentligen inte alls på att Intel är det bättre valet. Nej mer bara att man kan vända på det mesta om man vill utan att ha mycket substans i det. Sedan om det visar sig vara det rätta svaret, valet, tanken m.m har inte så mycket med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du menar att vi skall vara imponerade av att TSMC kan tillverka mindre chip som AMD i sin tur ber dem tillverka sin cpu design på ? ;=)
AMD knoppade av sina tillverkning och skapade Global foundries då det inte klarade av att utveckla tekniken vidare fast svepskälet var något helt annat till uppstyckningen så klart.

Intel må pressa fram mer Mhz ur sin befintliga design men jag tycker nog vi skall se lite nytert på detta och titta på vad AMD tidigare gjort. De lyckas inte hålla lika höga frekvenser med sin design som Intel, men har pressat sina CPUer väldigt väldigt nära vad deras chip ens klarar av att leverera i frekvens.
Intel har alltså bara gjort ungefär samma sak med KS och denna cpu varianten.
Jag kan inte låta bli att fundera över om det kommer att komma buggfixar för att lösa frekvens problemen till denna cpun som det kommit till tex 3900x...

Personligen tycker jag det är lite imponerade och samtidigt bra för för AMD och oss konsumenter att så "gammal" teknik fortfarande trots 2 kärnor mindre alltså kan bli desktop/gaming prestandakung om dessa siffrorna stämmer. Risken finns att Intel monstret om historien upprepar sig kommer tillbaka och gör precis som man gjorde med sin Core 2 duo serie. Jämnade allt motstånd med marken.
Inte för att jag tror det kommer hända denna gången då utvecklingen stagnerat på allt utom antalet kärnor och cpu marknaden kommer att flyttas ut från fokusområdet i datorn i en väldigt snar framtid.

Hela detta inlägget bygger egentligen inte alls på att Intel är det bättre valet. Nej mer bara att man kan vända på det mesta om man vill utan att ha mycket substans i det. Sedan om det visar sig vara det rätta svaret, valet, tanken m.m har inte så mycket med saken att göra.

Skillnaden är att det är AMD som driver utvecklingen framåt.. inte Intel. Trots typ 1/100 av budgeten för utveckling. Hade inte AMD lanserat Zen så hade vi antagligen suttit kvar på 14 nm 4 kärnor / åtta trådar som bäst i mainstreamsegmentet. 10900K är inte så imponerande egentligen. Det är snarare ett försök att piska en häst som är nära döden. Och om ryktena stämmer kring Zen 3 så kan Intel ligga i bakvattnet inom kort tid och det är inte positivt för oss konsumenter.

Sedan att Intel skulle göra en "C2D" ser jag inte heller som troligt. Den typen av prestandaframsteg är nog ett minne blott för både AMD och Intel pga. begränsningar i kisel och termodynamiska orsaker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är det inte nu som folk skall lipa högljutt om hur ruinerad man blir på elräkningen om man väljer en CPU som förbrukar mer ström än konkurrentens? Har ett vagt minne av att det var tradition här i forumet för några år sedan.

Personligen ser jag dock inte mycket vinst i att gynna Intels utgående teknik och plattform (socket) en runda till nu innan de förmodligen har en nodkrympning klar för nästa generation (ny socket igen?).
Men för all del, det lär inte vara mina riksdaler.

Väntar hellre tills något mer spännande är på ingång. Intels GPU-satsning är långt mer intressant för mina ändamål.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Är det inte nu som folk skall lipa högljutt om hur ruinerad man blir på elräkningen om man väljer en CPU som förbrukar mer ström än konkurrentens? Har ett vagt minne av att det var tradition här i forumet för några år sedan.

Personligen ser jag dock inte mycket vinst i att gynna Intels utgående teknik och plattform (socket) en runda till nu innan de förmodligen har en nodkrympning klar för nästa generation (ny socket igen?).
Men för all del, det lär inte vara mina riksdaler.

Väntar hellre tills något mer spännande är på ingång. Intels GPU-satsning är långt mer intressant för mina ändamål.

Gjordes väl en uträkning i snitt att det kostade några tior per år? Oberoende så har hög strömförbrukning sina sidoeffekter så som att kretsar eventuellt tar mer skada vid konstant bruk samt att de blir allt svårare att kyla. Detta är större problem än ett tiotal kronor på ens elräkning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Samma här, men 95% av Sweclockers är AMD fanbois

Titta hur det var för mer än 3 år sedan.
Bra produkt ger kunder oavsett om det är AMD eller Intel.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Skillnaden är att det är AMD som driver utvecklingen framåt.. inte Intel. Trots typ 1/100 av budgeten för utveckling. Hade inte AMD lanserat Zen så hade vi antagligen suttit kvar på 14 nm 4 kärnor / åtta trådar som bäst i mainstreamsegmentet. 10900K är inte så imponerande egentligen. Det är snarare ett försök att piska en häst som är nära döden. Och om ryktena stämmer kring Zen 3 så kan Intel ligga i bakvattnet inom kort tid och det är inte positivt för oss konsumenter.

Absolut har amd tvingat intel till att släppa både det ena och det andra, men det är imo extremt osannolikt att vi skulle suttit kvar på 4/8. Konkurrens eller inte så är det positivt för försäljningen att faktiskt lansera snabbare produkter. Utmaningar med både frekvenser och ipc hade tvingat intel till att öka antal trådar oavsett. Dessutom så måste dom även försöka hålla arm på avstånd.

Permalänk
Avstängd

Känner att min 3900x borde legat på inet hylla tills nu, missnöjd med amd! Köpte minnen som skall klara 3200mhz, sätter mobo på DOCP, alla settings går in som Intels XMP, fast bara ibland startar systemet. Nu kör jag mitt system med minnena i 2666mhz, galet missnöjd!

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Givande kommentar. Så i din värld är alltså Ej imponerad över Intels hjärt och lungräddning med Skylake = AMD fanboy?

Ja, jag är imponerad. Varför stressa över till 7nm när det inte behövs? Detta fungerar uppenbarligen väldigt bra, både för konsumenter och som affärsidé.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

AMD och Intel måste öka prestandan om hem PCn ska överleva. Man måste få ett mervärde av att spela på pc vs konsol. Ska vi nå nästa steg i spel grafik så måste 8/16 bli budget cpu inom något år och att premium PC blir cpu med 32/64. Tror även att dubbla grafikkort är på väg tillbaka så vi kan nå nästa nivå på spelgrafik.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ja, jag är imponerad. Varför stressa över till 7nm när det inte behövs? Detta fungerar uppenbarligen väldigt bra, både för konsumenter och som affärsidé.

Vadå inte behövs? Så du menar att utveckling inte behövs för att Intel lanserar en processor som kommer att vara omsprungen om ett par månader? Sedan som affärsidé säger du... är det därför Intel tappar marknadsandelar till AMD på mainstream och serversidan? Dessutom hade Intel kunnat lansera en produkt på 10 nm så hade man det. Intel är inte så korkade att de håller tillbaka en fungerande produkt om konkurrenterna håller på att segla om. Så det handlar inte om att 7 nm "inte behövs" utan snarare att Intel inte har en produkt att lansera.

https://articles2.marketrealist.com/2019/11/amd-gains-data-ce...
https://venturebeat.com/2020/02/05/amd-gained-share-against-i...
https://www.benzinga.com/news/20/02/15270917/survey-shows-amd...

Tydligen anser marknaden att 7 nm är behövligt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

Känner att min 3900x borde legat på inet hylla tills nu, missnöjd med amd! Köpte minnen som skall klara 3200mhz, sätter mobo på DOCP, alla settings går in som Intels XMP, fast bara ibland startar systemet. Nu kör jag mitt system med minnena i 2666mhz, galet missnöjd!

Låter ju som att det kan vara minnena eller moderkortet. Jag har 3200 CL14 minnen och kör dem i 3466 CL14 på en Ryzen 3950X.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P