Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

TV - 75"VA eller 75"IPS

Tjena

Såg at Webhallen har Rea på några 75" TV apparater. Har planerat på att byta ut min projektor då lampan snart gjort sitt.
Ska man gå på IPS eller VA?
VA har ju finare svärta så det är nice. Men vet inte hur TV apparater är med ghosting?

Samsung VA
https://www.webhallen.com/se/product/306212-Samsung-2019-75-U...

Philips IPS
https://www.webhallen.com/se/product/310588-Philips-2019-75-L...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kör på IPS om du tittar mycket i vinklar eller rakt. Men ska du bara titta rakt fram är VA bättre. Kanske är bara jag men VA har mindre backlight bleeding jämfört med IPS.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Kör på IPS om du tittar mycket i vinklar eller rakt. Men ska du bara titta rakt fram är VA bättre. Kanske är bara jag men VA har mindre backlight bleeding jämfört med IPS.

Sitter bara rakt framifrån
Har ju ett PS4 som jag spelar på, men sällan. Mest rädd för ghosting.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Rätt så märkbar skillnad i kontrast mellan dem (där VA är bättre) enligt mig. Jag skulle inte oroa mig för de sämre synvinklarna med VA så länge du inte kollar på TV:n från 45 graders vinkel. Jag märker ingen skillnad i bildkvalitet mellan mitten av soffan och ändarna på 3-4 meters avstånd.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ronz: VA-paneler i den enklare modellklassen tenderar att smeta en del jämfört med exempelvis de bättre VA-panelerna från Samsungs mellanklass. En Samsung RU7 smetar så pass mycket att jag kan reagera över det i ansikten i rörelser. Är inte alls lika tydligt på exempelvis en Q70R.

IPS-panelerna i den modellklassen är också ganska random i hur de beter sig. Så det är inga säkra kort de här TV-apparaterna. Men som alltid: man måste dra sin egen gräns och det kan vara svårt att avgöra var den gränsen går innan man har sett dem.

Permalänk
Medlem

@ronz: Är du intresserad kan jag kolla vad en polare skaffade. En Samsung 75-tummare med vad jag tycker är löjligt fin bild och dessutom verkar den ha väldigt effektiv antireflexhandling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-ronz: VA-paneler i den enklare modellklassen tenderar att smeta en del jämfört med exempelvis de bättre VA-panelerna från Samsungs mellanklass. En Samsung RU7 smetar så pass mycket att jag kan reagera över det i ansikten i rörelser. Är inte alls lika tydligt på exempelvis en Q70R.

IPS-panelerna i den modellklassen är också ganska random i hur de beter sig. Så det är inga säkra kort de här TV-apparaterna. Men som alltid: man måste dra sin egen gräns och det kan vara svårt att avgöra var den gränsen går innan man har sett dem.

Tack för svar! Precis det jag är rädd för. Men vi får se, jag har beställt Samsungen med VA panel nu.
Jag har länge haft VA skärm till datorn och där märkte jag inte av nackdelarna så mycket, även om jag visste att dom fanns där när jag letade.

Största frågan är väl hur denna TV står sig mot en 7 år gammal Benq W1070 projektor. Bör ju bara vara bättre kan man tro. Men den projektor är ju en klassiker och har gett bra bild.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-ronz: VA-paneler i den enklare modellklassen tenderar att smeta en del jämfört med exempelvis de bättre VA-panelerna från Samsungs mellanklass. En Samsung RU7 smetar så pass mycket att jag kan reagera över det i ansikten i rörelser. Är inte alls lika tydligt på exempelvis en Q70R.

IPS-panelerna i den modellklassen är också ganska random i hur de beter sig. Så det är inga säkra kort de här TV-apparaterna. Men som alltid: man måste dra sin egen gräns och det kan vara svårt att avgöra var den gränsen går innan man har sett dem.

Kan man aldrig ha tur i panellotteriet längre tror du? Ghosting i spel är bland det värsta som finns, efter billiga IPS-paneler utan local dimming när man ska se på film i ett nedsläckt rum. x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Eftersläpen hos VA-paneler hör till konstruktionens svaga sidor, precis som kontrastförhållandet är dess styrka. Och jag har tyvärr inte sett exempel på exemplarlotterier som ger en förbättring över det väntat. Tur i lotteriet är snarare att nackdelarna inte är där. Ungefär som ett lotteri där det bara finns förluster och bästa lotten är den som inte ger något alls.

Permalänk
Bildexpert 📺

@ronz: Svårt att på rak arm jämföra en gammal DLP-projektor med en LCD-TV. Har nog mer med omständigheterna att göra, hur du har rummet, mörkläggning etc. Men om du kört med W1070 i rum utan ljuskontroll kommer även en IPS-TV ge en massiv ökning av kontrastförhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@-ronz: Svårt att på rak arm jämföra en gammal DLP-projektor med en LCD-TV. Har nog mer med omständigheterna att göra, hur du har rummet, mörkläggning etc. Men om du kört med W1070 i rum utan ljuskontroll kommer även en IPS-TV ge en massiv ökning av kontrastförhållande.

Det är väl i princip alltid nerdraget och mörkt. Sedan kollar jag bara på film/serier på kvällen och då är det ju helt mörkt.
Men nu med TV kanske det blir roligare att använda på dagen när det är ljusare.
Har som sagt redan beställt Samsungen med VA panel. Vi får se vad jag tycker! Lägger ett omdöme i tråden när jag hunnit prova den.
9990:- gör ju en rätt skeptisk

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺

@ronz: Då kan du räkna med att IPS är på den nivå du är van med och VA en tydlig förbättring i fråga om kontrastförhållande.