Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Vad har ni för laddbox där hemma? Jag funderar på att installera en 22kw (avsäkrad till 11) Garo med lastbalansering, integrerad kabel och Wi-Fi-modul. Slutar på 11.500-12 inkl allt. Vet inte exakt.. bra, dåligt eller normalt pris?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Skrivet av joabor:

Svarar mig själv.
KONA Electric Advanced+ (long range), 4 795SEK/mån (474 900SEK), 1000 mil ej försäkring, utan 3-fas ombordladdning och Typ 2 sladd kostar extra.
https://bestall.hyundai.se/bilar/kona-electric

Visst är Enyaq dyrare men inte så farligt om man jämför, visst det går inte att exakt jämföra äpplen och äpplen...

Finns dock bättre kampanjer på Kona med 1500 mil i 12 månader för 3990kr/mån med long range batteriet, 3-fas ombordladdare och typ 2 sladd. Vet det för en anhörig tecknat en.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Vad har ni för laddbox där hemma? Jag funderar på att installera en 22kw (avsäkrad till 11) Garo med lastbalansering, integrerad kabel och Wi-Fi-modul. Slutar på 11.500-12 inkl allt. Vet inte exakt.. bra, dåligt eller normalt pris?

Vi har exakt en sån installerad hemma. Vi fick betala 13000 för den + installation.
21873kr inklusive installation.
Sedan bidraget på 10000 från Naturvårdsverket då.
Så blev 11873kr totalt för den.

Vi behövde den lite akut, var inte meningen att vi skulle köpa en elbil just när vi gjorde det 🤷🏼‍♂️ fanns för någon hundring billigare på nätet, nu fick vi köpa den direkt av elfirman då de hade den i lager!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cheddar_bob5:

Vad har ni för laddbox där hemma? Jag funderar på att installera en 22kw (avsäkrad till 11) Garo med lastbalansering, integrerad kabel och Wi-Fi-modul. Slutar på 11.500-12 inkl allt. Vet inte exakt.. bra, dåligt eller normalt pris?

Jag köpte en Tesla Wall connector (cirka 5000:-), den billigaste jordfelsbrytaren Typ B jag kunde hitta ( https://www.energibutiken.se/sv/jordfelsbrytare-typ-b/289-chi... . Det finns dessutom rabattkod i någon elbilsgrupp på Facebook) och tog in en lokal elektriker för installationen. Jag gav instruktion att dra nog grov kabel och säkra med 32A/22kW även om det nog aldrig kommer behövas. Om jag minns rätt blev totalkostnaden före stödet runt 10 000 kronor. Så med andra ord runt 5000 efter stöd.

Men jag hade väldigt bra förutsättningar med nytt elskåp precis bredvid.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tänkte installera en Easee då den har integration med Tibber som jag bytt till, kommer inte bli billigt att installera då det krävs typ 40 meter 3-fas kabel, kommer att säkra upp med 3x16A. Bra med installationsbidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Tänkte installera en Easee då den har integration med Tibber som jag bytt till, kommer inte bli billigt att installera då det krävs typ 40 meter 3-fas kabel, kommer att säkra upp med 3x16A. Bra med installationsbidrag.

Ja, jag har inte sett några recensioner på den boxen dock, har du? Också sugen på att byta till Tibber men är bunden till 2022 på befintligt avtal..

I mitt fall är installationen väldigt enkel då elskåpet sitter på andra sidan väggen där boxen ska sitta.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Ja, jag har inte sett några recensioner på den boxen dock, har du? Också sugen på att byta till Tibber men är bunden till 2022 på befintligt avtal..

I mitt fall är installationen väldigt enkel då elskåpet sitter på andra sidan väggen där boxen ska sitta.

Nja, jag har läst på några forum men skulle inte kall det för regelrätta recensioner utförd av en objektiv utförare direkt:). Verkar bra dock.

Permalänk
Medlem

UBS har gjort en teardown av ID3, som enligt analysen tycks stå sig ganska bra mot Tesla:

"The deep dive into the ID.3 by UBS Group AG analysts found the platform underpinning VW’s EV models will be fully cost competitive with Tesla and boast best-in-class energy density and efficiency. Analysts led by Patrick Hummel called the car “the most credible EV effort by any legacy auto company so far.”"

Tycker att slutkommentaren i artikeln sammanfattar det väl:

"“VW might not be the Apple, but the Samsung of the EV world, with profitable, high-volume EV brands,” UBS’s Hummel said. He estimates the ID.3’s gross margin is around 15%, “already almost on par” with VW’s combustion-era Golf model."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-03-03/vw-s-electric-car-stacks-up-well-against-tesla-in-ubs-teardown

/M

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar alla som har Readly och är intresserade av elbilar att kolla in senaste numret av Auto Express. First Drive av EQA och E-tron GT samt ett jämförande test mellan Model 3 (SR+) och Mustang Mach-E.

Mustangen är långsammare än Teslan men bättre i chassi styrning och så. Interiören är inte premium men bättre än Tesla. Mindre plats i bagagen, vilket är lite förvånande med tanke på storleksskillnaden, men mer praktisk utformning. Infotainment får samma betyg, Forden kan vara långsammare i vissa moment men har å andra sidan bättre stöd för telefonkoppling (AA och CP). De nämner inte volymratten som sitter på skärmen (!) vilket borde vara ett hyfsat stort plus i mina ögon, å andra sidan ser den väldigt plastig ut. Sammantaget får båda 4,5 stjärnor av fem, men Forden vinner tack vare lägre pris och en jämnare nivå.

Angående E-tron GT så ser den riktigt nice ut. Personligen hade jag nog hellre tagit Taycan ändå, men Audin är ju lite mer diskret, lite mer vanlig bil liksom.

EQA ser också fin ut men det är ju en rätt liten bil för mycket pengar.

Permalänk
Medlem

Trevligt det här, måste nog klämma lite på en tesla då.

https://alltomelbil.se/nu-erbjuder-tesla-kontaktlosa-provkorn...

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Ja, jag har inte sett några recensioner på den boxen dock, har du? Också sugen på att byta till Tibber men är bunden till 2022 på befintligt avtal..

I mitt fall är installationen väldigt enkel då elskåpet sitter på andra sidan väggen där boxen ska sitta.

Har kört med Tibber och Easee Laddbox i ett och ett halvt år nu, funkar galant, och ligger jättebra till i pris.
Min installation (20 m kabel plus elektrikerjobb) kostade några tusen men inte speciellt dyrt. Har elbil, och Easee laddar när priset är lägst (oftast på natten) om man konfar den så, det blir väldigt billigt jämfört med dieselkontot innan.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av snajk:

Rekommenderar alla som har Readly och är intresserade av elbilar att kolla in senaste numret av Auto Express. First Drive av EQA och E-tron GT samt ett jämförande test mellan Model 3 (SR+) och Mustang Mach-E.

Mustangen är långsammare än Teslan men bättre i chassi styrning och så. Interiören är inte premium men bättre än Tesla. Mindre plats i bagagen, vilket är lite förvånande med tanke på storleksskillnaden, men mer praktisk utformning. Infotainment får samma betyg, Forden kan vara långsammare i vissa moment men har å andra sidan bättre stöd för telefonkoppling (AA och CP). De nämner inte volymratten som sitter på skärmen (!) vilket borde vara ett hyfsat stort plus i mina ögon, å andra sidan ser den väldigt plastig ut. Sammantaget får båda 4,5 stjärnor av fem, men Forden vinner tack vare lägre pris och en jämnare nivå.

Angående E-tron GT så ser den riktigt nice ut. Personligen hade jag nog hellre tagit Taycan ändå, men Audin är ju lite mer diskret, lite mer vanlig bil liksom.

EQA ser också fin ut men det är ju en rätt liten bil för mycket pengar.

Jag känner nog att Mach-E är lite felprisad i Sverige. Rätt mycket mindre för pengarna än motsvarande Tesla, om jag inte tänker fel. Men i övrigt verkar den rätt intressant!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Har kört med Tibber och Easee Laddbox i ett och ett halvt år nu, funkar galant, och ligger jättebra till i pris.
Min installation (20 m kabel plus elektrikerjobb) kostade några tusen men inte speciellt dyrt. Har elbil, och Easee laddar när priset är lägst (oftast på natten) om man konfar den så, det blir väldigt billigt jämfört med dieselkontot innan.

Toppen, kör du med lastbalansering också eller kan man skippa det?

Permalänk
Medlem

Kolla Elbilar lokalt för kul 3595/mån på 3 år med 4500 mil för Kia E-Niro 2021 inklusive service & assistans.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/kia_e_niro___privatlea...

Detta kändes som en bra Deal på Kia E-Niro 2021.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kolla Elbilar lokalt för kul 3595/mån på 3 år med 4500 mil för Kia E-Niro 2021 inklusive service & assistans.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/kia_e_niro___privatlea...

Detta kändes som en bra Deal på Kia E-Niro 2021.

Samma som vi dealen vi fick för ett halvår sedan, vi tog dock Advance plus. Sedan tillkommer det för vinterhjul också men ja, helt klart ett bra pris!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Elbilen Polestar 2 får toppbetyg i Euro NCAP. Högsta poäng av alla testade bilar från 2020 till idag. 👍

Källa är Vi Bilägare

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Måste säga att Tibber med en Tibber Pulse som jag köpte gratis tack vare en referral kod och elbil är rätt snyggt gjort. Saknar bara en Easee laddbox nu för att slippa sätta laddtimer i bilen, då jag laddar med schuko idag.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Går nu att privatleasa en Mustang Mach-E https://www.ford.se/erbjudanden-privat/mach-e

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Går nu att privatleasa en Mustang Mach-E https://www.ford.se/erbjudanden-privat/mach-e

Undrar när de börjar levereras. Har inte hört något om min ID4 och grannen som beställt Enyaq har inte heller hört något. Känner mig som en unge på julafton innan tomten... Tar ju evigheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Undrar när de börjar levereras. Har inte hört något om min ID4 och grannen som beställt Enyaq har inte heller hört något. Känner mig som en unge på julafton innan tomten... Tar ju evigheter!

Coolt att du och din granne har beställt same-same but different. När är det planerat att ni ska få era bilar?, vilken version valde du? Min Enyaq ska preliminärt byggas i maj-ish, tro det blir leverans runt sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Coolt att du och din granne har beställt same-same but different. När är det planerat att ni ska få era bilar?, vilken version valde du? Min Enyaq ska preliminärt byggas i maj-ish, tro det blir leverans runt sommaren.

1st Edition (inte max) den för 514'.
För enyaq så var det tydligen skillnad på leverans beroende på tillbehör, men jag kommer inte ihåg vilken det var. Han hade iaf tagit allt förutom fronten med led.
Vi har inte hört något men när jag ringde återförsäljaren häromveckan så sa han att den håller på och byggas (ingen aning hur lång tid det tar att bygga klart) och då gissade han på maj men han kände väl sig tvungen att svara något eftersom han hade en jobbig kund i luren..

Permalänk
Medlem

Enl en artikel i NyTeknik faller priserna på begagnade elbilar:

Priset på en begagnad elbil har sjunkit med åtta procent sedan i december. Nya elbilar har blivit fyra procent billigare medan en begagnad laddhybrid i snitt har blivit sex procent billigare, visar statistik från Wayke, som är Motorbranschens riksförbunds digitala köp- och säljportal.

– Laddbart har gått från att vara en bristvara med extremt långa leveranstider på nya bilar och endast ett fåtal modeller på begagnatmarknaden, till att bli betydligt mer tillgängligt det senaste året. Det har haft effekt på priserna, säger Martin Fransson, vd för Wayke.

Wayke räknar dock med att priserna kan stiga igen framöver, när infrastrukturen (laddning etc) är mer utbyggd:

– Det säljs fortfarande väldigt många färre laddbara bilar än bilar med traditionella drivmedel, det ska man inte glömma bort. Men vartefter laddningsmöjligheterna byggs ut kommer efterfrågan att öka markant, och då tror jag att priserna sticker i väg igen.

https://www.nyteknik.se/elbilar/rekordstort-utbud-nu-ar-elbil...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

1st Edition (inte max) den för 514'.
För enyaq så var det tydligen skillnad på leverans beroende på tillbehör, men jag kommer inte ihåg vilken det var. Han hade iaf tagit allt förutom fronten med led.
Vi har inte hört något men när jag ringde återförsäljaren häromveckan så sa han att den håller på och byggas (ingen aning hur lång tid det tar att bygga klart) och då gissade han på maj men han kände väl sig tvungen att svara något eftersom han hade en jobbig kund i luren..

Men det stämmer nog ganska bra då min säljare sa att det skulle ta ca 6 veckor att färdigställa bilen efter dom har tagit in den i produktion.

Kanske ska vi som har skaffat ID.4 & Enyaq starta en egen tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Men det stämmer nog ganska bra då min säljare sa att det skulle ta ca 6 veckor att färdigställa bilen efter dom har tagit in den i produktion.

Kanske ska vi som har skaffat ID.4 & Enyaq starta en egen tråd?

Får hoppas att det inte är materialbrist bara..

Ifall tråden blir för besudlad av id4-/enyaq-fanatiker då kan vi göra det

Permalänk
Medlem

Angående id4 så ska inga bilar släppas innan vecka 12 som sagt tidigare. Har inte fått leveransbesked ännu, det ska ske fyra veckor innan leverans. Jag beställde i oktober. Alla id4 ska ha OTA (2.1) innan de släpps vad jag läst mig till.
En grej till, tips till er som vill köpa nöd Schuko-laddare. Finns någorlunda vettiga på Ali för cirka 1100kr, välj leverans från europa för att slippa moms/tull.
Exempelvis: https://m.aliexpress.com/item/4000603378267.html?trace=wwwdet...

Permalänk
Skrivet av joabor:

Toppen, kör du med lastbalansering också eller kan man skippa det?

Har en Watty som jag tänkte installera för lastbalansering, men det har inte blivit av. Har ändå aldrig behövt. Har 20A huvudsäkring och ställt ner strömmen på Easee till 10A, så det finns alltid 10A kvar till annat. Behöver jag ladda snabbare så kapar jag strömbegränsningen bara, så Easee får 16A. Jag laddar ändå bara upp till 80-90% över natten, utom när jag ska på långresa, då trycker jag in 100%. Har 75kWh batteri i min TM3 LR, och laddar kanske i snitt 2 ggr i veckan.

Får väl sälja Wattyn om nån vill ha den.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mbryngelsson:

Har en Watty som jag tänkte installera för lastbalansering, men det har inte blivit av. Har ändå aldrig behövt. Har 20A säkring och ställt ner strömmen på Easee till 10A, så finns det alltid 10A kvar till annat. Behöver jag ladda snabbare (har inte hänt än) så kapar jag strömbegränsningen bara, så Easee får 16A. Jag laddar ändå bara upp till 80-90% över natten, utom när jag ska på långresa, då trycker jag in 100%. Har 75kWh batteri i min TM3 LR.

Tack, precis denna typ av information som är så användbar:). Jag skippar nog Watty och gör en liknande lösning som du. Har också uppsäkrat till 20A och kör med bergvärmepump för värme/varmvatten samt AC i huset på sommaren (250 kvm svart plåttak är ingen höjdare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Angående id4 så ska inga bilar släppas innan vecka 12 som sagt tidigare. Har inte fått leveransbesked ännu, det ska ske fyra veckor innan leverans. Jag beställde i oktober. Alla id4 ska ha OTA (2.1) innan de släpps vad jag läst mig till.
En grej till, tips till er som vill köpa nöd Schuko-laddare. Finns någorlunda vettiga på Ali för cirka 1100kr, välj leverans från europa för att slippa moms/tull.
Exempelvis: https://m.aliexpress.com/item/4000603378267.html?trace=wwwdet...

Hur säker tror du en svartimporterad elbilsladdare från Kina är när till och med vanliga mobilladdare därifrån brukar vara byggda dåligt nog att riskera elda ner ditt hus?

I princip all elektronik från dessa sajter Elsäkerhetsverket testar visar sig vara farliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Hur säker tror du en svartimporterad elbilsladdare från Kina är när till och med vanliga mobilladdare därifrån brukar vara byggda dåligt nog att riskera elda ner ditt hus?

I princip all elektronik från dessa sajter Elsäkerhetsverket testar visar sig vara farliga.

Jag har har beställt så mycket konstigt från Kina och alltid tyckt folk som fjantar om detta är lite löjliga. Jag kan ju el, jag kan ju förstå vad som är farligt!

Kan säga att efter en mindre elbrand i vår tvättstuga (nej den hade inget med "fulel" att göra) har ribban för all el hemma höjts ett antal snäpp. Det är värt otroligt mycket pengar att få säkra elprodukter i min mening, men tyvärr förstår man det nog inte innan det är för sent! Men bara kosekvenserna av denna brand som upptäcktes av brandvarnare när vi var hemma var hemska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Hur säker tror du en svartimporterad elbilsladdare från Kina är när till och med vanliga mobilladdare därifrån brukar vara byggda dåligt nog att riskera elda ner ditt hus?

I princip all elektronik från dessa sajter Elsäkerhetsverket testar visar sig vara farliga.

OT:Du måste ju vara medveten om vad du köper. I princip varenda grenkabel, trafo, komponenter i inverters etc. är producerade i Kina/Taiwan. Lägger du sedan till komponenter som sitter i din dator som nätaggregat/moderkort så är en ännu större del Kinaproducerat.
Tror du att dessa komponenter som saluförs i Sverige på något sätt är testade i Sverige? Så fungerar inte CE och tillverkarcertifierade produkter.
Så går vi OnT: Kinesiskproducerade Tesla, elbilsbatterier och kommande flod av elbilar från Kina som Xpeng t.ex., då måste ju dessa vara rena elektriska dödsfällorna!! Huuu, vilken tur att jag inte köpt en Tesla M3!