Hur vida miljöbil är bättre i det långa loppet får nog de lärda tvista om. Det jag mest funderar på är brytningen av metaller för batterier man hört mycket om. Krävs rätt mycket sådana metaller för en bil.
Undrar om det gjorts någon ordentlig undersökning från "vaggan till graven" om hur stor skillnad det är?
Det har gjorts många undersökningar och alla kommer fram till att elbil är bättre. De är inte alla överens om hur snabbt det blir bättre, det tar ju lite tid med batteridrift för att liksom komma förbi den större påverkan från tillverkningen, och det varierar förstås beroende på elmix, körsträcka och så, men om det tar ett år eller två eller tre år innan det "lönar sig" spelar ju ingen större roll för de bilar som skrotas innan den åldern är försvinnande få.
Däremot om man jämför med biogas eller liknande så kan kalkylen se annorlunda ut förstås, men alla vet väl att gas- och etanolbilar mestadels körs på bensin ändå liksom.
Pluginhybrider är lite samma sak. Det beror väldigt mycket på hur man kör, klarar man sig på el de flesta dagar så är ju det väldigt bra men likväl kör man ju då runt med en tung motor man knappt använder vilket ökar förbrukningen. Å andra sidan har man ju lite samma problematik med elbilar med stora batterier som sällan nyttjas, klarar man sig normalt på en hybrids elräckvidd på i bästa fall 5-10 mil så hade man ju klarat sig med en elbil med liknande räckvidd rätt bra också liksom.