Fast det finns inte alternativ som är universellt bättre, mer effektiva och kostar mindre för plånboken utan det är väldigt subjektivt vad man värdesätter. Det är nog inte många som väljer att äga bil för att det inte finns andra helt okej alternativ utan man gör det för att man får något annat som man värdesätter av att äga bil.
Det är oftast det folk kallar ”bilberoende”, att någon har andra åsikter som gör att bilen värderas högre, subjektiva värderingar som din första post i tråden också innehöll massvis av. Och att få folk att sluta använda bilar de faktiskt vill använda kommer nog vara lika lätt som att tvinga alla att bli veganer.
Det är precis därför jag tror på elbilar, då kan vi göra väldigt mycket med utsläpp (både lokalt och globalt) och få bättre städer med mindre ljudföroreningar. På lång sikt så kommer även självkörning göra så att vi får ”bildelning” automatisk med självkörande taxis för folk som vill åka dörr till dörr men inte betala för att göra det ensam så vi får mycket mer effektivt användande.
Nej, bilberoende beror inte på åsikter och subjektivitet. Bilberoende handlar om att det för personen är omöjligt, svårt eller ytterst obekvämt att leva sitt liv utan bil p.g.a. hur samhället är uppbyggt. Som sagt, jag anklagar inte människor på individnivå. och nej, ditt exempel om att "tvinga folk" handlar det inte heller om. utan snarare att bygga upp ett samhälle där man som människa känner att man har alternativen att välja andra medel än den traditionella personbilen. (och nöjer sig kanske med en bilpool i kombination med e-lådcykel och/eller minibil.)
Vi har väldigt stora problem med bilar i dagsläget, vi vet att infrastruktur för bilar är ytterst kostsamt, vi vet att bil-centrerad infrastruktur och produktionen av bilar är fruktansvärt för miljön (kvittar ifall det handlar om elbilar eller bränslebilar). Vi vet att de orsakar skador och död i trafiken. (senast förra året blev jag påkörd och fick en bruten axel och revben). Vi vet att bilar är en stor orsak till dagens ljudförorening, och till skillnad vad du skriver så har elbilar näst intill samma ljudkaraktär som bensinbilar vid hastigheter över 30km i timmen (det handlar inte om motorljud utan snarare vägljud. motorn ifrån en bensilbil utmärker sig inte från vägljudet vid 40km/h). Viktigt att ha i beaktning är också att våra skattepengar ska gå till utvecklingen och underhållet av vägar, laddstolpar, MASSIV (och jag menar verkligen MASSIV) utbyggnation av elnätet för att kunna ha en flotta av elbilar (en kostnad vi egentligen inte har råd till), samt underhållet av vägar (som också blir tyngre belastat av tyngre fordon). Det är skattepengar som människor i alla samhällsskikt betalar för, men som främst medelklassen-, och med tanke på priser av elbilar, främst den övre medelklassen kommer att utnyttja. I dagsläget kostar våra vägar 9.5 miljarder i underhåll per år. Vi en underhållsskuld på 17.5 miljarder, något som har prognosen att växa till 42 miljarder kronor år 2032. Anledningen är att, så som det ser ut idag, har vi inte råd till att underhålla det stora vägnätverk vi byggt upp (återkommer till samma sak, bilinfrastruktur är oerhört dyrt, något man har lärt sig över tid) Till råga på detta har vi även utmaningen att massivt bygga ut elnätet också, något som är oerhört att göra inom rimlig tid.
Jag tycker att bilar är roliga, jag har alltid älskat bilar. Men min kommentar hänvisar främst till att att man inte kan blunda för bilars negativa följdeffekter. Jag tycker att det är intressant och det behövs diskuteras. För jag tror att det finns en stor omedvetenhet om hur personbilar (framförallt i urbana miljöer där de egentligen inte borde behövas så mycket) påverkar vårat samhälle. Det är därför jag lyfte upp alternativ som småbilar i mitt första inlägg, samt att man kanske klassificera ett nytt säkert landsvägsnätverk för dessa då de påverkar både miljö, vägslitage och elnätet betydligt mindre. De är ju 5x effektivare än traditionella elbilar. och väger också 1/5.
Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC