Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det finns inte alternativ som är universellt bättre, mer effektiva och kostar mindre för plånboken utan det är väldigt subjektivt vad man värdesätter. Det är nog inte många som väljer att äga bil för att det inte finns andra helt okej alternativ utan man gör det för att man får något annat som man värdesätter av att äga bil.

Det är oftast det folk kallar ”bilberoende”, att någon har andra åsikter som gör att bilen värderas högre, subjektiva värderingar som din första post i tråden också innehöll massvis av. Och att få folk att sluta använda bilar de faktiskt vill använda kommer nog vara lika lätt som att tvinga alla att bli veganer.

Det är precis därför jag tror på elbilar, då kan vi göra väldigt mycket med utsläpp (både lokalt och globalt) och få bättre städer med mindre ljudföroreningar. På lång sikt så kommer även självkörning göra så att vi får ”bildelning” automatisk med självkörande taxis för folk som vill åka dörr till dörr men inte betala för att göra det ensam så vi får mycket mer effektivt användande.

Nej, bilberoende beror inte på åsikter och subjektivitet. Bilberoende handlar om att det för personen är omöjligt, svårt eller ytterst obekvämt att leva sitt liv utan bil p.g.a. hur samhället är uppbyggt. Som sagt, jag anklagar inte människor på individnivå. och nej, ditt exempel om att "tvinga folk" handlar det inte heller om. utan snarare att bygga upp ett samhälle där man som människa känner att man har alternativen att välja andra medel än den traditionella personbilen. (och nöjer sig kanske med en bilpool i kombination med e-lådcykel och/eller minibil.)

Vi har väldigt stora problem med bilar i dagsläget, vi vet att infrastruktur för bilar är ytterst kostsamt, vi vet att bil-centrerad infrastruktur och produktionen av bilar är fruktansvärt för miljön (kvittar ifall det handlar om elbilar eller bränslebilar). Vi vet att de orsakar skador och död i trafiken. (senast förra året blev jag påkörd och fick en bruten axel och revben). Vi vet att bilar är en stor orsak till dagens ljudförorening, och till skillnad vad du skriver så har elbilar näst intill samma ljudkaraktär som bensinbilar vid hastigheter över 30km i timmen (det handlar inte om motorljud utan snarare vägljud. motorn ifrån en bensilbil utmärker sig inte från vägljudet vid 40km/h). Viktigt att ha i beaktning är också att våra skattepengar ska gå till utvecklingen och underhållet av vägar, laddstolpar, MASSIV (och jag menar verkligen MASSIV) utbyggnation av elnätet för att kunna ha en flotta av elbilar (en kostnad vi egentligen inte har råd till), samt underhållet av vägar (som också blir tyngre belastat av tyngre fordon). Det är skattepengar som människor i alla samhällsskikt betalar för, men som främst medelklassen-, och med tanke på priser av elbilar, främst den övre medelklassen kommer att utnyttja. I dagsläget kostar våra vägar 9.5 miljarder i underhåll per år. Vi en underhållsskuld på 17.5 miljarder, något som har prognosen att växa till 42 miljarder kronor år 2032. Anledningen är att, så som det ser ut idag, har vi inte råd till att underhålla det stora vägnätverk vi byggt upp (återkommer till samma sak, bilinfrastruktur är oerhört dyrt, något man har lärt sig över tid) Till råga på detta har vi även utmaningen att massivt bygga ut elnätet också, något som är oerhört att göra inom rimlig tid.

Jag tycker att bilar är roliga, jag har alltid älskat bilar. Men min kommentar hänvisar främst till att att man inte kan blunda för bilars negativa följdeffekter. Jag tycker att det är intressant och det behövs diskuteras. För jag tror att det finns en stor omedvetenhet om hur personbilar (framförallt i urbana miljöer där de egentligen inte borde behövas så mycket) påverkar vårat samhälle. Det är därför jag lyfte upp alternativ som småbilar i mitt första inlägg, samt att man kanske klassificera ett nytt säkert landsvägsnätverk för dessa då de påverkar både miljö, vägslitage och elnätet betydligt mindre. De är ju 5x effektivare än traditionella elbilar. och väger också 1/5.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Vi har väldigt stora problem med bilar i dagsläget, vi vet att infrastruktur för bilar är ytterst kostsamt, vi vet att bil-centrerad infrastruktur och produktionen av bilar är fruktansvärt för miljön (kvittar ifall det handlar om elbilar eller bränslebilar). Vi vet att de orsakar skador och död i trafiken. (senast förra året blev jag påkörd och fick en bruten axel och revben). Vi vet att bilar är en stor orsak till dagens ljudförorening, och till skillnad vad du skriver så har elbilar näst intill samma ljudkaraktär som bensinbilar vid hastigheter över 30km i timmen (det handlar inte om motorljud utan snarare vägljud. motorn ifrån en bensilbil utmärker sig inte från vägljudet vid 40km/h).

På många håll har man ju aktivt sänkt hastigheterna i urbana miljöer på grund av det här också. I Helsingfors, där jag bor, är egentligen hela stan 30km/h nuförtiden, och vid de hastigheterna är det faktiskt skillnad på el och bensin/diesel. En stor del av vägljudet i stadsmiljö kommer ju också från stora fordon, som bussar och lastbilar, och där märks motorljudet också betydligt mera.

Skrivet av _genki:

Viktigt att ha i beaktning är också att våra skattepengar ska gå till utvecklingen och underhållet av vägar, laddstolpar, MASSIV (och jag menar verkligen MASSIV) utbyggnation av elnätet för att kunna ha en flotta av elbilar (en kostnad vi egentligen inte har råd till), samt underhållet av vägar (som också blir tyngre belastat av tyngre fordon).

Det är nog ingen massiv utbyggnad av elnätet som behövs. Laddning av elbilar på elnätsnivå utgör ändå en relativt liten del av samhällets totala energianvändning. När nu en del laddningsplatser börjar ha egen energiförvaring också för att ta nytta av variationer i börspriser på el så tar det också bort en del av stressen från elnätet. När det kommer till laddstolpar och sista delen av leveranskedjan så är det ju privata pengar som finansierar det. Som Keynes sa en gång - kan vi göra det så har vi råd.

Sen så belastar elbilar vägar mindre än bensinbilar, eftersom el inte fraktas på väg. På grund av att slitaget på vägar ökar exponentiellt i relation till vikten så sparas vägarna från slitage när tankbilar tas bort, trots att enskilda bilar blir tyngre.

Viktskillnaden mellan EV och ICE är ju också rätt liten, sist och slutligen. En Audi A4 väger bara 60kg mindre (inkl. bränsle) än en Tesla Model 3, som exempel. Trots att Model 3 är en aningen större bil.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Nej, bilberoende beror inte på åsikter och subjektivitet. Bilberoende handlar om att det för personen är omöjligt, svårt eller ytterst obekvämt att leva sitt liv utan bil p.g.a. hur samhället är uppbyggt. Som sagt, jag anklagar inte människor på individnivå. och nej, ditt exempel om att "tvinga folk" handlar det inte heller om. utan snarare att bygga upp ett samhälle där man som människa känner att man har alternativen att välja andra medel än den traditionella personbilen. (och nöjer sig kanske med en bilpool i kombination med e-lådcykel och/eller minibil.)

Vi har väldigt stora problem med bilar i dagsläget, vi vet att infrastruktur för bilar är ytterst kostsamt, vi vet att bil-centrerad infrastruktur och produktionen av bilar är fruktansvärt för miljön (kvittar ifall det handlar om elbilar eller bränslebilar). Vi vet att de orsakar skador och död i trafiken. (senast förra året blev jag påkörd och fick en bruten axel och revben). Vi vet att bilar är en stor orsak till dagens ljudförorening, och till skillnad vad du skriver så har elbilar näst intill samma ljudkaraktär som bensinbilar vid hastigheter över 30km i timmen (det handlar inte om motorljud utan snarare vägljud. motorn ifrån en bensilbil utmärker sig inte från vägljudet vid 40km/h). Viktigt att ha i beaktning är också att våra skattepengar ska gå till utvecklingen och underhållet av vägar, laddstolpar, MASSIV (och jag menar verkligen MASSIV) utbyggnation av elnätet för att kunna ha en flotta av elbilar (en kostnad vi egentligen inte har råd till), samt underhållet av vägar (som också blir tyngre belastat av tyngre fordon). Det är skattepengar som människor i alla samhällsskikt betalar för, men som främst medelklassen-, och med tanke på priser av elbilar, främst den övre medelklassen kommer att utnyttja. I dagsläget kostar våra vägar 9.5 miljarder i underhåll per år. Vi en underhållsskuld på 17.5 miljarder, något som har prognosen att växa till 42 miljarder kronor år 2032. Anledningen är att, så som det ser ut idag, har vi inte råd till att underhålla det stora vägnätverk vi byggt upp (återkommer till samma sak, bilinfrastruktur är oerhört dyrt, något man har lärt sig över tid) Till råga på detta har vi även utmaningen att massivt bygga ut elnätet också, något som är oerhört att göra inom rimlig tid.

Jag tycker att bilar är roliga, jag har alltid älskat bilar. Men min kommentar hänvisar främst till att att man inte kan blunda för bilars negativa följdeffekter. Jag tycker att det är intressant och det behövs diskuteras. För jag tror att det finns en stor omedvetenhet om hur personbilar (framförallt i urbana miljöer där de egentligen inte borde behövas så mycket) påverkar vårat samhälle. Det är därför jag lyfte upp alternativ som småbilar i mitt första inlägg, samt att man kanske klassificera ett nytt säkert landsvägsnätverk för dessa då de påverkar både miljö, vägslitage och elnätet betydligt mindre. De är ju 5x effektivare än traditionella elbilar. och väger också 1/5.

Enda sättet du kommer kunna få folk att ändra på sig ”en masse” är om du tvingar dem till det genom att försvåra deras val av bilägandet. Stora delar av befolkningen bor så att de har nära till allt och det är inga problem idag att använda lådcyklar, bilpooler, hemleveranser osv så eventuella förbättringar du kan göra kommer bli högst marginella och trots det vill folk i de områdena ha bilar ändå.

Sedan tycker jag inte att din analys av samhället kollar på det från rätt håll, det är inte hur vi byggt samhället som har gjort så att folk har vad du kallar bilberoende utan samhället ser ut som det gör idag just för att folk har velat ha bilar. Hade inte folk haft bilar så hade stora shoppingområden bredvid motorvägen aldrig kunnat växa fram och butiker i små centrum nära där folk bor hade kunnat överleva. Så om det är något som växt fram på grund av folks efterfrågan, är det så fel i så fall?

Och ja visst finns det mycket negativa aspekter med bilar men det finns negativa aspekter med i princip allt, så om de flesta vill ha bilar låter det som något som ändå är rimligt. Ljudnivån håller jag inte alls med om, jag bor i stadsmiljö och det är inte elbilar man stör sig på utan accelererande fossilbilar, fossilbilar med ”lite motor i”, motorcyklar, bussar, lastbilar osv. Visst hör man elbilarna men det är mestadels det tvingande varningsljudet man hör i stan med låg hastighetsgräns. Håller man konstant hastighet så kanske en fossilbil med svag motor är lika tyst i 40 km/h men där människor är så är det inte konstant hastighet som hålls och då låter fossilbilar mycket mer när den skall accelerera.

Det som är mer on topic är att du slänger ur dig FUD och myter kring att vi skulle behöva bygga ut elnätet kraftigt för att kunna ha elbilar blir ganska oärligt. Den myten har blivit debunkad många gånger om eftersom laddningen i absoluta majoriteten av fall bör ske nattetid när förbrukningen är låg. Det är till och med så att med V2G som är på ingång ser många experter det som att elbilar kan bli räddningen för elnätet när belastningen från helt andra områden ökar kraftigt.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde detta var en tråd om elbilar…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Jag som trodde detta var en tråd om elbilar…

Kommer ju besökare ibland med sämre hänsyn till diskussionsämnet. Exempelvis samhälls- och infrastrukturplanering (som man ev. kan kalla ovanstående diskussion för), angränsar väl i bästa fall till ämnet elbilar.

Det är dock med glädje som jag läser att det nu finns fler elbilar än laddhybrider på svenska vägar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Starta en egen tråd om bilbränder istället.

Även miljödiskussioner, och om bilars vara vs kollektivtrafik borde hållas i egna trådar.

Saknar verkligen att SweC aldrig lyckats skapa ett eget elbilsforum, eller ens eget bil/transportforum. Då hade det varit lätt att skapa egna trådar, men samtidigt hålla ihop de på att naturligt sett.

Som det är nu så blir det allt för mycket OT i tråden om allt från myter om elbilsbränder till att elnätet i Sverige sänks pga. hemmaladdning på nätterna (när det tvärt om finns enormt gott om både el och transport) eller gruvbarn som dör på raken i Afrika. Tråkigt med så mycket banala myter av okunniga utan någon empirisk eller vetenskaplig grund.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Värma kupén är en sak, men att värma batteriet innan laddning eller innan man ska åka iväg är något helt annat. Detta vill man ju åstadkomma för att minska förbrukningen och laddtiden på vintern. Förbrukningen kan vara ganska brutal på vintern om man inte har värmepump.

Jo, skillnaden i ökad förbrukning på vintern halverades minst när jag bytte från samma elbil utan värmepump (min första elbil) till en med värmepump. Kommer aldrig mer köpa en elbil utan värmepump, och rekommendera alla mina vänner och släktingar det samma som bor i Norden (för de som bor i södra Europa är troligen vinsten inte alls lika betydande).

Skrivet av Urven:

Är värmepumpen för batteriet eller kupen?

Både och.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, skillnaden i ökad förbrukning på vintern halverades minst när jag bytte från samma elbil utan värmepump (min första elbil) till en med värmepump. Kommer aldrig mer köpa en elbil utan värmepump, och rekommendera alla mina vänner och släktingar det samma som bor i Norden (för de som bor i södra Europa är troligen vinsten inte alls lika betydande).

Både och.

Tack för svar!
Synd att dem flesta billiga elbilar inte har värmepump, verkar va lite dyrare som har det.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag hem ansökningsblanketten för miljöbonus för oss som köpte eller beställde en miljöbonusbil senast den 8 november 2022. Bilen fick jag dock först i februari, så det stämmer ganska bra med ett halvår från feburari till augusti. Något digitalt formulär var det dock inte frågan om, skicka in kopia på köpeavtal m.m. ska man tydligen göra på gammalt hederligt vis i pappersform och kuvert. Skoj...

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Skrivet av riiga:

Nu fick jag hem ansökningsblanketten för miljöbonus för oss som köpte eller beställde en miljöbonusbil senast den 8 november 2022. Bilen fick jag dock först i februari, så det stämmer ganska bra med ett halvår från feburari till augusti. Något digitalt formulär var det dock inte frågan om, skicka in kopia på köpeavtal m.m. ska man tydligen göra på gammalt hederligt vis i pappersform och kuvert. Skoj...

Yes, analogt är det som gäller. Tyckte inte heller att det var solklart vart den skulle skickas. Men det gick fort efter att man skickat in blanketten tills pengarna fanns på kontot, så det var imponerande.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

När tror ni model 3 kommer med en ny refresh?

2-3 år kanske ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Provkörde mg4 och den överraskade så pass positivt att jag la en beställning.
För det priset kändes det väldigt vettigt.
Blir bra bil för att åka runt i storstan med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Provkörde mg4 och den överraskade så pass positivt att jag la en beställning.
För det priset kändes det väldigt vettigt.
Blir bra bil för att åka runt i storstan med.

Vilken utrustningsnivå blev det?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Tack för svar!
Synd att dem flesta billiga elbilar inte har värmepump, verkar va lite dyrare som har det.

Det behöver faktiskt inte alltid vara så, även fast man skulle kunna tro det.

Vår lilla Mini Cooper SE, som är en av de absolut billigaste och minsta elbilarna på marknaden, har värmepump som standard, men det var samtidigt extra med värmepump (ingick i vissa fördyrande extrapaket) för när min pappa köpte sin mycket dyrare och större Volvo XC40.

Var samma sak när jag för två år sedan (2021) kikade på en Polestar 2 att det var extrautrustning med VP (ingick som standard dock när PS2 lanserades första året, men sedan försvann värmepump från baskonfigurationen när jag testkörde en). Samma sak när jag då kikade på Taycan. Då ingick inte värmepump som standard från Porsche, utan jag hade då varit tvungen att lägga till utrustningspaketet "Nordic" för att få det.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Audi Q4 40 RWD, ca 18 mil motorväg (Falkenberg - Malmö) med 4 vuxna i bilen och angiven hastighet (120 km/h i Halland, 110 km/h i Skåne) och ett snitt på 18 kWh/100 km, det tycker iaf jag är bra
Vädret var bra, temp runt 18 - 20 grader och lite vind, dock en del inslag av regn.

Hur ligger övriga på den typen av körning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Vilken utrustningsnivå blev det?

Blev en standard då 95% av våra bilresor är korta avstånd.
Vår längsta sträcka som vi regelbundet kör är 14 mil tur och retur och det klarar den utan problem.
Har även en plats där laddning ingår så man kan maxa LFP batteriet till 100% hela tiden.

Permalänk
Medlem

Väntar på en VW ID.4 GTX Top Sport.
Har det kommit någon information om det blir några ändringar på MY2024 än? antar att jag får en -24a.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toobbbbee:

Väntar på en VW ID.4 GTX Top Sport.
Har det kommit någon information om det blir några ändringar på MY2024 än? antar att jag får en -24a.

Snackas väl om 340hik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Väntar på en VW ID.4 GTX Top Sport.

Grattis! Har själv top sport i min och sjukt sköna om man är lång då de vanliga har noll lårstöd.. (om än att det var ett snuskig dyrt tillval.)

Jag har haft min i lite mer än 19 månader nu och är fortfarande jättenöjd.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Audi Q4 40 RWD, ca 18 mil motorväg (Falkenberg - Malmö) med 4 vuxna i bilen och angiven hastighet (120 km/h i Halland, 110 km/h i Skåne) och ett snitt på 18 kWh/100 km, det tycker iaf jag är bra
Vädret var bra, temp runt 18 - 20 grader och lite vind, dock en del inslag av regn.

Hur ligger övriga på den typen av körning?

Om jag kör försiktigt på motorväg med min Q4 40 i sommartemperaturer så ligger jag på liknande siffror också.

Battery Life på Youtube gjorde i tiderna ett test med systermodellen ID.4 Pro. I det testet låg han på;

90km/h - 14kwh/100km
110km/h - 17kwh/100km
130km/h 21Kwh/km

Men det var med en vuxen i bilen utan packning, och medelhastigheten låg strax under de hastigheter han använde som referens.

Skrivet av Toobbbbee:

Väntar på en VW ID.4 GTX Top Sport.
Har det kommit någon information om det blir några ändringar på MY2024 än? antar att jag får en -24a.

Vad jag vet så finns inget officiellt ännu, men det går rykten om att åtminstone en del av ID-familjen ska få samma infotainment-system som också kommer i nya ID.7, vilket då också inkluderar uppvärmning av batteriet inför laddning. Men det är inte officiellt ännu, och lite oklart om det handlar om MY24 eller MY25 som lanseras i slutet av 2024.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Om jag kör försiktigt på motorväg med min Q4 40 i sommartemperaturer så ligger jag på liknande siffror också.

Battery Life på Youtube gjorde i tiderna ett test med systermodellen ID.4 Pro. I det testet låg han på;

90km/h - 14kwh/100km
110km/h - 17kwh/100km
130km/h 21Kwh/km

Men det var med en vuxen i bilen utan packning, och medelhastigheten låg strax under de hastigheter han använde som referens.

Jag kollade aldrig vad min medelhastighet var och där ingick ju även ett par km landsväg/stadskörning i totala sträckan, men huvudparten var ju motorväg med cruise control på angiven hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

När tror ni model 3 kommer med en ny refresh?

I samband med q2-rapporten flaggade Tesla för leveransstörningar i samband med fabriksuppdateringar under q3, och har skjutit upp leveranser på nybeställningar av m3 till Europa till q4. Mao finns det mycket som talar för att Highland-uppdateringen kommer snart.

https://electrek.co/2023/08/03/tesla-about-launch-next-gen-mo...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Audi Q4 40 RWD, ca 18 mil motorväg (Falkenberg - Malmö) med 4 vuxna i bilen och angiven hastighet (120 km/h i Halland, 110 km/h i Skåne) och ett snitt på 18 kWh/100 km, det tycker iaf jag är bra
Vädret var bra, temp runt 18 - 20 grader och lite vind, dock en del inslag av regn.

Hur ligger övriga på den typen av körning?

Skrivet av MacAllan:

Jag kollade aldrig vad min medelhastighet var och där ingick ju även ett par km landsväg/stadskörning i totala sträckan, men huvudparten var ju motorväg med cruise control på angiven hastighet.

Luftmotståndet, som delvis beror på väder/vind men främst på hastighet (och bilens aerodynamik) är det som påverkar absolut mest. Men självklart har även temperatur och väglag (regn, snö, torrt, etc) en hyfsat stor påverkan. Vikten av passagerare och bagage påverkar däremot extremt lite (eller i princip inget alls) i min egna erfarenhet.

Svårt att säga/jämföra utan att mäta exakt snitthastighet, och helst att köra alla bilar vid samma tillfälle/sträcka/väderförhållanden. Men skulle av erfarenhet dra till och gissa på att vår Tesla m3 skulle typiskt ligga på någonstans runt 1,5 kWh/mil och vår Mini någonstans runt 1,3 kWh/mil under liknande förhållanden som du beskriver ovan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Snackas väl om 340hik.

Aa har hört det med men tänkte om någon har sett/hört nån skarp info 🙂

Skrivet av Henrico:

Grattis! Har själv top sport i min och sjukt sköna om man är lång då de vanliga har noll lårstöd.. (om än att det var ett snuskig dyrt tillval.)

Jag har haft min i lite mer än 19 månader nu och är fortfarande jättenöjd.

Härligt! Provade både med och utan Top Sport stolarna, det blev ett enkelt val! 🙂 Tyvärr är det dom som gjort att bilen tar sån tid! 😅

Skrivet av Sando:

Vad jag vet så finns inget officiellt ännu, men det går rykten om att åtminstone en del av ID-familjen ska få samma infotainment-system som också kommer i nya ID.7, vilket då också inkluderar uppvärmning av batteriet inför laddning. Men det är inte officiellt ännu, och lite oklart om det handlar om MY24 eller MY25 som lanseras i slutet av 2024.

Aa har hört det med men tänkte om någon har sett/hört nån skarp info 🙂

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jo, jag såg detta. Har funderat lite på om man skulle göra ett reportage om e-handel för bilar där något sådant skulle kunna diskuteras. Tycker det är väldigt fult av Volvo att lovorda hemsidan, att det ska vara så enkelt och smidigt och sen inte ge fördelar i form av rabatter. Om något borde det vara tvärtom eftersom handeln på nätet gör det enklare och billigare för Volvo. Men men, det kommer ju inte gå att rekommendera någon att köpa bilen på nätet från Volvo, det förtroendet är förbrukat.

Jag har dock beställt med flexibel leasing och då är det priserna på hemsidan som gäller.

Nyfiken, jag har aldrig köpt en Tesla eller Polestar, är det alltid priserna som listas på hemsidan där eller kan man deala i butikerna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tesla kan du inte ens köpa i butik, de bara hjälper dig lägga en order på hemsidan. Så ingen förhandling, de har ju inte återförsäljare som det traditionella märkena. (En mellanhand mindre, bra för alla utom mellanhanden 🤣)

Permalänk
Medlem

Ännu en bra video om Chargefinder efter uppdateringen av appen.
https://www.youtube.com/watch?v=0bTdqjs8BfQ

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vill bara slå ett slag for den mest missuppfattade low-range EV som någonsin har gjords Mazda MX-30 som jag har.

- den går aldrig sönder, (ingen av dom som har producerats har haft några alvarliga fel än så länge).
- Lyx som i en 100$K bil.
- Ser ut som en vanlig bil och inte en elbil.

Jag är än så länge super nöjd med den.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Chippen2188:

Jo, jag såg detta. Har funderat lite på om man skulle göra ett reportage om e-handel för bilar där något sådant skulle kunna diskuteras. Tycker det är väldigt fult av Volvo att lovorda hemsidan, att det ska vara så enkelt och smidigt och sen inte ge fördelar i form av rabatter. Om något borde det vara tvärtom eftersom handeln på nätet gör det enklare och billigare för Volvo. Men men, det kommer ju inte gå att rekommendera någon att köpa bilen på nätet från Volvo, det förtroendet är förbrukat.

Jag har dock beställt med flexibel leasing och då är det priserna på hemsidan som gäller.

Nyfiken, jag har aldrig köpt en Tesla eller Polestar, är det alltid priserna som listas på hemsidan där eller kan man deala i butikerna?

Tesla går det i alla fall inte att förhandla priser med. Om du går till en butik för att köpa så kommer de lägga ordern direkt på den vanliga hemsidan tillsammans med dig. Där finns det inget spelrum alls - priset på sidan är det som gäller.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A