Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Linus Torvalds byter till AMD efter 15 år med Intels processorer

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Linus Torvalds byter till AMD efter 15 år med Intels processorer

Efter 15 år med en rad Intel-processorer i tjänst byter Linux-fadern Linus Torvalds läger till en AMD Threadripper 3970X.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Sjöarna är han trött på.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K 4.5GHz | 32GB RAM | GIGABYTE RTX 2080 GAMING OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010

Varför blev det ingen nyhet på internet när jag bytte från Intel till AMD? Favorisering på hög nivå, känner mig försummad!

Seriöst dock, i dagsläget är AMD en bättre investering, kanske inte snabbast i alla lägen, men bättre bang for the buck i de flesta iallafall

Nörd, utvecklare, pappa, löpartokig, vegan och besserwisser.

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Någon som har koll på vilken CPU Robinsson-Robban använder?

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av NisseG91:

Varför blev det ingen nyhet på internet när jag bytte från Intel till AMD? Favorisering på hög nivå, känner mig försummad!

Seriöst dock, i dagsläget är AMD en bättre investering, kanske inte snabbast i alla lägen, men bättre bang for the buck i de flesta iallafall

Du skriker kanske inte tillräckligt högt?

"This in turn is actually good news as well for AMD Ryzen Linux users: as Torvalds is constantly building the latest kernel code for mainline, he tends to shout quite publicly and loudly when any code breaks on his systems

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av ClintBeastwood:

Nästa stora journalistpriset lär gå till den som djupdyker i detta ämne.

Geforce 670 | Intel 320 Series 160GB OEM | Intel Core i5 2500K
Corsair 8GB (2 x 4GB) 1600MHz XMS3 | Fractal Design Newton R2 650W

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010

Med tanke på färgen

Skulle jag gissa på Intel!

Nörd, utvecklare, pappa, löpartokig, vegan och besserwisser.

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Han är väl blåa laget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2019

När kommer ARM slå igenom på riktigt för persondatorer? Ja nu syftar jag inte på ryktet på att Apple kommer implementera den i sina MacBook Airs detta år eller nästa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.:: :: oVERdOZe bbS :: ::.
Registrerad
Aug 2004

Det intressanta i nyheten är prestandan vid kompilering. Imponerande!

MOS8500 > 68000 > 8088 > 286 > 386 > 486 > PMMX > ???? > 3570K > 2700X > 3900X

<3 datorer! Jag hade velat ha en serverpark!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarby Sjöstad
Registrerad
Nov 2004

Intel ba: Linus Benedict Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Va!? Inget om vilket grafikkort han använder?

(Saxad bild från: https://www.reddit.com/r/AyyMD/comments/c42hkd/the_great_linus_torvalds_giving_the_bird_to/)

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 16.04 LTS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Sep 2008

3 gånger snabbare än vad? Vad för intel cpuer har han tidigare haft? Jämför han äpple med päron nu? Jag ser inte nyhetsvärdet i detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Det är väll ganska logiskt att man använder dom verktyg som gör jobbet bäst. Och det är just sånt här som Threadripper gör bäst

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI Geforce RTX 2080 Duke OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av ZalZeRoz:

3 gånger snabbare än vad? Vad för intel cpuer har han tidigare haft? Jämför han äpple med päron nu? Jag ser inte nyhetsvärdet i detta?

Grundaren till ett operativsystem får intel att gråta är nyhetvärdet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Han skulle ju kunna koppla upp sig mot någon byggserver via ssh med vilken laptop som helst typ. Antar att det är byggservern han uppgraderat?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne!
Registrerad
Dec 2001

Undrar om han passade på att uppgradera Windowsversionen med

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@ZalZeRoz: nyhetsvärdet ligger i att en profil som Linus Torvalds pekar på en trend, där utvecklare som under många år använt Intel-processorer nu byter till AMD-alternativ för såväl desktop som workstation-processorer. Samma trend har synts i konsumentsystem, servrar och datacenter, där Nvidia bytte till EPYC-processorer i Rome-familjen med datacentersystemet DGX A100. Det ska bli spännande att se hur Intels svar i de olika marknadssegmenten blir över kommande år, och hur dessa svar kontras av AMD.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Som en sidnotering, Threadripper måste ju ändå vara det bästa produktnamnet någonsin. Det är talande, ballt och kaxigt utan att för den sakens skull låta infantilt och GaMiNg RgB typ.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009

Lite hårt nu när Intel precis har bekräftat att öppen källkod och Linux används mer och mer av de själva

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av trickeh2k:

Som en sidnotering, Threadripper måste ju ändå vara det bästa produktnamnet någonsin. Det är talande, ballt och kaxigt utan att för den sakens skull låta infantilt och GaMiNg RgB typ.

Jag tänker mer Grekisk strandraggare: Kostas "Threadripper" Papadopoulous.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Han har väl aldrig varit någon Fanboy av sig, så om Intel vill ha motsvarande publicitet så får de la göra en processsor som faller Torvalds i smaken helt enkelt. Känns ju som det finns potential i alla "Coves" som kommer nu, men AMD latar ju sig inte heller så det är en grymt härlig tid för oss som älskar processorer.

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook. Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Stefflo:

Lite hårt nu när Intel precis har bekräftat att öppen källkod och Linux används mer och mer av de själva

Du tänker på Microsoft?
Intel har länge kört öppen källkod för Linux, t.ex. drivrutiner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av ronnylov:

Du tänker på Microsoft?
Intel har länge kört öppen källkod för Linux, t.ex. drivrutiner.

Kanske sant, tänkte fel.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Är väl inte så knasigt, intel är ju för spel, amd passar nog bättre för linux och mer "Jobb" saker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Chromatic:

Är väl inte så knasigt, intel är ju för spel, amd passar nog bättre för linux och mer "Jobb" saker

Njae. Råkar bara vara Intels konsumentserie som är bäst på spel.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Loxus:

Njae. Råkar bara vara Intels konsumentserie som är bäst på spel.

Well yeah, pratar ju om gemene man såklart, den genomsnittliga gamern xD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av Chromatic:

Well yeah, pratar ju om gemene man såklart, den genomsnittliga gamern xD

Varför pratar du om helt andra segment än artikeln då?

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016
Skrivet av Sebastian V:

Sjöarna är han trött på.

Dålig fiskelycka.

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Swedman18:

Grundaren till ett operativsystem får intel att gråta är nyhetvärdet?

*Host*

Det ni referar till Linux, är faktiskt, GNU/Linux, eller så som jag på senare tid börjat kalla det, GNU plus Linux. Linux är inget operativsystem i sig själv, men bara en fri komponent av ett fullt fungerande GNU system med hjälp av GNU corelibs, shell verktyg och andra vitala systemkomponentener som bygger upp ett fullt OS per definierat av POSIX...

..

(kände mig tvungen).

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |