IT-utvecklare eller IT-administratör? Vilken leder till jobb?

Permalänk

IT-utvecklare eller IT-administratör? Vilken leder till jobb?

Hej!
Jag har mellan de 2 utbildningar att välja:

IT-utvecklare
https://www.distansutbildningar.se/skola/hermods-vux/it-utvec...

IT administratör
https://www.distansutbildningar.se/skola/hermods-vux/it-admin...

Både två utbildningarna är på gymnasienivå och är yrkesinriktad. Jag undrar om man kan verkligen hitta ett jobb efter man är klar med utbildningen om man har 0 arbetslivserfarenhet och har inga kontakter. Vilken av de två ska jag välja då?
Blir tacksam om ni kan ge mig några råd om det!
MVH

Permalänk
Medlem

Det är ju två ganska olika utbildningar som du jämför med varandra... den ena är helt fokuserad på utveckling (mycket mot webbutveckling enligt kursplanen) och den andra mer mot administration (dokumenthantering, projektplanering, ärendehantering m.m) samt en liten del programmering - i princip standard för alla IT-relaterade utbildningar för att ge dig ett bredare perspektiv.

Så frågan är väl vad du vill hålla på med? Är det utveckling så ska du helt klart köra på IT-utvecklare.

Ang. inga arbetslivserfarenheter/kontakter så innehåller båda utbildningarna en APL (praktik) som du då utför hos ett företag/en verksamhet. Detta kan leda till goda relationer/kontakter och framförallt jobbmöjligheter om du ger ett bra intryck och visar vad du går för

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

@LangCode11: Du har mer chans att få jobb genom någon du träffar på din utbildning än genom utbildningarna i ditt cv.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.