Permalänk
Medlem

Kan man vaccinera sig på sin vårdcentral och är det enbart patientavgiften då? Finns ju Sveavaccin och liknande men där kostar det ju 400kr per dos, stödjer hellre regionen.

Går ofta i skogen och har fästingar ibland men har aldrig blivit sjuk men man vet ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Ska ta tag i det nu. Brukar ändå få ca 10 fästingar som sätter sig per år. Vännerna får inte en enda, så jag vettefasen varför dom dras till mig?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan man vaccinera sig på sin vårdcentral och är det enbart patientavgiften då? Finns ju Sveavaccin och liknande men där kostar det ju 400kr per dos, stödjer hellre regionen.

Går ofta i skogen och har fästingar ibland men har aldrig blivit sjuk men man vet ju aldrig.

Prata med din vårdcentral, i min region (Östergötland) kostar det 400 kr per dos och de flesta vårdcentraler vaccinerar mot TBE. Privata vaccinationscentraler kan vara något billigare så det kan vara värt att kolla runt på nätet först. Jag har en "fästingbuss" som stannar utanför lokala ICA några gånger per år som jag har tänkt gå till.

Permalänk
Medlem

Är vaccinerad och tycker det är något man bör se till att vara, framförallt om man rör sig i närheten av ett riskområde.

Ser att tråden inte är helt purfärsk men tänkte ändå kommentera på några saker.

1. Vet man inte om man är vaccinerad så är man det inte. TBE ges såvitt jag vet bara som fristående vaccin, ingår inte i något vaccinprogram, och nehöver förnyas vart femte år. Med andra ord bör man veta om man tagit det.

2. Du kan få fästingar utan högt gräs. Hittar med jämna mellanrum fästingar efter att bara varit ute på villagräsmattan. Man minskar viserligen risken genom att inte åla över en äng i Stockholms skärgård, men kan fortfarande råka ut för odjuren om man håller sig på den klippta gräsmattan.

3. Av de olika sjukdomar fästingar i Sverige kan bära på är TBE den i särklass värsta. Att undvika vaccin för att man ändå kan få andra fästingburna sjukdomar är bara dumt. Borrelia är dessutom behandlingsbart om det upptäcks, till skillnad från TBE där man får jobba preventivt med vaccin istället.

Permalänk
Medlem

Ska fixa det igen, var uppe i femårsintervall för sprutorna. För 10 år sedan...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Skall åter-vaccinera mig för TBE så fort som jag är fullt vaccinerad för covid.

----

Dagens konspirationsteori: TBE är skapad av markägare som hatar allemansrätten.

Permalänk
Medlem

Så här skriver Läkartidningen om TBE-vaccin

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2017/05/tbe-vaccinat...

Edit** debattartikel

Permalänk
Avstängd

Fick aldrig fästingar när jag var yngre men de senaste åren har det blivit några bett per år, två hittills i år. Tjejen verkar de gilla för hon får massvis med fästingar hela tiden. TBE fanns heller inte här på västkusten tidigare men nu finns det så självklart har jag vaccinerat mig. Tjejen och sonen också.

Fästingar är hemska, både för att det blir ett rätt jobbigt bett och för att risken finns för allvarliga sjukdomar. Dock måste jag säga att bromsarna verkar vara en värre plåga i år. De ger sig inte utan surrar runt en tills man dödar dem, även om de lyckas få till ett bett. Och betten är värre än de flesta här förekommande insekter. Ingen risk för sjukdom vad jag vet i alla fall, men ändå ett helvete.

Edit: Vaccinerade mig på Ica Maxi eller "Min Doktor" som deras mottagning heter. Gick snabbt och smidigt när jag väl fick komma in även om jag fick "stå" i kö en timme för att det var typ tre personer före.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fallzone:

Inte läkartidningen utan en debattartikel i läkartidningen. Läser man kommentarerna så framkommer relevant kritik mot artikelns slutsatser.

Permalänk
Medlem

Jag är vaccinerad mot TBE sen långt tillbaka och fyller på. TBE är inget man vill ha.
Jag har inte haft fästingar på många år men fick en i år faktiskt och har ingen aning var den kom från.

Jag undrar om de som inte vill vaccinera sig mot Covid ej heller är vaccinerade/ vill vaccinera sig mot TBE?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Dagens konspirationsteori: TBE är skapad av markägare som hatar allemansrätten.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan inte hjälpa att jag är rädd...
Inte bara att den känns, det är bara o se/veta om nålen som gör mig rädd. Sedan har jag för väldigt länge sedan tagit någon spruta och jag kände den visst

Jag har precis som du, fobi för sprutor. För mig hjälpte det dock ironiskt nog att få gallsten och operera bort gallan. Det var så mycket blodprover inkluderat i det som gjorde att det gick lite lättare för mig sen. Från att vägra ta blodprov/sprutor (och vägra åka till akuten för det innebär blodprover) till att frivilligt ta hepatit sprutor för en Thilandsresa!

Det är otroligt läskigt men man är nöjd när man vågat!

Permalänk
Medlem

Har inte funnits här tidigare och än så länge har ingen fått TBE här. Men nu när det finns fästingar i hela landet så vitt jag vet så har jag börjat fundera lite på det. Har oftast byxor och myggmedel på mig i skogen dock och det är ju ett effektivt skydd mot att bli biten överhuvudtaget.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Bli blodgivare så vänjer Ni er med sprutor. Då får Ni prova på grova nålar. Både jag och katten har haft fästingar. Då känns det bra att vara vaccinerad.

Permalänk
Medlem

Nej fan, vad ska man utomhus att göra? Finns väl inga datorer i skogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan inte hjälpa att jag är rädd...
Inte bara att den känns, det är bara o se/veta om nålen som gör mig rädd. Sedan har jag för väldigt länge sedan tagit någon spruta och jag kände den visst

Min mamma hade liknande problem och var livrädd för sprutor. Slog bort sprutan av ren reflex när doktorn skulle sticka. Väldigt problematiskt när man fått cancer och måste ta många stick. Men hon fick gå KBT-behandling och det hjälpte väldigt mycket även om inte rädslan försvann till 100%.

Permalänk
Inaktiv

Börjar bli dags att ta då TBE närmar sig mina breddgrader. Borrelia är också otrevlig men TBE går iallafall att få vaccin mot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Börjar bli dags att ta då TBE närmar sig mina breddgrader. Borrelia är också otrevlig men TBE går iallafall att få vaccin mot.

Gör det. Min tjejs familj började med tbe-vaccin efter att hennes morbror fick det och fick permanenta hjärnskador, minnesproblem, problem med balansen, talet, viss förlamning och så. Inte alls kul. I min familj dröjde det längre men vi är inte riktigt ute och plockar svamp och sånt så mycket så fästingar är liksom inte lika närvarande, men nu är alla vaccinerade i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har tagit min första och ska ta 2:a om 14 dagar. Min dotter är fullvaccinerad mot TBE och min son på 2 år har just dragit en 10-dagars kåvepeninkur mot borrelia så han ska få sin första när jag tar min andra.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Gör det. Min tjejs familj började med tbe-vaccin efter att hennes morbror fick det och fick permanenta hjärnskador, minnesproblem, problem med balansen, talet, viss förlamning och så. Inte alls kul. I min familj dröjde det längre men vi är inte riktigt ute och plockar svamp och sånt så mycket så fästingar är liksom inte lika närvarande, men nu är alla vaccinerade i alla fall.

Precis det, med tanke på hur pass dålig man kan bli så bör det vara ganska självklart för de flesta att faktiskt vaccinera sig mot TBE. Speciellt om man bor i de zoner smittan finns. Och den tar sig ständigt längre och längre upp i landet.

Vill vara vaccinerad och klar innan det kommer hit. Trist öde för hennes morbror med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Precis det, med tanke på hur pass dålig man kan bli så bör det vara ganska självklart för de flesta att faktiskt vaccinera sig mot TBE. Speciellt om man bor i de zoner smittan finns. Och den tar sig ständigt längre och längre upp i landet.

Vill vara vaccinerad och klar innan det kommer hit. Trist öde för hennes morbror med.

Jo absolut. När jag var liten fanns inte TBE här alls men nu är det rätt vanligt. Sen är ju inte statistiken helt säker, jag har för mig att det krävs över ett konstaterat fall i ett område för att det ska markeras som drabbat liksom, och även om fästingar kanske inte är så mobila så är ju djuren som fästingarna biter det, rådjur, fåglar och så. Så även om det liksom är på andra sidan vägen som det finns TBE så är man inte säker där man är.