Permalänk
Medlem

Är du vaccinerad mot TBE?

Nu när sommaren är här och vi spenderar mer tid utomhus och går mer ut i skogen eller sätter oss på gräsmattor osv, finns det ju risk att bli biten av fästingar (alla fästingbett har inte viruset).

Är du vaccinerad mot TBE?

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Gräsmattor är inga riskzoner för fästingar. De brukar hänga i betydligt högre gräs där större djur klampar omkring.
Eftersom jag själv brukar klampa omkring i skogen några mil i veckan och åkt på borrelia trots att jag alltid kollar mig noggrant har jag för avsikt att få ändan ur vagnen och vaccinera mig... snart.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Aldrig i livet jag skulle gå utomhus utan TBE vaccin i stockholm.

Permalänk

TBE kan vara en riktigt hemsk sjukdom att få, allt för ofta med dödlig utgång. Det är dumsnålt att inte vaccinera sig nu när det faktiskt finns ett relativt effektivt (och billigt) vaccin.

Visa signatur
Permalänk

Som hundägare som bor brevid skogen är det en självklarhet.

Permalänk
Medlem

Borde göra det - men att uppsöka sjukvården just nu är litet "spännande", man får vaccin mot TBE och får Corona på köpet.

Permalänk
Medlem

Bodde förut på Gotland och där finns ingen TBE. Nu när jag bor i Stockholm känns det dock mera aktuellt. Har dock svårt att komma iväg, mins att jag fick flera påminnelser om att ta en påfyllnads dos för min vaccination för Japansk encefalit men jag hade fullt upp att plugga så jag missade det.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Bildexpert

Då jag bor nära Mälaren är det en no-brainer.

Permalänk
Medlem

@ehsnils: Det finns dedikerade vaccinkliniker, skulle satsa på en av dem. I vissa kommuner finns även en TBE-vaccin-buss som åker runt och erbjuder vaccin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Borde göra det - men att uppsöka sjukvården just nu är litet "spännande", man får vaccin mot TBE och får Corona på köpet.

Går att vaccinera sig på apotek och så vidare också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hade jag inte varit så satans rädd för nålar/sprutor så hade jag gärna gjort det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hade jag inte varit så satans rädd för nålar/sprutor så hade jag gärna gjort det

Dum inställning.

Permalänk

Vaccinerat mig såklart. Det stå väldigt ofta en vaccinationsbuss lite varstans och det tar bara 5 minuter plus kostar 400kr. Det tråkiga är att som jag tolkar det får man ett dåligt skydd från första sprutan som dock är bättre än inget. Och inom 1-3 månader ska man ta spruta nr 2 och då får man ett bra skydd.
Vilket innebär att kostnaden är 800kr första året. Ni som inte har vaccinerat er ännu är lite sent ute om ni ska hinna med spruta 2 innan sommaren är slut.

Angående sprutan så var den väldigt liten och jag kände den ej, det är en helt annan sak att lämna blodprover.

Permalänk
Relik 📜

Både jag och hela familjen, undantaget den minsta som är för liten, är vaccinerade. Det är som sagt en väldigt enkel "försäkring" mot något som i alla fall jag verkligen inte vill uppleva.

Sthlm är ju ganska välrustat när det gäller möjligheter att ta vaccin, så det är bra. Finns som någon sade både kliniker för bara det, "fästingbussar" samt mottagningar på väldigt många apotek.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Hade jag inte varit så satans rädd för nålar/sprutor så hade jag gärna gjort det

Du tar den i axeln och det är helt omöjligt att du överhuvudtaget känner den.

Jag skulle vara mer rädd för TBE

Permalänk
Medlem

Jag är livrädd för tbe men har inte vaccinerat mig o nu med corona i vägen känns det omöjligt återigen att få tid till att vaccinera sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vaccinerat mig såklart. Det stå väldigt ofta en vaccinationsbuss lite varstans och det tar bara 5 minuter plus kostar 400kr. Det tråkiga är att som jag tolkar det får man ett dåligt skydd från första sprutan som dock är bättre än inget. Och inom 1-3 månader ska man ta spruta nr 2 och då får man ett bra skydd.
Vilket innebär att kostnaden är 800kr första året. Ni som inte har vaccinerat er ännu är lite sent ute om ni ska hinna med spruta 2 innan sommaren är slut.

Angående sprutan så var den väldigt liten och jag kände den ej, det är en helt annan sak att lämna blodprover.

Det är tre doser som ska tas. Sen en igen efter tre år tror jag det var.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Aldrig i livet jag skulle gå utomhus utan TBE vaccin i stockholm.

Jag tror att fästingar trivs rätt dåligt på Sergels torg...

Permalänk
Medlem

Japp, bor i högriskområde vid skogen med två katter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har både hund och katt men får typ aldrig fästingar så jag skippar nog.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt för sprutor men för min del räckte det med att läsa på om tbe för att ta mig i kragen och vaccinera mig. Det är verkligen inget man vill råka ut för.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av pandemon:

Det är tre doser som ska tas. Sen en igen efter tre år tror jag det var.

Va tusan, jag googlade och det stod 3 sprutor: https://www.fasting.nu/vaccinering#

Det blir en väldigt massa sprutor både dyrt och tidskrävande. Men om man får TBE så klagar man nog på att man var dum och inte vaccinerade sig.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jag tror att fästingar trivs rätt dåligt på Sergels torg...

Stockholm är större än city.

Permalänk
Medlem

Nope, tror inte det iaf om det inte är ngt man fick vaccin mot när man var mindre som sitter i livet ut.

Är jag inte vaccinerad har jag inga planer på det, vad jag vet bor jag inte i något riskområde. Hör aldrig någon snacka om det iaf.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag är inte vaccinerad. Men jag går inte på ställen där jag kan få fästingar. Går enbart på asfalt eller grus, eller extremt torra och välklippta gräsmattor, och där det växer in grässtrån eller annat över grusgången håller jag undan så stråna inte kommer när mig.

TBE är jäkligt, men borrelia är inte heller så kul, och det går inte att vaccinera mot, och dessutom finns det andra virus i fästingar som vi inte har vaccin mot. Knepigast av allt är den "köttallergi" man kan utveckla om man har otur, pga att man kan få in ett ämne, alfa-gal i kroppen som immunförsvaret överreagerar på. Alfa-gal finns i bl a kött från ko och gris.

Så bäst är att helt undvika att få fästingar eftersom det bara går att vaccinera sig mot en av alla jäkelskaper de bär på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Borde göra det - men att uppsöka sjukvården just nu är litet "spännande", man får vaccin mot TBE och får Corona på köpet.

Många gånger har de bussar utanför större butiker som man kan besöka. Tar två minuter att fixa och värt varenda krona.
Så är det iallafall här i Västerås.

Hundägare här också så måste vara vaccinerad skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Stockholm är större än city.

Ja, och det finns massor med platser där risken för fästingar är noll även utanför "city". Att man inte skulle våga sig utanför dörren "i Stockholm" har därför inte så mycket med verkligheten att göra, vilket var min poäng. Tänker man leta upp sin lokala äng och rulla runt på den kan man säkert däremot räkna med blodsugarbesök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Nope, tror inte det iaf om det inte är ngt man fick vaccin mot när man var mindre som sitter i livet ut.

Är jag inte vaccinerad har jag inga planer på det, vad jag vet bor jag inte i något riskområde. Hör aldrig någon snacka om det iaf.

Garanterat inte, eftersom man måste hålla på och fylla på det regelbundet. Detta är en rejäl nackdel med det vaccin som finns.

Permalänk
Medlem

Ja, självklart. Började 2009, nu ska jag fylla på en dos vart femte år. Lätt värt pengarna, har en gammal skolkamrat som råkade illa ut. Han bodde inte i ett riskområde, men drabbades ändå, och hade rejäla problem i flera år.

F. ö drabbar Borrelia fler varje år, men där finns ju inget vaccin. Även om Borrelia verkar mindre dödlig än TBE så får många komplikationer. En släkting fick halvsidig ansiktsförlamning och ledvärk efter Borrelia (ryggmärgsprov) , ansiktet blev 90% ok men ledvärk blev kvar.

Fästingar är jävla odjur. De fanns knappt när jag växte upp, men nu är de fan överallt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Får väl rösta "ska göra det" i brist på "vaccination pågår".
Hade fram till i år aldrig haft en fästing på mig, så jag hade aldrig övervägt det ens. Men, sedan bestämde tanten för att vaccinera sig, så jag passade på att ta mig en spruta jag med - det skadar aldrig att vara försiktig. Tro tusan att jag inom någon vecka hade dragit på mig min första fästing.
Nu har jag dock tagit spruta två för ett par veckor sedan, och ingen är gladare än jag om det går 38 år till innan jag får nästa fästing, men det är inget jag tänker räkna med.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8