Permalänk
Medlem

Tv via koax/antennkabel till fiberbox

Hej!

Var och tittade på en lägenhet idag och insåg att det missades att dra ut ett rj-45 uttag till vardagsrummet. Alla andra rum har uttag. Däremot så fanns det ett vägguttag för antennkabel/koax som även går att koppla in i fiberboxen!

Det jag undrar är om det alltså är möjligt att då köpa två antennkablar, en som kopplas från fiberboxen till kontakten som går ut till vardagsrummet, sen en kabel från vägguttaget direkt till TVn via antenn-uttaget?

TV-basutbud via "Sappa".

Enligt hyresvärden så trodde han att detta skulle vara möjligt, men vi är lite skeptiska på hur det faktiskt fungerar. Vi skulle behöva använda powerline för att få ut internet till vardagsrummet ändå, så det kanske är lika bra att köra TVn via den också?

Ursäktar för dåligt förklarat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fattar inte, hur och varför kopplar du in koax i en fiberbox?

Fiberboxar jobbar med fiberoptiskt kablage (plast som bär ljus) medan koax bär elektriska signaler.

Permalänk
Medlem

Om du har DVB-C från mediaomvandlaren så har du just DVB-C från mediaomvandlaren, TV-signaler som du kan köra direkt i TVn. Har inget med internet att göra.

På de flesta håll så används inte antennuttaget på mediaomvandlarna.

Vill du ha ethernet i vardagsrummet så får du dra en nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag fattar inte, hur och varför kopplar du in koax i en fiberbox?

Fiberboxar jobbar med fiberoptiskt kablage (plast som bär ljus) medan koax bär elektriska signaler.

Det är så det är i lägenheten och inget jag själv kopplat.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du har DVB-C från mediaomvandlaren så har du just DVB-C från mediaomvandlaren, TV-signaler som du kan köra direkt i TVn. Har inget med internet att göra.

På de flesta håll så används inte antennuttaget på mediaomvandlarna.

Vill du ha ethernet i vardagsrummet så får du dra en nätverkskabel.

Ah okej, så det borde bara rakt fram med antennkablar dvs? Internet löser vi på eget håll då. Så länge vi får tv 😁

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ah okej, så det borde bara rakt fram med antennkablar dvs? Internet löser vi på eget håll då. Så länge vi får tv 😁

Ring till Sappa om du inte vet hur TVn fungerar. Sappa levererar både IPTV och DVB-C över mediaomvandlare, beroende på adress/nät. Fiber kan bära alla typer av signaler, inte bara prata ethernet och TCP/IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ring till Sappa om du inte vet hur TVn fungerar. Sappa levererar både IPTV och DVB-C över mediaomvandlare, beroende på adress/nät.

Har inte flyttat in än, var på visning idag bara. Tänkte försöka förstå hur det funkade först!

Sappa's hemsida är rent ut sagt bedrövlig... Lorem ipsum texter kvar osv 😂

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har inte flyttat in än, var på visning idag bara. Tänkte försöka förstå hur det funkade först!

Sappa's hemsida är rent ut sagt bedrövlig... Lorem ipsum texter kvar osv 😂

Grunden kan du ändå få där.

https://sappa.se/tv/iptv-eller-kabel-tv

https://sappa.se/tv/utrustning

Permalänk
Medlem

Hej! Återupplivar tråden lite snabbt.. har bråkat med TVn större delen av dagen då jag försöker få fram kanalerna från Sappas basutbud.. enligt Sappa ska t.ex. Discovery m.fl. finnas - vilket det gör i kanal-listan(dock fattas väldigt mycket, enbart SVT1, 2 och TV4 funkar), men får upp ett felmeddelande att en "CI-modul saknas". TVn är en äldre LG plasma.

Kanalsökningen gjordes via LGs automatiska analogsökning där jag inte fick ange några inställningar. Gör jag en "kabelsökning" (inte analog) så får jag ange de inställningarna som Sappas kundtjänst hänvisade till, men där får jag inte fram en enda kanal.

Mediaomvandlaren ser ut att ha någon kontakt för antennkabel men har inget uttag som jag kan dra den till. Antennuttagen finns placerade i varje rum i lägenheten.. där det är ett TV-uttag och ett för radio. Det är såklart TV jag kopplat in vid.

Bilder på hur allt ser ut...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej! Återupplivar tråden lite snabbt.. har bråkat med TVn större delen av dagen då jag försöker få fram kanalerna från Sappas basutbud.. enligt Sappa ska t.ex. Discovery m.fl. finnas - vilket det gör i kanal-listan(dock fattas väldigt mycket, enbart SVT1, 2 och TV4 funkar), men får upp ett felmeddelande att en "CI-modul saknas". TVn är en äldre LG plasma.

Kanalsökningen gjordes via LGs automatiska analogsökning där jag inte fick ange några inställningar. Gör jag en "kabelsökning" (inte analog) så får jag ange de inställningarna som Sappas kundtjänst hänvisade till, men där får jag inte fram en enda kanal.

Mediaomvandlaren ser ut att ha någon kontakt för antennkabel men har inget uttag som jag kan dra den till. Antennuttagen finns placerade i varje rum i lägenheten.. där det är ett TV-uttag och ett för radio. Det är såklart TV jag kopplat in vid.

Bilder på hur allt ser ut...
https://i.imgur.com/r8FW8aa.jpg
https://i.imgur.com/78L1iem.jpg
https://i.imgur.com/n2MHFAE.jpg

Vad är kopplat till splittern till höger i andra bilden? Inkommande är märkt In på splittern. Är den kopplad till antennen på huset så får du bara in grundutbudet/okodade kanaler i Teracoms nät.

För att få signal från mediaomvandlarens F-kontakt behövs ibland abonnemang, behövs inte det så kopplar du (fastighetsägaren) bara en antennkabel med F-kontakt mellan mediaomvandlaren och splittern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är kopplat till splittern till höger i andra bilden? Inkommande är märkt In på splittern. Är den kopplad till antennen på huset så får du bara in grundutbudet/okodade kanaler i Teracoms nät.

För att få signal från mediaomvandlarens F-kontakt behövs ibland abonnemang, behövs inte det så kopplar du (fastighetsägaren) bara en antennkabel med F-kontakt mellan mediaomvandlaren och splittern.

Enligt Sappa skulle det bara vara att koppla in och köra.. fick förklara att jag behövde inställningar för kanalsökning m.m.

Oklart vad exakt det är som är anslutet till splittern, men jag antar att det är en fördelare till alla uttag (markerade 1-3) sen "In" är den mörkare slitna kabeln.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vad har du för TV? Exakt modell såklart.
Det är väl DVB-c som krävs för de digitala kanalerna hos Sappa skulle jag gissa, risk att din TV inte stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Vad har du för TV? Exakt modell såklart.
Det är väl DVB-c som krävs för de digitala kanalerna hos Sappa skulle jag gissa, risk att din TV inte stödjer det.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=869659

Den ska klara av DVB-c om jag förstår det rätt.

Men jag kanske bara behöver köpa en antennkabel med f-kontakt och ansluta mediaomvandlaren till "IN" på antennsplittern?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Enligt Sappa skulle det bara vara att koppla in och köra.. fick förklara att jag behövde inställningar för kanalsökning m.m.

Oklart vad exakt det är som är anslutet till splittern, men jag antar att det är en fördelare till alla uttag (markerade 1-3) sen "In" är den mörkare slitna kabeln.
https://i.imgur.com/Wqfa4yT.jpg
https://i.imgur.com/Ft8xXhU.jpg

Tycker inte det är oklart, eftersom du får in TV-kanaler så är det kabeln till antennen eller ett lokalt kabeltvnät som skickar ut SVT1, SVT2 och TV4 analogt, jag kan inte riktigt tyda vad du menar i ditt tidigare inlägg när du pratar om automatisk kanalsökning. Sappa kan bara leverera över fibern. Anslut splittern till mediaomvandlaren så fungerar det förutsatt att kanalerna ingår och inte behöver beställas separat.

Över antenn så får du in SVT1, SVT2, SVT1 HD, SVT2 HD, SVTB/SVT24, Kunskapskanalen, TV4, TV6 och TV Finland/regional kanal.

I slutändan behöver du säkert fråga fastighetsägaren, men det skadar inte att ansluta en kabel till mediaomvandlaren, används den inte händer inget och används den så får du dina kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker inte det är oklart, eftersom du får in TV-kanaler så är det kabeln till antennen. Sappa kan bara leverera över fibern. Anslut splittern till mediaomvandlaren så fungerar det.

Nä de va bara jag som missade "IN" (såg bara ett N). Men du tror jag ska fixa en kabel mellan omvandlaren och splittern helt enkelt?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nä de va bara jag som missade "IN" (såg bara ett N). Men du tror jag ska fixa en kabel mellan omvandlaren och splittern helt enkelt?

Fungerar enbart SVT1, SVT2 och TV4 så har du någon form av analogt grundutbud, men detta behöver inte vara från Sappa utan kan vara något fastighetsägaren installerat lokalt i huset. Lite lustigt med en kabel som är äldre än röret det är draget i.

Är den kopplad till TV-antenn får du även in TV6 och SVT1 HD och SVT2 HD.

Det enda vi kan säga enligt bilderna är att du har kabel-tv över fiber inkopplad till fiber (egen patchkabel från öp), men inte om den används.

Permalänk
Medlem

Inkommande 1.6a (något tjockare kabeln) kommer ju från en flexslang som sticker iväg någonstans, antingen till en lokal TV-anläggning med antenn på taket eller kabel-TV nät. Hursom så vill du ju använda RF signalen som kommer från media boxen så då får du ju koppla antennsladd med F-kontakt mellan boxen och splittern.

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Får du in TV6? Vilka kanaler ser du i kanallistan? Får du in Teracoms/Boxers kanaler (vilka som är okrypterade har jag skrivit två inlägg sedan) så är det en centralantenn bara, vilket skulle förklara varför det är en gammal kabel blandat med nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Pamudas: Får du in TV6? Vilka kanaler ser du i kanallistan? Får du in Teracoms/Boxers kanaler (vilka som är okrypterade har jag skrivit två inlägg sedan) så är det en centralantenn bara, vilket skulle förklara varför det är en gammal kabel blandat med nyare.

Japp! Svt 1, svt 2, tv4 och tv6 fungerar. Ser ingen "svt 1 hd" eller liknande.

Får sticka iväg till Elgiganten imorgon och köpa en kabel och prova om det funkar via fibern

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Japp! Svt 1, svt 2, tv4 och tv6 fungerar. Ser ingen "svt 1 hd" eller liknande.

Får sticka iväg till Elgiganten imorgon och köpa en kabel och prova om det funkar via fibern

Ser när jag kollar på din TV att den inte kan ta emot HD-kanaler eller MUX6. Krävs DVB-T2 för detta! Ser du däremot att du har kanaler som är krypterade är det troligt att den går vidare till en centralantenn, en vanlig TV-antenn som delas ut genom en förstärkare till alla lägenheter.

Tips är att Biltema har hyfsat billiga antennkablar med F-kontakt Ser inte att Elgiganten har det i butikerna. Annars finns det också på Clas Ohlson och Kjell & Company, eller vilken lokal TV-firma som helst som också gör installationer.

Ovan om HD-kanaler gäller marksänt, HD-sändningar över DVB-C bör gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ser när jag kollar på din TV att den inte kan ta emot HD-kanaler eller MUX6. Krävs DVB-T2 för detta! Ser du däremot att du har kanaler som är krypterade är det troligt att den går vidare till en centralantenn, en vanlig TV-antenn som delas ut genom en förstärkare till alla lägenheter.

Tips är att Biltema har hyfsat billiga antennkablar med F-kontakt Ser inte att Elgiganten har det i butikerna. Annars finns det också på Clas Ohlson och Kjell & Company, eller vilken lokal TV-firma som helst som också gör installationer.

Ovan om HD-kanaler gäller marksänt, HD-sändningar över DVB-C bör gå.

Ah men vilken tur att även Biltema finns här då 😁👍

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Hur gick det?