Boendeutgifter vid 5% ränta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Aha Finland, det förklarar det hela
Ok, då är det väl tekniskt inte 6500kr amortering om räntan ingår, men då är jag med!

Det är dessutom 7500kr totalt per månad ser jag nu haha, kanske man borde hålla lite bättre koll på sin ekonomi

Permalänk
Medlem

Själv har jag amorterat ner mitt ganska modesta bostadslån till under 150.000 kr så blir inte så mycket pengar att bråka om ifall räntan skulle skena
(även om räntan redan nu är procentuellt oförskämt hög på det lilla lånet för mig...)

Målet är att betala av det helt inom ett par år - en sak mindre att behöva betala på och bekymra sig över.
Kanske inte den ekonomiskt mest fördelaktiga lösningen i det stora hela (man kunde investerat i nått annat istället) men det är en trygg lösning som känns bra i magen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bor i en fyra på 104 kvm, i Solna.
Lån på ca 3 600 000 kr.
Amorterar 3200 kr i månaden.
Så avgift + amortering + ränta på 5% skulle bli ca 22 000 i månaden.

Som tur är så är vi två som delar rakt av. 11 000 i månaden vore trist men inget jag inte klarar av. Får dra ner på mitt sparande bara; i värsta fall jämka lite då det kommer bli en saftig summa tillbaka på skatten vid så hög ränta. Men kul vore det såklart inte. Dessutom tror jag att amorteringskravet hade (tillfälligt) slopats om vi skulle se så höga räntor, så då kommer man undan lite där också. Tycker det är bra att amortera, men i en lågkonjunktur med höga räntor tycker jag att det är fair att skjuta upp det lite. Men som sagt, inget jag räknar med.

Så jag är personligen inte så orolig. Men med det sagt tycker jag att det är rätt äckligt hur vissa personer gottar sig i att räntorna går upp och att folk är överbelånade. Tänker inte sweclockers nu utan allmänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Så jag är personligen inte så orolig. Men med det sagt tycker jag att det är rätt äckligt hur vissa personer gottar sig i att räntorna går upp och att folk är överbelånade. Tänker inte sweclockers nu utan allmänt.

Jag har mött detta beteende ganska ofta när man talar med folk som är yngre och jag är benägen att hålla med dom lite i det. Nästan oavsett vad man har i lön (i Sverige) så kommer man behöva spara i decennium för en simpel villa i ett relativ närliggande område i någon av Sveriges större städer om man inte får/ärver pengar.

Jag kan tycka att något är extremt stötande med livsvalet att antingen bo billigt(ie. dåligt) eller aldrig få möjligheten till fristående hus och skulle också känna ett ganska stort förakt i deras situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag har mött detta beteende ganska ofta när man talar med folk som är yngre och jag är benägen att hålla med dom lite i det. Nästan oavsett vad man har i lön (i Sverige) så kommer man behöva spara i decennium för en simpel villa i ett relativ närliggande område i någon av Sveriges större städer om man inte får/ärver pengar.

Jag kan tycka att något är extremt stötande med livsvalet att antingen bo billigt(ie. dåligt) eller aldrig få möjligheten till fristående hus och skulle också känna ett ganska stort förakt i deras situation.

De får väl helt enkelt ta lån till sin villa då? Det är ingen mänsklig rättighet att man som ung skall få köpa en egen villa i cash utan att spara hårt till det.

Man kan prata mycket om hur lägre bostadspriser är bättre för nästan alla inblandade men att gotta sig åt de som förlorar pengar är rätt osmakligt. Kan förstå varför de som känner missunnsamhet är i den situationen till att börja med då sådana känslor oftast står i vägen för mer produktiva tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag har mött detta beteende ganska ofta när man talar med folk som är yngre och jag är benägen att hålla med dom lite i det. Nästan oavsett vad man har i lön (i Sverige) så kommer man behöva spara i decennium för en simpel villa i ett relativ närliggande område i någon av Sveriges större städer om man inte får/ärver pengar.

Jag kan tycka att något är extremt stötande med livsvalet att antingen bo billigt(ie. dåligt) eller aldrig få möjligheten till fristående hus och skulle också känna ett ganska stort förakt i deras situation.

Jo visst, jag kan förstå dem också. Bostadsmarknaden är FUBAR i allmänhet och i storstäderna (speciellt Stockholm) i synnerhet. Men de borde i så fall rikta sitt förakt till marknaden och politikerna istället för de som lyckats skaffa sig en bostadsrätt/villa. De som sitter med stora lån har knappast fått allt serverat (då hade de väl kunnat casha boendet), så det känns taskigt att vara skadeglad nu när vissa får svårt att betala lånen. Sen har bankerna också ett ansvar, de har varit för snälla genom åren.

Jag anser nog att den största boven är kontantinsatserna. 15% är helt vanvettigt när t.ex en relativt liten lägenhet går på 2-3 miljoner i Stockholm. Det är liksom inte rimligt att ungdomar sparar hela sina löner i typ 5 år för att FÅ ta ett lån. Alternativet är att ta ett privatlån med mycket högre ränta för insatsen, och då är risken högre att man hamnar i skiten. Då är det väl bättre att insatsen är typ 5% och så tittar banken mer på om personen klarar av att betala ränta + amortering eller inte.

Sen ÄR priserna dyra i storstäderna, eftersom folk vill bo där. Det får man nog bara leva med tyvärr. Kanske blir det lite bättre när arbetsgivare mer och mer inser att det funkar att folk jobbar hemifrån? Då kanske inte alla måste bo i stadskärnan hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jo visst, jag kan förstå dem också. Bostadsmarknaden är FUBAR i allmänhet och i storstäderna (speciellt Stockholm) i synnerhet. Men de borde i så fall rikta sitt förakt till marknaden och politikerna istället för de som lyckats skaffa sig en bostadsrätt/villa. De som sitter med stora lån har knappast fått allt serverat (då hade de väl kunnat casha boendet), så det känns taskigt att vara skadeglad nu när vissa får svårt att betala lånen. Sen har bankerna också ett ansvar, de har varit för snälla genom åren.

Jag anser nog att den största boven är kontantinsatserna. 15% är helt vanvettigt när t.ex en relativt liten lägenhet går på 2-3 miljoner i Stockholm. Det är liksom inte rimligt att ungdomar sparar hela sina löner i typ 5 år för att FÅ ta ett lån. Alternativet är att ta ett privatlån med mycket högre ränta för insatsen, och då är risken högre att man hamnar i skiten. Då är det väl bättre att insatsen är typ 5% och så tittar banken mer på om personen klarar av att betala ränta + amortering eller inte.

Sen ÄR priserna dyra i storstäderna, eftersom folk vill bo där. Det får man nog bara leva med tyvärr. Kanske blir det lite bättre när arbetsgivare mer och mer inser att det funkar att folk jobbar hemifrån? Då kanske inte alla måste bo i stadskärnan hela tiden.

Nja ränteavdraget är nog det största problemet nu det är helt enkelt lite för billigt att låna pengar det driver upp priserna på bostadsrätter/villor egentligen så borde fastighetsskatten och ränteavdraget försvunnit samtidigt.

Kontant insatsen är ett problem men finns förslag på att man sänker den till 5% för första bostaden.

Förslaget som är ute på remiss just när max 250 000 kr för 1 person och 500 000 för 2 personer.

250 000 (10%) + 125 000 (5%) = 375 000 (15%) Max lånet blir 2,5 miljoner för 1 person man kan spara mer ifall man behöver låna mer men för 2,5 miljoner så får man en mindre lägenhet i Stockholm.

500 000 (10%) + 250 000 (5%) = 750 000 (15%) Max lånet blir 5 miljoner för 2 personer

Inte det perfekta förslaget då man kommer att behöva justera nivå på startlånet med jämna mellanrum.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Själv hade jag ett lån som löpte ut nu 22/6. Var inne dagen före Ingves höjde den 28/4 och la om lånet bundet ett år till för räntan såg bra ut. Såg här om dagen att vi fick 3.74% ett år framåt på 740,000. Vad är vitsen att gå in och bestämma något 2månader före när man ändå inte vet.

Vi går inte under men vi gick från 2.4 till 3.74 över en dag 😂

Stavfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av danielwerner:

Jag anser nog att den största boven är kontantinsatserna. 15% är helt vanvettigt när t.ex en relativt liten lägenhet går på 2-3 miljoner i Stockholm.

Den största boven är Riksbanken, som medvetet hållit räntorna så låga. Låga räntor gör att priserna går upp på boende.

Den andra boven är hur hyrorna på hyresrätter sätts. Hyran utgår från bruksvärdesprincipen, vilket innebär att en lägenhet i centrala Stockholm med samma standard som en hyresrätt i Boxholm ska ha samma hyra. Detta leder givetvis till att enbart de som har kontakter kan få en hyresbostad i centrala Stockholm. Om man då vill bo centralt i Stockholm, så måste man köpa sig en lägenhet (köpa andel i bostadsrättsföreningen). Detta leder till att priserna går upp på bostadsrätter.

Om det hade varit en fri marknad på hyresrätter, så hade en del av de som köpt bostadsrätter istället flyttat in i en hyresrätt. Detta hade sänkt priserna på bostadsrätterna. Tillgång och efterfrågan, för er som läst nationalekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Jo visst, jag kan förstå dem också. Bostadsmarknaden är FUBAR i allmänhet och i storstäderna (speciellt Stockholm) i synnerhet. Men de borde i så fall rikta sitt förakt till marknaden och politikerna istället för de som lyckats skaffa sig en bostadsrätt/villa. De som sitter med stora lån har knappast fått allt serverat (då hade de väl kunnat casha boendet), så det känns taskigt att vara skadeglad nu när vissa får svårt att betala lånen. Sen har bankerna också ett ansvar, de har varit för snälla genom åren.

Jag anser nog att den största boven är kontantinsatserna. 15% är helt vanvettigt när t.ex en relativt liten lägenhet går på 2-3 miljoner i Stockholm. Det är liksom inte rimligt att ungdomar sparar hela sina löner i typ 5 år för att FÅ ta ett lån. Alternativet är att ta ett privatlån med mycket högre ränta för insatsen, och då är risken högre att man hamnar i skiten. Då är det väl bättre att insatsen är typ 5% och så tittar banken mer på om personen klarar av att betala ränta + amortering eller inte.

Sen ÄR priserna dyra i storstäderna, eftersom folk vill bo där. Det får man nog bara leva med tyvärr. Kanske blir det lite bättre när arbetsgivare mer och mer inser att det funkar att folk jobbar hemifrån? Då kanske inte alla måste bo i stadskärnan hela tiden.

Min poäng var inte så mycket att personen i fråga inte kan köpa något alls, för en disciplinerad person kommer att kunna köpa en lägenhet. Poängen jag ville få fram är att steget ur den lilla lägenheten uppåt utan att få en injektion pengar aldrig kommer ske, då stegen som innan kom från värdeuppgång nu är ouppnåeliga.

Den stora majoriteten av folk under 30 bor med stor avvikelse sämre än deras föräldrar gjorde när de var 30.

Snabbt svar på att sänka %-delen för kontantinsats:

Ger man fler möjlighet att köpa så får man en effekt på priserna som då kommer justeras uppåt motsvarande mängd. Man kan inte peta i något så komplext som bostadsmarknaden utan att få rekyler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De får väl helt enkelt ta lån till sin villa då? Det är ingen mänsklig rättighet att man som ung skall få köpa en egen villa i cash utan att spara hårt till det.

Man kan prata mycket om hur lägre bostadspriser är bättre för nästan alla inblandade men att gotta sig åt de som förlorar pengar är rätt osmakligt. Kan förstå varför de som känner missunnsamhet är i den situationen till att börja med då sådana känslor oftast står i vägen för mer produktiva tankar.

Jag har en kollega som är samma ålder som mig. Han valde dock att efter motsvarande studier som mig läsa 2 år till en master och sedan ytterligare 5år till en PHD.

Han tjänar mer pengar än mig men han var också 8år senare in på bostadsmarknaden. Detta har genererat att jag via 3 köp/sälj samt dessa års värdeökningar nu äger 50% av en villa värderad till 10,5 miljoner med 43% lån.

Min kollega ihop med sin fru har en fin lägenhet i centrala göteborg värderad till ca 4,5miljoner dock med 75% lån.

Det är inte synd om min kollega och hans fru, dom har det jättebra och pga höga löner kan dom kanske köpa en liknande villa som mig om 10 år om det inte blir några större värdeökningar. Han är märkbart bitter när man talar om trädgård mm. med andra kollegor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av difi:

Snabbt svar på att sänka %-delen för kontantinsats:

Ger man fler möjlighet att köpa så får man en effekt på priserna som då kommer justeras uppåt motsvarande mängd. Man kan inte peta i något så komplext som bostadsmarknaden utan att få rekyler.

Jag håller helt med om att om staten sänker gränsen för kontantinsats, så kommer priserna att öka. Det som jag tycker är väldigt märkligt är dock att staten ska bestämma hur mycket man ska pytsa in som kontantinsats. Jag anser att det är väldigt märkligt att staten ska bestämma vad som är en godtagbar kontantinsats. Det borde givetvis bankerna göra, ty de lånar ut pengarna.

Jag tycker det är märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag håller helt med om att om staten sänker gränsen för kontantinsats, så kommer priserna att öka. Det som jag tycker är väldigt märkligt är dock att staten ska bestämma hur mycket man ska pytsa in som kontantinsats. Jag anser att det är väldigt märkligt att staten ska bestämma vad som är en godtagbar kontantinsats. Det borde givetvis bankerna göra, ty de lånar ut pengarna.

Jag tycker det är märkligt.

När jag köpte min första lägenhet var det 5% insats samt amorteringsfritt. Dock var räntan då ca 4%.

Det var sen som staten för att stävja värdeökningarna tvingade på bankerna insatskrav samt lånekvoter. Trots denna insats gick priserna upp lavinartat. Min egna tes om detta är att man genom invandring ökat folkmängden ca 10% utan att ta höjd för detta via nybyggen. Det lilla som har byggts äts upp av folkmängdens ökning sett utan hitflyttade personer. (detta är ingen kritik mot invandring som fenomen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Den största boven är Riksbanken, som medvetet hållit räntorna så låga. Låga räntor gör att priserna går upp på boende.

Den andra boven är hur hyrorna på hyresrätter sätts. Hyran utgår från bruksvärdesprincipen, vilket innebär att en lägenhet i centrala Stockholm med samma standard som en hyresrätt i Boxholm ska ha samma hyra. Detta leder givetvis till att enbart de som har kontakter kan få en hyresbostad i centrala Stockholm. Om man då vill bo centralt i Stockholm, så måste man köpa sig en lägenhet (köpa andel i bostadsrättsföreningen). Detta leder till att priserna går upp på bostadsrätter.

Om det hade varit en fri marknad på hyresrätter, så hade en del av de som köpt bostadsrätter istället flyttat in i en hyresrätt. Detta hade sänkt priserna på bostadsrätterna. Tillgång och efterfrågan, för er som läst nationalekonomi.

Varför skulle hyror sjunka pga fri marknad? I de länder där fri marknads hyror finns som jag vet om med likvärdiga löner så är ju hyrorna nästan 2x så höga...

Då min sambo är från England så kan jag jämföra där ifrån, radhus ca 100kvm 25k i hyra exclusive allt som vatten, el, gas. Denna är belägen ca 1h40 från London.

Hyror i centrala London, 18k för del av lgh (du får ett rum och delar resten av utrymmena), är väldigt vanligt att folk hyr ut rum i lgh för att ha råd.

Och det är ju inte så att standarden är speciellt hög på deras bostäder heller...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle hyror sjunka pga fri marknad? I de länder där fri marknads hyror finns som jag vet om med likvärdiga löner så är ju hyrorna nästan 2x så höga...

Då min sambo är från England så kan jag jämföra där ifrån, radhus ca 100kvm 25k i hyra exclusive allt som vatten, el, gas. Denna är belägen ca 1h40 från London.

Hyror i centrala London, 18k för del av lgh (du får ett rum och delar resten av utrymmena), är väldigt vanligt att folk hyr ut rum i lgh för att ha råd.

Och det är ju inte så att standarden är speciellt hög på deras bostäder heller...

Tror du får läsa om det du citerade igen. Ditt svar motsäger inget i inlägget.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Om det hade varit en fri marknad på hyresrätter, så hade en del av de som köpt bostadsrätter istället flyttat in i en hyresrätt. Detta hade sänkt priserna på bostadsrätterna. Tillgång och efterfrågan, för er som läst nationalekonomi.

Det faller på att det kan aldrig bli en helt fri marknad för centrala hyresrätter, marknaden kan inte bygga nya fritt.
Problemet ligger ju i brist på bostäder där folk vill bo.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tror du får läsa om det du citerade igen. Ditt svar motsäger inget i inlägget.

Han säger ju att fri marknad kommer göra att folk inte köper bostad utan går till hyresrätt?
Det betyder att hyrorna måste vara lägre än räntekostnaden +hyran +värdeökningnen +ev amortering

I England klagar man på 1.25% ränta och de har fri marknad på hyror. Deras hus kostar avsevärt mer än här, bortsett från norrut där inga jobb finns

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se att FI skulle ta bort amorteringskravet - finns det några indikationer på detta? Visst, det är möjligt att man inte kräver 3% per år. Men har inte era banker räknat med amortering och ränta på 6-7%?

Ja, hushållens utrymme för att konsumera minskar när räntan ökar. Men det är ju det som är poängen med ränteökningen, att minska efterfrågan för att på så vis försöka minska inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Jag har en kollega som är samma ålder som mig. Han valde dock att efter motsvarande studier som mig läsa 2 år till en master och sedan ytterligare 5år till en PHD.

Han tjänar mer pengar än mig men han var också 8år senare in på bostadsmarknaden. Detta har genererat att jag via 3 köp/sälj samt dessa års värdeökningar nu äger 50% av en villa värderad till 10,5 miljoner med 43% lån.

Min kollega ihop med sin fru har en fin lägenhet i centrala göteborg värderad till ca 4,5miljoner dock med 75% lån.

Det är inte synd om min kollega och hans fru, dom har det jättebra och pga höga löner kan dom kanske köpa en liknande villa som mig om 10 år om det inte blir några större värdeökningar. Han är märkbart bitter när man talar om trädgård mm. med andra kollegor.

Ja jag ser inte varför man skulle vara bitter över det, man har valt att studera 7 år extra så då är det klart att man halkar efter vad gäller tillgångar ifall hans inkomst är lägre i 7 år längre. Det gäller andra tillgångar också och är något man helt enkelt väljer bort när man väljer att studera längre.

Varför skulle de behöva vänta 10 år för att köpa samma villa som dig? De har en högre lön och alltså kan de klara en högre belåningsgrad än dig så då kan de låna mer. De kan också spara snabbare och få ihop en större kontantinsats ifall de vill få ned belåningen något.

Som sagt finns det gott om skäl till varför det vore bättre för i princip alla ifall marknaden sjönk med säg 30% och stabiliserade sig där men det finns få anledningar att vara missunnsam så man gottar sig åt andras ekonomisk skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han säger ju att fri marknad kommer göra att folk inte köper bostad utan går till hyresrätt?
Det betyder att hyrorna måste vara lägre än räntekostnaden +hyran +värdeökningnen +ev amortering

I England klagar man på 1.25% ränta och de har fri marknad på hyror. Deras hus kostar avsevärt mer än här, bortsett från norrut där inga jobb finns

Nä, det som skrevs var att priset på bostadsrätter skulle sjunka. Det kommer ske eftersom fler hyresrätter kommer byggas då hyran faktiskt kommer täcka kostnaderna. Så det kommer leda till i många fall högre hyror på hyresrätter men priset på bostadsrätter kommer sjunka. Idag är priset på bostadsrätter i många större städer upp pressat pga lågt utbud. Då ingen någonsin släpper en hyresrätt i ett bra område. Den faktiska hyran som borde varit ser vi på andrahandsmarknaden och den är i Stockholm ibland flera gånger hyran.

”Det betyder att hyrorna måste vara lägre än räntekostnaden +hyran +värdeökningnen +ev amortering”

Idag är priset på bostadsrätter högre om man räknar avgiften och räntan.
Värdeökningen är inget du kan räkna med och den hade definitivt blivit lägre med fri hyressättning då värdeökningen kommer från att det inte finns alternativ till att köpa.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Idag är priset på bostadsrätter högre om man räknar avgiften och räntan.

Inte för mig i samma förening måste räntan upp till 3% innan jag får högre månadskostnad....
Lån på 1.9.

Sen är anledning att inte lika mycket hyresrätter byggs för att de inte är lika lukrativa kontra brf.
Hög ränta = dåligt för byggbranschen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De får väl helt enkelt ta lån till sin villa då? Det är ingen mänsklig rättighet att man som ung skall få köpa en egen villa i cash utan att spara hårt till det.

Man kan prata mycket om hur lägre bostadspriser är bättre för nästan alla inblandade men att gotta sig åt de som förlorar pengar är rätt osmakligt. Kan förstå varför de som känner missunnsamhet är i den situationen till att börja med då sådana känslor oftast står i vägen för mer produktiva tankar.

Jo men visst, det är inget konstigt att en halvokej etta ska kosta en miljon i städer med mindre än 25.000 invånare, det är bara för den yngre generationen att spara bättre

Jag kan nog delvis ställa mig till att vara en av de som tycker det är skönt med en sundare bostadsmarknad, då det vi har haft senaste 5 (10?) åren helt enkelt inte har varit hållbart, och de som valt att låna x antal miljoner som de egentligen inte har råd med kommer att få det tufft.

Detta är inget som får mig att på något sätt må bra, men samtidigt är det en utveckling som alla har vetat om skulle ske förr eller senare.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte för mig i samma förening måste räntan upp till 3% innan jag får högre månadskostnad....
Lån på 1.9.

Sen är anledning att inte lika mycket hyresrätter byggs för att de inte är lika lukrativa kontra brf.
Hög ränta = dåligt för byggbranschen

Värdet på lägenheten är? Eftersom det är inte lånet man jämför utan värdet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Värdet på lägenheten är? Eftersom det är inte lånet man jämför utan värdet.

Grannen sålde för 3.6, jag köpte för 2.7. Jag har bott där i 5 år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Grannen sålde för 3.6, jag köpte för 2.7

Rimlig ränta är iaf minst 2% över tid.
Underhåll kan vi säga är en 500kr/mån

Så en marknadsmässig hyra på en hyresrätt borde vara 2 700 000 x 0,02 / 12 + 500 + avgift =
4 500 + 500 + avgift =
5 000 + avgift

Kostar en hyresrätt motsvarande din mer är 5000kr + din avgift /mån?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Rimlig ränta är iaf minst 2% över tid.
Underhåll kan vi säga är en 500kr/mån

Så en marknadsmässig hyra på en hyresrätt borde vara 2 700 000 x 0,02 / 12 + 500 + avgift =
4 500 + 500 + avgift =
5 000 + avgift

Kostar en hyresrätt motsvarande din mer är 5000kr + din avgift /mån?

Var förening har motsvarande lgh, 7.6k i hyra, vi är en ombildad förening 2008

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jo men visst, det är inget konstigt att en halvokej etta ska kosta en miljon i städer med mindre än 25.000 invånare, det är bara för den yngre generationen att spara bättre

Jag kan nog delvis ställa mig till att vara en av de som tycker det är skönt med en sundare bostadsmarknad, då det vi har haft senaste 5 (10?) åren helt enkelt inte har varit hållbart, och de som valt att låna x antal miljoner som de egentligen inte har råd med kommer att få det tufft.

Detta är inget som får mig att på något sätt må bra, men samtidigt är det en utveckling som alla har vetat om skulle ske förr eller senare.

Så som marknaden är uppbyggd nu skulle jag bli rätt förvånad om vi får någon större nedgång som håller i sig över tid faktiskt. Visst att det har fallhöjd från absoluta toppen då det var en galen stegring i samband med pandemin men nivån som rådde innan dess lär vi nog snabbt komma tillbaka till ifall det faller under den. Folk behöver någonstans att bo och även med högre räntor som 5% är det såpass billigt att låna pengar att folk ändå inte betalar en orimlig del av lönen till boendet.

Så om vi inte ändrar systemet till att t.ex. kräva amortering av hela lånet på 30 år, bygger massvis med hyresrätter och släpper den marknaden mer fri så att man faktiskt kan få en så kommer priserna hållas höga.

Och ja jag tycker faktiskt inte det är något konstigt med att man tvingas belåna sig om man skall äga sin bostad, det intressanta är att se till att folk lånar vad de faktiskt har råd med. Bankernas kalkyler har på senaste åren gjort att man faktiskt inte kan överbelåna sig speciellt mycket, däremot krävs det att man drar in på i princip alla "onödig" konsumtion för att kalkylen skall hålla vid kalkylräntan vilket de flesta nog inte är okej med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så som marknaden är uppbyggd nu skulle jag bli rätt förvånad om vi får någon större nedgång som håller i sig över tid faktiskt. Visst att det har fallhöjd från absoluta toppen då det var en galen stegring i samband med pandemin men nivån som rådde innan dess lär vi nog snabbt komma tillbaka till ifall det faller under den. Folk behöver någonstans att bo och även med högre räntor som 5% är det såpass billigt att låna pengar att folk ändå inte betalar en orimlig del av lönen till boendet.

Så om vi inte ändrar systemet till att t.ex. kräva amortering av hela lånet på 30 år, bygger massvis med hyresrätter och släpper den marknaden mer fri så att man faktiskt kan få en så kommer priserna hållas höga.

Och ja jag tycker faktiskt inte det är något konstigt med att man tvingas belåna sig om man skall äga sin bostad, det intressanta är att se till att folk lånar vad de faktiskt har råd med. Bankernas kalkyler har på senaste åren gjort att man faktiskt inte kan överbelåna sig speciellt mycket, däremot krävs det att man drar in på i princip alla "onödig" konsumtion för att kalkylen skall hålla vid kalkylräntan vilket de flesta nog inte är okej med.

Ja, alla behöver bo någonstans - men vad betyder det för priserna? Bostadsmarknaden har haft en osund prisuppgång de senaste åren, mestadels pga den låga räntan.

Låt oss göra ett enkelt exempel. Två personer med medianlön (33k) köper en bostad för 3,5M (känns som ett rimligt medelpris idag). Med 4000 i månadsavgift, 2% amortering, 4% ränta blir detta runt 16,5k i månadsagift (efter skattereduktion). De får kvar ungefär lika mycket i plånboken. Är det rimligt att läga 50% av sin disponibla inkomst på boende? Jag tycker inte det. Jag vill också minnas att man över tid brukar lägga 1/3 av sin inkomst på boende, vilket är mer rimligt. (Jag gjorde uträkningen på Länsförsäkringars hemsida).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Ja, alla behöver bo någonstans - men vad betyder det för priserna? Bostadsmarknaden har haft en osund prisuppgång de senaste åren, mestadels pga den låga räntan.

Låt göra ett enkelt exempel. Två personer med medianlön (33k) köper en bostad för 3,5M (känns som ett rimligt medelpris idag). Med 4000 i månadsavgift, 2% amortering, 4% ränta blir detta runt 16,5k i månadsagift (efter skattereduktion). De får kvar ungefär lika mycket i plånboken. Är det rimligt att läga 50% av sin disponibla inkomst på boende? Jag tycker inte det. Jag vill också minnas att man över tid brukar lägga 1/3 av sin inkomst på boende, vilket är mer rimligt. (Jag gjorde uträkningen på Länsförsäkringars hemsida).

Hur räknar du egentligen? De har kring 52k netto varje månad, bostadsutgiften blir som du säger 16,5k om vi inkluderar hemförsäkring och sådant, säg 18k med el och andra kostnader. Det är alltså dryga 1/3 av deras disponibla inkomst på boendet (inklusive el). Detta är också om de maxbelånar sig, har de sparat mer innan de köper bostaden så har de lägre utgifter. Sedan är dessutom 5k av dessa 18k amortering vilket är ett sorts sparande och ingen kostnad.

Så ja, jag tycker faktiskt de priserna låter mer än rimliga, sedan är frågan om 4% faktiskt är en rimlig genomsnittsränta över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur räknar du egentligen? De har kring 52k netto varje månad, bostadsutgiften blir som du säger 16,5k om vi inkluderar hemförsäkring och sådant, säg 18k med el och andra kostnader. Det är alltså dryga 1/3 av deras disponibla inkomst på boendet (inklusive el). Detta är också om de maxbelånar sig, har de sparat mer innan de köper bostaden så har de lägre utgifter. Sedan är dessutom 5k av dessa 18k amortering vilket är ett sorts sparande och ingen kostnad.

Så ja, jag tycker faktiskt de priserna låter mer än rimliga, sedan är frågan om 4% faktiskt är en rimlig genomsnittsränta över tid.

Heh, du har rätt. Deras kalkylator inkluderade schablonutgifter på 17000 också, under Övriga kostnader:

(Driftkostnad och avgift ska byta plats, men det spelar ingen roll för resultatet)