Retunera laptopbatteri (Litium ion)

Permalänk
Medlem

Retunera laptopbatteri (Litium ion)

Hej!
Jag har köpt ett batteri från Duracelldirekt som det visade sig inte var rätt. Jag ska nu skicka tillbaka det till England. Det finns ju restriktioner om att skicka batterier till utlandet (och inrikes också kanske). Schenker säger att man måste ha ett avtal, på DHL är det svårt att hitta någon information om det (deras hemsida borde brinna!). Jag har mejlat Postnord, men efter jag gjort det så läste jag att man inte heller får skicka batterier med dem.

Har någon nått tips hur jag ska skicka?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Be butiken hjälpa dig boka frakten, kartongen måste även märkas upp korrekt(farligt gods)

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Be butiken hjälpa dig boka frakten, kartongen måste även märkas upp korrekt(farligt gods)

Jo jag har frågat dem men inte fått nått svar än. Läser man på deras hemsida hur man ska göra så verkar det som man får lösa det själv. Fasen, jag kan ju inte vara den första som skicka ett batteri... Det borde ju finnas en standardlösning på detta.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Jo jag har frågat dem men inte fått nått svar än. Läser man på deras hemsida hur man ska göra så verkar det som man får lösa det själv. Fasen, jag kan ju inte vara den första som skicka ett batteri... Det borde ju finnas en standardlösning på detta.

Finns kurser att gå för att skicka farligt gods på rätt sätt, avsändaren har stort ansvar för att allt är deklarerat rätt samt att det ska märkas upp enligt regelverk. Vill du lämna bort det till någon aktör som tar över det ansvaret samt gör jobbet för att allt ska gå rätt blir det nog snabbt väldigt dyrt.

Vad kostade batteriet?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du vill skicka tillbaka något, det kommer ju kosta mer än batteriet. Erbjuder butiken returer så får de boka returfraktsedel. I annat fall kommer det kosta ~600 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte varför du vill skicka tillbaka något, det kommer ju kosta mer än batteriet. Erbjuder butiken returer så får de boka returfraktsedel. I annat fall kommer det kosta ~600 kr.

Hade ingen aning om att det skulle vara så dyrt att skicka. Batteriet kostade 1.400:-

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hade ingen aning om att det skulle vara så dyrt att skicka. Batteriet kostade 1.400:-

Bara att ringa till kundtjänst för DHL, UPS med flera så kommer du få en siffra, men jag skulle säga minst runt 600 kr enligt prislistorna för farligt gods. Vad är batteriet värt på Tradera/Blocket/Facebook?

Permalänk
Medlem

Jag har mejlat alla utom UPS (ska göra det). Jag återkommer med resultat. Kanske kan vara till hjälp för andra framöver.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag har mejlat alla olika transportbolag jag vet om, Schenker, DHL-Express och DHL-freight, UPS och Postnord.

Såhär sa de när jag frågade om man fick skicka ett batteri utomlands:

  • Schenker: Nej.

  • DHL-Express: Nej.

  • DHL-freight: Nej.

  • Postnord: Om det sitter i en enhet (dator eller nått och max 4 lithiumceller).

  • UPS: Svarar ej

Jag kontaktade Duracelldirekt och frågade om de kunde göra en bokning åt mig och det gick bra. Det hela kostade 57:-

Väntar bara på adresslappar, så är det klart. Hoppas detta hjälper någon i framtiden om de råkat beställa fel batteri och vill skicka tillbaka.

Egentligen beställde jag inte fel. Jag använde deras guide för att välja batteri till min dator (Dell XPS15 9560). I fortsättningen ska jag öppna datorn innan jag beställer och kolla på vad det står för betäckning på själva batteriet istället för att förlita mig på en guide.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Trevligt att de kunde ordna med frakt.

UPS erbjuder att skicka farligt gods med UPS Standard eller Express, om man kontaktar de innan och märker upp paketet enligt reglerna, så vet inte riktigt varför du inte fick ett svar på att det går. Just de som kostar ca 600 kr dock.

Vilket bolag får du fraktsedel för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Trevligt att de kunde ordna med frakt.

UPS erbjuder att skicka farligt gods med UPS Standard eller Express, om man kontaktar de innan och märker upp paketet enligt reglerna, så vet inte riktigt varför du inte fick ett svar på att det går. Just de som kostar ca 600 kr dock.

Vilket bolag får du fraktsedel för?

Det vet jag inte riktigt då de inte skickat fraktsedlarna än.... Jag skulle gissa på att det är DHL-express. Jag kan återkomma om detta.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Trevligt att de kunde ordna med frakt.

UPS erbjuder att skicka farligt gods med UPS Standard eller Express, om man kontaktar de innan och märker upp paketet enligt reglerna, så vet inte riktigt varför du inte fick ett svar på att det går. Just de som kostar ca 600 kr dock.

Vilket bolag får du fraktsedel för?

Samtliga aktörer kör farligt gods, men i och med att privatpersoner i regel ej är insatt i regelverk eller är utbildade kring transport av farligt gods så får man ingen hjälp. Hade TS hört av sig till ovan med ADR-deklaration samt info om vad det är för gods så hade han förmodligen fått boka en transport.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklashog:

Samtliga aktörer kör farligt gods, men i och med att privatpersoner i regel ej är insatt i regelverk eller är utbildade kring transport av farligt gods så får man ingen hjälp. Hade TS hört av sig till ovan med ADR-deklaration samt info om vad det är för gods så hade han förmodligen fått boka en transport.

Hört av mig till ovan? Menar du UPS som inte svarar på mejl?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Hört av mig till ovan? Menar du UPS som inte svarar på mejl?

Tänkte på samtliga du fått nej ifrån
Jobbar själv med att boka transporter kors och tvärs och det är inga problem att skicka med dessa förutsatt att man har koll på man har för något, jag hade heller aldrig själv tagit emot en bokning av privatperson som vill skicka farligt gods om dom inte hade full koll på dokument osv..

Skönt att höra att du fick hjälp av butiken, annars hade det nog vart kört.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

@Niklashog: Ja, samtliga kör farligt gods, men inte ihop med vilka "produkter/tjänster" som helst

Permalänk
Medlem

Det här fick en intressant vändning. Jag satt och väntade på att de skulle skicka returdokumenten. Jag mejlade och frågade om varför det dröjde. Det visade sig att de inte heller kunde genomföra bokningen på grund av att de inte kunde boka hämtning/lämning i mitt område (förstod inte riktigt vad de menade). De krediterade för bokningen jag betalat till dem och sa att eftersom jag beställt fel kunde de inte göra något mer. Nu ilsknade jag till. och svarade att jag egentligen inte beställt fel då jag använt deras guide som länkade mig till fel batteri. Dessutom simulera de en svensk site där de samtidigt har en returpolicy som inte går att använda i något läge för en privatperson. Jag opponerade mig samtidigt på själva konceptet med att sälja på en svensk marknad under dessa förutsättningar. Jag antar att de tyckte jag hade rätt i vad jag sagt (eller att de tröttnade på mig). De nämnde inget om det men de krediterade mig på hela beloppet för batteriet och jag behöver inte skicka tillbaka det.

Så ett tips. Kontrollera alltid att det är rätt batteri du när beställer, för du kan aldrig skicka tillbaka det om rutten kräver gods med flyg.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: Tråkigt att de inte kunde lösa det på ett snyggare sätt, därför jag ändå gillar att använda Amazon/Amazon FBA ibland. Vid returer skickar man till en svensk adress, de hämtar sedan upp grejerna därifrån och kör till sina europeiska lager eller vart varan nu kom ifrån. De som vill vända sig till Sverige borde göra något liknande.

Edit: Amazon erbjuder inte fria returer, och nedan har en postare skrivit att de numera omber dig att skicka till en tysk adress. Avvakta kanske tills de öppnat sin svenska sida om det är problemfria returer/ånger ni är ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Eazy: Tråkigt att de inte kunde lösa det på ett snyggare sätt, därför jag ändå gillar att använda Amazon/Amazon FBA ibland. Vid returer skickar man till en svensk adress, de hämtar sedan upp grejerna därifrån och kör till sina europeiska lager eller vart varan nu kom ifrån. De som vill vända sig till Sverige borde göra något liknande.

När jag returnerar saker till Amazon, så är det inte en svensk adress jag fått. Jag har fått en tysk adress

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När jag returnerar saker till Amazon, så är det inte en svensk adress jag fått. Jag har fått en tysk adress

Säkert olika, när jag behövde lämna tillbaka en vara som var felplock/felmärkt var det en adress i Malmö på fraktsedeln jag skrev ut.

Snart kommer det säkert bli en adress här uppe vid mig däremot, om alla rykten stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När jag returnerar saker till Amazon, så är det inte en svensk adress jag fått. Jag har fått en tysk adress

Då fraktas varorna i alla fall inte med flyg och borde därför vara lättare att skicka...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Skrivet av Bläckman:

Då fraktas varorna i alla fall inte med flyg och borde därför vara lättare att skicka...

Hade nog varit exakt lika struligt.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]