SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem

Jag har Ping i3 med grön prick, jag slår väldigt högt med dom järnklubborna, vet inte om det är för min sving eller ifall de är såna klubbor som går högre normalt.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Jag har Ping i3 med grön prick, jag slår väldigt högt med dom järnklubborna, vet inte om det är för min sving eller ifall de är såna klubbor som går högre normalt.

Klubbhuvudet i sig är inget "high launch" så antingen beror det på svingen eller skaftet eller en kombination av de två.
Det var först med dom nya ihåliga huvudena där även det fick en större inverkan på utgångsvinkeln.

Permalänk
Medlem

Ett klubbhuvud i sig kan inte göra så att bollen får en annan utgångsvinkel. 30 grader är 30 grader. Däremot har de ihåliga huvudena så mycket trampolineffekt att de ger högre utgångsfart vi samma hastighet på klubbhuvhudet, att de går högre. Men de har ju samma utgångsvinkel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ett klubbhuvud i sig kan inte göra så att bollen får en annan utgångsvinkel. 30 grader är 30 grader. Däremot har de ihåliga huvudena så mycket trampolineffekt att de ger högre utgångsfart vi samma hastighet på klubbhuvhudet, att de går högre. Men de har ju samma utgångsvinkel.

Nej inte riktigt, placeringen av CG (Center of Gravity) har stor inverkan. Tar du en bladklubba på 30 graders loft och en spelförbättrande med samma loft kommer den spelförbättrande att ha en betydligt högre utgångsvinkel då vikten är placerad lägre och längre bak vilket ökar utgångsvinkeln.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Är du helt square med en 30 graders klubba kan ju inte bollen hoppa 35 grader i utgångsvinkel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ja ping i3 går högt för den loft de har. Men det kan ju va för deskapar mer backspin med deras raka grooves som blev förbjudna året efter

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är du helt square med en 30 graders klubba kan ju inte bollen hoppa 35 grader i utgångsvinkel.

Fast utgångsvinkeln på en klubba med 30 graders loft är inte 30 grader, tänk snarare en utgångsvinkel mellan 15-19 grader beroende på klubbans utformning och hur den faktiskt slås. En järnklubba slår du ju ner på bollen med och dessutom med händer en bra bit framför bladet vilket tar ner loftet.

Här är Jon Rahm's siffror med en järn 9 som bör ha runt 42-43 graders loft:

Hans dynamiska loft är 28,3 grader i träffen trots att klubban som sagt är 42-43 grader och utgångsvinkeln ligger på 19,7 grader.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ett klubbhuvud i sig kan inte göra så att bollen får en annan utgångsvinkel. 30 grader är 30 grader. Däremot har de ihåliga huvudena så mycket trampolineffekt att de ger högre utgångsfart vi samma hastighet på klubbhuvhudet, att de går högre. Men de har ju samma utgångsvinkel.

Jo då, genom att ändra hur huvudet är viktat så kan du även ändra hur utgångsvinkeln blir, dom ihåliga huvudena ger både högre bollhastighet och högre utgångsvinkel eftersom vikten i huvudet är annorlunda placerad.

Du har samma fenomen i t.ex. Callaways Epic SZ driver, genom att byta position på dom 2 vikterna (som väger olika) får du dels annorlunda spinn och utgångvinkel, även om det inte är många grader.
Har för mig det är tung vikt bak ger mer spinn och högre vinkel samt även högre moi.

Permalänk
Medlem

Yay, har haft enorma problem med drivern denna säsong och har äntligen fått ordning på den. Mitt problem har varit att jag kunnat klappa på den 250 meter flera hål i rad för att sedan dra på en slica där bollen går 200 meter framåt och 70 meter höger. Insåg helt plötsligt att jag inte haft någon känsla för hur och när jag ska releasa klubban så nu när jag gnuggat ett par hundra bollar på rangen sitter det. Galet skönt när man lyckas slipa bort något sådant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Yay, har haft enorma problem med drivern denna säsong och har äntligen fått ordning på den. Mitt problem har varit att jag kunnat klappa på den 250 meter flera hål i rad för att sedan dra på en slica där bollen går 200 meter framåt och 70 meter höger. Insåg helt plötsligt att jag inte haft någon känsla för hur och när jag ska releasa klubban så nu när jag gnuggat ett par hundra bollar på rangen sitter det. Galet skönt när man lyckas slipa bort något sådant!

Haft samma problem.. Eller, jag har samma problem!

Haft en enorm slice. Insett att jag gjorde ungefär "alla" saker fel, och korrigerat det en efter en. Problemet är att när jag väl står på tee så kommer alla dåliga vanor tillbaka kontra om jag står på ranchen. Det är nog lite nerver kanske, alltid nervös inför ett tee-slag.. Ska den gå rakt eller slice åt helvete? Räknar man med slice och slår den rakt så landar man långt åt vänster istället, osv..

Har du några fler tips om hur du gör med din release numer? Kanske finns något mer jag kan tänka på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Yay, har haft enorma problem med drivern denna säsong och har äntligen fått ordning på den. Mitt problem har varit att jag kunnat klappa på den 250 meter flera hål i rad för att sedan dra på en slica där bollen går 200 meter framåt och 70 meter höger. Insåg helt plötsligt att jag inte haft någon känsla för hur och när jag ska releasa klubban så nu när jag gnuggat ett par hundra bollar på rangen sitter det. Galet skönt när man lyckas slipa bort något sådant!

Haha njut medans det varar! Så har alla golfare tänkt många gånger "Gött, nu har jag löst det". Men jag lovar dig att du kommer tappa det igen, men forsätt nöta bara!

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

@Ardocc: Just gällande releasen är det att jag aktivt tänker på att jag måste "hinna" releasa i tid för att kunna komma square till bollen. Innan jag insåg detta berodde jättemissarna på att jag försökte jag hålla "laggen" så länge som möjligt vilket orsakade att klubbladet var jätteöppet vid bollträffen. Samtidigt som detta problem hade jag dessutom ovanan att ha en alldeles för flack baksving vilket ibland orsakade ett svingspår ut-till-in. Detta tog jag hjälp av klubbens pro att få ordning på.

Permalänk
Medlem

@isbjoern: Ja, det är väl en av få golfrelaterade saker man kan vara rätt säker på.

Permalänk
Medlem

@Krippa75:

Tror jag förstår. Är fortfarande lite ny vad gäller alla dessa termer.. När du säger att du försöker hinna realeasa i tid, är det att klubbhuvudet träffar bollen i "rätt tillfälle i rotationen" eller vad man ska säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

@Krippa75:

Tror jag förstår. Är fortfarande lite ny vad gäller alla dessa termer.. När du säger att du försöker hinna realeasa i tid, är det att klubbhuvudet träffar bollen i "rätt tillfälle i rotationen" eller vad man ska säga?

Typ, releasen är när du lägger över handlederna från att varit böjda bakåt i backsvingen till att gå över och trycka på framåt.
Tror det är enklaste sättet att beskriva det.

Permalänk
Medlem

Körde en runda igår med Hcp resultat 62,2 och är så sjukt besviken. Jag toppar typ 50% av mina bollar (och slicear) och tom min kompis som har Hcp 7 förstod inte varför förutom att han sa att jag gör X antal saker fel. Jag att jag gör fel men nu sitter det i ryggmärgen varför jag inte ser poängen med att spela mer. Visserligen blev det riktigt mörkt och blött de sista tre hålen men ändå.

Antar att lösningen är att jag ägnar hela nästa säsong åt att lära mig att spela rätt och sen kanske jag kan spela lite golf i slutet på säsongen.

Sorry för rant men trodde verkligen bara det skulle gå bättre, inte sämre som det gör nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Körde en runda igår med Hcp resultat 62,2 och är så sjukt besviken. Jag toppar typ 50% av mina bollar (och slicear) och tom min kompis som har Hcp 7 förstod inte varför förutom att han sa att jag gör X antal saker fel. Jag att jag gör fel men nu sitter det i ryggmärgen varför jag inte ser poängen med att spela mer. Visserligen blev det riktigt mörkt och blött de sista tre hålen men ändå.

Antar att lösningen är att jag ägnar hela nästa säsong åt att lära mig att spela rätt och sen kanske jag kan spela lite golf i slutet på säsongen.

Sorry för rant men trodde verkligen bara det skulle gå bättre, inte sämre som det gör nu.

Lider med dig, golf är sannolikt världens mest frustrerande sport när inte spelet fungerar. Det är förnedring och frustration på en oerhört djup nivå. Alla påpekar "Men vi har ju så trevligt ändå, komma ut och lira tillsammans etc". Jag säger bara en sak, "f-n", enda sättet för mig att börja njuta av golfen är att träna mer och börja spela bättre, först då upplever jag det kul med golf. Harva runt på en bana 4-5 timmar när spelet inte fungerar är hemskt helt enkelt. Folk som tycket det är kul spelar oftast lite bättre, ok inte alltid men oftast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Körde en runda igår med Hcp resultat 62,2 och är så sjukt besviken. Jag toppar typ 50% av mina bollar (och slicear) och tom min kompis som har Hcp 7 förstod inte varför förutom att han sa att jag gör X antal saker fel. Jag att jag gör fel men nu sitter det i ryggmärgen varför jag inte ser poängen med att spela mer. Visserligen blev det riktigt mörkt och blött de sista tre hålen men ändå.

Antar att lösningen är att jag ägnar hela nästa säsong åt att lära mig att spela rätt och sen kanske jag kan spela lite golf i slutet på säsongen.

Sorry för rant men trodde verkligen bara det skulle gå bättre, inte sämre som det gör nu.

Inte roligt när det blir så, men ge inte upp
Gissar att du är ganska ny i golfen och det enda jag kan rekommendera är att ta ett par lektioner för att få hjälp med svingen, som ny är det i princip omöjligt att rätta till dessa felen själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Körde en runda igår med Hcp resultat 62,2 och är så sjukt besviken. Jag toppar typ 50% av mina bollar (och slicear) och tom min kompis som har Hcp 7 förstod inte varför förutom att han sa att jag gör X antal saker fel. Jag att jag gör fel men nu sitter det i ryggmärgen varför jag inte ser poängen med att spela mer. Visserligen blev det riktigt mörkt och blött de sista tre hålen men ändå.

Antar att lösningen är att jag ägnar hela nästa säsong åt att lära mig att spela rätt och sen kanske jag kan spela lite golf i slutet på säsongen.

Sorry för rant men trodde verkligen bara det skulle gå bättre, inte sämre som det gör nu.

Varför vänta till nästa säsong? Du har ju en hel vinter att fixa slicen och förbättra svingen. Jag började träna mer på vintern. Stod och slog i simulator en gång i veckan. Att hålla igång svingen under vintersäsongen är enligt mig viktig. Svingen är en färskvara precis som med annan träning. Ta några lektioner för att få reda på va du gör för fel. En golf coach/tränare kan ge dig verktygen att arbeta med för att lösa ditt svingproblem.

Permalänk
Medlem

@Mocka
Den säkraste vägen/hemligheten till ett stabilare spel är sannolikt att börja fegspela (ta i betydligt mindre men sträva efter ökad stabilitet och renare bollträff istället), att spela taktiskt hjälper till också. Kanske inte så kul men förhoppningsvis roligt när scoren blir bättre. För vissa typer av slag som tex med drivern brukar man inte förlora så mycket längd som man tror (ofta tappar man förvånande lite i längd just eftersom man träffar rent oftare).

Nu kanske jag irriterar vissa men jag skulle vilja gå så långt som att hävda att tråkspelande/fegspelande/taktikspelande är kanske huvudhemligheten till att vissa blir singelhandicappare men andra inte (förutom självklart mycket träning). Nej, inte för alla golfare men för ganska många, det finns talanger som kan ladda i stort sett max med god stabilitet över 18 hål men det är inte så vanligt.

Så ändra mindset till stabilitet, kontinuitet och en mera kontrollerad sving så blir det säkert bättre. Ge blanka f-n i om andra i din boll nu plötsligt slår länge än dig. Att ta i mindre kräver dock träning det också eftersom svingen kan kännas lite annorlunda. På sikt sträva efter en kraftfull men ändå kontrollerad sving.

Jag har själv börjat den här resan och märker att åtminstone utslagen sitter betydligt bättre, övriga spelet inte där ännu men jag är helt klart på g. En annan effekt av att ta i mindre är att du generellt bör slå rakare också.

Kolla här på Kyle Berkshire, han slår längst i världen men nu när han försöker bli bättre även på banan eftersträvar han ändå en kontrollerad men kraftfull sving, inget hysteriskt. Perfekt teknik samt att han är lite kontroversiell med sin öppna högerhand (ej ovanligt för golfare som slår superlångt) men kanske inte att rekommendera för oss dödliga. Dustin Johnson tror jag dock också har en ganska öppen höger men inte som Kyle. Flesta pros rekommenderar ett mera neutralt grepp.
https://youtu.be/wRg4ywBvHEQ?t=4

Permalänk
Medlem

@makatech: Att spela strategiskt är otroligt viktigt om man vill förbättra sin score. Är inte alls omöjligt att nybörjare/höghandicapare försöker sig på rent vansinniga slag, har tex flera gånger sett spelare försöka sig på saker som att gå rakt igenom flera trädtoppar för att gå rakt mot flaggan från 150 meter istället för att knacka sig ut på fairway och ha ett inspel helt utan hinder och förmodligen något tiotal meter kortare. Det är inte heller ovanligt med att efter ett misslyckat försök till ett otroligt svårt slag få höra kommentaren "jag visste att det inte skulle gå".

Var inne en sväng på Dormy idag för att greppa om min driver och passade på att testa Titleist T100 och T200 samt Srixon Z-Forged. T100 kändes inte speciellt kul, T200 var däremot trevlig med bra längd och lagom mjuk känsla. Men Z-Forged var nåt helt annat, herregud vilken känsla! Jag har aldrig testat blad då jag inbillat mig att det skulle gå åt skogen men där i simulatorn slog jag fantastisk bra med dem. Närmaste jag testat tidigare är Cobra Forged Tec som jag verkligen gillar, men nu är dessa högst upp på listan över potentiella ersättare till mina gamla XR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

@makatech: Att spela strategiskt är otroligt viktigt om man vill förbättra sin score. Är inte alls omöjligt att nybörjare/höghandicapare försöker sig på rent vansinniga slag, har tex flera gånger sett spelare försöka sig på saker som att gå rakt igenom flera trädtoppar för att gå rakt mot flaggan från 150 meter istället för att knacka sig ut på fairway och ha ett inspel helt utan hinder och förmodligen något tiotal meter kortare. Det är inte heller ovanligt med att efter ett misslyckat försök till ett otroligt svårt slag få höra kommentaren "jag visste att det inte skulle gå".

Var inne en sväng på Dormy idag för att greppa om min driver och passade på att testa Titleist T100 och T200 samt Srixon Z-Forged. T100 kändes inte speciellt kul, T200 var däremot trevlig med bra längd och lagom mjuk känsla. Men Z-Forged var nåt helt annat, herregud vilken känsla! Jag har aldrig testat blad då jag inbillat mig att det skulle gå åt skogen men där i simulatorn slog jag fantastisk bra med dem. Närmaste jag testat tidigare är Cobra Forged Tec som jag verkligen gillar, men nu är dessa högst upp på listan över potentiella ersättare till mina gamla XR.

Bladklubbor är otroligt sköna i träffen så länge du träffar rent, minsta felträff och dom straffar dig direkt.
Har du aldrig spelat blad förut kan jag bara rekommendera att du testar dom noga och ute på bana innan köp.

Själv går jag åt andra hållet och letar sköna lättspelade klubbor, varför göra det svårare än det är?
Sen jag gick över till mer lättspelade har jag blivit mycket mer konsekvent i slagen och spelat ner mig till 1,6 i hcp.
Just nu har jag Titleist AP3 (föregångaren till T200) och nästa blir troligen Ping i500 eller efterföljaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krippa75:

@makatech: Att spela strategiskt är otroligt viktigt om man vill förbättra sin score. Är inte alls omöjligt att nybörjare/höghandicapare försöker sig på rent vansinniga slag, har tex flera gånger sett spelare försöka sig på saker som att gå rakt igenom flera trädtoppar för att gå rakt mot flaggan från 150 meter istället för att knacka sig ut på fairway och ha ett inspel helt utan hinder och förmodligen något tiotal meter kortare. Det är inte heller ovanligt med att efter ett misslyckat försök till ett otroligt svårt slag få höra kommentaren "jag visste att det inte skulle gå".

Var inne en sväng på Dormy idag för att greppa om min driver och passade på att testa Titleist T100 och T200 samt Srixon Z-Forged. T100 kändes inte speciellt kul, T200 var däremot trevlig med bra längd och lagom mjuk känsla. Men Z-Forged var nåt helt annat, herregud vilken känsla! Jag har aldrig testat blad då jag inbillat mig att det skulle gå åt skogen men där i simulatorn slog jag fantastisk bra med dem. Närmaste jag testat tidigare är Cobra Forged Tec som jag verkligen gillar, men nu är dessa högst upp på listan över potentiella ersättare till mina gamla XR.

Z-Forged är ett fantastiskt blad, lite längre i storleken och överraskande förlåtande. Jämför man de med ett mer traditionellt blad tex Titleist MB eller Mizuno MP-20 så framstår Z-Forged som otroligt lättspelade. Jag har sedan jag var junior spelat med sk "players irons" med olika smidda cavity backs men även rena muscle backs. Z-Forged som just nu finns i bagen är helt klart den bästa varianten hittills, snygg och mjuk som en muscle back men förlåtande som en cavity back. Att den dessutom går att kombinera sömlöst med Srixons övriga järn gör den ännu trevligare, jag spelar Z-Forged i PW-J6, J5 i Z785 och J4-J3 i Z585 för att göra det lite bekvämare för mig på de längre slagen där längd och generell riktning är viktigare än att kunna forma bollen fullt ut.

WITB 2020:

* Ja, jag vet att det är 15 klubbor. Fw5 och J3 byter plats med varandra ibland beroende på vind och bana som ska spelas

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Vi måste (borde) fixa någon Sweclockers tävling fast jag vill ha ca ett års träning på mig först. Sjukt stor spridning i hcp gissar jag men det är ju kul också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vi måste (borde) fixa någon Sweclockers tävling fast jag vill ha ca ett års träning på mig först. Sjukt stor spridning i hcp gissar jag men det är ju kul också.

Det vore kul, kan vara knepigt med tanke på att det säkerligen är rejäla avstånd mellan var folk bor men att anordna det i storstadsområdena bör vara görbart om man bara skrapar ihop tillräckligt med folk för att fylla upp ett gäng fyrbollar.

Permalänk
Medlem

Oj, nu snackar vi.
Jag kan tänka mig att rodda ihop en spelträff på västkusten jag, 2021. Kul att ha roliga planer framför sig, inte minst i dessa tider.
(iofs finns ju säsong kvar.. ska spela Vasatorp Tournament Course via en jobbgrej sista september! Sjukt spännande!)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Uppsala med omnejd(nån timme bilresa) och jag är garanterat med och spelar!

Permalänk
Medlem

Gärna slutet av augusti nästa år så att jag hinner träna som f-n först. Förhoppningsvis har Corona lugnat sig då också. Jovisst, det kan möjligen bli lite krångligt med en kompromiss om var etc men är vi ganska många kanske det går att fixa en hyfsad deal med en klubb.

Permalänk
Hedersmedlem

Ruskigt fin morgonrunda idag. Lakes Course på PGA Sweden National var presenterad i absolut bästa skick, supersnabba och jämna greener, nyklippta och fina fairways och helt nykrattade bunkrar när frosten släppte.

Ganska solid score idag, speciellt med tanke på att jag spelat väldigt lite det senaste och att jag testade ut en ny putter.

PS: Om någon är sugen på att spela PGA så guidar jag gärna och kan lösa bra greenfee-pris

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

@vargeEEEEn: Det blir Lakes i oktober på DM, hoppas dom presenterar den på samma sätt då
Blir alltid någon/några rundor per år på PGA, är annars medlem på grannklubben Bokskogen.