Permalänk
Medlem

2Ghz Willimetti (256kb cache)

Hallå... Nu har jag köpt mig ett nytt moderkort GigaByte 8SQ800 Ultra. Det är det värsta jag sett
SIS 655 chip.

Det ger mig 2.6Gb/s i minnesbandbredd i SiSoftSandra. Med orginalhastighet... Hade lite drygt 2Gb/s innan. Då hade jag Intel 845E.

(Detta moderkort rekommenderar jag, STARKT...)

Tillbaka till ämnet.

Nu vill jag trycka ur lite kräm ur min cpu, hade jag tänkt. (Jag vet att den är ganska slö. Men det blir en ny sedan. Den är bättre än en Celeron )

Jag har ju en 2000Mhz CPU.

Och överklockade den till 2100Mhz med en buss på 105*20

Funkar fint. Sedan hittar jag att man kan ställa minnes hastigheten manuellet. Eller till och med låsa den på 266Mhz. Medans jag drar upp CPUn. Och jag låste AGP + PCI också

Sedan enligt tester osv. Presterar den mycket bättre.. Eller mycket bätte. Mera än en Orginal. Och den går stabilt. Yes!

Men som sagt, man kanske inte nöjer sig med 100Mhz klockning.

Utan vill nå 2200Mhz.
Jag höjer upp till 110*20
Och den startar upp fint.

Kommer in i windows, Good.
Men efter att jag kört tex 3DMark. Och Performance Test. Startar den om på tre röda helt plötsligt. Och det går inte att komma undan hur jag än sätter minnet i för hastighet...

Jag har inte vågat ge CPU´n eller minnet mera spänning.

Cpun ska standard ha 1.75V enligt vad det står på den.

Jag undrar om man vågar öka på en P4, har sett mycket skrivningar om det Hur mycket vågar man öka?

Jag har en Arctic S478 kylare. Inte TC.

Jag har en IDLE temp på lite över 35ºC.

Och inte så kraftigt mycket högre load.

...........................

Jag vill ha svar på frågorna tack

1. Bör jag öka spänningen? {Hur mycket?}

2. Eventuell info, om man kan komma högre med denna cpu.

3. Något man bör göra mer?

............................

Jag har PC2100 minne, två stycken som sitter i Dual Channel.

(Infineon minne Deras värsting som är special för höga timings 2-2-0-2 CL2

-----------------------------------------------------------

(Tackar i förhand)
//Nicklas

Permalänk
Medlem

Re: 2Ghz Willimetti (256kb cache)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiCkLaS-
Hallå... Nu har jag köpt mig ett nytt moderkort GigaByte 8SQ800 Ultra. Det är det värsta jag sett
SIS 655 chip.

Det ger mig 2.6Gb/s i minnesbandbredd i SiSoftSandra. Med orginalhastighet... Hade lite drygt 2Gb/s innan. Då hade jag Intel 845E.

(Detta moderkort rekommenderar jag, STARKT...)

//Nicklas

Men du...2.6 GB/s är inte speciellt bra. Har 3.4 GB/s.

Visa signatur

Luxman L-430 | Dynaudio Audience 42 | Nuforce Udac

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ungefär 4,5GB/s, på originalhastighet.
Med lite klockning kommer jag över 5GB/s, kör dock oklockat.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

DDR minnena är 64bitars?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

var testar man minnes bandbredden i sandra?
får ta och göra det gissar att jag kommer äega er alla fick 6200 p i pc mark 2002 på minnena? är det ok? //Micke

Visa signatur

XP 2200+ 9x225 @2025mhz | Abit NF7 nforce2 rev2.0 | 2x256 Twinmos DDR 400/3200 7-2-2-2 | Connect 3d 9700Pro| Audigy 2 | Red Neon | WD 120gb | 19 Hansol| 17094p 3dmark 01 | 5680 3dmark 03 |