Extern hårddisk eller USB-sticka för Rpi med Home Assistant?

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk eller USB-sticka för Rpi med Home Assistant?

Har HomeAssistant är installerad på en RPi3 och börjar fundera på att skippa SD-kortet och istället köra på en USB-sticka eller en extern hårddisk INNAN SD-kortet lägger av...

Vad hade ni valt? USB-sticka eller en extern hårddisk? Skall hårddisken ha en extern strömförsörjning?
Är det någon som har något bra tips på vad man skall köpa?

Användningsområden:
- HomeAssistant med RedNode, Grafana, lite temperaturmätare m.m
- Övervakningskameror (kommer nog att lägga bilderna och videos på på min NAS, så behöver nog inte så mycket utrymme) men vill ändå få in dessa i HA på något sätt...

Permalänk
Medlem

skulle nog personligen gå efter en hårddisk eller ssd, usbminnen har oftast lika dålig eller sämmre skriv/lästålighet som sd kort så att gå till usbminne är mer eller mindre som om du bara flyttat allt till ett nytt SD kort.

usbminnen är helt enkelt inte konstruerade för konstant arbetande.

Permalänk
Medlem

Jag kör såna här https://inf.se/oevrigt/873-sata-harddisk-till-usb-adapter-731... med SSD på en Pi 3B+ och två Pi 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle nog personligen gå efter en hårddisk eller ssd, usbminnen har oftast lika dålig eller sämmre skriv/lästålighet som sd kort så att gå till usbminne är mer eller mindre som om du bara flyttat allt till ett nytt SD kort.

usbminnen är helt enkelt inte konstruerade för konstant arbetande.

@Rouge of Darkness: Topp - det var lite det jag misstänkte, men ville ändå ha det bekräftat Har nog en USB-SATA-adaper och skall nog pensionera en MacBookPro med en SSD-disk i, så det blir nog den setupen tänker jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Jag kör såna här https://inf.se/oevrigt/873-sata-harddisk-till-usb-adapter-731... med SSD på en Pi 3B+ och två Pi 4.

Har nog något passade i lådorna, annars var ju det ett rätt bra pris... kanske skall slå till Tack för tipset!