2080 Super - Bra i 4K och 1080p men laggar rejält i 1440p

Permalänk
Medlem

På många TV-apparater kan portarna ha stöd för olika saker. Kan vara värt att kolla i manualen om det är någon skillnad på TV:ns hdmi-portar.

Kolla också efter inställningar relaterade till "Deep Color" eller HDR som kan ge mer bandbredd och därmed högre uppdateringfrekvens.

Du kan också prova att byta färgdjup (8-bit, 10-bit, 12-bit), färgformat (RGB, YCBPR) och chroma subsampling(4:4:4, 4:2:2, 4:2:0) och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Mysteriet tätnar... Testade Forza Horizon 4 och i det funkar 1440p 60Hz och den skalar ner ifrån 2160p. Tror det fungerar i ARK också.

Remnant och The outer worlds däremot finns problemet att 1440p skalas upp ifrån 1080p. Konstigt att det är olika för olika spel eller? Får väl leva med uppskalat från 1080p i vissa spel och hoppas att fler och fler spel har reglage där man kan skala själv. 66% av 2160p t.ex är väl 1440p om jag förstått det rätt?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

På många TV-apparater kan portarna ha stöd för olika saker. Kan vara värt att kolla i manualen om det är någon skillnad på TV:ns hdmi-portar.

Kolla också efter inställningar relaterade till "Deep Color" eller HDR som kan ge mer bandbredd och därmed högre uppdateringfrekvens.

Du kan också prova att byta färgdjup (8-bit, 10-bit, 12-bit), färgformat (RGB, YCBPR) och chroma subsampling(4:4:4, 4:2:2, 4:2:0) och se om det gör någon skillnad.

Alla inställningar är exakt samma på båda tv-apparaterna, exakt likadana hdmi-kablar sitter i exakt samma ingång på bägge så jag vet att det inte är något fel på varken tv:n eller sladden. 1440p 60hz nerskalat ifrån 2160p fungerar dessutom på min tv med tjejens dator så tv:n och kablarna är det inget fel på. Inte heller någon inställning i tv:n

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Kan meddela att Nytt moderkort (Aorus x570 Elite) och Ryzen 3700x inte avhjälpte problemet (vilket jag inte trodde heller) Kan väl nu i princip konstatera till 100% att Mitt 2080 super inte är helt kompatibelt med min tv vilket är helt sjukt 2020. Men men sånt är livet.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios:
Vilken exakt TV modell har du? Finns en hel drös 75" Sony 4K TV's. Och de flesta har inbyggda bildbehandlingsmotorer som Inte! klarar av annat än 4K TV output och 1080P PC output. I andra ord är det hårdvaran i TVn som inte är kompatibel med datorer och andra upplösningar, inte tvärtom.

För att få 1440P 60Hz måste man ha en PC output till TVn. Men majoriteten av Sonys 75" 4K modeller kan enbart hantera en 1080P PC signal. Du och hon kan ha helt olika TV modeller av "samma TV" där hon har en nyare med stöd för PC outputs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MinpinStudios:
Vilken exakt TV modell har du? Finns en hel drös 75" Sony 4K TV's. Och de flesta har inbyggda bildbehandlingsmotorer som Inte! klarar av annat än 4K TV output och 1080P PC output. I andra ord är det hårdvaran i TVn som inte är kompatibel med datorer och andra upplösningar, inte tvärtom.

För att få 1440P 60Hz måste man ha en PC output till TVn. Men majoriteten av Sonys 75" 4K modeller kan enbart hantera en 1080P PC signal. Du och hon kan ha helt olika TV modeller av "samma TV" där hon har en nyare med stöd för PC outputs.

Nej, hennes dator funkar med min tv, så jag är 100% på att det inte är tv:n, inte heller kablarna.

Köpte kortet på Netonnet och har 90-dagars öppet köp med typ lite över en månads öppet köp kvar. Blir nog så att jag lämnar tillbaka det å köper ett 3080 när det nu kommer. Ska bli intressant å se om det hjälper haha

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios:
Då är något felkonfiguerat på din sida. Finns inga moderna grafikkort som inte har stöd för alla möjliga outputs upp till 8K upplösning eller högre. I andra ord, även om du byter grafikkortet kommer problemet att kvarstå.

Kan även ha att göra med att du har DLSS eller DSR aktiverat. I nvidias kontrollpanel under Globala Inställningar. Se till att de står på Off/Av.

Och här hittar du där man väljer kortets utgående signal. Med TV-upplösningar eller PC-upplösningar och uppdateringsfrekvens till höger. Går TVn i 4K PC upplösning med 60Hz bör alla spel även skalas enligt PC-upplösning. dvs. väljer du 1440P i ett spel bör outputen bli PC signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@MinpinStudios:
Då är något felkonfiguerat på din sida. Finns inga moderna grafikkort som inte har stöd för alla möjliga outputs upp till 8K upplösning eller högre. I andra ord, även om du byter grafikkortet kommer problemet att kvarstå.

Ja det är mkt möjligt, jag hittar inte vad som är fel. Testat varenda möjlig kombination av inställningar (typ) men inget hjälper. Jag har fått 1440p att fungera i 60hz men då ställer tv:n om sig till 1080p å skalar upp istället för att skala ner ifrån 2160p. Mkt märkligt.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Testade du att avinstallera drivrutin med Display Driver Uninstaller, för att sen installera på nytt?

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Det ska eventuellt finnas en inställning man behöver slå på som heter "HDMI UHD Color" - gör på min Samsung TV iaf, finns under "External device manager". Slå på det på HMDI-porten som din PC sitter i.

Permalänk
Medlem

@Ozbaab: Jajamen jag avinstallerade drivrutinerna och körde hem nya men det hjälpte icke tyvärr. Ang tv:n så fungerar den som den ska med tjejens dator så det är inget vajs med den heller.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: DSR är avstängt. Under upplösning så ligger alla "bra" upplösningar under "Ultra HD, HD, SD" under PC finns det bara en massa upplösningar som påminner mig om det glada 90-talet haha. 1680x1050 är högst där.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

@MinpinStudios
Hmm, har du "GPU scaling" påslaget i drivrutinen?
Manage 3D settings -> Image sharpening (första raden), där finns en ruta att bocka i/ur

Om man har det påslaget så skalas det alltid upp till ens monitors native upplösning när man har spel igång. Det gjorde tex att när spelade Witcher 3 på min TV och valde 1440p(120hz) så blev det uppskalat till 4k60. Kanske är nåt liknande för dig.
GPU scaling ska alltså vara av när man kör custom resolutions, vilken 1440p är på en 4k skärm.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, lämnade tillbaka mitt 2080Super å ska köpa 3080 istället. Under tiden använder jag mitt gamla 970. Problemet är samma med det, vilket ju då innebär att det ä något fel på drivrutinerna nånstans? Har dock avinstallerat/Installerat, återställt till standardvärden osv men INGET hjälper.

Jag har liksom ingen aning om vart jag ska felsöka? Som jag skrivit tidigare i tråden så är jag 100% säker på att det inte är fel på varken TV:n eller kablarna.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Eftersom att det funkar på tjejens dator: Kan du inte göra ett temporärt test och ta ut dina hårddiskar, sätt i någon annan disk temporärt och installera en fräsh Windows 10 på den och börja från början. Jag tänker att du kanske har gjort så många ändringar i inställningar att det ligger kvar någon ändring som gör att just detta problem uppstår.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Joppis: Funderar också på att köra en clean windows, men grejen är att jag har ju inte ändrat några inställningar i själva windows, bara i nvidia-panelen.

Så trist att alltid behöva ominstallera hela operativsystemet så fort det blir problem. Har haft datorer sen en 286a i början av 90-talet och det är fan nästan det enda som brukar hjälpa... Trist :/

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz