Permalänk
Medlem

GA-Z97P-D3 - System bios lösenord

Hej,

Jag har ett moderkort GA-Z97P-D3, vars problematik är att så fort jag skiftar mellan Setup eller System bios password så beter det sig precis likadant oavsett vilken inställning jag tar. Dvs att System skall promta ett lösenord innan OS bootar. Men beter sig istället precis likadant som Setup

Enligt manualen så står det så här:

Security Option
Specifies whether a password is required every time the system boots, or only when you enter BIOS Setup.
After configuring this item, set the password(s) under the Administrator Password/User Password item.
Setup A password is only required for entering the BIOS Setup program.
System A password is required for booting the system and for entering the BIOS Setup program.

Någon som har liknade strul med detta tidigare?

Vill också påpeka att jag har uppdateras till nyaste biosversionen också för att utesluta att det va en feature som inte va aktiv eller buggade.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Mucka inte med vare sig BIOS-lösenord eller motsvarande HD-lösenord om det inte är företag som tvingar på det med hela handen, och att det också är företagets dator - inte ditt - annars kommer du vara en i raden av redan många som kvidit över sina permanent låsta datorer inom några år och som plötsligt en dag inte kommer in i sin dator och inte ens kan boota en rescue-disk för att rädda innehållet på sina diskar...

Aktivera man det så måste man betrakta datorn efter detta som 'när som helst förlorbar' både till sin hårdvara och innehållet på diskarna - med andra ord dagliga backupper är jätteviktiga vid sådan hög säkerhetsnivå.

Skall man ha skyddad innehåll och skyddad boot och det är inte riktigt lika höga krav som tex att krypterade disken och burken måste vara ihopgift (mha TPM-chip) och både disk(innehåll) och dator blir 'räddningsbar' separat var för sig när det knasar sig (system med hög säkerhet satt knasar sig alltid förr eller senare - därav 'förlorbar' då man sprättar en ny laptop ur förpackning och laddar tillbaka från sin backupserver och AD och ägnar inte en minut vidare åt datorn som börja knasa sig mer än släggan som knackar sönder den helt - i privatmiljö har du inte råd med det...) så skulle jag titta på vad veracrypt erbjuder för boot på systemdisken och krypterad lagring. Det finns också kommersiella varianter på liknande sätt.

Permalänk
Medlem

Tack för den snabba inputen, men hade jag velat veta vad man ansåg om funktion istället för att besvara frågan jag ställde "förutsatt att man faktiskt kan" så hade frågan sett annorlunda ut, det kan jag lova dig.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.