Permalänk
Medlem

Tele2 Katastrof

Sitter sedan i Maj på Tele2 obegränsat mobilt bredband 4G. Kör en Huawei B535-232 och Xpol5G riktantenn. Det har fungerat klockrent sen i Maj med konsekvent hastighet på minst 50Mbit/s mot den mast jag riktat in mig mot.

I förrgår tappar jag kontakten med masten, helt och hållet. Jag har försökt näst intill dygnet runt att få kontakt igen men inget. Jag har kört bil ut till masten, samma plats där jag i Maj var ute och mätte för att pejla in bäst mast. Har varit där flera gånger efteråt för skojs skull för att mäta. Samtliga tillfällen minst 100Mbit/s download. Igår mätte jag 0,1-0,3Mbit/s.

Jag kontaktar Tele2’s kundtjänst. Personen kollar med teknikerna. Får som svar att det inte är något fel på masten, men den är extremt överbelastad, det är orsaken. ”Det kan vara att folk börjat jobba hemifrån nu iom pandemin”.

Ursäkta? Vi pratar om en by på Skånes landsbygd där absoluta majoriteten av hushållen i mastens närhet har fiber. Jag har jobbat hemifrån sen i våras och använt bredbandet nästan dygnet runt utan minsta problem.

Jag har tidigare kört 700MHz+2600MHz-bandet mot masten. Sattes upp och riktades in innan löven kom på träden och har inte märkt någon skillnad kvalitetsmässigt sen i Maj.

Hela byns befolkning skaffar inte Tele2 4G mobilt bredband över en natt som gör att det helt slutar fungera, något är galet med masten.

Jag frågar efter telefonnummer till tekniker på Tele2 men får som svar att teknikerna ej har kontakt mot kund. Frågar då om hen har möjlighet att be en tekniker ringa mig, för någonting är galet. Får som svar från Tele2’s kundtjänst att det är informationen de kan ge, hen känner inte att vi kommer längre och avslutar konversationen abrupt.

Va?! Ska det vara så? Jag (och frun) har jobbat hemifrån sen i våras och är beroende av att uppkopplingen fungerar.

Katastrofdåligt av Tele2 i mitt tycke! Är det någon här som jobbar som/har kontakt med tekniker hos Tele2?

Tacksam för all hjälp för att kunna lösa detta

EDIT: Problemet är nu löst, se mitt inlägg längst ner på denna sida

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Va?! Ska det vara så? Jag (och frun) har jobbat hemifrån sen i våras och är beroende av att uppkopplingen fungerar.

Om man är beroende av uppkoppling så kör man inte mobilt bredband. Då skulle ni dragit in fiber likt era grannar.

Sen om det har fungerat sedan i våras och krånglat i en dag, så kan jag tycka det inte är jordens undergång. Du får väl dela internet från telefonen. I värsta fall köpa ett Telia kontantkort eller liknande.

Om masten bara har en 100 Mbit/s länk totalt så räcker det ju att en person skaffar mobilt bredband och pressar torrents för att dina hastigheter skall dyka.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Säg upp och skaffa annan leverantör, hade jag gjort iaf.

Det brukar vara så man visar missnöje som kund, turligt nog finns det ju ganska gott om alternativ.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Sitter sedan i Maj på Tele2 obegränsat mobilt bredband 4G. Kör en Huawei B535-232 och Xpol5G riktantenn. Det har fungerat klockrent sen i Maj med konsekvent hastighet på minst 50Mbit/s mot den mast jag riktat in mig mot.

I förrgår tappar jag kontakten med masten, helt och hållet. Jag har försökt näst intill dygnet runt att få kontakt igen men inget. Jag har kört bil ut till masten, samma plats där jag i Maj var ute och mätte för att pejla in bäst mast. Har varit där flera gånger efteråt för skojs skull för att mäta. Samtliga tillfällen minst 100Mbit/s download. Igår mätte jag 0,1-0,3Mbit/s.

Jag kontaktar Tele2’s kundtjänst. Personen kollar med teknikerna. Får som svar att det inte är något fel på masten, men den är extremt överbelastad, det är orsaken. ”Det kan vara att folk börjat jobba hemifrån nu iom pandemin”.

Ursäkta? Vi pratar om en by på Skånes landsbygd där absoluta majoriteten av hushållen i mastens närhet har fiber. Jag har jobbat hemifrån sen i våras och använt bredbandet nästan dygnet runt utan minsta problem.

Jag har tidigare kört 700MHz+2600MHz-bandet mot masten. Sattes upp och riktades in innan löven kom på träden och har inte märkt någon skillnad kvalitetsmässigt sen i Maj.

Hela byns befolkning skaffar inte Tele2 4G mobilt bredband över en natt som gör att det helt slutar fungera, något är galet med masten.

Jag frågar efter telefonnummer till tekniker på Tele2 men får som svar att teknikerna ej har kontakt mot kund. Frågar då om hen har möjlighet att be en tekniker ringa mig, för någonting är galet. Får som svar från Tele2’s kundtjänst att det är informationen de kan ge, hen känner inte att vi kommer längre och avslutar konversationen abrupt.

Va?! Ska det vara så? Jag (och frun) har jobbat hemifrån sen i våras och är beroende av att uppkopplingen fungerar.

Katastrofdåligt av Tele2 i mitt tycke! Är det någon här som jobbar som/har kontakt med tekniker hos Tele2?

Tacksam för all hjälp för att kunna lösa detta

Skaffa fiber om ni kan Men seriöst är detta ett problem med mobilt bredband som alltid kommer ligga i bakgrunden.

Det kan vara så att fibern strular i byn? Då nyttjar alla helt plötsligt masten och blir överbelastad. Ge det några dagar och se om det ändras.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Har du kollat här?
https://www.tele2.se/tackning-nat/driftstorning-mobilnat

Hittar du inga driftstörningar hade jag ringt in igen och felanmält igen.
Även om supporten säger att inget är fel / masten är överbelastad kräv att en felanmälan görs.
Känns som att något är fel i masten om det kom över natten snarare än överbelastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om man är beroende av uppkoppling så kör man inte mobilt bredband. Då skulle ni dragit in fiber likt era grannar.

Sen om det har fungerat sedan i våras och krånglat i en dag kan jag tycka inte är jordens undergång. Du får väl dela internet från telefonen. I värsta fall köpa ett Telia kontantkort eller liknande.

Om masten bara har en 100 Mbit/s länk totalt så räcker det ju att en person skaffar mobilt bredband och pressar torrents.

Jag kanske skulle gett mer bakgrundsinformation i första posten:
Det hade vi självfallet gjort om det varit en möjlighet. Väntade på utlovad fiberleverans mellan 2016-2020 innan Telia/Zitius drog sig ur utbyggnaden och lämnade halva byn utan. Enda reella alternativa är 8/1Mbit ADSL (vilket är vad vi gick ifrån till 4G).

Kom nu ihåg att vi pratar om landsbygden och inte storstaden. Telenor/Tele2 4G (de delar 4G-nät) är det som presterar bäst här och telefonerna kommer upp i ca 3Mbit. Hade 3 tidigare men bytte efter att larmsamtal med 112 bröts flertalet gånger pga dålig täckning. Tyvärr är inget av dina förslag någon reell lösning.

Masten har _minst_ 1Gbit-länk då jag varit uppe i hastigheter närmre 150Mbit/s.

Jag hade inte varit orolig om det vore så att de bekräftat problem med masten. Det som oroar mig är att de påstår att det inte är något problem med masten och därmed inte kommer göra något mer för att kolla upp det.

Skrivet av danne215:

Har du kollat här?
https://www.tele2.se/tackning-nat/driftstorning-mobilnat

Hittar du inga driftstörningar hade jag ringt in igen och felanmält igen.
Även om supporten säger att inget är fel / masten är överbelastad kräv att en felanmälan görs.
Känns som att något är fel i masten om det kom över natten snarare än överbelastning.

Yes, var 30:e minut. Får i värsta fall försöka kontakta dem fler gånger men misstänker att samma historia upprepas.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag kanske skulle gett mer bakgrundsinformation i första posten:
Det hade vi självfallet gjort om det varit en möjlighet. Väntade på utlovad fiberleverans mellan 2016-2020 innan Telia/Zitius drog sig ur utbyggnaden och lämnade halva byn utan. Enda reella alternativa är 8/1Mbit ADSL (vilket är vad vi gick ifrån till 4G).

Kom nu ihåg att vi pratar om landsbygden och inte storstaden. Telenor/Tele2 4G (de delar 4G-nät) är det som presterar bäst här och telefonerna kommer upp i ca 3Mbit. Hade 3 tidigare men bytte efter att larmsamtal med 112 bröts flertalet gånger pga dålig täckning.

Masten har _minst_ 1Gbit/länk då jag varit uppe i hastigheter närmre 150Mbit/s.

Testa med ett Telenor-simkort i apparaten. Även om de delar master så har de oftast olika hastigheter från samma mast. Vet ej om de splittar rakt av att de får halva bandbredden finns som finns tillgänglig i masten, men jag skulle tro att många master inte är så smarta att den lastbalanserar mellan de olika leverantörerna.

Då kan du relativt enkelt se om det är fel på masten eller om Tele2's sida är överbelastad.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Testa med ett Telenor-simkort i apparaten. Även om de delar master så har de oftast olika hastigheter från samma mast. Vet ej om de splittar rakt av att de får halva bandbredden finns som finns tillgänglig i masten, men jag skulle tro att många master inte är så smarta att den lastbalanserar mellan de olika leverantörerna.

Då kan du relativt enkelt se om det är fel på masten eller om Tele2's sida är överbelastad.

Jag har Telenor via mobilen, den som jag tidigare mätte 100+Mbit på plats vid masten som nu mäter 0.1-0.3Mbit (om den ens kopplade upp sig mot den masten). Jag har testat de mest uppenbara lösningarna redan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Var i liknande situation som dig. Fiber som aldrig kommer på plats och ingen möjlighet till ADSL. Körde i strax uppemot 1 år med Obegränsat hos Telenor och plötsligt är det sirap vad gäller hastigheten. Förbrukade mycket data men i omgångar med deras kundtjänst så påstår dom att det ej är något fel hos dem.

Misstänkte ju självfallet att de med flit dragit ner hastigheten.

Slutade upp med att vi kollade upp vad Tre erbjöd och de hade fullgod täckning med finare hastigheter än Telenor. Kör dock med ett abonnemang via företaget där man ej är begränsad till 40GB per dag eller va de nu har. Kontakta Telia och kolla vad de erbjuder på din adress som 4G istället för ADSL.

I väntan på fiber

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Var i liknande situation som dig. Fiber som aldrig kommer på plats och ingen möjlighet till ADSL. Körde i strax uppemot 1 år med Obegränsat hos Telenor och plötsligt är det sirap vad gäller hastigheten. Förbrukade mycket data men i omgångar med deras kundtjänst så påstår dom att det ej är något fel hos dem.

Misstänkte ju självfallet att de med flit dragit ner hastigheten.

Slutade upp med att vi kollade upp vad Tre erbjöd och de hade fullgod täckning med finare hastigheter än Telenor. Kör dock med ett abonnemang via företaget där man ej är begränsad till 40GB per dag eller va de nu har. Kontakta Telia och kolla vad de erbjuder på din adress som 4G istället för ADSL.

I väntan på fiber

Yes, det hade varit nice om det funnits någon annan operatör med bra täckning just här. Tyvärr gör det inte det :/

Jag var inne på liknande tankar, att de medvetet strypt min uppkoppling. Men iom att jag kör Vimla/Telenor via mobilen och den får katastrofhastigheter (misstänker att den inte ens kopplade upp sig mot masten heller) när jag är på plats vid masten, så leder det till slutsatsen att det är något tekniskt galet i masten.

Jag får alltså ej kontakt alls med masten längre.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Yes, det hade varit nice om det funnits någon annan operatör med bra täckning just här. Tyvärr gör det inte det :/

Jag var inne på liknande tankar, att de medvetet strypt min uppkoppling. Men iom att jag kör Vimla/Telenor via mobilen och den får katastrofhastigheter (misstänker att den inte ens kopplade upp sig mot masten heller) när jag är på plats vid masten, så leder det till slutsatsen att det är något tekniskt galet i masten.

Jag får alltså ej kontakt alls med masten längre.

Orsaka ett enormt strömavbrott i området eller skriv på något 5G forum att masten sprider cancer så kanske de lyckas få ner den och sedan omstartad/reparerad 😂

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

En kompis som kör Vimla har också problem! Det måste vara något med nätet. (Han bor nära Karlstad)

Permalänk
Medlem

En anna fråga: Tele2's täckningskarta visade tidigare masternas ID när man hovrade över dem på kartan. Jag får inte det att fungera längre, har ni samma problem? Finns det någon annan karta där man kan se masternas ID'n?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag har Telenor via mobilen, den som jag tidigare mätte 100+Mbit på plats vid masten som nu mäter 0.1-0.3Mbit (om den ens kopplade upp sig mot den masten). Jag har testat de mest uppenbara lösningarna redan.

Testa felanmäl abonnemanget du har i mobilen till Telenor och se om de sköter det bättre än Tele2 då det ändå är samma mast.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Kan du rikta antennen mot en annan mast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

En anna fråga: Tele2's täckningskarta visade tidigare masternas ID när man hovrade över dem på kartan. Jag får inte det att fungera längre, har ni samma problem? Finns det någon annan karta där man kan se masternas ID'n?

cellmapper.net kanske?

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara att en annan närliggande mast har problem, så trafiken har kopplat över till den du kört mot. Det skulle kunna orsaka kraftig överbelastning ganska plötsligt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Vi har mobilt bredband i stugan från Tele2 och det har fungerat ok under större delen av sommaren. Däremot märker man tydligt på eftermiddagarna under semestertider hur det kan bli totalt obrukbart. Gissar att det beror på överbelatsning. "Lösningen" jag fick från Tele2 då var att de kunde låsa upp mitt abonnemang för 3G så att jag skulle kunna växla över dom gångerna. Det här är kring ett mindre samhälle vid havet längs Norrlandskusten där majoriteten av alla har Telia. Fattar inte hur lite kapacitet de kan ha.

@Dimman: Hur tog du reda på vart just deras mast sitter? Har funderat på att skaffa en riktantenn men vet inte vart jag ska rikta den helt enkelt 🙂

EDIT: @ajp_anton hade lösningen, tack!

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag kanske skulle gett mer bakgrundsinformation i första posten:
Det hade vi självfallet gjort om det varit en möjlighet. Väntade på utlovad fiberleverans mellan 2016-2020 innan Telia/Zitius drog sig ur utbyggnaden och lämnade halva byn utan. Enda reella alternativa är 8/1Mbit ADSL (vilket är vad vi gick ifrån till 4G).

Kom nu ihåg att vi pratar om landsbygden och inte storstaden. Telenor/Tele2 4G (de delar 4G-nät) är det som presterar bäst här och telefonerna kommer upp i ca 3Mbit. Hade 3 tidigare men bytte efter att larmsamtal med 112 bröts flertalet gånger pga dålig täckning. Tyvärr är inget av dina förslag någon reell lösning.

Masten har _minst_ 1Gbit-länk då jag varit uppe i hastigheter närmre 150Mbit/s.

Jag hade inte varit orolig om det vore så att de bekräftat problem med masten. Det som oroar mig är att de påstår att det inte är något problem med masten och därmed inte kommer göra något mer för att kolla upp det.

Yes, var 30:e minut. Får i värsta fall försöka kontakta dem fler gånger men misstänker att samma historia upprepas.

Skrivet av Lodisen:

Testa med ett Telenor-simkort i apparaten. Även om de delar master så har de oftast olika hastigheter från samma mast. Vet ej om de splittar rakt av att de får halva bandbredden finns som finns tillgänglig i masten, men jag skulle tro att många master inte är så smarta att den lastbalanserar mellan de olika leverantörerna.

Då kan du relativt enkelt se om det är fel på masten eller om Tele2's sida är överbelastad.

Tele2 och Telenor delar bara själva täckningen, kapaciteten i nätet är individuella.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tips är att du använder någon app på mobilen som tex Network Signal Info eller liknande för att bli säker på om du är uppkopplad på rätt mast. Är du inte det så är det bara att felanmäla igen. Nära masten i siktlinje skall du ju ha mkt bra hastigheter.

Är problemen beroende på en hög belastning så skall du normalt också se en tidsvariation i problemen, dvs vissa tider har låg trafik och då bra hastigheter för dig. Har du ingen tidsvariation så kan du hänvisa till detta som indikation på att det faktiskt är någon typ av fel som stryper hastigheten.

Prova att låsa router till 3G i stället, kanske blir det bättre då och du hamnar på andra master ?

I värsta fall så håller de på att sänka hastigheterna på 4G generellt för att kunna lura på folk 5G så smångingom för att lösa problemen ....

Permalänk
Medlem

@Dimman: Som du redan är inne på så är det med största sannolikhet faktiskt något som är avvikande med 4G-cellerna i området. Alternativt ligger felet specifikt i ditt abonnemang där avvikelser i parametersättning ofta resulterar i obefintligt låga hastigheter.
När det gäller felanmälan till en operatör så rekommenderar jag i första hand att du skickar de ett mejl, dvs. det viktigaste här är att du skapar ett ärende skriftligt. Ofta resulterar det i betydligt bättre felsökning då informationen finns i skrift och kan enkelt eskaleras mot berörd 2nd line som hanterar dessa frågor.

När du felanmäler så behöver du själv inte dra några slutsatser, dvs. du ska inte försöka övertyga operatören om att det är ett specifikt fel utan det överlåter du till de. Detta för att det inte ska uppstå en situation där operatören snöar in sig på att endast kolla en faktor, dvs. en 4G-cell i det här fallet, för som sagt kan det lika gärna vara parametersättningen på ditt abonnemang som är boven i dramat.

Lycka till!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dimman:

Jag kanske skulle gett mer bakgrundsinformation i första posten:
Det hade vi självfallet gjort om det varit en möjlighet. Väntade på utlovad fiberleverans mellan 2016-2020 innan Telia/Zitius drog sig ur utbyggnaden och lämnade halva byn utan. Enda reella alternativa är 8/1Mbit ADSL (vilket är vad vi gick ifrån till 4G).
Kom nu ihåg att vi pratar om landsbygden och inte storstaden.

Jag bor i en by på landet där det finns 37 fastigheter och vi och några gårdar utanför byn har bildat en fiberförening och installerat fiber helt själva, från början skulle vi ha anlitat ett företag som gjorde det men så blev det inte utan det blev helt på egen hand så nog går det att göra om det verkligen finns ett intresse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

"obegränsat" har väl aldrig betytt obegränsad, Du har inte slagit i taket (som inte finns, men det gör det) och blivit strypt?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

"obegränsat" har väl aldrig betytt obegränsad, Du har inte slagit i taket (som inte finns, men det gör det) och blivit strypt?

Jag har obegränsat utan tak hos Tre (Företag) - Privat så begränsar dom efter 40GB/dag - men enligt dem så får man SMS om man slår i taket och svarar man tillbaka på den ”varningen” så släpper dom begränsningen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

"obegränsat" har väl aldrig betytt obegränsad, Du har inte slagit i taket (som inte finns, men det gör det) och blivit strypt?

Jo obegränsat, men efter 50GB/dag så måste man skicka SMS om man vill kunna surfa vidare den dagen med 5GB sedan nytt SMS, men finns ingen gräns.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Liknande problem här, men i södra Norrland. Inväntar fiberinstallation, de är utanför lägenheten och gräver så vilken dag som helst förhoppningsvis. Tele2 obegränsade 4G. Nästan aldrig över 8Mbit/s och väldigt dålig respons på allt. Går egentligen bara att göra en sak i taget, annars tar det stopp.

Telia fungerar fint men har inget att erbjuda. Tre ljuger om kapaciteten och längre än så här har jag inte kommit med 4G eländet. Kommer personligen lägga till Tele2 till Tre med operatörer jag inte tar i med tång ens.

Blir intressant att följa tråden men jag kan tyvärr inte hjälpa dig något, trots inte helt olik situation. Tipset ovan från @mrqaffe är som vanligt bra och något ni på din ort borde kika närmare på. Hoppas ni får en bättre lösning hur som helst, fiber är något som bör räknas som lägsta levnadsstandard i ett modernt land. ADSL plockar de bort, ofta utan vettig anledning, och mobila lösningarna fungerar sällan bra i praktiken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Jo obegränsat, men efter 50GB/dag så måste man skicka SMS om man vill kunna surfa vidare den dagen med 5GB sedan nytt SMS, men finns ingen gräns.

Tjänsten fungerar faktiskt datamängdmässigt riktigt bra. Jag har själv inte lyckats nå över 50GB/dag såvida de inte skippar att begränsa mig. Men det är nog mer att hastigheten inte gör att jag kan komma upp i sådanna datamängder.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Tele2 och Telenor delar bara själva täckningen, kapaciteten i nätet är individuella.

De har väl ändå ett gemensamt nätbolag som heter Net 4 mobility for detta. Uppdelning sker långt ifrån masten.

Permalänk
Medlem

Kundservice på Tele2 kan se vilka frekvenser masterna i området kör, prova att byta. Alltså om det inte finns kapacitet i närmsta masten prova de andra och lås frekvensen till vad nu den/de andra kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag bor i en by på landet där det finns 37 fastigheter och vi och några gårdar utanför byn har bildat en fiberförening och installerat fiber helt själva, från början skulle vi ha anlitat ett företag som gjorde det men så blev det inte utan det blev helt på egen hand så nog går det att göra om det verkligen finns ett intresse.

Jo det är på tapeten, har dock en liten annan situation med betydligt färre hushåll i närområdet men vi kikar på det. Jag ser 4G som en temporär lösning under tiden som vi tittar på andra möjligheter. I.o.m. jobba hemifrån-situationen för båda två i hushållet så blev det mer akut att lösa det tidigare problemet; 8/1 ADSL.

Skrivet av adfactory:

"obegränsat" har väl aldrig betytt obegränsad, Du har inte slagit i taket (som inte finns, men det gör det) och blivit strypt?

Nja visst, men mer eller mindre obegränsat I fallet med mobilt bredband (ej "telefoni obegränsat") så finns vad jag vet inget tak, har dock inte lusläst det finstilta.

Skrivet av Nucky:

Jag har obegränsat utan tak hos Tre (Företag) - Privat så begränsar dom efter 40GB/dag - men enligt dem så får man SMS om man slår i taket och svarar man tillbaka på den ”varningen” så släpper dom begränsningen.

Skrivet av jnsson:

Jo obegränsat, men efter 50GB/dag så måste man skicka SMS om man vill kunna surfa vidare den dagen med 5GB sedan nytt SMS, men finns ingen gräns.

Intressant, gäller det även dedikerade mobila bredband, dvs inte obegränsade mobilabonnemang? Jag ska inte svära på det men jag skulle tippa på att jag tankat mer än 50GB på en dag utan att ha stött på något liknande. Jag vill minnas att Tele2 skrev ut att det gällde deras obegränsade mobilabonnemang (ej mobilt bredband).

Skrivet av Petterk:

Kundservice på Tele2 kan se vilka frekvenser masterna i området kör, prova att byta. Alltså om det inte finns kapacitet i närmsta masten prova de andra och lås frekvensen till vad nu den/de andra kör.

Yes, jag har spenderat många timmar med att kika på deras täckningskarta (tidigare när de faktiskt skrev ut eNBID på kartan) och kontrollerat vilka frekvenser de sänder på. Jag har testat samtliga frekvenser (även CA) mot alla master i närområdet Kört runt med bil nära masterna för att försöka avgöra kapacitet osv. De övriga masterna är allt från "kassa" till halvmediokra tyvärr. Näst bäst mast är 7km bort (de övriga är inom 2-4km) på 1800MHz-bandet. Det svajar dock en del latensmässigt och även hastighetsmässigt.

@anon5930 Om det inte vore för riktantennen (och många timmars pejlande av inställning) så hade jag varit lika missnöjd med den mobila anslutningen. Detta problemet visar ju också hur fragil hela setupen är tyvärr. Nu verkar det ju som att ditt problem kommer lösa sig i.o.m. fiber, men om det drar ut på tiden så rekommenderar jag starkt att skaffa en vettig antenn. Utan antenn har jag ungefär den hastighet som du nämner.

Som kuriosa kan nämnas att jag kör med huactrl för att låsa mot olika frekvensband. Låser först mot enbart 700MHz-bandet, det har lägst latens och bäst upload. Sen lägger jag till 2600MHz-bandet för CA (LTE+) vilket gör att vid download används både 700MHz- och 2600MHz-bandet. Kan vara bra att känna till att upload nyttjar bara ett band, det band man låst till. Några andra saker som kan vara bra att komma ihåg är att försöka hålla antennkablar så korta som det bara går och hellre dra nätverkskabel. Det spelar även roll vilket håll man ansluter MIMO-antenner, dvs när man testar hastigheter och riktar antennen, prova även byt plats på de två antennkablarna.

Hur som helst: Problemet är nu löst. Tack för er input! Jag blev kontaktad av en person som sannolikt sett tråden och fick mycket tacksamt hjälp att lösa det hela. Det konstaterades att något hänt för ca 2 dagar sedan då lasten sjönk kraftigt. Blev efter en stund ombedd att testa igen och fick då kontakt igen med masten, kapaciteten tillbaks till det normala. Stort tack till dig som hjälpte mig!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux