Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Men ett vrcover från Wish/aliexpress slutar väl på typ samma pris med tanke på moms och allt?

Frågan är om silikon eller tyg är skönast för ansiktet

Tyg lär ju bli som en trasa man får vrida ur om man svettas.
Silikon torkar man bara av

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Tyg lär ju bli som en trasa man får vrida ur om man svettas.
Silikon torkar man bara av

Jojo, har dock aldrig haft dem problem att svettas i ansiktet så det är ingen aspekt jag har, dock är jag orolig att tyg så känns det fort "stickigt" och obehagligt, och med silikon så att det inte andas alls och blir istället en anledning till att det börjar svettas/känns obehagligt varmt

Usch jag känner mig redigt petig med vr skydd och vill inte köpa någon skit jag inte använder

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Här är inställningar jag gjort i min router, du har säkert nå motsvarande du kan ställa in och finlira med.
Jag får 128 i bitrate och det är så låg latency att jag kan köra Beat saber på expert utan problem och mycket fin bildkvalitet.

Router D-Link dir 2660
Vad jag fått lära mig så lite som möjligt på auto.
https://i.imgur.com/LglpPCy.jpg

Problemet är inte löst. Fick det efter 3timmar igen, så drog upp det till 80. Kör jag över 100 så blir det artefakter konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Problemet är inte löst. Fick det efter 3timmar igen, så drog upp det till 80. Kör jag över 100 så blir det artefakter konstant.

https://i.imgur.com/OBJ0v9A.jpg

Du har betydligt fler inställningar i din router.
Frågan är om det gör det värre för VR streamingen.

Det väsentliga är 5ghz bandet, att man väljer en fast kanal (channel) och att channel width är helst 80+80.
Där kan inte jag ändra nått på min router, det hoppar till auto automatisktt men det fungerar så inget bekymmer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jojo, har dock aldrig haft dem problem att svettas i ansiktet så det är ingen aspekt jag har, dock är jag orolig att tyg så känns det fort "stickigt" och obehagligt, och med silikon så att det inte andas alls och blir istället en anledning till att det börjar svettas/känns obehagligt varmt

Usch jag känner mig redigt petig med vr skydd och vill inte köpa någon skit jag inte använder

Silicon har jag till Quest 1 det tycker jag är riktigt nice.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Silicon har jag till Quest 1 det tycker jag är riktigt nice.

Då jag är i sjukt desperat behov av vad som helst förutom skumgummit som är på nu så tar jag första bästa kommentar och går på det

*köper silikonversionen*

EDIT:
Sådär, köpt, stod att det var 4 kvar så det går åt!

Permalänk
Medlem

Nån som beställt HTC Vive DAS och vet hur länge det tar att få?
Verkar gå att beställa på HTC EU och eftersom min Elite battery strap blivigt cancelled så funderar jag på att köpa DAS ist, blir ungefär samma pris. Jag tänker DAS får man inget batteri men man får ljud ist som jag antar är bättre och skönare.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nån som beställt HTC Vive DAS och vet hur länge det tar att få?
Verkar gå att beställa på HTC EU och eftersom min Elite battery strap blivigt cancelled så funderar jag på att köpa DAS ist, blir ungefär samma pris. Jag tänker DAS får man inget batteri men man får ljud ist som jag antar är bättre och skönare.

Jag har DAS (från Inet) och var lite kluven när jag fick den. Köpte direkt en vaddering från VRCover då den är ganska hård (kan ha varit att jag hade vant mig vid VRCover-vaddering till Queststrapen dock) och det känns fortfarande som att motvikt behövs vilket gör att den snabbt ser väldigt ghetto ut. Skruvhjulet gjorde snabbjusteringar smidigare. Ljudet är en klar uppgradering över det inbyggda ljudet, samtidigt har du hörlurarna som trycker mot öronen och gör att det känns varmare och mer instängt, dessutom gör hörlurarna den bulkigare så att den har svårt att passa i diverse fodral.

Hade jag inte redan haft en och om Oculus får ordning på kvalitén hade jag nog föredragit Elite Strap med batteri. Men visst, kan ju vara skönt att slippa fäppla med hörlurar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag har DAS (från Inet) och var lite kluven när jag fick den. Köpte direkt en vaddering från VRCover då den är ganska hård (kan ha varit att jag hade vant mig vid VRCover-vaddering till Queststrapen dock) och det känns fortfarande som att motvikt behövs vilket gör att den snabbt ser väldigt ghetto ut. Skruvhjulet gjorde snabbjusteringar smidigare. Ljudet är en klar uppgradering över det inbyggda ljudet, samtidigt har du hörlurarna som trycker mot öronen och gör att det känns varmare och mer instängt, dessutom gör hörlurarna den bulkigare så att den har svårt att passa i diverse fodral.

Hade jag inte redan haft en och om Oculus får ordning på kvalitén hade jag nog föredragit Elite Strap med batteri. Men visst, kan ju vara skönt att slippa fäppla med hörlurar också.

Ok verkar inte på recensioner som man behöver nån ytterligare motvikt med Quest 2 men men.
Jag har redan ett par lurar som sitter bra över både Quest 1 och 2 originalstrap.
Kanske väntar endå tills dom börjar säljas igen, jag vill ha extra batteritid också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om Vilken typ av powerbanks man bör använda för att förlänga speltiden med sin Quest 2 utan att slita för mycket på det inbyggda batteriet. Jag forskade ganska mycket på det här på nätet innan jag vågade köpa en powerbank som var lite större en den lilla jag hade hemma och snubblade över en kille som hade provat powerbanks med output på:
1a
2.1a
2.4a
3.a

Tydligen så rekomenderar Oculus själva att man EJ ska använda powerbanks för att ladda medans man spelar sitt Quest2. Förmodligen för att dom vill sälja mer av sin egna elite strap med batteri (som också är en Powerbank ). Självklart kan man använda en powerbank för att förlänga sin speltid MEN det kan förkorta livslängden på det inbyggda batteriet.
Oculus egna batteristrap har en output nivå på 2.0a så allting däromkring borde fungera bäst.
När jag provade min PB med 1.0a så gav den visserligen en lite längre speltid men batteriet laddade ur ganska fort ändå.
När jag provade en PB med 3.0a quick charging så låg den ständigt på 100% och det verkade som att min PB gav mer ström än vad som behövdes och det är nog inte så bra för batteriets livslängd.
När jag till slut bestämde mig för en PB på 2.1a så gav den mig den enligt mig mest balanserade lösningen, den laddade questen vid idle, ex i huvudmenyn eller vid surf, men laddade ur den väldigt väldigt sakta vid hög aktivitet så som spel eller filmkollande.

Detta är mina egna slutsatser och ni får gärna rätta mig eller dela med er av era egna.
Min slutsats är att en Powerbank med output på 2.1a eller 2.4a är att föredra.
Tips på billig PB:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/powerbank/...

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Finns ett par elite strap med batteri i lager på komplett fortfarande: https://www.komplett.se/product/1168599/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Vill bara tipsa om Vilken typ av powerbanks man bör använda för att förlänga speltiden med sin Quest 2 utan att slita för mycket på det inbyggda batteriet. Jag forskade ganska mycket på det här på nätet innan jag vågade köpa en powerbank som var lite större en den lilla jag hade hemma och snubblade över en kille som hade provat powerbanks med output på:
1a
2.1a
2.4a
3.a

Tydligen så rekomenderar Oculus själva att man EJ ska använda powerbanks för att ladda medans man spelar sitt Quest2. Förmodligen för att dom vill sälja mer av sin egna elite strap med batteri (som också är en Powerbank ). Självklart kan man använda en powerbank för att förlänga sin speltid MEN det kan förkorta livslängden på det inbyggda batteriet.
Oculus egna batteristrap har en output nivå på 2.0a så allting däromkring borde fungera bäst.
När jag provade min PB med 1.0a så gav den visserligen en lite längre speltid men batteriet laddade ur ganska fort ändå.
När jag provade en PB med 3.0a quick charging så låg den ständigt på 100% och det verkade som att min PB gav mer ström än vad som behövdes och det är nog inte så bra för batteriets livslängd.
När jag till slut bestämde mig för en PB på 2.1a så gav den mig den enligt mig mest balanserade lösningen, den laddade questen vid idle, ex i huvudmenyn eller vid surf, men laddade ur den väldigt väldigt sakta vid hög aktivitet så som spel eller filmkollande.

Detta är mina egna slutsatser och ni får gärna rätta mig eller dela med er av era egna.
Min slutsats är att en Powerbank med output på 2.1a eller 2.4a är att föredra.
Tips på billig PB:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/elartiklar/powerbank/...

Grejen är att Quest 2 laddar med maximalt 18 watt och det innebär 3.6A vid 5 volt. Man "ger" inte ström till ett batteri utan batteriet "tar" det den är designad att ta oavsett hur hög ampere en laddare har. Så att köra en powerbank med PD 3.0 eller quickcharge eller whatever så kommer questen bara ta maximalt 18 watt eller 3,6A även om powerbanken kan leverera 30 watt tex.

Jag kommer satsa på en 10,000mAh powerbank med quickcharge så att questen kan ladda i full hastighet. Det som sliter på batterier är värme och det blir varmt vid både laddning och tömning av batteriet så visst det sliter lite mer med en starkare powerbank då den laddar snabbare och blir varmare än om den skulle laddat långsammare. Sen om det spelar någon större roll om 2 år det är jag osäker på. Eftersom man har en powerbank så spelar det ju inte så stor roll om du tappat 2% mer av kapaciteten för att du snabbladdat. Questens originalladdare är på 18w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Grejen är att Quest 2 laddar med maximalt 18 watt och det innebär 3.6A vid 5 volt. Man "ger" inte ström till ett batteri utan batteriet "tar" det den är designad att ta oavsett hur hög ampere en laddare har. Så att köra en powerbank med PD 3.0 eller quickcharge eller whatever så kommer questen bara ta maximalt 18 watt eller 3,6A även om powerbanken kan leverera 30 watt tex.

Jag kommer satsa på en 10,000mAh powerbank med quickcharge så att questen kan ladda i full hastighet. Det som sliter på batterier är värme och det blir varmt vid både laddning och tömning av batteriet så visst det sliter lite mer med en starkare powerbank då den laddar snabbare och blir varmare än om den skulle laddat långsammare. Sen om det spelar någon större roll om 2 år det är jag osäker på. Eftersom man har en powerbank så spelar det ju inte så stor roll om du tappat 2% mer av kapaciteten för att du snabbladdat. Questens originalladdare är på 18w.

Ok tack för tillägget!
PB:n med 3.0a som jag lånade av en vän gjorde som sagt att den ständigt låg på 100% och det kändes inte bra så jag lade pengarna på en större (15000mah) billigare PB istället för en snabbare och dyrare.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Ok tack för tillägget!
PB:n med 3.0a som jag lånade av en vän gjorde som sagt att den ständigt låg på 100% och det kändes inte bra så jag lade pengarna på en större (15000mah) billigare PB istället för en snabbare och dyrare.

Jag har en powerbank på gång från Amazon tyskland som ligger på 220:-. 20,000mah och PD 3.0 med USB-C. Tror det blir en bra motvikt också med sina 360g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Finns ett par elite strap med batteri i lager på komplett fortfarande: https://www.komplett.se/product/1168599/gaming/spelutrustning...

Det måste kommit nyligen var slut tidigare.
Beställde, hoppas den håller ihop

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Jag har en powerbank på gång från Amazon tyskland som ligger på 220:-. 20,000mah och PD 3.0 med USB-C. Tror det blir en bra motvikt också med sina 360g.

Ok jag har en vanlig Elite strap och eftersom många verkar ha pajat sina så vågar jag inte sätta min PB på strappen utan har den i fickan med sladden innanför tröjan 😁

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk

Har man nyligen köpt sitt Oculus Quest 2 från Inet så betalade man mest troligt 3990kr (som jag gjorde). Nu har de sänkt priset till 3690kr varför jag kontaktade deras kundtjänst. De kunde inte erbjuda att återbetala de 300kr som var mellanskillnaden utan man fick i så fall returnera produkten och beställa på nytt.

Märkligt förfarande tycker jag då returhanteringen och arbetskostnaden borde överstiga 300kr. Ett presentkort på mellanskillnaden var det som erbjöds om man inte ville returnera hela ordern. Tips till de som befinner sig i samma sits som jag.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nån som beställt HTC Vive DAS och vet hur länge det tar att få?
Verkar gå att beställa på HTC EU och eftersom min Elite battery strap blivigt cancelled så funderar jag på att köpa DAS ist, blir ungefär samma pris. Jag tänker DAS får man inget batteri men man får ljud ist som jag antar är bättre och skönare.

Jag beställde direkt från HTC den onsdagen 30e september 10:57, de skickade med ups samma dag, jag valde leverans till ombud och de lämnade hos ombud fredagen den andra, så rätt snabbt och smidigt.

Ljudet är bättre än jag trodde- körde tidigare med rätt isolerande in-ear (inte original) och trodde jag skulle störas av att höra omgivning men inte så farligt faktiskt.

DAS är på det stora hela väldigt bekväm.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jag beställde direkt från HTC den onsdagen 30e september 10:57, de skickade med ups samma dag, jag valde leverans till ombud och de lämnade hos ombud fredagen den andra, så rätt snabbt och smidigt.

Ljudet är bättre än jag trodde- körde tidigare med rätt isolerande in-ear (inte original) och trodde jag skulle störas av att höra omgivning men inte så farligt faktiskt.

DAS är på det stora hela väldigt bekväm.

Slutade med att jag köpte en elite battery (kom i lager hos komplett) då jag är mer behov av batteri än ljud.
har lurar både för Quest och PC som passar bra ovanpå.
Nu gäller det bara att den håller ihop

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har en röd prick uppe till höger i synfältet på min Quest 2, kan det vara en död pixel? Den är ständigt i ofokus och stör därför inte jättemycket, kanske därför jag inte tagit upp detta förut... Någon mer som sett nåt liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Jag har en röd prick uppe till höger i synfältet på min Quest 2, kan det vara en död pixel? Den är ständigt i ofokus och stör därför inte jättemycket, kanske därför jag inte tagit upp detta förut... Någon mer som sett nåt liknande?

Det är inte "inspelningspricken" som dyker upp om man t ex castar? Nojade lite över den första gången innan jag förstod vad det var

Permalänk
Skrivet av p3pp3r:

Jag har en röd prick uppe till höger i synfältet på min Quest 2, kan det vara en död pixel? Den är ständigt i ofokus och stör därför inte jättemycket, kanske därför jag inte tagit upp detta förut... Någon mer som sett nåt liknande?

Antagligen castar du det du ser till någon annan enhet, eller spelar in. Då dyker den upp!

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Den röda pricken vid inspelning/casting kan stängas av i inställningarna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Schiznit:

Jag har en powerbank på gång från Amazon tyskland som ligger på 220:-. 20,000mah och PD 3.0 med USB-C. Tror det blir en bra motvikt också med sina 360g.

Du får gärna länka till vilken du beställt. Börjar tröttna på att behöva ta laddningspauser

Permalänk

Tjena lånar tråden lite. Får inte Sidequest att hitta mitt headset. någon som har svar?
Blir galen.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Tjena lånar tråden lite. Får inte Sidequest att hitta mitt headset. någon som har svar?
Blir galen.

Har du följt alla 5 installationsstegen som står på https://sidequestvr.com/setup-howto ? Har du provat med annan USB-C kabel, olika portar på datorn?

Tips är att kolla på följande video så ser du hur alla installationsstegen genomförs: https://youtu.be/qdlj5yRq_JA

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Tjena lånar tråden lite. Får inte Sidequest att hitta mitt headset. någon som har svar?
Blir galen.

Jag har tidigare haft så när developerläget inte är aktivt i mobilappen.

Permalänk
Medlem

har både Q1 och Q2.
Q1 känns mera kvalite och Q1 så får jag iallafall bättre skärpa än på Q2, det verkar vara rätt så olika uppfattning som folk har på dom.
Men trotts allt så är Q1 högre upplösning trevligt att se! så jag använder båda två här hemma. Ångrar inget av köpen, men man blir ju mera sugen på mera upplösning,, (läs HP)

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Någon som kör Dirt rally 2 på sin quest? Fick äntligen tillfälle att koppla upp min gamla g25 ratt och testa lite. Sjukt häftigt men har problem med framerate. Kör över VD kan tilläggas. Fnular med inställningar men får inte riktigt upp framerate till 90. Vad bör man ha för SS multiplier i steam vr för god kvalitet men inte allt för krävande. Kör 1.8 nu.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att Vader Immortal är gratis om du köper det på Oculus store på PC just nu.
Går att spela med linkkabeln på Quest 2

edit: helt fel av mig.. äger det på quest 2 och då var det tydligen crossbuy.. :/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz