Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Du kan öka bandbredden på Link i senaste betan. Jag kör 500 Mbit och det ser markant bättre ut.
Upplever ingen fördröjning med kabel, inte ens i beat saber som är närmast ospelbart för mig över VD pga latensen.

Ska sägas att jag inte finpillat på inställningarna i VD men upplevde stuttering och fördröjningar även om jag har en rätt bra wifi 6 router.

För- och nackdelar med båda helt klart.

Där ser man. Det visste jag inte. Tack för info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Du kan öka bandbredden på Link i senaste betan. Jag kör 500 Mbit och det ser markant bättre ut.
Upplever ingen fördröjning med kabel, inte ens i beat saber som är närmast ospelbart för mig över VD pga latensen.

Ska sägas att jag inte finpillat på inställningarna i VD men upplevde stuttering och fördröjningar även om jag har en rätt bra wifi 6 router.

För- och nackdelar med båda helt klart.

Spelade faktiskt idag beat saber på steam.
multiplayer Expert vann 8/10 matcher
jag har aldrig haft så låg latency som jag har nu, kunde inte heller köra Beat saber på steam med VD men nu går det fint
jag kör 128 i bitrate och allt ser snyggt ut, även HL:A och Boneworks
Min router D-Link Dir-2660
jag har Quest 2 på ensam 5ghz bandet och jag har valt "optimalaste" kanalen med minst trafik.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har inte hängt med alls med Quest 2. Är det värt att uppgradera från Quest? Quest 64GB till Quest 2 64GB i mitt fall. Det förhållandevis låga priset gör mig sugen faktiskt.

Trivs du med Quest så kan du lika vänta.
Spänner är oskönt och det finns inga bra "face covers" ännu.
Min Quest 1 är skönare att ha på då har jag motvikt och sillicon facecover.
Sillicon Face-covern passar hyffsat på Quest 2 men inte optimalt, men snart kommer väll nån motsvarande eller äkta VR-Cover.
Elite (battery) strap eller nån annan 3e part är också ett måste.

Edit: Med det sagt så vill jag säga att jag endå är otroligt nöjd. Men första gången jag körde fick jag inte Wow-kännslan som jag trodde/hoppades just pga den satt så oskönt + avsaknaden av OLED.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är riktigt fast i Population: One. Helt sjukt kul spel, med mycket potential också. Det känns som att metan inte ens riktigt har kommit i gång. Det är kul att se hur folk börjar försöka bygga in sig till ens game, med konstruktioner, vapen, position osv. Bara man hittar ett bra team så är det här nog något av det roligaste jag haft i VR, inklusive HL: Alyx!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Någon som har problemet att routern skickar en corrupt frame vilket gör så att vissa pixlar fastnar och man behöver uppdatera de, ex dra handen över de. Typ som att man spolar fram i en videofil och den gamla bilden kommer över den nya, men fixar sig efter ett tag. Dock inte lika så farligt i vr, utan bara lite svårt att läsa text och lite fel färger.

Antar att det är routern (ASUS AC66U B1) vet dock inte vilken inställning som behöves ändras. Antar att det finns en inställning som kan säker ställa att paketet inte blir corrupt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Någon som har problemet att routern skickar en corrupt frame vilket gör så att vissa pixlar fastnar och man behöver uppdatera de, ex dra handen över de. Typ som att man spolar fram i en videofil och den gamla bilden kommer över den nya, men fixar sig efter ett tag. Dock inte lika så farligt i vr, utan bara lite svårt att läsa text och lite fel färger.

Antar att det är routern (ASUS AC66U B1) vet dock inte vilken inställning som behöves ändras. Antar att det finns en inställning som kan säker ställa att paketet inte blir corrupt?

Aldrig råkat ut för nå sånt.
kör du Virtual desktop ?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@Molotov
Ja, skulle gissa att det är VD/WiFi och inte Quest 2 som är problemet.

Permalänk
Medlem

Blir till att skicka tillbaka headsetet, som student är tiden jag använt headsetet och jag kan använda headsetet jämfört med hur mycket pengar headsetet kostade inte helt optimal. Inet gav mig detta svar "Vänligen notera att din produkt är av den sort att den lätt blir väldigt smutsig, och att vi inte godkänner återköp på dessa om produkten inte är ordentligt rengjord", hur skulle ni rengjort headsetet (utan att den tar någon skada) då jag använt headsetet och blivit något svettig enstaka gånger.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Blir till att skicka tillbaka headsetet, som student är tiden jag använt headsetet och jag kan använda headsetet jämfört med hur mycket pengar headsetet kostade inte helt optimal. Inet gav mig detta svar "Vänligen notera att din produkt är av den sort att den lätt blir väldigt smutsig, och att vi inte godkänner återköp på dessa om produkten inte är ordentligt rengjord", hur skulle ni rengjort headsetet (utan att den tar någon skada) då jag använt headsetet och blivit något svettig enstaka gånger.

Torka av med microfibertrasa.
Har du svettats i interfacet är det inte mer rätt att köpa ett nytt och byta ut, lär inte godkännas om det är smutsigt det minsta.
Kanske går att tvätta med vatten mm. testa det först.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Är där någon annan som upplever horisontella linjer ibland på sin Quest 2?

De syns egentligen bara när man titta på en ljus bakgrund med lite röd eller gultonad färg. Enklaste sättet att se dem är att sätta igång "Night mode", som gör skärmen just rödtonad, och sedan kolla på ett område som annars hade varit ljust/vitt. Har försökt ta en bild på detta men det är i princip omöjligt. Det här var det närmaste exemplet online jag kan hitta: BILD

Fast då inte synliga över hela skärmen så som på den bilden, utan just på de områden som är ljusare. Och inte exakt så mörka heller.

Har Googlat runt lite och hittat folk på Reddit som verkar ha samma problem, men frågan är om det är en defekt produkt eller om det är något alla har men kanske inte tänker på. Väldigt tråkigt iaf då själva bildkvalitèn är perfekt förövrigt, men detta drar ner helhelsintrycket väldigt mycket tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Är där någon annan som upplever horisontella linjer ibland på sin Quest 2?

De syns egentligen bara när man titta på en ljus bakgrund med lite röd eller gultonad färg. Enklaste sättet att se dem är att sätta igång "Night mode", som gör skärmen just rödtonad, och sedan kolla på ett område som annars hade varit ljust/vitt. Har försökt ta en bild på detta men det är i princip omöjligt. Det här var det närmaste exemplet online jag kan hitta: BILD

Fast då inte synliga över hela skärmen så som på den bilden, utan just på de områden som är ljusare. Och inte exakt så mörka heller.

Har Googlat runt lite och hittat lite folk på Reddit som verkar ha samma problem, men frågan är om det är en defekt produkt eller om det är något alla har men kanske inte tänker på. Väldigt tråkigt iaf då själva bildkvalitèn är perfekt förövrigt, men detta drar ner helhelsintrycket väldigt mycket tycker jag.

Nej inte mer än att jag ser "screendoor" om jag verkligen försöker. Då är dom lodräta och horisontala sträcken lika (o)tydliga.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag måste säga att jag är riktigt fast i Population: One. Helt sjukt kul spel, med mycket potential också. Det känns som att metan inte ens riktigt har kommit i gång. Det är kul att se hur folk börjar försöka bygga in sig till ens game, med konstruktioner, vapen, position osv. Bara man hittar ett bra team så är det här nog något av det roligaste jag haft i VR, inklusive HL: Alyx!

Håller med! P1 är riktigt jäkla kul. Speciellt om man är ett squad med 3 som snackar och har sig.
Vi är 2 som brukar spela så vill du hänga på så PMa ditt nick

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej inte mer än att jag ser "screendoor" om jag verkligen försöker. Då är dom lodräta och horisontala sträcken lika (o)tydliga.

Jag tror inte detta är screen door effekt då det är endast horisontella sträck. Dock tydligt att det är en fysisk del av skärmen då de alltid är vågrätta. Som sagt syns de inte alltid, utan det beror på färgen och ljusstyrkan på vad som visas. :/

Fungerar på om det är värt att byta för detta, vet inte hur Elgiganten gör med byten på Quest 2. Inte så sugen på att lämna in den för att sedan få tillbaka den eller något sådant.

Permalänk
Medlem

Är det någon här i tråden som äger Elite Strap utan batteri? Hur är komforten jämfört med det vanliga bandet som questen kommer med? Jag har personligen inga problem med det vanliga bandet, men det är klart att det finns utrymme för förbättringar. Som jag skrivit i tråden tidigare så har jag varit orolig för att Elite Strapen ska gå sönder, då flera användare har rapporterat detta. Men det finns samtidigt flera som inte får deras rem sprucken, vilket nästan verkar tyda på någon dålig batch kanske.. Kort och gott funderar jag på att chansa med ett köp, om det ökar komforten nämnvärt

Visa signatur

Om du svarar mig så citera gärna så jag hittar tillbaka, tack!
🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RTX 2060 6GB / Corsair TX650 650W / Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Är det någon här i tråden som äger Elite Strap utan batteri? Hur är komforten jämfört med det vanliga bandet som questen kommer med? Jag har personligen inga problem med det vanliga bandet, men det är klart att det finns utrymme för förbättringar. Som jag skrivit i tråden tidigare så har jag varit orolig för att Elite Strapen ska gå sönder, då flera användare har rapporterat detta. Men det finns samtidigt flera som inte får deras rem sprucken, vilket nästan verkar tyda på någon dålig batch kanske.. Kort och gott funderar jag på att chansa med ett köp, om det ökar komforten nämnvärt

Jag har en elite utan batteri, funkar precis som den ska - no complaints

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Är det någon här i tråden som äger Elite Strap utan batteri? Hur är komforten jämfört med det vanliga bandet som questen kommer med? Jag har personligen inga problem med det vanliga bandet, men det är klart att det finns utrymme för förbättringar. Som jag skrivit i tråden tidigare så har jag varit orolig för att Elite Strapen ska gå sönder, då flera användare har rapporterat detta. Men det finns samtidigt flera som inte får deras rem sprucken, vilket nästan verkar tyda på någon dålig batch kanske.. Kort och gott funderar jag på att chansa med ett köp, om det ökar komforten nämnvärt

VRCauldron har lagt upp videos där han testar hållbarheten på elite strapen:

PART1 https://www.youtube.com/watch?v=v3MKHmVXnDg
PART2 https://www.youtube.com/watch?v=HxUE-OCHiNM

Som du skrev så kan det vara en dålig batch.

Visa signatur

MSI PRO X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO 250/1000GB | MSI GeForce RTX 4090 VENTUS 3X E 24G OC | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Bra router om det är ditt nätverk som är segt, så slipper du sladden.

Men vad saknar du för prestanda? Kan ju vara så att ditt grafikkort inte hänger med o du får en dålig upplevelse pga det. Har du koll på din fps i spelen?

Har gått bra för det mesta men Star Wars Squadrons hackade men kan ha berott på annat.

Mitt grafikkort är 1080Ti så jag tror inte det är problemet.

Nej, har inte koll på FPS.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Bra router om det är ditt nätverk som är segt, så slipper du sladden.

Men vad saknar du för prestanda? Kan ju vara så att ditt grafikkort inte hänger med o du får en dålig upplevelse pga det. Har du koll på din fps i spelen?

Hur vet man om man har bra router? Kör en variant av Comhem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hur vet man om man har bra router? Kör en variant av Comhem.

Det är en aningen komplicerad fråga. Har du testat kolla latensen (ms) i VD när du kör?

För att VD ska flyta på bra ska du gärna köra headsetet på en egen, dedikerad 5 Ghz kanal, med datorn kopplad till routern via tråd.

Sen så kan vissa routrar ha bra specifikationer, men i praktiken blir det fördröjningar som märks i spel. Tyvärr är de som bredbandsleverantörer skickar med oftast rätt dåliga.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hur vet man om man har bra router? Kör en variant av Comhem.

Hur är din prestanda med sladd? Är den dålig då också kan du ju utesluta routern. Squadrons har haft (kanske fortfarande har) en hel del prestandaproblem på vissa burkar.

Annars är det väl bara att öppna ett simpelt spel i Virtual Desktop, om det hackar då också är det routern eller som ovan nämnt att du har för mycket trafik på 5GHz-bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Hur är din prestanda med sladd? Är den dålig då också kan du ju utesluta routern. Squadrons har haft (kanske fortfarande har) en hel del prestandaproblem på vissa burkar.

Annars är det väl bara att öppna ett simpelt spel i Virtual Desktop, om det hackar då också är det routern eller som ovan nämnt att du har för mycket trafik på 5GHz-bandet.

Ja, får testa mer. Tack för input 🙂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är en aningen komplicerad fråga. Har du testat kolla latensen (ms) i VD när du kör?

För att VD ska flyta på bra ska du gärna köra headsetet på en egen, dedikerad 5 Ghz kanal, med datorn kopplad till routern via tråd.

Sen så kan vissa routrar ha bra specifikationer, men i praktiken blir det fördröjningar som märks i spel. Tyvärr är de som bredbandsleverantörer skickar med oftast rätt dåliga.

Tack, får väl undersöka och testa mer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Oculus Link, värt det eller ej?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Oculus Link, värt det eller ej?

Testa bara. Du behöver ingen speciellt dyr kabel. Har du t ex en nyare Androidtelefon med USB C kan du testa med den kabeln innan du köper dig en dyrare kabel. Jag personligen ser ingen markant skillnad mot VD, kände mig bara begränsad med kabel.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Testa bara. Du behöver ingen speciellt dyr kabel. Har du t ex en nyare Androidtelefon med USB C kan du testa med den kabeln innan du köper dig en dyrare kabel. Jag personligen ser ingen markant skillnad mot VD, kände mig bara begränsad med kabel.

Ok, tack! Borde väl då funka med den medföljande?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, tack! Borde väl då funka med den medföljande?

Japp om du har en USB-C kontakt på datorn så

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Japp om du har en USB-C kontakt på datorn så

Det har jag

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu står det att VRCover skickar ut sitt Quest 2-interface från slutet av november: https://vrcover.com/oculus-quest-2/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Nu står det att VRCover skickar ut sitt Quest 2-interface från slutet av november: https://vrcover.com/oculus-quest-2/

Jaha 1 månad ytterligare.
Tidigare stog det slutet av oktober, sen soon

Btw satte tillbaka sillicon facet på Quest 1 för vi skulle köra 2st.
Körde med Quest 2 original, fan det är inte skönt alls.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Nu står det att VRCover skickar ut sitt Quest 2-interface från slutet av november: https://vrcover.com/oculus-quest-2/

För helvete
Jag är så sne på detta jävla skumgummiskit, är snart påväg att skära ut nere vid näsan så jag slipper det extrema kittlandet som kan uppstå