3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Känns som jag måste kolla upp min status också kring detta trots att dem sagt även till mig att det ej skulle påverka något.
Har inte hört något ifrån kundsupporten dock så misstänker att för min del är allt som de ska.

Eller mailade du in och kikade läget?

Jag frågade när jag ändå var och stökade med annan order.

Permalänk
Medlem

Jag är i valet och kvalet om jag ska uppdatera från 2070s så har följt denna tråden med stort intresse. Dock blev det inte enklare nu med RDNA2-lanseringen och stundande Black Friday..

Stor respekt till @Webhallen som kämpar på för att göra alla nöjda!

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Webhallen
Skrivet av smurfb:

Angående eran leveranser och kö.

Jag fick höra av kundtjänst idag att min plats halkat ner pga jag bytt leveranssätt. Det är trots att jag frågade klart och tydligt när jag bytte om det skulle påverka kön. Svaret var att det inte skulle påverka alls. Hur är det sedan möjligt att det gör det ändå? Jag har alltså blivit flyttad ner 2 veckor? Är det bara köpa nån annanstans istället nu eller?

Ja detta är ny info för mig också och så ska det såklart inte vara, nu börjar det dock bli en del ärenden så försök igen med kundtjänst att lösa det då du har fått felaktig information låter det som, jag finns till deras förfogande om något behöver godkännas.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av RoskildeKille:

Det står: "2020-09-17 15:02 Leveransen inväntar följande produkter. 323402 transporteras till Webhallen Bredden (InfraCity). Beräknat leveransdatum är Fredag 2020-10-30."

Betyder detta att jag kan komma att få min burk på fredag? Hoppas så hårt på att detta är en dum fråga men jag kan knappt tro mina ögon!

Tackar och bockar.

Get Hyped!

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Vilket 3080 kort är mest värt att beställa för att ha rimlig chans att få det till cyberpunk? haha. Ett kort som inte krånglar som gigabytes kort tex verkar ha gjort med sina pin connectors osv.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO REV B3/2TB Hitachi 7K3000/Intel Core i7 2600K 3,4GHz/ Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE/ Corsair SSD Force 3 Series 120GB/MSI GeForce GTX 970 Gaming/NZXT H2 Svart/Corsair AX 850W 80+ GOLD/Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daaven:

Vilket 3080 kort är mest värt att beställa för att ha rimlig chans att få det till cyberpunk? haha. Ett kort som inte krånglar som gigabytes kort tex verkar ha gjort med sina pin connectors osv.

Problemet med Gigabytekorten ska vara åtgärdat.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daaven:

Vilket 3080 kort är mest värt att beställa för att ha rimlig chans att få det till cyberpunk? haha. Ett kort som inte krånglar som gigabytes kort tex verkar ha gjort med sina pin connectors osv.

Zotac Trinity OC och Gigabyte Gaming OC är väl de kort som oftast dyker upp på Komplett. Där de fått mer kort än folk i kö. Annars ta något OC kort med låg kö på Webhallen, det kommer dubbelt så många kort i veckan nu som tidigare. Så borde gå till Cyberpunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daaven:

Vilket 3080 kort är mest värt att beställa för att ha rimlig chans att få det till cyberpunk? haha. Ett kort som inte krånglar som gigabytes kort tex verkar ha gjort med sina pin connectors osv.

Cyberpunk är försenat igen, så just nu är rådet att sitta ner lugnt i båten tills AMD korten är släppta och Nvidia kontrar med antingen sänkta priser eller fler typer av kort (kanske något med mer minne).

Tillgången på kort kommer också öka markant när fler alternativ finns, 3070,3080,3090 + hela AMD serien, efterfrågan kommer bli mer utspridd över alla dessa + eventuella nya kort ifrån Nvidia.

Så "hold your horses" 1-2 månader till imo.

Redan nu, om du beställer ett kort som inte tillhör de populäraste så bör du ha det inom 1-2 veckor.

Permalänk
Medlem

Kollade på amd:s presentation och bestämde mig för att hämta ut mitt 3080 på webhallen då det inte verkar spela så stor roll om jag tar det eller 6800xt, behöver ju inte vänta längre nu och känns skönt att ha grafikkortet avklarat. Nu är det bara få en Ryzen 5000 cpu så är man set i några år

Gick från ca 10700 poäng i 3dmark med en ryzen 5 3600 och 2080 super till att få 14770 med 3080, 38% ökning!

https://ibb.co/6wnWjsQ

https://ibb.co/7VXTfkT

https://ibb.co/zn4kjPg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ja detta är ny info för mig också och så ska det såklart inte vara, nu börjar det dock bli en del ärenden så försök igen med kundtjänst att lösa det då du har fått felaktig information låter det som, jag finns till deras förfogande om något behöver godkännas.

/Patrik

Så imorn 29/10 kommer en ny updatering om leveransen på sidan?

Själv så hoppas jag fler avbokningar på 3080 TUF så man kan få sitt..

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

@Webhallen Om man skall lägga en beställning imorgon på ett 3070, kommer valet av leverans påverka tilldelningen?
Dvs, om jag väljer att hämta i butik (Emporia Malmö) hamnar man längre bak i kön än om man väljer leverans via post, tänker om kortet inte finns i lager hos er vid beställning eller om man missar lagerhållna exemplar och får vänta på nästa leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Webhallen Om man skall lägga en beställning imorgon på ett 3070, kommer valet av leverans påverka tilldelningen?
Dvs, om jag väljer att hämta i butik (Emporia Malmö) hamnar man längre bak i kön än om man väljer leverans via post, tänker om kortet inte finns i lager hos er vid beställning eller om man missar lagerhållna exemplar och får vänta på nästa leverans.

De har sagt att detta inte påverkar. Däremot om någon tar till butik och inte hämtar ut kortet, då kommer det gå till nästa som vill ha i den butiken istället för att skickas. Detta för att slippa skicka massa fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

De har sagt att detta inte påverkar. Däremot om någon tar till butik och inte hämtar ut kortet, då kommer det gå till nästa som vill ha i den butiken istället för att skickas. Detta för att slippa skicka massa fram och tillbaka.

Det stämmer inte. Jag knep ett Ventus 3080 som helt random blev tillgängligt på Webhallen Täby under förmiddagen idag som jag fick bekräftelse mail på att jag kunde hämta ut men som sedan visade sig vara fel. Kortet skulle nämligen tillbaka till lagret för att skickas ut till nästa person i kön.

För min del slutade dagen alldeles utmärkt i alla fall då jag lyckades knipa ett av Kompletts Aorus Xtreme kort som släpptes vid lunch.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Falck1N:

Så imorn 29/10 kommer en ny updatering om leveransen på sidan?

Själv så hoppas jag fler avbokningar på 3080 TUF så man kan få sitt..

Yes, innan launch ska det vara uppe vill samla alla getter i hagen innan jag kör igenom alla sidor.

Skrivet av MacAllan:

@Webhallen Om man skall lägga en beställning imorgon på ett 3070, kommer valet av leverans påverka tilldelningen?
Dvs, om jag väljer att hämta i butik (Emporia Malmö) hamnar man längre bak i kön än om man väljer leverans via post, tänker om kortet inte finns i lager hos er vid beställning eller om man missar lagerhållna exemplar och får vänta på nästa leverans.

Det påverkar ej, dock kan det gynna en i sekundfördelar att boka till butik då det är ett steg kortare för att bli bokad och klar. Observera dock att i efterhand försöka ändra fraktsätt påverkar kötid.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Jösses vad mycket kluddande, fixande och många arbetstimmar som hade kunnat utnyttjas bättre ifall Nvidia bara hade kunnat leverera fler kretsar. Men efter AMDs presentation förstår man varför de stressade ut 3000-serien även om tillgången var knaper. Att komma först betyder mycket.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Det är helt ärligt inte så konstigt att det är klent lagersaldo på de få kort som kommer när entusiaster både förhandsbokar, extrabokar och tilläggsbokar för att säkerställa att de får sitt. Den vanliga konsumenten är körd och våra svenska återförsäljare måste ha ett rejält grisjobb framför sig att städa upp för vad som är en lansering utan tillräckligt med produkter.

Fast riktigt så fungerar det ju inte? När ett kort väl levererats faller ju extrabokningarna bort och köerna borde således hypotetiskt bli mindre? Inte så att en större skara användare planerar att plocka hem 3-4 kort precis.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

@Asus.David kan vi få någon uppdatering kring 3080 strix non-OC kommer det att komma några inom snar framtid eller hur ligger det till?

Permalänk
Medlem

Inet TUF 3080 non OC

Fick svar idag i chatten att de inte kan ge mig ett svar.. Inte heller kan jag ändra min beställning och behålla köplats. Blir nog att köpa 3070 OC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av micho89:

@Asus.David kan vi få någon uppdatering kring 3080 strix non-OC kommer det att komma några inom snar framtid eller hur ligger det till?

just den modellen ligger inte för leverans just nu, nästa vecka skickar vi fler av följande modeller:
STRIX 3090 OC
STRIX 3090
TUF 3090 OC
TUF 3090
STRIX 3080 OC
TUF 3080 OC
TUF 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Det stämmer inte. Jag knep ett Ventus 3080 som helt random blev tillgängligt på Webhallen Täby under förmiddagen idag som jag fick bekräftelse mail på att jag kunde hämta ut men som sedan visade sig vara fel. Kortet skulle nämligen tillbaka till lagret för att skickas ut till nästa person i kön.

För min del slutade dagen alldeles utmärkt i alla fall då jag lyckades knipa ett av Kompletts Aorus Xtreme kort som släpptes vid lunch.

Det är ju skillnad på att stå i kö och sedan komma hoppandes till kön när det dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Förhandsbokar? Var då!?
Extrabokar – alltså att man pressar in luft i köerna som när de sedan avbokas nollställs så att nästkommande får sitt kort i stället? Hur är det problematiskt?
Tilläggsbokar: vad innebär det?

Skrivet av firstofmay:

Fast riktigt så fungerar det ju inte? När ett kort väl levererats faller ju extrabokningarna bort och köerna borde således hypotetiskt bli mindre? Inte så att en större skara användare planerar att plocka hem 3-4 kort precis.

Jag ska försöka förklara hur jag menar.
Kortet beräknas släppas ett visst datum och vi kan alla konstatera att det har funnits för få kort tillgängliga så det är definitivt första felet. Men vi som konsumenter gör det inte direkt enklare för vare sig återförsäljare eller tillverkare när vi skapar "virtuella köer" som inte finns, och gissningsvis ser det likadant ut i flera länder. Det betyder att Webhallen, Komplett, Elgiganten, Inet, Proshop med flera rapporterar till respektive tillverkare att de kommer behöva X antal kort för att kunna leverera. Så fort som en av leverantörerna får in kort på sitt lager så har ett kort levererats mot det virtuella behovet av i vissa fall upp emot fem kort. Om antalet tillverkade kort har varit lågt och Nvidia tillsammans med sina tillverkare just nu har skeppat kort för att nå upp till 10% leverans i varje land hade det lika gärna kunnat varit 30-40% leverans förutsatt att man inte bokat upp sig på flera kort för att vara "säker" på leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är ju skillnad på att stå i kö och sedan komma hoppandes till kön när det dyker upp.

Jag uppfattade det som att du menade att kortet blir "free for all" så fort det släpps lös i butik. Har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Jag ska försöka förklara hur jag menar.
Kortet beräknas släppas ett visst datum och vi kan alla konstatera att det har funnits för få kort tillgängliga så det är definitivt första felet. Men vi som konsumenter gör det inte direkt enklare för vare sig återförsäljare eller tillverkare när vi skapar "virtuella köer" som inte finns, och gissningsvis ser det likadant ut i flera länder. Det betyder att Webhallen, Komplett, Elgiganten, Inet, Proshop med flera rapporterar till respektive tillverkare att de kommer behöva X antal kort för att kunna leverera. Så fort som en av leverantörerna får in kort på sitt lager så har ett kort levererats mot det virtuella behovet av i vissa fall upp emot fem kort. Om antalet tillverkade kort har varit lågt och Nvidia tillsammans med sina tillverkare just nu har skeppat kort för att nå upp till 10% leverans i varje land hade det lika gärna kunnat varit 30-40% leverans förutsatt att man inte bokat upp sig på flera kort för att vara "säker" på leverans.

Jag tror inte att mer än ett fåtal av SweC:s medlemmar gjort flera beställningar, och ännu mindre andel av hela marknaden lär göra så.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siddi:

Jag uppfattade det som att du menade att kortet blir "free for all" så fort det släpps lös i butik. Har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt.

Nej, jag menar att om det är 100 I kö, Pelle är nummer 2 i kön och Patrik 50, de vill hämta I samma butik. Det kommer 10 kort och Pelle väljer att inte hämta ut. Kortet kommer då tilldelas Patrik. Är så jag fattat hur webhallen och Inet gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Zotac Trinity OC och Gigabyte Gaming OC är väl de kort som oftast dyker upp på Komplett. Där de fått mer kort än folk i kö. Annars ta något OC kort med låg kö på Webhallen, det kommer dubbelt så många kort i veckan nu som tidigare. Så borde gå till Cyberpunk.

Ångesten att man köpte ett Zotac Trinity non-OC... Står 18 november för mig fortfarande. (köpte release dagen).
Frågan är om det kommer komma några non-oc kort ens..

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

just den modellen ligger inte för leverans just nu, nästa vecka skickar vi fler av följande modeller:
STRIX 3090 OC
STRIX 3090
TUF 3090 OC
TUF 3090
STRIX 3080 OC
TUF 3080 OC
TUF 3080

Bedrövligt att lansera ett kort som man helt struntar i att leverera.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Ångesten att man köpte ett Zotac Trinity non-OC... Står 18 november för mig fortfarande. (köpte release dagen).
Frågan är om det kommer komma några non-oc kort ens..

Det har kommit 3090 Trinity non-OC. Har också 18e på min order. Det kommer komma, kommer ju 3080 TUF non-OC, och Zotac har ju inte enorma backlogs i typ någon butik, så tycker de kan pusha ut lite Trinity non-OC till oss som beställt. Positiva är ju att det ökar med kort som kommer, så med lite tur borde det komma lite tidigare.

Annars får man hoppas på att det kommer någon bra spelkod man får i november istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Bedrövligt att lansera ett kort som man helt struntar i att leverera.

OC och non OC är ju exakt samma kort, där de tar betalt för en annan bios. Självklart prioriterar de kortet med högre vinstmarginal.
Allt annat vore att misslyckas som bolag, även om det är surt för oss konsumenter. Speciellt när de inte ens kan få tillräckligt med kretsar från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, jag menar att om det är 100 I kö, Pelle är nummer 2 i kön och Patrik 50, de vill hämta I samma butik. Det kommer 10 kort och Pelle väljer att inte hämta ut. Kortet kommer då tilldelas Patrik. Är så jag fattat hur webhallen och Inet gör.

I vanliga fall ja, men under dessa omständigheter så skickar butiker tillbaka kort när de märker att ett kort blivit avbokat. Tyvärr på beskostnad av att systemet tar sig friheter lite för snabbt. Situationen med Siddi idag är inte den första tyvärr men det jobbas på en lösning.

Fel konto men ville lägga lock på diskussionen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

OC och non OC är ju exakt samma kort, där de tar betalt för en annan bios. Självklart prioriterar de kortet med högre vinstmarginal.

OC och non-OC är olika kretsar från Nvidia. Med reservation för att det har ändrats i denna generationen. Men tidigare har det varit så. Non-OC är en sämre krets, som är låst och klarar lägre frekvenser. Jag skulle aldrig köpa annat än OC-versioner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S