Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Brus från högtalare (mer intensivt ju mer datorn jobbar)

Permalänk
Medlem

Brus från högtalare (mer intensivt ju mer datorn jobbar)

Halloj!

Jag köpte i början av veckan ett par iLoud MTM studiomonitorer som uppgradering från iLoud Micro som jag haft ett tag. Jag märkte genast att det kom ganska mycket brus när högtalarna är inkopplade i ljudinterface/pre-amp, främst från högra högtalaren. Bruset ökar i intensitet ju mer CPU eller GPU jobbar. Ibland räcker det med att scrolla i Firefox så hör man det lite, lite mer. Provade att dra igång Blender och starta en rendering med GPU och bruset/störningarna blev väldigt påtagliga. Jag hade aldrig några liknande problem med iLoud Micro eller med hörlurar kopplade till samma enheter.

Jag har spelat in ett litet ljudklipp med telefonen där jag demonstrerar vad som händer. Jag är inne på Marmoset Toolbags hemsida där de längst ner har en liten demoscen med animation man kan köra i webläsaren. I klippet kan ni höra musklicken och vad som händer. Det börjar med att animationen är pausad, sedan startar jag animationen, efter det förstorar jag fönstret till helskärm och till sist stänger jag helskärmen och pausar animationen igen. Jag går igenom den cykeln två gånger. Här kan ni hitta ljudfilen.

Från vad jag har läst på diverse forum verkar det vara ett relativt vanligt problem med USB-ljudkort. En del säger att problemet försvann när de skaffade ett ljudkort med extern nätadapter, medan andra sa att problemet kvarstod. Vissa föreslog balanserade kablar. Ingen verkar ha en definitiv lösning som funkar för alla. Jag gissar att det har med jordningen att göra på något sätt, men är osäker på vad jag kan göra för att fixa problemet.

Här är vad jag har provat än så länge:
* Jag har provat att koppla högtalarna till två olika enheter - ifi Micro iDSD och Steinberg CI2. Dessa har också testats i olika USB-portar fram och bak på datorn.
* Jag har provat att koppla iFi'n till min telefon istället för datorn och då försvann allt brus - vilket definitivt isolerar problemet till störningar från datorn över USB.
* Jag har provat att använda samma eller olika vägguttag för dator och högtalare. När jag använder olika uttag försvann en del av störningarna i idle, men det stora problemet kvarstår.
* Jag har provat att använda en USB-hub med extern nätadapter, men det hjälpte inte.

Någon här som haft liknande problem och hittat en lösning? Bör jag köpa ett bättre moderkort som bättre isolerar störningar (om det funkar så)? Har sett att någon haft framgångar med Behringer HD400. Det skulle ju vara en billig och smidig lösning. Alla förslag uppskattas!

Mitt system:
Gigabyte B450 GAMING X
AMD Ryzen 5 2600
Corsair Vengeance LPX Black 32GB
Corsair RM650x V2
ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC

ifi Micro iDSD
Steinberg CI2

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Precis som du skrev så kommer bruset från datorn.
Eftersom högtalarna är inkopplade med USB så har du någon EMI som går över USB kabeln som skapar brus.

En USB isolator borde hjälpa dig, typ som denna:
https://intona.eu/en/products/7054
Just denna kostade dock ca 2500, men är troligen för industriellt bruk. Skickar den endast för referens, hoppas du kan hitta en billigare variant.
Annars borde det inte vara så svårt att bygga en egen.

Allra bästa är ju självklart att hitta vart störningen kommer ifrån, men det kräver lite mätinstrument (ociloskåp eller spektrum analysator till att börja med) samt en massa jobb. Om man inte byter delar och testar sig fram, men inte heller nån effektiv metod.

Permalänk
Medlem

En enkel lösning - använd inte usb?

Edit: nyvaken... ovan person pratar inte lika mycket strunt som mig..

Permalänk
Medlem

Denna kanske kan vara värt att kolla på:

https://en.muc89.com/iso/usb-isolators