Permalänk
Medlem

VPN speedtest Wireguard

Har under nån vecka testat två svenska VPN-leverantörer, OVPN och Mullvad. Gjorde för skojs skull en liten jämförelse mes speedtest.net. Det är ingen större vetenskap i detta, jag inser att det finns för många variabler som spelar in. Vilken ISP jag har, var jag själv är, vilken server man väljer osv..
Jag bor en bit upp i norra Sverige så är inte nära deras servrar. Valde Speedtest.net för att lätt kunna välja vilken server jag går mot, men jag vet att det 'r mer realistiskt att ladda ner stora filer.
Jag lät VPN-apparna själv välja bästa server i Sverige respektive USA.
Det är mest en kul grej, men kanske är intressant för nån annan som är i färd med att kika på vpn?
Min lina är 250/100 fiber. Använde en PC med Windows 10 och leverantörernas egna appar.

Några iakttagelser, lite övverraskande var det:
* MIn ISP håller bra fart överlag
* Mullvad är snabbare än OVPN från Sverige MOT Sverige
* OVPN är rejält snabbare än Mullvad från Sverige MOT utlandet.
* Väljer man deras server i USA är det relativt jämnt överlag

Permalänk
Medlem

Det vore ju också intressant att veta vilken hårdvara som användes vid testet, och om VPN-klienten körs i någon form av router eller om den körs lokalt på en PC.

Permalänk
Medlem

Pc med Windows 10. Står i inlägget.
Hårdvaran klarar nog av att kryptera upp till 250

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med Expressvpn och brukar ligga runt 200mbit från Finland som jag kör i min nvidia shield, i min dator skiljer de en del beronde på om jag kör Linux eller Windows, får alltid högre hastighet i Linux men jag använder inte vpn lika mycket i datorn, har 1000mbit lina så hastigheten stryps för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kör med Expressvpn och brukar ligga runt 200mbit från Finland som jag kör i min nvidia shield, i min dator skiljer de en del beronde på om jag kör Linux eller Windows, får alltid högre hastighet i Linux men jag använder inte vpn lika mycket i datorn, har 1000mbit lina så hastigheten stryps för mycket.

Ja, det gör stor skillnad vad du använder klienten på.
Nu har jag testat mot vpn- leverantörernas egna servrar också och då kommer jag upp i samma fart som utan vpn. Tycker det bevisar att min hårdvara klarar av att kryptera i max hastighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Pc med Windows 10. Står i inlägget.
Hårdvaran klarar nog av att kryptera upp till 250

Ja, när det Wireguard så behövs nog inte så kraftig hårdvara för att maxa en 250mps-uppkoppling minus overhead.
Jag kör ju själv pfSense med Xeon E3-1220L, och den klarar att maxa mina 300mbps over OpenVPN, men det är nog ungefär där någonstans gränsen går för den CPU:n, iom. att bara en kärna används för OpenVPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ja, när det Wireguard så behövs nog inte så kraftig hårdvara för att maxa en 250mps-uppkoppling minus overhead.
Jag kör ju själv pfSense med Xeon E3-1220L, och den klarar att maxa mina 300mbps over OpenVPN, men det är nog ungefär där någonstans gränsen går för den CPU:n, iom. att bara en kärna används för OpenVPN.

Jag testade köra en klient på en android tv box. Kom upp i 50-60 mbps som mest. Räcker iofs for att streama HD...
Testade sedan att lägga en Pi4 på nätverket som en vpn gateway. Då kan man lägga in Pi4 som gateway på valfri enhet i nätverket. Den klarar att köra strax över 200 så det är en bra lösning, man slipper begränsningen på antalet enheter i nätverket. Tror inte många vanliga routrar som kör vpn klient kommer upp i den farten...?