Ultra wide med en virtuell skärm i mitten för gaming?

Permalänk
Medlem

Ultra wide med en virtuell skärm i mitten för gaming?

Jag har kört på två skärmar sen många år tillbaka, men jag funderar på om en ultra wide skulle kunna göra jobbet. Skulle då leta efter en som motsvarar ca två 27-32" 120+hz med upplösning motsvarande 1440p.

Men innan dess undrar jag om det finns nån smart lösning för att ha spel i fullscreen i mitten, då jag är trött på att ha en skärm på sidan och huvudskärmen lite år ena hållet. Skulle vilja ha en virtuell 16:9 skärm i mitten, och kunna använda områdena på sidan för youtube, spotify, discord osv.

Har hittat några lösningar som nästan gör det men undrar alltså om denna funktionen finns, ser nästan bara att man kan dela upp skärmen i två, eller tre lika stora skärmar.

Bara för förtydligande, det blåa området för spelet i fullscreen/borderless, dom gråa för windows desktop.

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja ha ett svar på detta!

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Kör PIP eller SBS, så kan du ha 2 olika skärmar på samma bildyta.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Kör PIP eller SBS, så kan du ha 2 olika skärmar på samma bildyta.

Det är tyvärr inte det han frågar efter, jag har samma problem, vill också ha möjligheten att ha virtuella skärmar, det gick i Linux med en massa pill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Kör PIP eller SBS, så kan du ha 2 olika skärmar på samma bildyta.

Antar att PIP är "picture in picture" vilket täcker över det som är under, hittar inte vad SBS är.

Jag vill dela upp den i tre skärmar där den i mitten motsvarar en 16:9, så att man kan ha spelet i fullscreen i mitten.

Har sett att vissa kan lösa med hjälp av program(t.ex. FancyZones) som delar upp skärmen för att ordna windows fönster, men inte så att man kan köra i fullscreen.

Permalänk
Medlem

Bumpar denna, ingen som har några tips?

Permalänk
Medlem

Det är väll bara att köra spelet i "Windowed mode" och ställa in upplösningen ingame, borde ge önskat resultat varför man nu vill ha det så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swesen:

Antar att PIP är "picture in picture" vilket täcker över det som är under, hittar inte vad SBS är.

Jag vill dela upp den i tre skärmar där den i mitten motsvarar en 16:9, så att man kan ha spelet i fullscreen i mitten.

Har sett att vissa kan lösa med hjälp av program(t.ex. FancyZones) som delar upp skärmen för att ordna windows fönster, men inte så att man kan köra i fullscreen.

SBS torde betyda Side By Side, vilket borde vara samma som PbP, Picture by Picture. Det finns skärmar med sådan funktionalitet, min 34'' har det, men inte på det sättet ni vill ha det med en i mitten utan då är det två "skärmar" med delningen precis i mitten. Men min är inte så värst bred utan bara vanlig ultrawide, så det kan ju vara så att de här ännu bredare skärmarna har bättre stöd. Thomas test av C49RG tyder på att de inte har det dock, men man får nog läsa sig till hur dessa funktioner fungerar i praktiken på respektive skärm.

Permalänk
Medlem

Har samsungs 49" så kan nog chima in lite här.
PBP funkar att dela upp skärmen och köra exclusive fullscreen, CHG90 tillåter 144hz i detta läget men CRG9 går ner till 100hz(?) om jag inte missminner mig.
Problemet är att inputlag är väldigt påtagligt i detta läge, inget du vill spela FPSspel på kan jag lova. Ett annat problem är att du kan inte få 16:9 i mitten, det är aningen 11:9 + 21:9 eller 21:9 +11:+, alternativt 16:9+16:9.

Använder själv fancyzones och det går alldeles utmärkt när man lirar spel som man kan köra windowed, typ wow och sånt, då brukar jag köra 16:9 och annat på sidorna. Finns inget sätt i windows att lura den till exclusive fullscreen på 16:9 med två andra "monitors" på sidorna så vitt jag vet och jag har sökt efter det en hel del.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Det är väll bara att köra spelet i "Windowed mode" och ställa in upplösningen ingame, borde ge önskat resultat varför man nu vill ha det så.

Skrivet av snajk:

SBS torde betyda Side By Side, vilket borde vara samma som PbP, Picture by Picture. Det finns skärmar med sådan funktionalitet, min 34'' har det, men inte på det sättet ni vill ha det med en i mitten utan då är det två "skärmar" med delningen precis i mitten. Men min är inte så värst bred utan bara vanlig ultrawide, så det kan ju vara så att de här ännu bredare skärmarna har bättre stöd. Thomas test av C49RG tyder på att de inte har det dock, men man får nog läsa sig till hur dessa funktioner fungerar i praktiken på respektive skärm.

Skrivet av kheldan:

Har samsungs 49" så kan nog chima in lite här.
PBP funkar att dela upp skärmen och köra exclusive fullscreen, CHG90 tillåter 144hz i detta läget men CRG9 går ner till 100hz(?) om jag inte missminner mig.
Problemet är att inputlag är väldigt påtagligt i detta läge, inget du vill spela FPSspel på kan jag lova. Ett annat problem är att du kan inte få 16:9 i mitten, det är aningen 11:9 + 21:9 eller 21:9 +11:+, alternativt 16:9+16:9.

Använder själv fancyzones och det går alldeles utmärkt när man lirar spel som man kan köra windowed, typ wow och sånt, då brukar jag köra 16:9 och annat på sidorna. Finns inget sätt i windows att lura den till exclusive fullscreen på 16:9 med två andra "monitors" på sidorna så vitt jag vet och jag har sökt efter det en hel del.

Yes är medveten om PbP, SbS och alla de funktionerna. Fancy zones fungerar visserligen, men det hade varit skönare med äkta virituella skärmar, det blir enklare i OBS, vissa spel. Rent allmänt att bara ha det separerat från varandra gör det hela lite enklare!