Varför används Chatbotar på hemsidor?

Permalänk

Varför används Chatbotar på hemsidor?

varför skaffar företag dessa ... man får aldrig ett vettigt svar på det man undrar över oavsett, möjligen om man är 94 år o heter asta och undrar vart man ska stoppa strömsladden..

ta bort skiten o koppla en till en mänsklig varelse direkt.. TACK!

§3.1 /Kent, forumledare
Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Kan vara bra med lite context... Då jag t ex inte hört talas om denna term förrän nu.

För vissa kundgrupper tror jag den kan tillföra mycket, men inte alls för andra... Alltid ge och ta i alla situationer.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Kan vara bra med lite context... Då jag t ex inte hört talas om denna term förrän nu.

För vissa kundgrupper tror jag den kan tillföra mycket, men inte alls för andra... Alltid ge och ta i alla situationer.

problemet är att man alltid hamnar hos dem först.. de kan aldrig uträtta nått jag vill ändå, de de kan , klarar jag av själv via mitt konto o liknande.. de slutar alltid med att jag efter flera meningslösa inlägg kopplas till en mänsklig varelse..så jag undrar om någon här haft ett ärende dessa elbots verkligen utfört

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

problemet är att man alltid hamnar hos dem först.. de kan aldrig uträtta nått jag vill ändå, de de kan , klarar jag av själv via mitt konto o liknande.. de slutar alltid med att jag efter flera meningslösa inlägg kopplas till en mänsklig varelse..så jag undrar om någon här haft ett ärende dessa elbots verkligen utfört

Tänk på alla stackare som inte är så tekniskt kunniga och som man måste be starta om enheten för att den ska fungera igen? Ofta brukar ju detta vara det första alternativet vid eventuell felsökning... och det fungerar ju förmodligen 99% av alla gånger

För "oss" som nu vet lite mer om teknik (eller mycket?) blir det såklart annorlunda, men då är det som du säger.. ett par knapptryck bort sen är man där hos en lika inkompetent människa istället ... som lika gärna hade kunnat blivit ersatt av just en bot 👍

Den enda gången jag faktiskt blivit hjälpt av dessa bottar själv, är hos Klarna. Deras bot tar i alla fall fram kontoinformation som man själv inte kan, t.ex. se statusar m.m. Hjälpte oerhört mycket när jag behövde veta hur mycket det var kvar av ett visst saldo på ett "klarnakort/engångskort" som tydligen inte kunde visas i appen eller på webben. Mycket smidigt att få fram det direkt av denna bot

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Finns bra och dåliga chatbot:ar. Gjorde nyligen en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag (bil) som hanterades helt av en bot, snabbt och effektivt då det är tillräckligt standardiserat vad för frågor de vill ha svar på. ...och sen är det som vanligt, man får det man betalar för, antagligen har väl elgiganten m.fl. inte lagt ner tid på att anpassa vad/hur bot:en ska agera.

Boten Anna: https://youtu.be/1XK5-n4rR7Q

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

varför skaffar företag dessa ... man får aldrig ett vettigt svar på det man undrar över oavsett, möjligen om man är 94 år o heter asta och undrar vart man ska stoppa strömsladden..

ta bort skiten o koppla en till en mänsklig varelse direkt.. TACK!

Jag förstår inte inlägget? Vad är det företag skaffar? En dyr bot för el, en robot? Utvecklar gärna istället för att skriva känslostyrt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det finns för och nackdelar men största vinsten är både att personer som har problem med basala saker inte tar köplats och får hjälp direkt, fördel är även när boten ställer vissa förfrågor så att man inte behöver ringa support och sedan förklara att man redan resetat/startat om eller liknande samt att de kan ge lite för info så hjälpen går snabbare. Större problem är ju att väldigt få som arbetar med support faktiskt läser det som du knappar in/svarar eller ger info om innan (om de ens ser den infon), vilket gör att du måste ge samma info två ggr.

EDIT:
Jag tror inte det är de som jobbar på supporten utan snarare upplägget på support som är fel, de har sällan tid att sätta sig in i saker.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Antar att du syftar på bottar som svarar åt t.ex. återförsäljare och tjänsteleverantörer? Jag tycker att det är skillnad på bot och bot. Vissa bottar är ju utvecklade i syftet att faktiskt hjälpa dig, men andra bottar är utvecklade i syftet att försöka hindra dig att kontakta företaget. De förstnämnda kan vara riktigt hjälpsamma, enligt min mening.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hjälpsam

Vi på swec är ofta tekniska elitister och när vi väl behöver hjälp med en teknisk fråga har i oftast en väldigt tydlig fråga formulerad och i flera steg själv försökt att avhjälpa problemet först.

Detta representerar dock inte majoriteten av befolkningen, tror att dessa bottar till stor del hjälper allmänheten, vilket frigör mänsklig personal att hjälpa second line där det behövs mer än automatiserade svar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

problemet är att man alltid hamnar hos dem först.. de kan aldrig uträtta nått jag vill ändå, de de kan , klarar jag av själv via mitt konto o liknande.. de slutar alltid med att jag efter flera meningslösa inlägg kopplas till en mänsklig varelse..så jag undrar om någon här haft ett ärende dessa elbots verkligen utfört

Det kan ju vara bra att skriva ut att du inte tycker om "Chatbotar" på hemsidor, så alla lätt förstår vad det är du inte uppskattar.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

Vafan är en "elbot"? Eller är det lite mer spanskt, él bot?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Ser jag en sån så försöker jag alltid ge så konstiga frågor om möjligt så den efter ett par försök automatiskt kastar mig till en riktig person som kan svara på det jag vill ha svar på.
En chatbot är väl egentligen bara en FAQ skulle jag säga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Ser jag en sån så försöker jag alltid ge så konstiga frågor om möjligt så den efter ett par försök automatiskt kastar mig till en riktig person som kan svara på det jag vill ha svar på.
En chatbot är väl egentligen bara en FAQ skulle jag säga.

ja de kan ju få finnas om möjligheten o kontakta en mänsklig varelse fanns direkt utan man skrev massa med boten först, men många tvingar ju en prata med botidioten i massa inlägg först innan man kastas till en människa

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd