Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Chassi för Arctic Deep Freeze II

Som så många andra så blir det ny dator i höst med ny AMD-processor och (antagligen) nytt NVIDIA-grafikkort. (Just nu planer på 5900X och har en 3080 TUF OC bokad men man vet ju aldrig.)

Jag har googlat och läst forum i timmar utan att kunna bestämma mig för låda. Kylning för CPU:n har jag velat mellan luft och vatten men lutar mer åt vatten eftersom grafikkortet kommer alstra sådana kopiösa mängder värme. Mest bang for the buck där verkar vara Arctic Deep Freeze II så så långt har jag kommit, 280 eller 360 i storlek. Grafikkortet får köra på luft om det inte kommer någon enkel AIO-lösning för det också, orkar inte hålla med custom loop.

Men, Deep Freeze verkar vara extra tjock jämfört med andra så verkar svår att montera i toppen på de flesta chassin och där sprang jag på problem. Har kollat på Gamers Nexus recension av lådor med bra luftflöde men är svårare se vilka som faktisikt kan montera en Deep Freeze II på toppen.

Eller har jag helt tänkt fel och bör ha CPU-radiatorn på framsidan? Det som lär alstra mest värme är GPU:n så kör jag utsug uppåt över radiator så blir CPU:n lite varmare kanske, men den lär ändå kylas enklare än GPU:n. Tanken är enkel: Luft in på fronten, ut på bak och topp.

Storlek på lådan är egentligen inget problem då jag tänkte hänga upp den i sele under bordet, men mindre vore ju nättare dock fullskaligt ATX-moderkort. Inga planer på diskar förutom NVME då jag har en server i förrådet så inget krav på sånt. Bonus om knappar och I/O är på framsidan eftersom den som sagt hänger under bordet..

Permalänk
Medlem

Varför hänger du inte chassit upp&ner så kommer du åt knappar undertill och AIO'n slipper bli kvävd mot bordets undersida?
Alternativt hittar ett Chassi med plats för AIO i botten.
En 360AIO Radiator borde ge bättre plats för MoBo & RAM sidledes än en 280mm.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför hänger du inte chassit upp&ner så kommer du åt knappar undertill och AIO'n slipper bli kvävd mot bordets undersida?

Den sitter inte dikt an mot bordet utan hänger i en sele med nästan en decimeter till bordet fullt öppen för utblås, tror det är deltaco men iiglo etc har liknande anordningar.

360 vs 280 radiator verkar inte vara större skillnad i effekt så valet där beror mer på chassi. Sätter jag den framåt blir det väl beroende på vilka fläktar som ingår i chassit. Arctic fempack fläktar är billigt på proshop men 140mm verkar vara slut i lager.

Permalänk
Medlem

Nej effektskillnaden är inte stor 3x120x120 = 43200mm2 2x140x140 = 39200mm2.
Du får nog kika på Lian Li O11 som har knappar & uttag fram och radiatorn på sidan, Thermaltake core V71 verkar ha ett eget utrymme i toppen. Sen finns det ju lite dem med lite mer tilltäppt front som Enthoo evolv X och Define 7.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Såg det här YouTube-klippet som visar en arctic freezer 280 fram på en Lian Li Mesh, får tom plats med push pull och I ett annat klipp visar han hur en 3080 skulle få plats.

https://youtu.be/dXZijdsMyWo

Känns som det får bli monterat fram, grafikkortet blir med högsta sannolikt ett öppet så. Knappar på topp men får väl dra fram datorn lite vid behov (sitter på en skena). Ska kolla på O11 annars känns Mesh som rätt bra val även om jag inte behöver diskvaggorna.

Edit: Blev en Lian Li Lancool mesh efter att ha kollat länge på klipp från https://youtu.be/-Yf8i6SlCZo