Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Acer Nitro VG270UP eller HP Omen 27i

Efter en olyckshändelse där min sambo och min datorskärm var inblandade (Det blir en himla massa krångel med skärmar när man ska jobba hemifrån två stycken som inte vill sitta med laptop skärm och jobba) så är det dags för mig att köpa en ny.

Tidigare hade jag en Acer Predator XB270HUD som jag var nöjd med. Jag är ingen finsmakare när det gäller skärmar och har inte tillräckligt många datorintresserade vänner för att i praktiken ha kunnat jämföra olika sorters skärmar. Så jag vet inte riktigt vilken skillnad det blir men tänker att nu när jag måste ha en ny så ska jag satsa på en IPS skärm åtminstone.

Jag spelar främst datorspel med skärmen, film och serier ser jag mest på TVn. Jag spelar lite Rainbow six siege och Witcher 3 som har höga grafikkrav i övrigt spelar jag mest äldre rollspel osv där det inte gör någon större skillnad vilken skärm jag har. 1440p har jag iallafall vant mig vid och vill ha.

Efter att ha tittat runt så har jag sållat ner bland skärmar till två kandidater. Acer Nitro VG270UP eller HP Omen 27i.

Har någon några tankar att delge kring ett val mellan dom två? HP Omen tycker jag definitivt är snyggare så jag lutar mer åt den men är den värd nästan 2000 kr mer när det gäller bildkvalité? Jag läste nån review om att det kan vara lite dålig kontrast på HPn men hur dålig kan den egentligen vara jämfört med min tidigare skärm?

Alla tips och synpunkter uppskattas.

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex

Permalänk
Bildexpert 📺

I princip alla dessa 1440p-IPS:er med 1440 Hz är trygga köp i vad du får för bildkvalitet. Skillnaderna ligger i utförande, form och finesser. Stativ och extra funktioner som möjligheten att köra 165 Hz, större färgomfång för HDR och liknande.

Häng inte upp dig för mycket på kontrastmätningar. Hur kontrast upplevs på en skärm går inte att sammanfatta i en siffra.

Permalänk
Medlem

Tack! Efter att ha kollat runt lite mer också så tror jag att jag kör på en HP Omen så får vi se hur den blir.

Visa signatur

CPU: i7 6700K // GPU: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G // MB: ASUS Z170 PRO GAMING // RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance // Kylare: Noctua NH-U14S // PSU: Corsair RM750i 750W // Chassi: Fractal Design Define S Svart // Skärm: HP OMEN 27i // Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Silent Red // Mus: Logitech G303 Daedalus Apex