Uppgradera GPU eller CPU för ökad prestanda?

Permalänk
Medlem

Uppgradera GPU eller CPU för ökad prestanda?

Som rubriken lyder så undrar jag vad som ger störst FPS-ökning. En uppgradering av GPU eller CPU? Eller kanske t.om RAM?

Mina nuvarande specs:
Moderkort: Asus Prime Z270-A
CPU: i5-7400 @3Ghz (4st trådar)
GPU: ASUS GTX 1060 6GB STRIX
RAM: 16GB (15,9GB) 2133MHz

Har stabil FPS för det mesta men eftersom jag införskaffat 240hz skärm vill jag gärna alltid konstant vara lite över den siffran. Lirar för det mesta 1024x768 BB Men vore kul att kunna köra 1080p men då skulle FPS droppa på banor som cache.

Har jag tolkat det rätt om det är så att det litar mer på processorn om man kör på under native upplösning, och mer på grafikkortet om man kör native upplösning?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det grafiska uppsvinget kommer definitivt märkas av mer än att pusha fpsen närmare 240. Om du kan tänka dig att vänta lite på att de nya grafik-kretsarna blir tillgängliga eller köpa ett bättre begagnat kort så är det både smidigt och väl värt. På processorsidan så brukar amd vara rätt mkt bättre än intel i just cs och med zen3 på intåg känns det inte värt att kolla på något annat i nuläget, förutom att leta efter en begagnad 7700k/6700k.

Permalänk
Medlem

7400 har en maxboost på 3.5ghz. Prova sätt performance plan maximum performance i Windows så borde alla kärnor rulla i max boost hela tiden. Funkar det inte så borde du kunna göra det i bios. Du kan överklocka några få mhz genom att höja fsb. Ta en mhz i taget tills den kraschar och sänk sedan.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

7400 har en maxboost på 3.5ghz. Prova sätt performance plan maximum performance i Windows så borde alla kärnor rulla i max boost hela tiden. Funkar det inte så borde du kunna göra det i bios. Du kan överklocka några få mhz genom att höja fsb. Ta en mhz i taget tills den kraschar och sänk sedan.

Men som jag har fattat det så är min processor EJ överklockbar. Jag funderar helt enkelt vilken komponent jag bör uppgradera för att få fin ökning i fps in-game. Det känns som att mitt gtx 1060 borde vara bra nog?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n0rdgreN:

Men som jag har fattat det så är min processor EJ överklockbar. Jag funderar helt enkelt vilken komponent jag bör uppgradera för att få fin ökning i fps in-game. Det känns som att mitt gtx 1060 borde vara bra nog?

Kolla hur många procent processor och grafikkort använder när du spelar. För min del med 4790k och 2080Ti så ligger grafkkortet runt 20-30% och processorn runt 70+. Då spelar jag med 1440x1080.