Permalänk
Medlem

VLAN ID Open universe

Någon som har koll på vad Open Universe använder för VLAN ID till IP-TV?
Det är ett öppet stadsnät men det kanske är olika VLAN ID beroende på vilken leverantör av IP-TV jag har Telia som IP-TV i open universe nät som sagt.

Eller hur man kommer åt web-gui på tjänstefördelaren(Inteno XG6846) så man kan kolla. Har läst att det borde vara ip 192.168.168.1 för att komma in på den. Men får ingen kontakt på det på någon av de fyra portarna.

mer text
Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Eller hur man kommer åt web-gui på tjänstefördelaren(Inteno XG6846) så man kan kolla. Har läst att det borde vara ip 192.168.168.1 för att komma in på den. Men får ingen kontakt på det på någon av de fyra portarna.

Om en datorn är direkt ansluten till tjänstefördelaren så kan du i Windows i ett kommand fönster köra ipconfig och under "Standard Gateway" så ska dess lokala/interna (LAN) IP-nummer visas.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Om en datorn är direkt ansluten till tjänstefördelaren så kan du i Windows i ett kommand fönster köra ipconfig och under "Standard Gateway" så ska dess lokala/interna (LAN) IP-nummer visas.

Nej, eftersom tjänstefördelaren enbart är en switch, möjligt att det kan gå att ställa in att den ska ha DHCP aktiverat men nu agerar den bara "dum"switch.

Permalänk
Inaktiv

Du kan prova koppla in en PC med wireshark igång i det uttag du normalt kopplar in tjänstefördelaren, borde stå vilka vlanid som används på paketen som fångas. Däremot kan det ju vara så att det används flera vlan och du får prova dig fram till vilket utav dom som är just IPTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Någon som har koll på vad Open Universe använder för VLAN ID till IP-TV?
Det är ett öppet stadsnät men det kanske är olika VLAN ID beroende på vilken leverantör av IP-TV jag har Telia som IP-TV i open universe nät som sagt.

Eller hur man kommer åt web-gui på tjänstefördelaren(Inteno XG6846) så man kan kolla. Har läst att det borde vara ip 192.168.168.1 för att komma in på den. Men får ingen kontakt på det på någon av de fyra portarna.

Din Inteno nås inte lokalt, den får en ip som stadsnätet kan logga in via. Inget du kommer åt själv.
Så instämmer med föregående, Wireshark ftw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon37058:

Du kan prova koppla in en PC med wireshark igång i det uttag du normalt kopplar in tjänstefördelaren, borde stå vilka vlanid som används på paketen som fångas. Däremot kan det ju vara så att det används flera vlan och du får prova dig fram till vilket utav dom som är just IPTV.

För att kunna göra det måste NIC ha stöd för VLAN tillsammans med en drivrutin för det annars lär den aldrig plocka upp dom VLAN paketen

Permalänk
Medlem

@mobe06
Jag vet inte om Open-Universe skiljer sig i vlan-id beroende på vart i landet du befinner dig.

Jag har själv dem som nätleverantör samt Telia som tv-leverantör. Precis som du så har jag också fått en Inteno XG6846 switch.

Om du är ute efter att inte behöva deras tjänstefördelare och strunta i den så går det alldeles utmärkt.
Jag valde att koppla in routern direkt in i deras nät och väljer sedan vilka vlan jag vill ta emot m.m.

Tv för mig ligger på id: 46. I tjänstefördelaren så skickar dem ut tv otaggat på port 3 samt 4. De skickar också ut tv taggat på port 1 och 2.

mvh csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

@mobe06
Jag vet inte om Open-Universe skiljer sig i vlan-id beroende på vart i landet du befinner dig.

Jag har själv dem som nätleverantör samt Telia som tv-leverantör. Precis som du så har jag också fått en Inteno XG6846 switch.

Om du är ute efter att inte behöva deras tjänstefördelare och strunta i den så går det alldeles utmärkt.
Jag valde att koppla in routern direkt in i deras nät och väljer sedan vilka vlan jag vill ta emot m.m.

Tv för mig ligger på id: 46. I tjänstefördelaren så skickar dem ut tv otaggat på port 3 samt 4. De skickar också ut tv taggat på port 1 och 2.

mvh csoM

Det är exakt det jag är ute att slippa tjänstefördelaren. ska prova och se om det är samma ID här som du har. Men då måste du lägga till ID 46 både på WAN och LAN på routern?

Det visste jag att TV:n är otaggat på 3 & 4. Men intressant att dom även skickar ut TV:n taggat på port 1 och 2 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Det är exakt det jag är ute att slippa tjänstefördelaren. ska prova och se om det är samma ID här som du har. Men då måste du lägga till ID 46 både på WAN och LAN på routern?

Det visste jag att TV:n är otaggat på 3 & 4. Men intressant att dom även skickar ut TV:n taggat på port 1 och 2 också.

Beroende på hur du vill lägga upp din lösning samt vad din hårdvara klarar av så kan du göra på många olika sätt.

Det enklaste är om du har en router som stödjer att du t.ex. dedikerar en av lanportarna till tv.
Då ser du bara till att din wanport tar emot vlan-id 46 taggat samt att du väljer en av lanportarna som du sedan skickar tv vlanet otaggat till. Men det beror helt på vilken hårdvara du har och vad den stödjer. För det krävs att alla dina portar tillhör en s.k. hårdvaru-switch. De flesta Asusroutrar på marknaden har det upplägget att alla 5 portar tillhör samma switch som man sedan väljer vilka tjänster som ska vara kopplade till dem i mjukvaran sedan.

Jag själv kör en Edgerouter X som också fungerar på det sättet. Dock har jag valt att NATa tvn så den hamnar på samma LAN som övriga nätverket hemma.

mvh csoM

Permalänk
Medlem
Skrivet av csom:

Beroende på hur du vill lägga upp din lösning samt vad din hårdvara klarar av så kan du göra på många olika sätt.

Det enklaste är om du har en router som stödjer att du t.ex. dedikerar en av lanportarna till tv.
Då ser du bara till att din wanport tar emot vlan-id 46 taggat samt att du väljer en av lanportarna som du sedan skickar tv vlanet otaggat till. Men det beror helt på vilken hårdvara du har och vad den stödjer. För det krävs att alla dina portar tillhör en s.k. hårdvaru-switch. De flesta Asusroutrar på marknaden har det upplägget att alla 5 portar tillhör samma switch som man sedan väljer vilka tjänster som ska vara kopplade till dem i mjukvaran sedan.

Jag själv kör en Edgerouter X som också fungerar på det sättet. Dock har jag valt att NATa tvn så den hamnar på samma LAN som övriga nätverket hemma.

mvh csoM

Det var som du sa IPTV:n använder ID 46. Men jag lyckades inte få till det med routern så just för tillfället kör jag inkommande i switchen och delar upp det där.

Jag kör med EdgeRouter 4 som jag tror använder samma OS som din Edgerouter X.

Jag är inte riktigt med på hur jag ska ställa in så att min WAN(eth0). Eftersom trafiken(internet & TV) måste väl delas innan den går in i routern? för man vill ju inte routa tv-trafiken.

Eth0 = WAN
Eth1 = Mitt vanliga lokala nät
Eth1.20 = Jobbet
Eth1.100 = IoT
Eth2 = Används ej
Eth3 = Används ej

Vore intressant att se din konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

För att kunna göra det måste NIC ha stöd för VLAN tillsammans med en drivrutin för det annars lär den aldrig plocka upp dom VLAN paketen

Det vill säga valfri NIC som inte är över 15-20 år gammal....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Det var som du sa IPTV:n använder ID 46. Men jag lyckades inte få till det med routern så just för tillfället kör jag inkommande i switchen och delar upp det där.

Jag kör med EdgeRouter 4 som jag tror använder samma OS som din Edgerouter X.

Jag är inte riktigt med på hur jag ska ställa in så att min WAN(eth0). Eftersom trafiken(internet & TV) måste väl delas innan den går in i routern? för man vill ju inte routa tv-trafiken.

Eth0 = WAN
Eth1 = Mitt vanliga lokala nät
Eth1.20 = Jobbet
Eth1.100 = IoT
Eth2 = Används ej
Eth3 = Används ej

Vore intressant att se din konfiguration.

Min setup är:

  • switch0.3 = LAN

  • switch0.2 = (Internet)

  • switch0.46 = TV

  • switch0.11 = IOT

  • switch0.10 = GUEST

Sedan har jag satt följande vlan på portarna.

  • ETH0 = sw0.2 otaggat, sw0.46 taggat

  • ETH4 = sw0.3 otaggat, sw0.11 taggat, sw0.10 taggat

Jag har dock valt att routa tv-trafiken så att den också går in på lan precis som internet gör.
Men om jag istället inte vill routa tvn så kan jag lägga sw0.46 otaggat på en av de andra portarna ETH1-3.

mvh csoM

Permalänk
Medlem

@mobe06

Dock så saknar din modell Edgerouter 4 en inbyggd switch vilket gör det lite svårare att brygga vlan mellan portarna.
Skillnaden är att Edgerouter X med flera har en inbyggd switch vilket möjliggör att du kan hantera vlan precis som du kan göra med en vanlig vlan-switch. Hanteringen av paketen sker då på hårdvarunivå vilket inte belastar processorn på samma sätt.
På din router kommer det att kräva mer av processorn eftersom du får skapa en mjukvarubrygga som du sedan binder de interface du vill brygga ihop till.

Du skulle kunna skapa en bridge (brygga) på routern som du sedan binder t.ex. ETH0.46 till samt någon av de andra lediga portarna t.ex. ETH2. På så sätt mjukvarubryggar du ETH0.46 taggat till någon av de lediga portarna otaggat.

mvh csoM

Permalänk
Medlem

@csom

Ja det vet jag att jag måste göra en mjukvarubrygga, vilket är som du säger mer påfrestande för CPU:n vilket inte är helt optimalt.

Jag vill helst ha ut IPTV:n som taggat på Eth1.46 för att sedan som med de andra VLAN:en fixa resten i switchen(EdgeSwtich XP10)
Men då måste man väl NAT:a in den som du har gjort eftersom den måste passera brandväggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

@csom

Ja det vet jag att jag måste göra en mjukvarubrygga, vilket är som du säger mer påfrestande för CPU:n vilket inte är helt optimalt.

Jag vill helst ha ut IPTV:n som taggat på Eth1.46 för att sedan som med de andra VLAN:en fixa resten i switchen(EdgeSwtich XP10)
Men då måste man väl NAT:a in den som du har gjort eftersom den måste passera brandväggen

Du behöver inte NATa den. Du kan ju brygga vlan 46 taggat från wan till vlan 46 taggat på vilken port du vill och i ditt fall ETH1.46 om så önskas. Det fina med bryggor är att dem fungerar på Lager 2 precis som switchar så du slipper routing-regler.
Nu har jag inte själv provat detta på EdgeMax men på Linux. Eftersom Edgerouter bygger på Vyatta OS som är en Linux dist så borde det fungera på samma sätt där. Jag tror det ska räcka med att skapa en bridge och binda de interface (Eth0.46 och Eth1.46) i detta fall. De interfacen behöver ju inte ha någon ip eftersom dem ska vara transparenta och jobba på Lager 2 nivå. Dock kan du behöva sätta respektive interface i promiscuous mode true för att låta paket passera fritt som inte är menade för just det interfacet.

Jag rekommenderar att ta backup på dina nuvarande fungerande inställningar innan du fortsätter så du kan återställa enkelt om något fel skulle uppstå.

mvh csoM

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag valt att Routa och NATa Tvn är att då kan jag nyttja deras Telia Zappa app till telefonen för att fjärrstyra tvboxen.

Det är absolut inte nödvändigt men kul att experimentera med.

mvh csoM

Permalänk
Medlem

@scom

Ok, Telia Zappa behöver jag inte ha.
Jag sparar alltid fungerande konfiguration innan jag pillar, har gjort tabbar förr så

Verkar som jag får fortsätta ha inkommandet till switchen och splitta det från den. Routern tillåter mig inte att brygga ETH0.46 och ETH1.46

https://www.dropbox.com/s/d0vwvthjwjwo7jn/Screenshot_2020-11-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

@scom

Ok, Telia Zappa behöver jag inte ha.
Jag sparar alltid fungerande konfiguration innan jag pillar, har gjort tabbar förr så

Verkar som jag får fortsätta ha inkommandet till switchen och splitta det från den. Routern tillåter mig inte att brygga ETH0.46 och ETH1.46

https://www.dropbox.com/s/d0vwvthjwjwo7jn/Screenshot_2020-11-...

Under config tree så kan du gå in på respektive interface. där kan du lägga till dem i en bridge-group som du tidigare skapat (br0).
Kom ihåg att under config tree så ligger t.ex. vlan46 för ETH0 under vif-fliken m.m.
Sedan gör du samma sak för ETH1.46.

mvh csoM

Permalänk
Medlem

@csom

Jag var ju där inne och pillade under vif för respektive interface. Hur som haver nu fungerar det iaf.
Gjorde ett helt ovetenskapligt test, när TV:n(9Mbit/s) är igång och jag maxar min internetlina(250Mbit/s) så pikar CPU:n i routern på ca 35%. Ser då att det inte är någon fara att CPU:n ska bli överbelastad

Tack för ditt tålamod och all hjälp!!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om Open universe har bytt VLAN för IPTV?
Jag får inte IPTV att fungera längre på VLAN46

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mobe06:

Någon som har koll på om Open universe har bytt VLAN för IPTV?
Jag får inte IPTV att fungera längre på VLAN46

Har du testat att koppla boxen direkt till internet, utan vlan? Typ med en vanlig switch?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Någon som har koll på om Open universe har bytt VLAN för IPTV?
Jag får inte IPTV att fungera längre på VLAN46

Har din TV-leverantör gått över till unicast? Då avprovisionerar de nämligen TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Någon som har koll på om Open universe har bytt VLAN för IPTV?
Jag får inte IPTV att fungera längre på VLAN46

Har du blivit migrerad till GlobalConnect och fått free-seating?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Någon som har koll på om Open universe har bytt VLAN för IPTV?
Jag får inte IPTV att fungera längre på VLAN46

Hej @mobe06,

Jag antar att jag är i samma läge som dig. När jag var i kontakt med supporten för min IPTV så bad de mig att shifta port för min TV-box till port nummer 2 i tjänstefördelaren (CPE). Detta hade jag inte blivit informerad om i förväg utan fick reda på av Telenors kundtjänst för IPTV. De förklarade då att jag blivit omflyttad till IP-Only och Globalconnect vilka använde andra inställningar för att distribuera IPTV. Mig veterligen kör de fortfarande med IGMP och Multicast men det verkar som de kör det på samma L2 som de också kör internet. Enda skillnaden är att TV-boxen får ett internt IP eftersom denna skickar med DHCP-option 60 i sin förfrågan där den identifierar sig med en speciell sträng.

/Mvh, csoM

Permalänk
Medlem

@csom

Efter att ha testat lite verkar det vara något liknande här
Min router och TV-box får IP-adresser i helt olika range(2.x.x.x & 81.x.x.x) när båda sitter mot stadsnätet samtidigt.

Stämmer nog också att dom fortfarande kör multicast eftersom när IPTV:n är igång så ser jag att dom 9mbit skickas till även porten i switchen som router är kopplad till.

Funderar lite på hur man skulle få till det när både internet och TV körs på samma L2, dvs båda ligger untagged

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

@csom

Efter att ha testat lite verkar det vara något liknande här
Min router och TV-box får IP-adresser i helt olika range(2.x.x.x & 81.x.x.x) när båda sitter mot stadsnätet samtidigt.

Stämmer nog också att dom fortfarande kör multicast eftersom när IPTV:n är igång så ser jag att dom 9mbit skickas till även porten i switchen som router är kopplad till.

Funderar lite på hur man skulle få till det när både internet och TV körs på samma L2, dvs båda ligger untagged

Du skulle ju helt enkelt kunna köra en vanlig switch bara där du delar upp inkommande trafik varav du kopplar router på en av portarna och TV-box på någon av de andra. Eller vilken setup kör du idag? Jag har helt enkelt bryggat vidare L2 som Internet och IPTV går på till min TV-box. Det fungerar likadant som om du skulle bryggat VLAN ID 46 fast du bryggar den trafiken som kommer otaggad istället.

/Mvh, csoM

Permalänk
Medlem

@csom

Det är så jag har kopplat (inkommande, IPTV och router) på switchen och har satt dom 3 portarna på ett egen VLAN för att hålla det isolera från mitt interna nät. Men så fort TVboxen är inkopplad och igång så får borde porten till TV-boxen och den som går till routern dessa 9mbit av trafik.

Vet inte riktigt hur jag ska splitta eftersom både IPTV och internet verkar komma otaggat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

@csom

Det är så jag har kopplat (inkommande, IPTV och router) på switchen och har satt dom 3 portarna på ett egen VLAN för att hålla det isolera från mitt interna nät. Men så fort TVboxen är inkopplad och igång så får borde porten till TV-boxen och den som går till routern dessa 9mbit av trafik.

Vet inte riktigt hur jag ska splitta eftersom både IPTV och internet verkar komma otaggat.

Anledningen att din switch skickar ut multicasten till samtliga portar är att IGMP-snooping inte är aktiverat på den, i annat fall skulle den hålla koll på vilka enheter som vill ha multicasttrafiken skickad till sig och endast skicka ut den på rätt portar.

/Mvh, csoM

Permalänk
Medlem

@csom

Slog på IGMP-snooping och det ser ut att löst problemet nu får bara tv-boxen multicasten.

Tack än en gång 😁