En fundering, framtiden för Mac

Permalänk
Medlem

En fundering, framtiden för Mac

Tror detta forumet (Mac sektionen) kommer eskalera enormt inom loppet av 10 år. Tittar man på yngre barn idag så vill många lira Fortnite, på Playstation, Xbox, iPhone, iPad med PS-kontroll etc. Vad har dessa enheter gemensamt som PC inte har? Låsta inställningar och optimerat spel för hårdvaran. Det kan så klart tolkas som PCs fördel, men vad får det för effekter långsiktigt? Ja du kan köpa nyaste grafikkortet för 15000kr och köra i 300 fps, men verkar den yngre generationen bry sig? Verkar inte så.

Nu när Apple släpper datorer med M1 chippet som är betydligt mer kraftfullt än A14 som sitter i iPad Air, kommer Apple även göra det lätt för utvecklare att flytta sin app från iPad till Mac. Detta innebär att du kommer kunna lira Fortnite (med låsta inställningar) på en Mac med samma/bättre FPS än en iPad. Upplevelsen av spel på iPad är redan idag väldigt smooth, även om det "bara" körs i 60 fps. Men vad betyder detta för framtidens Mac vs PC? Personligen tror jag Mac kommer slå ut PC där du kan köra en laptop som är extremt tunn och lätt för 15000kr och lira de flesta spel i 60 fps. Det är väl i princip samma anledning till att vissa lirar konsol istället för PC. Har PC sin plats? Självklart, men jag tror att marknaden efter Apple Silicon kommer förändras drastiskt.

Vad tror ni? Hade ni köpt en PC burk på 10kg för 30000kr för att kunna lira spel i 240 fps eller kommer ni nöja er med 60 fps på en Mac för halva priset och en vikt på 1kg?

Vill också tillägga att där vi jobbar idag ersätts de flesta tyngre program och tjänster med cloud, dvs tyngre data hantering kommer köras på servrar, men vi ser varje dag en minskning av "tunga PC burkar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Tror detta forumet (Mac sektionen) kommer eskalera enormt inom loppet av 10 år. Tittar man på yngre barn idag så vill många lira Fortnite, på Playstation, Xbox, iPhone, iPad med PS-kontroll etc. Vad har dessa enheter gemensamt som PC inte har? Låsta inställningar och optimerat spel för hårdvaran. Det kan så klart tolkas som PCs fördel, men vad får det för effekter långsiktigt? Ja du kan köpa nyaste grafikkortet för 15000kr och köra i 300 fps, men verkar den yngre generationen bry sig? Verkar inte så.

Nu när Apple släpper datorer med M1 chippet som är betydligt mer kraftfullt än A14 som sitter i iPad Air, kommer Apple även göra det lätt för utvecklare att flytta sin app från iPad till Mac. Detta innebär att du kommer kunna lira Fortnite (med låsta inställningar) på en Mac med samma/bättre FPS än en iPad. Upplevelsen av spel på iPad är redan idag väldigt smooth, även om det "bara" körs i 60 fps. Men vad betyder detta för framtidens Mac vs PC? Personligen tror jag Mac kommer slå ut PC där du kan köra en laptop som är extremt tunn och lätt för 15000kr och lira de flesta spel i 60 fps. Det är väl i princip samma anledning till att vissa lirar konsol istället för PC. Har PC sin plats? Självklart, men jag tror att marknaden efter Apple Silicon kommer förändras drastiskt.

Vad tror ni? Hade ni köpt en PC burk på 10kg för 30000kr för att kunna lira spel i 240 fps eller kommer ni nöja er med 60 fps på en Mac för halva priset och en vikt på 1kg?

Vill också tillägga att där vi jobbar idag ersätts de flesta tyngre program och tjänster med cloud, dvs tyngre data hantering kommer köras på servrar, men vi ser varje dag en minskning av "tunga PC burkar".

Väldigt få som är hardcore nördar som oss, har alltid funnits och finns än idag flest casual gamers som inte bryr sig om hårvara alls eller vilken fps det har.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

PC burk på 10kg för 30k alla dagar men det är ju som du säger, en stor mängd människor skiter i FPS mm. (Även om jag tror att enda orsaken till detta är att de aldrig haft chansen att testa något riktigt samt att en "gaming PC kanske inte är något alla vill ha i hemmet)

Permalänk
Medlem

Intressant fundering!

Tror att du har rätt att fler och fler är nöjda med låsta system som ipad,macos maskiner,chromebooks för dagliga behov, dom flesta gör allt i webben redan. Och det lär ju fortsätta i den riktningen.

Spel är ju delvis där också med strömmande av spelen över olika tjänster. Och det räcker ju gott och väl för dom flesta. Dom vill ju att spel ska starta fort och fungera, sen om dom får mindre grafikinställningar stör nog inte så mycket och kan köra sina spel på alla sina plattformar i hemmet.

Permalänk
Medlem

Om.. Om speltillverkarna börjar släppa nya intressanta spel till Mac och inte bara släppa de bästa storspelen på Windows och konsoler, så kan jag nog hålla med.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter nog lite negativ men jag har hört enda sedan jag gick i högstadiet (typ 15 år sedan) att mac är helt överlägset och kommer ta över pc inom nått år. Tror pc kommer ligga kvar som pc OS. Dom har bäst stöd för alla spel och program och lär nog vara det i överskådlig framtid.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Mac är ju sen ett tag enbart en lite klumpigare iPad, som i sin tur är en lite klumpigare iPhone. Apple kommer inom kort ha slagit samman alla varianter till en enda plattform med olika storlekar på enheterna, men samma operativsystem och appkompatibilitet. Och naturligtvis fortsätta att låsa ner hårdvara och mjukvara i allt högre grad. Man lockar in folk i fällan med sötsaker och sen slår fällan igen, så är man fast i deras vita fluffvärld.

Framtiden är mycket, mycket mörk för oss som vill ha kraftfulla, flexibla och fria datorer!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Du glömde kanske att fortnite inte finns på Mac eller IOS och kanske inte kommer att göra det heller,
Apple har haft en tydlig strategi hittills och det är inte att göra det alla andra gör bättre och billigare.
De lär köra sitt eget spår och det finns tillräckligt med Apple användare för att hålla det ekosystemet komplett, utvecklat och separat.

Permalänk
Medlem

Nästan all utveckling av applikationer och spel har flyttat ut i webbläsaren, eller hemsidor renderade genom en dedikerad applikation.
Plattformar som Windows och Mac OS är irrelevanta. Det enda på klientsidan som räknas är javascript-motorer och webbläsare.

Jag tror att PC som koncept, alltså Personal Computer (både mac och wintendo) är något som försvinner inom vår livstid förutom för några professioner och entusiaster. Telefoner, Plattor, TV, Prylar etc. har alla de interface man behöver.