Permalänk

Dålig bild på min 75 tum tv

Hejsan, skaffade en philips 4k 75 tum tv för ett år sedan. Har haft dålig upplösning från början men inte riktigt tagit tag i det. Kollar man sport kan man knappt identifiera idrottarna, har ju comhem så det kan också vara ett problem ;). Ska jag se på netflix så blir det kanon bild. Är det nåt annat jag missar? Dålig HDMI, dålig internet? Försöker komma på orsaker.

Permalänk
Medlem

Om du har bra bild på netflix men dåligt när du tittar via comhem så skulle jag säga att du har felet med comhem, inte i själva tvn.
Kolla om du kan ändra upplösning eller göra någon inställning för bilden om du kör comhem via en box.

Permalänk
Medlem

Vad har du för upplösning från Comhem? Du skall nog upp på fullHD (1080P ) för att det skall räknas som användbart på en 4k TV, speciellt en 75 tummare där det blir ännu värre.
Kolla om du kan få fullHD från Comhem, 4k är bäst såklart men är tveksam till att det ens finns.

Kolla här https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/sa-ser-du-hdtv Tyvärr så "Vi vidaresänder det format som programbolagen väljer. Com Hems HD-boxar klarar både 720p och 1080i. I dagsläget finns det ingen kanal i vårt utbud som sänder med upplösningen 1080p." Du får byta leverantör om du skall kunna utnyttja din TV fullt ut.

Kolla om TVn har inbyggda appar för Cmore osv, där får du kanonupplösning. Jag är inte sportintresserad men jag vet att någon av de här kanalerna sänder mycket sport. Då tillkommer ett abonnemang tyvärr.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Låter som att det har med comhem att göra. Är det dålig upplösning på alla kanaler från comhem? Om du inte har HD kanaler så gissar jag att tvn har svårt att skala upp från SD till 4K. Förutom det, klarar din comhem box HD? Efter allt detta är det väl att se om du kan testa med en annan HDMI kabel, men utan bra input kan inte output bli bättre med en bättre kabel.

Permalänk
Medlem

Om man säger såhär, din TV är för bra för 720P helt enkelt. Man ser för tydligt hur kass upplösningen är. Jag menar...den skall fördela 720 pixlar på höjden över 2169 pixlar. Ju större TV du har desto tydligare (sämre) blir det. När TVn försöker skala upp en sådan lågupplöst bild blir det jätteknas.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard