Hosta ett forum på linux i en virtualbox

Permalänk
Avstängd

Hosta ett forum på linux i en virtualbox

Hej
Jag undrar om det går att hosta en hemsida/forum (med databas) i Linux på Windows 10 i en Virtualbox och sedan ansluta till hemsidan utifrån (från en annan dator med en annan IP)?

P.s. Tyckte jag såg någon linux distro med typ LAMP som var menad för Virtualbox, att användas istället för XAMPP, på en Windows baserad dator.

Permalänk
Medlem

https://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=86788

Som jag förstår det kan du köra gästen i bryggat nätverksläge vilket gör att den ser ut som en vanlig dator i ditt hemmanätverk.
https://www.virtualbox.org/manual/ch06.html#networkingmodes

"Bridged networking. This is for more advanced networking needs, such as network simulations and running servers in a guest. When enabled, Oracle VM VirtualBox connects to one of your installed network cards and exchanges network packets directly, circumventing your host operating system's network stack."

Ett annat alternativ är att köra NAT i virtualbox och port forward på de portar du använder i servern.

Permalänk
Medlem

ja det fungerar,
been there, done that.

du kan hosta precis vad du vill i din virtualbox, hemsida, forum, ftp-server, ssh-server, databas.

när jag gick i skolan så hade jag hemsida, ssh-server och en databas och installerad i min virtualbox på min stationära dator hemma. Vi anslöt till den från skolan från våra laptops. Vi använde min vbox-dator som applikationsserver också med Netbeans glassfish-server.

har du valt Bridge adapter inuti virtualbox-settings så måste du ändå göra en portforward på port 80 i din router till ditt lokala ip-nummer 192.x.x.x

(har du installerat SSL inuti din vbox så måste du göra portforward på port 443)

Om din virtualbox-setting är inställd till NAT network så måste du fortfarande göra portforward på port 80/443 till ditt lokala ip-nummer, skillnaden blir att NAT-ip-nummer börjar på 10.x.x.x

det som du alltså talar om för din router med portforward är att:
all trafik som kommer till din router som går mot port 80/443, den trafiken ska dirigeras till ip-nummret som du har inuti din Linux-vbox

om du inte har gjort en portforward på din router så kan du fortfarande komma åt den, men bara inom ditt hem.

Dvs: har du din mobiltelefon uppkopplad på wifi till din router så kan du bara öppna firefox på din mobil och surfa in på ditt lokala ip-nummer som finns inuti din vbox 192.x.x.x eller 10.x.x.x

Eller så öppnar du firefox i Windows och surfar in din linux-vbox ip-nummer

för att du ska komma åt din vbox utanför ditt hem så måste du göra portforward.

men ta mitt tips och använd inte LAMP eller något annat flummigt i din Linux-box, utan installera och använd apache som webbserver.

för Ubuntu/Linux Mint:

sudo apt-get install -yf apache2

och that's it.
placera ditt innehåll inuti /var/www/html/

du behöver förmodligen också en databasserver också i din linuxbox:
sudo apt-get install -yf mysql-server

om du vill göra saker och ting enkelt för dig så koppla ur din router och kör bara in nätverskabeln från ditt fiber in i din dator så slipper du göra portforward och ställer in Bridges adapter i din linux-box. Då kommer den att få sitt eget IP (ej lokalt 192.x.x.x / 10.x.x.x ). Och i windows kommer du att ha ett helt annat IP-nummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

ja det fungerar,
been there, done that.

du kan hosta precis vad du vill i din virtualbox, hemsida, forum, ftp-server, ssh-server, databas.

när jag gick i skolan så hade jag hemsida, ssh-server och en databas och installerad i min virtualbox på min stationära dator hemma. Vi anslöt till den från skolan från våra laptops. Vi använde min vbox-dator som applikationsserver också med Netbeans glassfish-server.

har du valt Bridge adapter inuti virtualbox-settings så måste du ändå göra en portforward på port 80 i din router till ditt lokala ip-nummer 192.x.x.x

(har du installerat SSL inuti din vbox så måste du göra portforward på port 443)

Om din virtualbox-setting är inställd till NAT network så måste du fortfarande göra portforward på port 80/443 till ditt lokala ip-nummer, skillnaden blir att NAT-ip-nummer börjar på 10.x.x.x

det som du alltså talar om för din router med portforward är att:
all trafik som kommer till din router som går mot port 80/443, den trafiken ska dirigeras till ip-nummret som du har inuti din Linux-vbox

om du inte har gjort en portforward på din router så kan du fortfarande komma åt den, men bara inom ditt hem.

Dvs: har du din mobiltelefon uppkopplad på wifi till din router så kan du bara öppna firefox på din mobil och surfa in på ditt lokala ip-nummer som finns inuti din vbox 192.x.x.x eller 10.x.x.x

Eller så öppnar du firefox i Windows och surfar in din linux-vbox ip-nummer

för att du ska komma åt din vbox utanför ditt hem så måste du göra portforward.

men ta mitt tips och använd inte LAMP eller något annat flummigt i din Linux-box, utan installera och använd apache som webbserver.

för Ubuntu/Linux Mint:

sudo apt-get install -yf apache2

och that's it.
placera ditt innehåll inuti /var/www/html/

du behöver förmodligen också en databasserver också i din linuxbox:
sudo apt-get install -yf mysql-server

om du vill göra saker och ting enkelt för dig så koppla ur din router och kör bara in nätverskabeln från ditt fiber in i din dator så slipper du göra portforward och ställer in Bridges adapter i din linux-box. Då kommer den att få sitt eget IP (ej lokalt 192.x.x.x / 10.x.x.x ). Och i windows kommer du att ha ett helt annat IP-nummer

LAMP står för Linux Apache MySQL PHP. Vilket är ungefär det du beskrev skulle installeras istället för LAMP.