Permalänk
Medlem

Klona ssd-disk

Hej, Jag ska byta en seg hårddisk till en ny men då måste man spegla den gamla till den nya innan man sätter in den nya och jag har bara plats för en disk i ”hållaren”, det är en sata m2 disk som jag ska byta till en likadan. Hur gör man, finns nån mjukvara?
Laptop HP Pavilion 15.
Med vänlig hälsning, Camilla

Permalänk
Medlem

Det du måste ha om du bara har en plats i datorn är ett m.2 till USB-kabinett eller liknande (Det finns även lösningar med bara en sladd, kjell&co brukar ha en del sådana grejjor). Exempel på följande länk (har inte provat länkad utan titta runt och köp den billigaste med minst USB 3.0 om du har portar med det gränssnittet i datorn): https://www.webhallen.com/se/product/296524-ICY-BOX-IB-1816M-....
Det var länge sen jag klonade lagringsenheter i windows (det var något dos-program jag använde då) så jag är inte riktigt uppdaterad här, en snabb sökning ger följande alternativ: Clonezilla, EaseUS Todo Backup, Macrium Reflect samt Acronis True Image. Det finns fler och det är säkert någon annan barmhärtig medlem som kan tipsa... De brukar dock vara rätt enkla och självförklarande.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Tack! Ja jag googlade fram Samsung data migration, den kanske oxå funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milla71:

Tack! Ja jag googlade fram Samsung data migration, den kanske oxå funkar?

Den fungerar givet att man har samsung diskar, annars hittar den inte

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Ok, tack!