Toppmodell av mobila AMD Ryzen 5000 "Cezanne" i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vet inte om cpun har integrerad grafik. I så fall kanske 16GB till grafik och 32GB system ram?

Sedan har jag haft laptops med liknande "konstiga" minnesmängder.

Aaah, så in det mycket väl vara.
Är så van att se dubbla mängden hela tiden (8,16,32,64) så antog att det var en felskrivning 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag menade som i att det inte har en betydelse när man säger att laptops står för ca 2/3 av antalet sålda datorer. Säg att siffrorna är 120 mot 60 miljoner. Skulle 10-20% vara egenbyggda skulle siffrorna bli 120 mot 66-72 miljoner.

Vilket skulle leda till att 35-37% istället för 33% var desktop.

Förutsatt att din förstnämnda statistik stämmer och är beräknade enbart på färdigbyggda, ovanpå de hypotetiska 10-20 procenten, ja. Mycket antaganden i mitt tycke för att presentera som "fakta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En laptop håller bara i 3 år, sedan är batteriet kass.
En stationär kan hålla i 10 år utan problem, så laptops bör ju säljas 3x antal för att vara i paritet.

Sedan jag fick ansvar för inköp och underhåll av datorer på mitt jobb för ca 1.5 år sedan har jag stött på följande hårdvaruproblem:

Två hyfsat nya latitudes fått kaffe över sig, båda började ryka rejält och vart kasserade.

En hyfsat ny latitude fått vatten över sig, samma sak där. Bonus: satt i teams möte som personen i fråga höll i, hörde vattnetglaset rinna ut över laptopen i realtid.

En nyare latitude stulen från bil.

En nästan ny tablet-pc med trasig power knapp efter den väldigt långsamt gldit ner på golvet för att landa på den sidan på vilken power knappen sticker ut, I princip hela datorn behövde bytas då Dell löder fast switchen direkt på kortet enligt dem.

Två latitudes ca 4 år gamla vars batteri svällde upp och knäckte chassit- funkade ish men då det knackade och klickade i moderkortet när jag lossade batteriet så tänker jag inte lita på dem så blir kasserade.

En ca 1 år gammal latitude som inte kunna komma upp ur low power state, fick byte av Dell men var en jävla vända.

Min egen precision 7520 som hade något strul med moderkortet eller cpu- ca en månad gammal började den felkoda om cpu error. Fick reparation.

En latitude som väl ändå skulle bytas snart som hade problem med HDMI port, visade sig ha blivit tappat så pass att ena hörnet var krossat och video ut flimrar när datorn rörs då PCB böjs.

En enda laptop ca 4 år vars batteri fått försämrad livstid, bytte batteriet.

Allt detta på ett företag med strax under 40 anställda, vi har normalt datorer i ca 3år men blivit lite rörigt med ökande priser, lång leveranstid (särskilt på Intel vilket varit standard) och många datorer som råkade ut för katastrofala olyckor.

Finns många faror för en oskyldig laptop i denna farliga värld

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200