Permalänk

3 olika CPU kylare...

Thermaltake A1607 Volcano 11 Xaser Edition SocketA (max XP3400) 329.00
Vantec VA4-C7040 Aeroflow CPU-Cooler Copper embedded SocketA (max XP3000+) 299.00
Coolermaster X-Dream + Aero SocketA (max XP2800+) 329.00

Här är 3st olika cpu kylare + priser från datorbutiken.
Jag skulle vilja veta vilken som är bäst i förhållande till att kyla bra + vara hyfsat tyst. (Den ska användas till en XP2600+ Thoroughbred som ska clockas skiten ur! )

Tack!

Permalänk

Skall du klocka duger ingen av dessa..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar
Skall du klocka duger ingen av dessa..

Jag skulle säga att all klarar sig en bit, jag kör t ex min 1700+ i 2200Mhz med en Zalman CNPS 6000-cu (36grader) och den är INGET emot dom 3 kylarna razorhasyou nämnde, men jag personligen hade valt en SLK800 eller SLK900 med en bra fläkt på, men då stiger priset upp i ca 600kr eller mer.

Permalänk

Re: 3 olika CPU kylare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
Thermaltake A1607 Volcano 11 Xaser Edition SocketA (max XP3400) 329.00
Vantec VA4-C7040 Aeroflow CPU-Cooler Copper embedded SocketA (max XP3000+) 299.00
Coolermaster X-Dream + Aero SocketA (max XP2800+) 329.00

Här är 3st olika cpu kylare + priser från datorbutiken.
Jag skulle vilja veta vilken som är bäst i förhållande till att kyla bra + vara hyfsat tyst. (Den ska användas till en XP2600+ Thoroughbred som ska clockas skiten ur! )

Tack!

Om jag har fattat det rätt ska du köpa en 2600+ eller har du en?
Om du ska köpa en så tycker jag att du ska köpa en 2500+ (barton) med bra stepp istället, den klockar mycket bättre en 2600+ T-bred.

Permalänk

Re: Re: 3 olika CPU kylare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrdanne
Om jag har fattat det rätt ska du köpa en 2600+ eller har du en?
Om du ska köpa en så tycker jag att du ska köpa en 2500+ (barton) med bra stepp istället, den klockar mycket bättre en 2600+ T-bred.

Yep jag ska köpa en, men då blir det nog en barton då.

Citat:

Jag skulle säga att all klarar sig en bit, jag kör t ex min 1700+ i 2200Mhz med en Zalman CNPS 6000-cu (36grader) och den är INGET emot dom 3 kylarna razorhasyou nämnde, men jag personligen hade valt en SLK800 eller SLK900 med en bra fläkt på, men då stiger priset upp i ca 600kr eller mer.

(hmmmz... SLK. dom har stulit det från Mercedes! ) Hur är dom då? låter dom överjävligt eller?

Permalänk
Medlem

Eftersom du själv köper fläkten till SLK-800/SLK-900 så beror ljudnivån på vilken fläkt su väljer att sätta på flänsen. Själv kör jag SLK-800 med varierbar Enermax fläkt som kan låta både mycket och lite beroende på vilket varvtal jag kör. Om jag inte överklockar kan jag köra på minsta varvtalet utan problem och då hörs den knappt.

Permalänk
Medlem

Ska du handla från datorbutiken samt överklocka så rekomenderar jag att du köper en alpha-fläns istället för nån av dom 3 du räknade upp. Dock måste du köpa en fläkt till den också.

Permalänk

vad sägs om en alpha med en Papst?
då borde den inte låta så mycket heller. bara den kyler bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
vad sägs om en alpha med en Papst?
då borde den inte låta så mycket heller. bara den kyler bra.

Bra val, men det blir ju ingen monsterkylning med en 12dB papst.

Jag kör med en Enermax 80mm till min AX7, på den kan man enkelt ställa in varvtalet. Så man kan köra tyst när man inte klockar och dra på sedan när man vill klocka..

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Nu ska jag passa på att fråga vart alpha säljs på nätet. Jag har inte hittat ännu. Länka gärna

Visa signatur

Intel 2500k @ 4,5ghz| Asus P8P67 pro | 8gb corsair | Asus HD 6970 DirectCU II | Fractal Design 650w | Fractal Design R3 vit

Permalänk
Medlem

http://www.gtek.se
gå in på CPU-Kylare

Permalänk
Medlem

Oj va dum jag är som missat det.

Visa signatur

Intel 2500k @ 4,5ghz| Asus P8P67 pro | 8gb corsair | Asus HD 6970 DirectCU II | Fractal Design 650w | Fractal Design R3 vit

Permalänk

Re: Re: Re: 3 olika CPU kylare...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
Yep jag ska köpa en, men då blir det nog en barton då.

(hmmmz... SLK. dom har stulit det från Mercedes! ) Hur är dom då? låter dom överjävligt eller?

Nej, nej det behöver dom inte göra, det följer inte med någon fläkt till SLK 800 eller 900 utan det måste du köpa upp till sedan

Permalänk
Medlem

allt detta snack om alpha och slk...
finns det inga kylare som kan gämföras med dessa 2 till ett lite mer humant pris? ^^
fast jag antar att man får det man betelar för, det brukar iaf heta så...

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar
Skall du klocka duger ingen av dessa..

Det stämmer inte alls. Dom alla tre går att klocka kraftigt med. Köp aero 7. Den är bäst. Mycket bra kylare som fått mycket credit i alla tester jag läst sett och hört.

Snygg - bra-finess/funktionsrik - billig - kvalite

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 20kr
allt detta snack om alpha och slk...
finns det inga kylare som kan gämföras med dessa 2 till ett lite mer humant pris? ^^
fast jag antar att man får det man betelar för, det brukar iaf heta så...

Köp en aero 7+; den är som de säger, über.

Den kommer också till ett mer humant pris...den finns att köpa på komplett, bl.a.

Visa signatur

It is, as they say, your funeral.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Det stämmer inte alls. Dom alla tre går att klocka kraftigt med. Köp aero 7. Den är bäst. Mycket bra kylare som fått mycket credit i alla tester jag läst sett och hört.

Snygg - bra-finess/funktionsrik - billig - kvalite

jo, men eftersom han skrev "klocka skiten ur" så är det ju direkt de bästa flänsarna han skall titta på, eller skaffa vattenkylning..
Är det inte Aero som låter som ett as på full effekt?

Permalänk
Avstängd

men en slk-900u knäcker allt

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk

tack för alla svar men jag ska nog vänta på Athlon64.
Något som är säkert är att jag väntar på Nforce3

Permalänk
Medlem

Thermalright AX-7 är rätt bra också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag har en Aero7+, den är riktigt tyst i 1850rpm och ger en fulload i prime95 på 51C med en AMD AthlonXP 1700+ T-bred A (oklockad men ändå). Min IBM 120GXP överröstar enkelt kylarn.

Nätagget låter betydligt mer än kylarn det med.

[edit] På högre varvtal har jag inte testat fulloaden men jag skulle tippa på bra mycket mindre

T-bred A blir fö mycket varmare än t-bred B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allx
Nu ska jag passa på att fråga vart alpha säljs på nätet. Jag har inte hittat ännu. Länka gärna

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ALPAL8045T

där finns ochså alphan och nu får man ju billigare frakt från db

se bara till o montera den rätt de gjorde inte jag idag och de höll på att bli kaus som tur va så brände jag inte min kära 2500

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jo jag sitter med en Coolermaster 7+ och den är fin fin :D, bra prestanda och snygg oxo.

Visa signatur

;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solxe
Jo jag sitter med en Coolermaster 7+ och den är fin fin :D, bra prestanda och snygg oxo.

[img]http://sites.euit.com/anastasios.vamvakopo/bilder/cool/aero2....[img]

Tack, en bild med upplösningen 1600*1200 på nästan 700 kb saktar inte ner en tråd. Kan du inte hitta några större bilder nästa gång, kanske fler också?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
tack för alla svar men jag ska nog vänta på Athlon64.
Något som är säkert är att jag väntar på Nforce3

nForce3 är till för Opteron processorer.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd

Hehe började läsa uppifrån och undrade vem fan som hade dragit ut tråden så jävla mycket... så "Solxe den nyregistrerade" är altså skyldig

Edit: snygg bild dock... kunde kanske varit lite mindre?

Visa signatur

[font="arial"][size="1"]| "Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience." |[/size][/font]

Permalänk
Medlem

Sorry för stora bilden... fixat den nu iaf ;).

Visa signatur

;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solxe
Sorry för stora bilden... fixat den nu iaf ;).

Det är bättre att länka om man har stora bilder, för att hjälpa stackars modemanvändare som mig.

Permalänk
Medlem

Nene fläska på för f*n...lite gött o retas e det ju...eller? (Xstream

Permalänk
Medlem

Har 25 grader idle med min areo 7+ (oklockad 2500+). Kommer upp i ungefär 37 grader när den rullar på i 2300mhz. Det är med orginal-BIOS till nf7-s rev 2.0, och fläkten snurrar i strax över 2000rpm.

Visa signatur

It is, as they say, your funeral.