Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mozilla backar Apples integritetsfunktioner i IOS 14

Permalänk
Melding Plague

Mozilla backar Apples integritetsfunktioner i IOS 14

I början av år 2021 får IOS 14 en funktion som låter användaren blockera spårningsförsök, något Mozilla ställer sig bakom.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ja det börjar bli lite väl mycket riktad reklam. Man är inne på en webbutik lägger några saker i kassan men fullföljer ej köpet. Då kommer man se reklam från denna butik om de sakerna lite här och där. Och jag pratar ändå om stora välkända butiker.

Så jag är positiv till detta.

Permalänk
Inaktiv

Utan att veta direkt vad det handlar om så är jag säker på en sak: Om facebook är upprörda så är det bra funktioner.

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Utan att veta direkt vad det handlar om så är jag säker på en sak: Om facebook är upprörda så är det bra funktioner.

Facebook, Google, Amazon, Microsoft, Apple är några företag som man egentligen borde bojkotta. Men det är lättare sagt än gjort.

Permalänk
Medlem

Venndiagrammet av folk som yrkar och kör Firefox och använder Apple produkter är nog väldigt liten.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Okej, kanske får börja fundera på Ios som ett alternativ för första gången.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Venndiagrammet av folk som yrkar och kör Firefox och använder Apple produkter är nog väldigt liten.

Jag tillhör det överlappet!

Permalänk
Medlem

Så det blir bara Apple som kan spåra appleanvändarnas beteende och sedan sälja den datan.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyllevask:

Jag tillhör det överlappet!

There are dozens of us!

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Så det blir bara Apple som kan spåra appleanvändarnas beteende och sedan sälja den datan.

De har inget behov av det. De ser till så att deras kunder enbart köper produkter från dem. Varje sig det är hörlurar, musik, filmer, spel (de får betalt genom appstore)
Google däremot så är reklamintäkter väldigt mycket värt, så Webbläsaren chrome kommer inte blockera annonser i första hand. Men om en stor skara blockerar annonser så gör websidor annat, där annat kan vara att lägga ner verksamhet, mer betalsaker etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyllevask:

Jag tillhör det överlappet!

Same here!

Och för att få det sagt, folk som sitter på Chrome idag bör ge FireFox en ny chans. Webbläsaren har blivit jäkligt mycket bättre och rappare på senaste åren.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Så det blir bara Apple som kan spåra appleanvändarnas beteende och sedan sälja den datan.

Förutom att det inte är så Apples affärsmodell ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Förutom att det inte är så Apples affärsmodell ser ut.

Nä men de använder "din data" för att konkurrera mot konkurrenter och sälja sina egna alternativ till konsumenten.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Förutom att det inte är så Apples affärsmodell ser ut.

Precis. Vendor lock-in är mer deras affärsmodell. Google och Facebook är reklamintäkter väldigt mycket värt.
Detta till den grad att: Google pays Apple up to $12 billion a year to appear as the default search engine on iPhones and other Apple devices, according to the lawsuit filed Tuesday.
https://www.businessinsider.com/google-apple-search-deal-doj-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Venndiagrammet av folk som yrkar och kör Firefox och använder Apple produkter är nog väldigt liten.

En sådan är jag. Kör Firefox på datorn och på min iphone safari. Skulle aldrig ta i Chrome ens med tång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Nä men de använder "din data" för att konkurrera mot konkurrenter och sälja sina egna alternativ till konsumenten.

Vad tänker du på för något då? Exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Same here!

Och för att få det sagt, folk som sitter på Chrome idag bör ge FireFox en ny chans. Webbläsaren har blivit jäkligt mycket bättre och rappare på senaste åren.

Jag håller med helt. Jag började använda Firefox igen för några veckor sen efter att tvingats ge upp för några år sen då det gick för segt för att vara vettigt på min 2015 MBP - nu går det alldeles utmärkt. Lite trist att inte kunna köra Safari, men där sköt Apple sig i foten rejält när det kom till kraven för plugin-utvecklare.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Kan ge tips om Brave browser till telefonen, provade den i början av året och hade lite issues på olika sidor men de mesta verkar vara löst idag av det jag kunde se.

Skrivet av KTL:

Same here!

Och för att få det sagt, folk som sitter på Chrome idag bör ge FireFox en ny chans. Webbläsaren har blivit jäkligt mycket bättre och rappare på senaste åren.

Hur lång tid tar det innan browsern dyker upp när man klickar på ikonen?
Genom åren har FF kommit och gått ur min maskin, men aldrig stannat pga: Varje uppstart av webbläsaren ändrade utseende.(nya updates)
Och de värsta: Den tar längre tid än IEXPLORE.exe att öppna upp sig. Hinner klicka upp Chrome, IE & Edge(gamla) innan FF visat sig?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Efter alla dessa år så har jag gått över till Apple, men det är fan inte lätt att ta den stegen när man är så djup insyltad i Google värden!
Ny bärbar dator, Ipad, Iphone mm...

Förstår ej varför Mark Zuckerberg är så grinig!

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis. Vendor lock-in är mer deras affärsmodell. Google och Facebook är reklamintäkter väldigt mycket värt.
Detta till den grad att: Google pays Apple up to $12 billion a year to appear as the default search engine on iPhones and other Apple devices, according to the lawsuit filed Tuesday.
https://www.businessinsider.com/google-apple-search-deal-doj-...

Hellre det än all den lagring Google och Facebook håller på med. Trött på att få vänförslag med en terapeut eller ägare till hunden jag vaktar när enda kontakten vi haft har varit sms, aldrig någon sökning eller inte. Visst, ha koll på vad jag gör inom appen, men nu känns det som att var och varannan app ska ha tillgång till sms, mail, plats, osv, även när appen inte använder sig av de funktionerna. Det får räcka nu.

Trodde aldrig mer jag skulle köpa Apple då jag gillar Androids öppna gränssnitt mycket mer, men den här funktionen blir en stark selling point för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad tänker du på för något då? Exempel?

De flesta av Apples egna appar eller funktioner som numera är inbyggda i IOS som det tidigare fans appar för. Musik, film och speltjänster. Utvecklande av nya fysiska produkter som mobiltelefoner, klockor etc och tillhörande tjänster till dem. etc etc. Apple verkar sika på att bli Amerikas version av Samsung som säljer nästan allt som en kan tänkas behöva.

Permalänk
Medlem

Istället för opt-out, erbjud opt-in? Men det kommer väl ändå bara sluta på samma sätt som cookies, att acceptera eller så får du inte använda mjukvaran. Så har användaren fått valet och allt är ändå same same.

Tycker EU borde spänna musklerna mer för att företag inte ska kräva att man godkänner cookies/sådana här tracking metoder för att få använda deras tjänst fullt ut. Att tjänsten blir "sämre", du får inte personligt specificerade erbjudande när du scrollar runt på ebay etc. eller att du först aktivt måste tillåta att sida Y får kolla av vem du är (vad gäller inloggning) för att du ska slippa logga in är inget jag hade sagt nej till.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kommer bli lika effektfull som webbens "Do not track" är. Alla skiter i den och spårar ändå.

https://gizmodo.com/do-not-track-the-privacy-tool-used-by-mil...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Istället för opt-out, erbjud opt-in? Men det kommer väl ändå bara sluta på samma sätt som cookies, att acceptera eller så får du inte använda mjukvaran. Så har användaren fått valet och allt är ändå same same.

Tycker EU borde spänna musklerna mer för att företag inte ska kräva att man godkänner cookies/sådana här tracking metoder för att få använda deras tjänst fullt ut. Att tjänsten blir "sämre", du får inte personligt specificerade erbjudande när du scrollar runt på ebay etc. eller att du först aktivt måste tillåta att sida Y får kolla av vem du är (vad gäller inloggning) för att du ska slippa logga in är inget jag hade sagt nej till.

Det är mot GDPR att begränsa innehållet eller funktionaliteten om du väljer att inte ge medgivande till språning/profilering/etc. Så om du stöter på en sån tjänst är det bara att anmäla till datainspektionen.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

Nä men de använder "din data" för att konkurrera mot konkurrenter och sälja sina egna alternativ till konsumenten.

Citation needed. De är extremt tydliga med hur de anonymiserar all data som skickas tillbaka. När de gör reklam för något i sina andra tjänster (nästan enbart Apple Music, någon gång Apple TV+) så är det alltid till alla användare oavsett vad de använder.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Citation needed. De är extremt tydliga med hur de anonymiserar all data som skickas tillbaka. När de gör reklam för något i sina andra tjänster (nästan enbart Apple Music, någon gång Apple TV+) så är det alltid till alla användare oavsett vad de använder.

Så du tror inte att Apple använder din data när de ger dig låtförslag i Apple music som exempel?

Permalänk
Medlem

Går det också att blocka Apples spårningsförsök?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan.ka:

De flesta av Apples egna appar eller funktioner som numera är inbyggda i IOS som det tidigare fans appar för. Musik, film och speltjänster. Utvecklande av nya fysiska produkter som mobiltelefoner, klockor etc och tillhörande tjänster till dem. etc etc. Apple verkar sika på att bli Amerikas version av Samsung som säljer nästan allt som en kan tänkas behöva.

Visst försöker dom vagga in alla i sitt ekosystem, men ser inte riktigt hur det skiljer sig mot den enda konkurrenten Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Visst försöker dom vagga in alla i sitt ekosystem, men ser inte riktigt hur det skiljer sig mot den enda konkurrenten Google.

Google och Apple är inte direkt jämförbara de har väldigt olika affärsmodeller. Google tjänar pengar genom att samarbeta/sälja till andra företag. Apple försöker att låsa allt till deras egna tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det är mot GDPR att begränsa innehållet eller funktionaliteten om du väljer att inte ge medgivande till språning/profilering/etc. Så om du stöter på en sån tjänst är det bara att anmäla till datainspektionen.

Precis, men det efterlevs ju inte. Finns ingen möjlighet alternativt är svårt att stänga av all sån spårning på diverse tjänster, men ändå får tjänsterna fortsätta att finnas. Eller var finns det "Spåra _ingenting_ om mig" på facebook/ens google konto etc.?