Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

Har bytt cpu utan att stänga av datorn, inga problem

Visa signatur
Permalänk

Jag hade just köpt en lek dator som jag kunde pilla i, 433mhz eller något, det var ett tag sedan. Jag tänkte byta ut lite saker i den, jag började med cpu:n. Där lyckades jag förstöra cpu fläkten genom att trycka in ett finger i den, den bröts av - och när jag skulle stoppa i den nyare cpu:n så böjde jag en massa 'pinnar', jag lyckades aldrig böja tillbaks dem, det blev bara värre ju mer jag höll på

Jag har även lyckats att trycka i IDE kabeln uppochner, samt förstört ännu en fläkt till en 5.25" hårddisk kylare, som jag tryckt in uppochner den med

När jag skulle byta grafikkort i min nyaste burk, så vägrade den lossna, så jag slet och drog så vipsknakade det till i moderkortet och det lossnade lite plastbitar.. jag hade tydligen missat att ta bort spärren, men det fungerade efter dock!

Permalänk
Medlem

Jag har inte åstadkommit så många tabbar, men för en vecka sen skulle jag spruta in lite olja i CPU-fläkten med en sprut-mojäng. Det visade sig dock att oljan inte kom från mitten av pipen utan från sidorna, så minnena, moderkortet och graffen fick olja på sig. Jag fick panik, så jag bara torkade av med papper... Det flyter på bra nu, systemet tog icke skada.

Min bror däremot är ett rikigt klantarsel. Han har sabbat 2 hårddiskar! En "älskling" Maxtor 40 GB, och en Maxtor 60 GB. Alltså vilken idiot, hårt slag förtjänar han! ARGH, jag skulle ju ha 60 gigaren till min nya dator som jag sitter vid nu (har bara 20). Han fick naturligtvis en ny 80 GB, medan jag sitter fortfarande och väntar på skiten, men har inte fått ett svar - 6 månader senare.

Han försökte också modda ett gammalt IBM-chassi, vilket slutade i blodiga skärsår. Sen försökte han installera senaste Linux på samma dator, och hur bra gick det??

Min far skulle installera en server i källarn, och fick med sig en 900 mhz processor. Allt var riggat och klart, så han satte igång. SQUIZK! Datorn lägger av!
Det visar sig att det inte fanns en CPU-fläkt, och processorn blev helt sönderbränd! Som en erafaren datorskapare borde han märka det.

Nåväl, när han går tillbaka till butiken säger expediten; "Vem fan är så dum att han inte lägger med en fläkt?!" *Tittar på listan* "Oj, det var ju jag..." (face turning red)

*Off topic
Skar av vänster långfingertopp på slöjden med en skalpell i höstas. Slant med skiten.. Aj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ronnie60
En pinsam tabbe.. SKulle byta kylare på mitt 9800LE Köpte en ATI silencer 1 den passade inte så jag fick klippa upp å slipa den fin.. Passar perfekt.. På med kylpasta i fläkten.. In i datorn å det ryker som fan.. Tog ur kortet å kollade då hade det kommit lite kylpasta på gpu:n så kortet brändes Kortet var inte ens en månad gammalt.. Fick inget nytt

Haha, skillat att sätta kylpasta i fläkten ^^

Permalänk
Medlem

hehe...ja skulle titta på film på tv:n från datorn..tänkte orka inte stänga av datorn o tv:n för de .. men så blev resultatet en grillad tv...

Permalänk

Har ALDRIG gjort en tabbe med datorn

Ville bara säga till er: FY PÅ ER!!, kan ni inte respektera datorerna???

:D:D:D

Visa signatur

MSI K8N NEO4 PLATINUM | AMD 64 3200+ | Corsair CMX512-3200XL XMS3200 2x512 | Powercolor X850XT 256MB DDR3 520/540 MHz | Seagate Barracuda, 7200rpm ATA - 80 Gb
3dmark 01: 23635 3dmark 03: 12440 3dmark 05: 4995
60 Shaman - Eonar http://ctprofiles.net/4658795

Permalänk
Avstängd

När jag fick PC så satt jag och ändrade grafikkort för jag ville ha ett med coolare namn.

Kört RAID 0 på två IBM 46 gb =)..

Försöka få igång internet när kabeln till internet inte sitter i väggen

Köpte ibm diskar

Spilt grogg i 2 microsoft t-bord

Köpte en AST 586 på City Stormarknad för 16.000 kr

Köpte en Cyrix 6x86 133@166 mhz cpu

Köpte en låda med nätagg i och kasta lådan. Då jag kunde lagt alla pengar på ett nätagg direkt. Vet ifasen vad jag tänkte på

Glömde min nya IE Explorer Optical Mus för 550 kr på dataparty på dataparty. Tur att en polare var kvar och jag upptäckte det när jag kom hem och inte gick och la mig direkt.

Formaterade C: i min AST på 880mb (Var hela disken) på nyårsafton för polarna trodde inte jag vågade..

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Jag parrarel kopplade några lysdioder till 12V på en molex utan tanke tog jag tag i ett ben på lysdioden och satt andra hande på chassitet så jag fick mej en rejäl stöt.

Tappade en semla upponer på mitt t-bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unsk
Tappade en semla upponer på mitt t-bord

Haha, klockren.
Men vad då, käka du tämmla medans du pilla med en lysdiod?? =D

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min senaste tabbe:
Som vanligt när man installerar hårddiskar så sätter man nån jumper fel. Efter att ha skruvat loss allt ett par gånger blir jag less och ställer diskarna utanför lådan på golvet för att se ordentligt. Allt funkar.

Sen sitter jag och gungar med änden på ett ESDarmband samtidigt som jag kollar på lite saker i sketchup, armbandet snuddar vid min nya 200GB maxtor och det kommer ett rökmoln ur den. Aldrig bra när röken går ur elektronik!

Stänger av datorn snabbt som fan och rycker ur disken. En grej på baksidan ser ut att ha brunnit. Windows + ca 200GB film musik och annat jag sparat ihop under en längre tid fanns på den disken.

Men men... Perfekt läge att övergå till SATA?

Permalänk
Medlem

kompisen backade över sin dator på ett lan, var mindre bra med tanke på att ett ramsnett chassi gör det hela lite svårare att få sakerna att passa och fungera korrekt

Visa signatur

Är för övrigt Admin på Phetlan :)
Fast vi la ner skiten... så nu är jag bara tjock

Permalänk

skulle själv plocka ur ett moderkort ur ett chassie dock gamla saker sen tog jag ur cpu fläktens kontakt av nån dum anledning sen stoppa jag tillbaks grejerna igen och satte på men saknade det gamla rasslet från cpu fläkten och trodde att jag va ett geni .. minut efter kommer den åtråvärda rostade elektronik doften

Visa signatur

E6850 / XFX 8800 GTX / Raptor 74GB SATA + 250gb + 320 gb / Gigabyte GA-P35-DQ6 / Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB / APLUS Case Monolize / Corsair 620W / ~11300p, 12306p 3dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoB1N
hehe...ja skulle titta på film på tv:n från datorn..tänkte orka inte stänga av datorn o tv:n för de .. men så blev resultatet en grillad tv...

Nu fattar inte jag vad som va problemet, varför gick tv sönder?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

det har nog blivit ett par tabbar genom åren t.ex

1. brännt upp en fläkt
2. dragit sönder en IDE-kablar
3. varit oräkneliga gånger i processorfläkt å 80mm fläktar vilket har
resulterat i många blödande finger
4. kortslutit nätaggregatet när man har kopplat i fläktar å dylikt
5. slagit sönder tagentbord å slagit så hårt att skärmen har blivit svart

har inte blivit så mycke ännu men det kommer väl mera

Visa signatur

| XP 2700+ | Radeon 9600XT 256mb | 512mb RAM | Asus A7N8X-X | Antec Pluswiew 1000AMG | Antec TruePower 330W | Maxtor 240GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av car2n
Nu fattar inte jag vad som va problemet, varför gick tv sönder?

Ojordade utrustningar, en potential från TV-antennen, en från datorn, lätt att steka lågnivåsignal-ingångar då. Men inte för att det hade blivit bättre för att man slog av dator och TV.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unsk
Jag parrarel kopplade några lysdioder till 12V på en molex utan tanke tog jag tag i ett ben på lysdioden och satt andra hande på chassitet så jag fick mej en rejäl stöt.

Tappade en semla upponer på mitt t-bord

Okej om du bara råkade att slicka på lysdiodens ben och chassit samtidigt så kanske man kan känna en liten stöt. Men att hitta på att man får er rejäl stöt av 12V, då vet man inte mycket...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Okej om du bara råkade att slicka på lysdiodens ben och chassit samtidigt så kanske man kan känna en liten stöt. Men att hitta på att man får er rejäl stöt av 12V, då vet man inte mycket...

men herregud, de beror ju på vad man jämför med, de e ju klart att stöten kändes, nu kanske rejält är ett ord att inte använda just där, men det e ju klart att den känns.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Mitt misstag gjorde jag i förrgår.
Jag skulle på toa, o sprang som en galning från stolen.
Råkade komma åt chassit -> Chassit välter och faller från ett 40cm högt bord.
Krash, luktar bränt, ingen mer dator..

Permalänk
Avstängd

JAg har en fin Mus tabbe:
Jag pratade i telefonen med min mor och vi blir lite osams om en sak och jag slår telefon luren i bordet... TROR JAG, Jag lyckades söå av min sladd till musen... och ca 300:- senare en logitech MX510 på mitt databord står och väntar på ett slag den med

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Medlem

När tråden e uppe igen får man väl passa på att skriva.

Skulle av okänd anledning plocka av cpu kylaren. Jag tog en skruvmejsel och satte den i metallgrejen och tryckte ner och utåt som man ska göra (på den kylaren). Jag slant och lyckades krossa en ytmonterad spole. Den var knappt en mm bred och kanske 2mm lång. Konstigt nog blev det inga skador runtom, utan endast den som delades i 2. Såg efteråt att det var på fel sida jag försökt lossa kylaren på. På den sidan var det bara en metallbit som stack fram, fast på rätt sida var det mycket mer skyddat så man inte kunde slinta. Som tur var skickade epox en ny komponent till mig. Min bror lödde på den och sen funka moderkortet finfint, tills ett gäng kondingar började läcka. Fick ett nytt på garanti.

Jag använde en sticksåg från Ica maxi för 49:- till att såga ett fönster i mitt chassi. Blev inte världens snyggaste. Dessutom kör jag plast istället för plexi. Och nåt kluddliknande för att få fast det.

Jag satt i en timma och "sågade" ur ett runt hål för 80mm fläkt i plastfönstret med en skalpell tröttnade och tog fram borren istället.

Jag köpte ett FX 5200Ultra...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

eeehh.... hmmm.... va har jag gjort? Hmm... eeehh..... Skulle ta bort en fläkt som fastnade i kablarna som går från fronten på chassit till moderkortet vilker resulterade i att ja undrade varför min Reset inte funkade....

Visa signatur

Core i7 6700K @4.2ghz - Corsair Vengeance LED 3400mhz @3700mhz 32gb - Asus P170-Pro - Asus GTX1070 STRIX - Corsair MP500 128gb M2 - 2xCorsair Force 200 256gb ssd - Corsair Obsidian 750D - Corsair RM1000i - Corsair H115i

Permalänk
Medlem

satt och lekte med fläkten till mitt nätagg, tycker den lyser så fint o allt det där med en gummisnodd...
tyvärr så "sögs den in" den typ fastnade i fläkten, fläkten skrek till lite, och slutade att snurra :S
provade o stänga av o ta bort gummisnodden och den fungerar felfritt igen lite tur att den klarade sig så bra kanske, men har lärt mig att gummisnoddar+fläktar=dåligt.

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag gjorde jag på den gamla goa tiden då 486 var melodin och jag hade fått tag i en fin 50Mhz propp och då jag var arbetslös så slet jag och gned för o kunna köpa moderkort till denna, monterade allt i min gamla låda och satte sedan igång ... POFF! bränt moderkort.

Visade sig att hårddisk controllerkortet (MFM controller) kortslöt ISA bussen på moderkoret ... efter den tabben/grillningen så var jag vid en vändpunkt i mitt liv och funderade på att aldrig meka i en dator mer nånsin!

Som tur var gav jag inte upp datormekandet

Andra fina tabbar är:

Nymonterad P133 - första startupen , POFF! rökmoln! .. som tur var det bara Cdrom spelaren som brann av nån okänd anledning!

Ingen tabbe men iallafall ganska kul såhär i efterhand:

Hade en BBS på den gamla tiden , den stod på dygnet runt med flera linor in och en av 386 maskinerna som den stod på hade en gammal Amiga-EGA monitor , jag hade jobbat natt och kom hem och sa till sambon att jag skulle sova nån timme och INGET fick väcka mig endast om det brann ...

Jupp! mycket riktigt blir jag väckt en stund senare och medan jag vaknar förbannad som sjutton, skriker hon "det briiiinnerr inne vid datorn" ... kutar in , den gamla monitorn doftar bränd elektronik och det poffar massor med rök ur den , jag ryckte ur strömmen snabbare än snabbast

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Alla ni som skriver att ni raderat all musik av misstag:
Det gör väl inte sååå mycket? Ni har väl musik på orginalskivor bara rippa och lägga in igen för inte har ni väl tankat hem musik och har den kvar på eran dator ?!?!?!?!

**läs "sarkasm" **

Visa signatur

| FS: Athlon XP 3000+ 2.16GHz | Geforce4 FX5600 | 2x 512MB DDR | ~2TiB |
| WS: Asus EeePC 1000h |
"It´s Nice To Be Important, But It´s More Important To Be Nice"

Permalänk
Medlem

på en platts för länge sen när dator var nytt och spännande, var det en liten pojke vars namn jag knappast behöver nämmna. han hadde mycket kul med sin 486, han spelade spel och ritade teckningar i paint men en dag hittade han en ny liten trevlig ikon på skrivbordet. Det stod "Inställningar" med stora å lockande bockstäver. det var en helt ny värld man kunde leka i. färj, språk, ljud och mycket annat ändrades fram och tillbaka å det var altid lika kul att se vad de nya inställningarna gjorde med hans nya värld. efter några minuter kom pojken in på mus- inställningarna, hanns uppmärsamhet drogs genast till den lilla gulliga figur som rörde sig när man dubbelklickade på den å hur svårt det var att faktiskt göra detta när man kortade ner tiden mellan varje klick. Till sist var det omöjligt att göra dett snabbare men pojken tänkte att det kanske gick bättre att klicka på någonting annat. sagt och gjort så trycker pojken på "ok" för at komma vidare. nu sitter pojken där vid sin dator redo att leka vidare, han klickar på ikoner efter ikon men hu mycket han än försöker så kan han inte klicka tillräckligt snabbt. till slut så ger han upp å tänker ställa tillbaka inställningarna men till sin förfäran så funkar det inte heller att dubbelklicka sig in på inställnings ikonen. pojken blir förkrossad... hanns dator är sönder, det går inte at använda den, tårarna glider ner för kinden men desperat försöker han om och om igen. vad ska mamma säga när hon får veta att pojken hör förstört deras dator.... hon kommer närmare, hon ser på pojken - behöve du hjälp med någontig, frågar hon. pojken försöker in i det sissta att klicka på ikonen men tillslut måste han ersänna sitt nederlag och i ett högt tjut bölar han ut att han har förstört datorn. gråten dränker så klart orden men mamman ber honnom att berätta vad som har hännt å hon kommer tillsut med ett litet förslag. Testa att tryck på "enter"...
det var en mycket enkel och snabb lösning men man kan ju inte tänka på allt...

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcoon
på en platts för länge sen när dator var nytt och spännande, var det en liten pojke vars namn jag knappast behöver nämmna. han hadde mycket kul med sin 486, han spelade spel och ritade teckningar i paint men en dag hittade han en ny liten trevlig ikon på skrivbordet. Det stod "Inställningar" med stora å lockande bockstäver. det var en helt ny värld man kunde leka i. färj, språk, ljud och mycket annat ändrades fram och tillbaka å det var altid lika kul att se vad de nya inställningarna gjorde med hans nya värld. efter några minuter kom pojken in på mus- inställningarna, hanns uppmärsamhet drogs genast till den lilla gulliga figur som rörde sig när man dubbelklickade på den å hur svårt det var att faktiskt göra detta när man kortade ner tiden mellan varje klick. Till sist var det omöjligt att göra dett snabbare men pojken tänkte att det kanske gick bättre att klicka på någonting annat. sagt och gjort så trycker pojken på "ok" för at komma vidare. nu sitter pojken där vid sin dator redo att leka vidare, han klickar på ikoner efter ikon men hu mycket han än försöker så kan han inte klicka tillräckligt snabbt. till slut så ger han upp å tänker ställa tillbaka inställningarna men till sin förfäran så funkar det inte heller att dubbelklicka sig in på inställnings ikonen. pojken blir förkrossad... hanns dator är sönder, det går inte at använda den, tårarna glider ner för kinden men desperat försöker han om och om igen. vad ska mamma säga när hon får veta att pojken hör förstört deras dator.... hon kommer närmare, hon ser på pojken - behöve du hjälp med någontig, frågar hon. pojken försöker in i det sissta att klicka på ikonen men tillslut måste han ersänna sitt nederlag och i ett högt tjut bölar han ut att han har förstört datorn. gråten dränker så klart orden men mamman ber honnom att berätta vad som har hännt å hon kommer tillsut med ett litet förslag. Testa att tryck på "enter"...
det var en mycket enkel och snabb lösning men man kan ju inte tänka på allt...

haha

Permalänk
Medlem

igår skulle jag ta bort min kylkloss och byta pasta, damma av den och sätta dit igen..

PAFF, så sliter jag av axeln som man spänner åt klossen med.

Någon som har ett tips om hur jag ska få bort den nu?

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

Gömde morsans födelsedags present i datorn, Presentpapper + väldigt varm dator = Mycket svart dvd Film...

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

Måste ha varit igår, hade försökt få igång ideraid hela dan, sen så formaterade jag av misstag min partition, tappade en hel del, bl.a mitt projektarbete+en hel del andra dokument som jag skulle behöva i skolan.....:mad:

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Måste ha varit igår, hade försökt få igång ideraid hela dan, sen så formaterade jag av misstag min partition, tappade en hel del, bl.a mitt projektarbete+en hel del andra dokument som jag skulle behöva i skolan.....:mad:

går att rädda rätt så enkelt

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB