GPU kompatibel med Dell moderkort?

Permalänk
Medlem

GPU kompatibel med Dell moderkort?

Jag har en polare vars GPU i jobbedatorn har lagt av (en ATI 5970) så nu har jag lånat ut mitt Gtx 680 så länge. Han vill givetvis köpa ett nytt, men problemet är att jag inte kan lista ut ifall hans moderkort som är Dells egen - tror det handlar om MS-7591 med X-58 chipset är kompatibel med något av nyare kort t ex GTX 1080. Är nyare kort bakåtkompatibla t ex 1660 då han rabblar om att han helst vill undvika begagnade på blocket..ju mer vram minne desto bättre..tyvärr så finns hans moderkort inte på partpicker..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Quorthon:

Jag har en polare vars GPU i jobbedatorn har lagt av (en ATI 5970) så nu har jag lånat ut mitt Gtx 680 så länge. Han vill givetvis köpa ett nytt, men problemet är att jag inte kan lista ut ifall hans moderkort som är Dells egen - tror det handlar om MS-7591 med X-58 chipset är kompatibel med något av nyare kort t ex GTX 1080. Är nyare kort bakåtkompatibla t ex 1660 då han rabblar om att han helst vill undvika begagnade på blocket..ju mer vram minne desto bättre..tyvärr så finns hans moderkort inte på partpicker..

Skulle inte tro det. De nyare korten kräver UEFI som jag har förstått det och är hans moderkort så gammalt att det kom med ett 5970 har det definitivt inte det. Jag tror att 600-serien är typ det sista som han kan sätta i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Skulle inte tro det. De nyare korten kräver UEFI som jag har förstått det och är hans moderkort så gammalt att det kom med ett 5970 har det definitivt inte det. Jag tror att 600-serien är typ det sista som han kan sätta i datorn.

Ojdå, då är alltså 780 och 980 också uteslutna? Då får det bli någon chansning på blocket...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

@Quorthon

Nja, jag tippar att åtminstone ett 780 kan fungera, och kanske ett från 900-serien också.

Jag har hittills uppfattat det som att nyare grafikkort _stödjer_ UEFI på moderkort... inte att de _kräver_ det.
Men jag kan ha fel! ⚠️

För övrigt så har grafik- och moderkort använt PCIe som standard länge, och bakåtkompatibilitet är ett signum där.

Enklast (?) att ta reda på med lånat nyare grafikkort!
(En möjlighet inte alla kanske har.)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

Det är just det, jag skulle vilja låna en 780-980 men de flesta man känner har mycket nyare.. även en hd 7970 hade varit intressant. Synd att hans moderkort inte finns på partpicker, då hade det varit lite lättare..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200