Lite funderingar kring raspberry pi styra strömuttag mm

Permalänk
Medlem

Lite funderingar kring raspberry pi styra strömuttag mm

Hej.
Helt grön på rasperry, dock jobbar jag med att programmerar PLCer så borde få ihop det:)

Funderar på om det går programmera strömuttag 230v minst 4st. Ha 2st temperatur- och 2st fuktighetgivare och skärm.

Ni får gärna komma med förslag på om det finns någon smarta programmerbara uttag (gärna grenuttag med 4-5 i rad) eller om ni vet några bra givare?
Är det specialsaker till raspberry eller kan man ta vilken givare som helst 0-10v/4-20mA?

Permalänk
Medlem

Jag kör:
Startpaket från Telldus för det smarta hemmet som använder 433Mhz för kommunikation.

Styr 3st strömuttag med av och på och 3 st avläsning av temperatur och fuktighet.
Finns många flera typer av givare att köpa.
Går bra att schemalägg också.

Skall gå att styra via Raspberry, men har inte gjort detta, eftersom allt fungera bra med Telldus Live.

Permalänk
Medlem

Det finns codesys till raspberry pi, kostar €50 för en licens så känner du igen dig i plc-världen. Då kan du även skapa en web HMI.
Däremot behöver du mer komponenter för att styra uttagen och ta in analoga signaler, det finns färdiga moduler du kan bygga på som har kombinerat relän och analoga I/O.

Permalänk
Medlem

Det lät lite onödigt dyrt😛 Får lära mig pi sättet.
Finns det något startsats som är värd att köpa med lite olika komponenter att öva på eller är det bättre att plocka ihop något eget?

Permalänk
Medlem

Om du bara vill styra uttag så är ett startpaket från Telldus rätt smidigt. Men tekniken har sina begränsningar. Det näst kostnadseffektiva skulle jag säga är en Raspberry Pi som du lägger in homeassistant på, sen en conbee II som kopplas i usb på pajen. Den styr zigbee, så funkar med Philips hue, Ikea m.m.

Permalänk
Medlem

Vill du göra det helt själv från scratch så kan du få delar av min kod i Pascal
Jag jobbar också med automation så jag försöker för tillfället skapa en struktur i pascal som är så lik en PLC miljö jag kan komma med bara textinterface. Strukturerad text är baserat på pascal så man känner sig ganska hemma om man behärskar det.