Vi brukar aldrig vara överens, men det där med 160 TWh är som du säger, inte helt enkelt möjligt med dagens infrastruktur. Frågan är också VARFÖR man skulle vilja nå dit. När det mojnar och sluta blåsa så måste effekten ersättas från annat håll.
Det är ju detta jag varit inne på i tråden. (Min fetning jag syftar på)
Vi har saker som DRI i stålindustrin, stora serverhallar o.s.v. som kommer dra mycket mer än idag som kommer öka belastningen särskilt i vissa områden och det gäller utan att hela stålindustrin elektrifierar sig, men samtidigt är 30 % en väldigt liten ökning när vi talar om typ 28-40 år.
Att prata om 120 TWh är däremot också exakt samma varför. Ökar du elanvändningen till 160-170 TWh behöver du knappt öka produktionen. Danmark kommer liksom släckas helt nästa gång deras kraftverk och kablar slutar fungera när vi väl ökat vår egna användning, så det problemet kommer rätta till sig själv. Vi kan inte förutsätta att Sverige kommer nettoexportera typ 30 TWh om året.
Du kan inte i samma anda tala om 120 TWh vindkraft och 30 % ökad elanvändning, de två hänger inte ihop.
Har vi 55 TWh vindkraft 2050, ny kärnkraft så att vi ligger runt 45 TWh, 65 TWh vattenkraft och 10 TWh biokraft/kraftvärme så har du en årsproduktion på 175 TWh. Om hushållen förbrukar mindre fjärrvärme i framtiden kan du använda ännu mer biokraft för elproduktion... Alternativt kan du göra syntetiska bränslen av denna biomassa till en del av den tunga trafiken.
Nu tog jag bara 55 TWh för att det var vad IVA använde i sitt scenario, personligen tror jag att vi kommer ha mer 2050.
Ska du ha vindkraft för att producera vätgas kan du lika gärna ha ett helt eget elnät till detta där det inte gör något om nätet slås ut då du har lager som täcker de avbrotten. Med tanke på hur stora förluster det finns i vätgas så ser jag inte varför, alltså varför det skulle användas i stor skala, du kan producera andra bränslen med el och elektrifiering drar ner energianvändningen i många fall. Sveriges utmaning när det gäller fossila bränslen är inte sin egna användning utan att vi är en stor exportör av raffinerade bränslen.