Permalänk

SodaStream Source smällde

Blev lite sugen på kolsyrat vatten igårkväll så jag gjorde som vanligt och satte i en vattenflaska i Sodastreamen, klickade på knappen för att fylla på med kolsyra och hör en ganska hög smäll från maskinen. Istället för att få kolsyra i vattenflaskan så ramlar det ut 3-4 plastbitar från baksidan av maskinen där man skruvar i kolsyrepatronen.

Jag vill gärna inte slänga saker men kan tänka mig att det inte finns reservdelar och att Sodastream själva inte bryr sig eftersom garantitiden gått ut för länge sen.

Finns det någon kolsyremaskin som inte är helt gjord av plast i själva kolsyresystemet, utan gjord i metall eller något mer hållbart som någon känner till, eller är det bara ännu en produkt som kan fylla sopstationer i detta slit och släng-samhälle?

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Planned obsolescence!

Och en i metall så får man nog gå upp till en betydligt dyrare företags modell.
Typ för restauranger/etc som då troligen får kolsyran från "vanliga" gas flaskor typ denna https://www.upptappat.nu/sv/co2-kolsyra/1212-aga-co2-flaska-5... (som efter köp går att fylla på för ganska lite pengar).
Troligen behövs även en gas regulator köpas till med då det troligen ej är med i kolsyre maskinen.

Blir troligen billigare kolsyra i längden om man använder det mycket, men är ju mycket troligen långtifrån en WAF=WifeAcceptanceFactor godkänd produkt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Förutom vattentornet kan det mesta döljas i skåpet under och då brukar det också vara kylmaskin för vattnet förutom CO2-gasflaskan med tryckregulator (ställd oftast på 4 bar) och vattentryck-regulator (ställd på 2 Bar) och vattenfilter. - finns paket för under 20000:- men tillkommer vatten skall dras in och el för kylmaskinen och kostnaden för själva gasflaskan (engångskostnad då fyllningen senare är billigare, betydligt billigare än 425grams sodastream-flaskorna räknat på kolsyrepris per vikt).

kylningen till bestämd temperatur är ganska viktig för att kolsyrans nivå i vattnet skall bli stabil och lika över tiden då lösligheten i vatten varierar kraftigt med temperatur vid en och samma tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Planned obsolescence!

Osäker. Tror grundlöst de tjänar mer på existerande kunder i form av gas & läsksirap än på själva systemet. Systemen i sig kostar ju inte så mycket, även om det sannolikt är rätt bra vinstmarginal.

Verkar finnas en del tillverkare som hävdar att de är helt i metall för allt utom flaskan, t.ex. Aarke och AGA Exclusive. Ingen aning om det stämmer på insidan också.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har själv en Aarke och det är bara metall på utsidan. Allt som är för funktionaliteten är fortsatt i plast. Känns dock något mer solid än vår tidigare Sodastream.

Permalänk
Inaktiv

Hade en liknande situation för något år sen. Sodastream var supertrevliga och ersatte den trots att garantitiden gått ut och vad de menade var handhavandefel (offbrand kolsyrepatron).

Permalänk
Medlem

Du kan skaffa en kegerator, alltså kolsyresättning och kyl i ett, och fylla den med vatten i stället för öl. Finns de med två tappar och då kan man ha både öl och vatten. Alltid kallt och kolsyrat. Finns i alla prisklasser, och det fina är att de ofta är gjorda för att kunna modifieras och bytas ut slitdelar på. Du slipper dessutom hålla på med plastflaskor.

Jag har själv funderat på att byta ut min Sodastream mot dylikt, eftersom jag både bälgar i mig bubbelvatten, kolsyrad saft och brygger egen öl. Enda frågetecknet är var den ska stå, de är lite skrymmande. Är man lite händig kan man ju bygga in en i en köksö.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

...Och en i metall så får man nog gå upp till en betydligt dyrare företags modell.

Skrivet av xxargs:
Skrivet av Emma242:

Du kan skaffa en kegerator...

Tack för tipsen, nu dricker jag inte allt för mycket sodastreamat vatten, utan kanske 1-2 kolsyrade flaskor i veckan, annars brukar det räcka med vatten i kran eller "riktig" läsk. En sån där pryl verkar lite för stort för mitt användande

Skrivet av philipborg:

Verkar finnas en del tillverkare som hävdar att de är helt i metall för allt utom flaskan...

Skrivet av Caradrel:

Har själv en Aarke och det är bara metall på utsidan. Allt som är för funktionaliteten är fortsatt i plast. Känns dock något mer solid än vår tidigare Sodastream.

Misstänkte att det bara är metall på utsidan, men inte i själva mekanismen vilket är lite synd, vissa saker idag verkar gjorda för att fungera ett par år sen ska man bara köpa nytt, men kanske kan titta på andra märken än Sodastream denna gång.

Vet någon om Sodastreams flaskor funkar i andra maskiner (jag köpte nyligen deras diskmaskinssäkra flaskor), eller måste man köpa en AGA-flaska för en AGA maskin osv?

Skrivet av anon295122:

Hade en liknande situation för något år sen. Sodastream var supertrevliga och ersatte den trots att garantitiden gått ut och vad de menade var handhavandefel (offbrand kolsyrepatron).

Coolt, jag får kanske testa att kontakta Sodastream om det, jag har haft blandat med AGA och Sodastream patroner över åren då jag bytt flaskan i min lokala Ica-butik och där får man vad som finns, men nu när det smällde så var det en helt ny Sodastream-patron i.

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Har också sedan väldigt många år en Sodastream Source och kolsyrar minst en flaska/dag. Aldrig haft det el likn problem.

Däremot så skiljer sig kapsylen på kolsyrepatronen åt. Piken kan vara spetsig drygt 1 mm, tjockare ca 2 mm eller en platta på 3-4 mm. De två sistnämnda funkar bra i Source med mjuk reglerbar fyllning när man trycker ned "knappen".
Men den som är 1 mm funkar dåligt. Det är max dvs allt med kolsyra vid påfyllningen.

Av bilden att döma så kommer plastbitarna från där man skruvar i kapsylen. Tror snarare att det varit fel på patronens kapsyl som exploderat eller funkat dåligt enl typ 1 mm-piken, förutsatt att du skruvat i rätt.
Brukar alltid se till att jag får 2 mm-piken el 3-4 mm-plattan på kapsylen vid patronbyte om det går att se genom plasten. Om det inte går så har nyare(blankare) patroner oftast 2 mm-piken. Oavsett om det är Viking, Sodastream, Aga, Wassermax el Inetellifood.

Permalänk

Jag skickade in ett ärende till SodaStream i helgen och fick detta som svar. Jag tycker det var riktigt bra support eftersom det inte finns någon garanti kvar på produkten och dom tog sig tid att skicka tydliga svar.

Tack alla som tog sig tid och svarade i tråden med era förslag så kanske jag återkommer med vilken maskin jag byter ut den med till slut.

Skrivet av SodaStream:

Då din maskin 8 år gammal och den reservdelen du efterfrågar inte finns tillgänglig längre på grund av att efterfrågan av dessa inte varit tillräcklig stor på den nordiska marknaden. Vi har idag inte möjlighet att erbjuda varken reservdelar eller en verkstad för reparation och i likhet med andra hushållsredskap har även maskiner och andra produkter från SodaStream en funktionsmässig livslängd och även om vi skulle vilja tillverka maskiner som håller för evigt behöver vi ta hänsyn till slitage och säkerhet.

Då SodaStream globalt har tagit ett beslut att våra användare inte själva skall byta reservdelar i sina kolsyremaskiner då detta medför en säkerhetsrisk på grund av att man i vissa fall måste skruva isär delar av denna. SodaStream rekommenderar inte våra kunder att inhandla exempel packningar från en annan leverantör och byta dessa själva.

Även om jag gärna hade hjälpt dig i ärendet kan vi dessvärre inte påverka detta globala beslut. Vi ta emot denna feedback för att förbättra och utveckla våra produkter ur miljöperspektiv samt utifrån bästa möjliga kvalitet inför framtiden.

Men då jag vill behålla dig som vår kund skickar jag med rabattkoden <dold rabattkod> den ger dig 20% rabatt på en hel order i vår shop som du hittar på www.sodastream.se. Rabatten går inte att kombinera med andra rabatter.

Tveka inte att kontakta oss igen om du har fler frågor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som ett perfekt uppdrag för en 3d-skrivare om du har tillgång till en sådan.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soda Stream:

även om vi skulle vilja tillverka maskiner som håller för evigt behöver vi ta hänsyn till slitage och säkerhet.

Och framförallt vårat bankkonto!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Och framförallt vårat bankkonto!

Hehe ja, precis, tyckte det var en gullig mening från deras support

Det fick bli en SodaStream Spirit (Pepsi Bundle). Det märks att dom kommit vidare med bubbel-tech. Den här maskinen blir det inte isbildning på pipen varje gång man bubblar vattnet och det blir mycket jämnare bubblor i vattnet. Jag är nöjd och den kostade egentligen inte allt för mycket eftersom man fick med lite smakessenser i lådan.

Jag funderade på att ta den elektriska varianten av Spirit, men sket i det för det blir mer grejer som kan gå sönder och kostade mer och man fick mindre i lådan

Tack för alla svar i tråden, allt gott!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har du redan fått svar från sodastream osv, men det här känns ändå värt att nämna.

Gissningsvis är det en del som är designad att gå sönder om det blir för högt tryck i någon del längre fram, då det är bättre att en helt skyddad bit går sönder än att något som kan flyga iväg och skada någon gör det.
Dessa delar är gjorda i plast i alla variationer av kolsyremaskiner jag sett, även de mycket dyrare såsom aga osv.

Blir billigare för tillverkaren att ge bort en ny maskin eller rabatt på en ny (Vilket även ger lite goodwill) än de eventuella kostnader som de åker på om någon skulle skada sig

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB