Köpte sak på rea som levererats, nu vill butik skicka faktura

Permalänk
Medlem

Automatiska system är boen!

Ingen lösning, men en teori!

Antar att orderbekräftelser överlag skrivs automatiskt via webbutikens datorsystem, och således inte manuellt av anställda. Eftersom priset redan var felaktigt (vilket kan ha berott på att någon som uppdaterar webbutikens produktinformation och priser, kan ha gjort fel, alternativt berott på ett systemfel), och ingen person kontrollerar varje beställning, gick ordern igenom.
Hade de däremot haft anställda som kontrollerar varje enskild order, skulle webbutiken mycket snabbare ha kunnat meddela TS att priset var felaktigt, alternativt makulera ordern. På så vis skulle ordern inte behövts packas och skickats, och både onödigt arbete, och irritation/frustration från kunden, skulle kunna undvikas.

När jag själv beställer saker från webbutiker, händer det ofta att jag får orderbekräftelsen bara ett par sekunder efter att jag har slutfört köpet, och det är naturligtvis ingen människa som hinner skriva ordern manuellt på dessa sekunder. Dock har jag aldrig råkat ut för något liknande som TS.

Hoppas det löser sig för dig @glemmy och att ARN löser detta till både din och din bekants fördel.
Jag håller alla mina tummar!

Korrigerade mindre stavfel, och lade till extrainformation
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Jag skumläste din tråd.

Rent juridiskt är det nog 50/50 om 87% rabatt kan anses rimligt för en cykelvagn. Aspekterna har redan tagits upp av andra och det beror till stor del på ARNs dagsform.

Däremot förstår jag inte varför du envisas med att få varan till ett för lågt pris när det klargjorts tydligt att det var ett misstag. Varför är det okej att svina sig bara för att motparten är ett bolag?

Sedan kan/borde förstås företaget erbjuda någon sorts kompensation för att behålla dig som kund men det är ju snarare deras rätt att välja likaså det är din rätt att välja om du vill handla från dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Jag skumläste din tråd.

Rent juridiskt är det nog 50/50 om 87% rabatt kan anses rimligt för en cykelvagn. Aspekterna har redan tagits upp av andra och det beror till stor del på ARNs dagsform.

Däremot förstår jag inte varför du envisas med att få varan till ett för lågt pris när det klargjorts tydligt att det var ett misstag. Varför är det okej att svina sig bara för att motparten är ett bolag?

Sedan kan/borde förstås företaget erbjuda någon sorts kompensation för att behålla dig som kund men det är ju snarare deras rätt att välja likaså det är din rätt att välja om du vill handla från dem igen.

Jag skulle inte tro att det är 50/50, tror att köparen har rätten på sin sida. Företaget har haft priset på sin hemsida, tagit betalt, skickat bekräftelse och sedan skickat varan till köparen. Det är för sent för säljaren att ångra sig och hävda fel pris. Affären är redan genomförd.

Permalänk

Nästan alla butiker brukar friskriva sig mot just felskrivningar och tryckfelsnissar. Kontakta allmänna konsumentombudsmannen och förklara vad du köpt, pris och att det var en rejäl prissänkning som även stod på hemsidan. Jag Så kommer du få veta om du har rätt eller inte, här är bara massor av folk som gissar när svaret är ett telefonsamtal bort. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Ingen lösning, men en teori!

Antar att orderbekräftelser överlag skrivs automatiskt via webbutikens datorsystem, och således inte manuellt av anställda. Eftersom priset redan var felaktigt (vilket kan ha berott på att någon som uppdaterar webbutikens produktinformation och priser, kan ha gjort fel, alternativt berott på ett systemfel), och ingen person kontrollerar varje beställning, gick ordern igenom.
Hade de däremot haft anställda som kontrollerar varje enskild order, skulle webbutiken mycket snabbare ha kunnat meddela TS att priset var felaktigt, alternativt makulera ordern. På så vis skulle ordern inte behövts packas och skickats, och både onödigt arbete, och irritation/frustration från kunden, skulle kunna undvikas.

När jag själv beställer saker från webbutiker, händer det ofta att jag får orderbekräftelsen bara ett par sekunder efter att jag har slutfört köpet, och det är naturligtvis ingen människa som hinner skriva ordern manuellt på dessa sekunder. Dock har jag aldrig råkat ut för något liknande som TS.

Hoppas det löser sig för dig @glemmy och att ARN löser detta till både din och din bekants fördel.
Jag håller alla mina tummar!

Nästan alla e-handlare kör med automatiska bekräftelser idag. Man har helt enkelt inte tid att gå igenom och läsa tusentals beställningar om dagen för att stämma av att allt är korrekt. Men det är ju såklart ett val som företaget gör och som inte kan ligga konsumenten till last.

Skrivet av langvisaren:

Jag skumläste din tråd.

Rent juridiskt är det nog 50/50 om 87% rabatt kan anses rimligt för en cykelvagn. Aspekterna har redan tagits upp av andra och det beror till stor del på ARNs dagsform.

Däremot förstår jag inte varför du envisas med att få varan till ett för lågt pris när det klargjorts tydligt att det var ett misstag. Varför är det okej att svina sig bara för att motparten är ett bolag?

Sedan kan/borde förstås företaget erbjuda någon sorts kompensation för att behålla dig som kund men det är ju snarare deras rätt att välja likaså det är din rätt att välja om du vill handla från dem igen.

Som konsument så har man vissa rättigheter, exempelvis att ett ingått avtal ska gälla. Varför ska man avsäga sig sina rättigheter för att företaget har gjort en miss? Vilka missar från företaget ska man acceptera och vilka kan man motsätta sig utan att vara "ett svin"?

Om du har köpt en vara som du kanske hade tänkt att använda till helgen, ska du då avstå från dina planer för att företaget har gjort en miss och vill du att lämnar tillbaka varan?

Jag har lite svårt för när man moraliserar över någon som endast hävdar sin rätt. Du kan ju inte vara så säker på att företaget nödvändigtvis hade givit med sig om situationen var den omvända. Att konsumenten exempelvis köpt fel produkt och ville ångra sig även fast ångerrätten kanske löpt ut. Visst, vissa företag hade säkert godtagit returen ändå, men i så fall gör de det av affärsmässiga skäl. Att de i längden tror sig kunna tjäna mer pengar på att försöka tillmötesgå sina kunder i så stor utsträckning som möjligt, även fast de inte är skyldiga till det.

Skrivet av Pierre232:

Nästan alla butiker brukar friskriva sig mot just felskrivningar och tryckfelsnissar. Kontakta allmänna konsumentombudsmannen och förklara vad du köpt, pris och att det var en rejäl prissänkning som även stod på hemsidan. Jag Så kommer du få veta om du har rätt eller inte, här är bara massor av folk som gissar när svaret är ett telefonsamtal bort. Mvh

Många butiker har friskrivningar, men dessa friskrivningar är i regel verkningslösa när väl ett avtal har ingåtts. Man kan alltså inte reservera sig för att varan har fel pris efter att avtalet har ingåtts. Undantaget är om priset är uppenbart felaktigt, vilket är svårt att avgöra i specifika fall.

Om det är 87% rabatt på en sprillans ny Volvo så är det uppenbart felaktigt. Om någon har lagerrensning av förra säsongens vinterkängor är det inte alls lika uppenbart.

Jag vet inte vem "allmänna konsumentombudsmannen" är, det känns som någon slags märklig hybrid mellan "Allmänna reklamationsnämnden" (ARN) och Konsumentombudsmannen. Ingen av dessa kommer över ett telefonsamtal säga vad som är rätt eller fel. Det funkar inte så.

Det normala vid en tvist är att man anmäler till ARN. En sådan anmälan tar normalt runt 6 månader att hantera. Man kan däremot höra av sig till sin kommunala konsumentrådgivare som över telefon kan ge sin input, men det tar inte ställning till en sådan precis fråga som om 87% är en rimlig rabatt eller inte, utan de kommer snarare säga något i stil med att "det skulle kunna vara ett orimligt prisavdrag, men om man väger in omständigheterna x, y och z så är det ändå kanske rimligt".

Så detta är inte en fråga som kommer besvaras genom ett telefonsamtal, utan snarare efter en 6-månadersprocess.

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Nästan alla butiker brukar friskriva sig mot just felskrivningar och tryckfelsnissar.

Sådana friskrivningar verkar dock endast vara giltiga om det var "uppenbart" för kunden att priset var fel. I det här fallet kan man diskutera om det var uppenbart eller inte. Hur det hela slutar är inte alls uppenbart. Jag tror inte att man ska göra något alls innan ARN har beslutat i ärendet.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Sådana friskrivningar verkar dock endast vara giltiga om det var "uppenbart" för kunden att priset var fel. I det här fallet kan man diskutera om det var uppenbart eller inte. Hur det hela slutar är inte alls uppenbart. Jag tror inte att man ska göra något alls innan ARN har beslutat i ärendet.

Beror helt på vara, säsong, vad är skäligt om det står 85%rabatt på varan och även summan stämmer. Sen kan du få en tolkning från en tjänsteman och en annan från en andra. Mycket har med tolkningar, använd PayPal tex om möjligt så får iaf inte företaget några cash även om även du blir sittande utan ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Däremot förstår jag inte varför du envisas med att få varan till ett för lågt pris när det klargjorts tydligt att det var ett misstag. Varför är det okej att svina sig bara för att motparten är ett bolag?

Du menar att företag inte "svinar sig" på samma sätt? En kedja kan ju med glädje exempelvis sälja en viss TV för 10 000 kr mer än konkurrenterna. Om priserna inte får vara för låga bör de väl heller inte få vara för höga?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Nästan alla e-handlare kör med automatiska bekräftelser idag. Man har helt enkelt inte tid att gå igenom och läsa tusentals beställningar om dagen för att stämma av att allt är korrekt. Men det är ju såklart ett val som företaget gör och som inte kan ligga konsumenten till last.

Bra analys av dig. Då ska man helt enkelt vara extra vaksam som kund när man handlar på nätet. Hur man bör agera har ju redan diskuterats i tråden.

Skrivet av Shakermaker:

Du menar att företag inte "svinar sig" på samma sätt? En kedja kan ju med glädje exempelvis sälja en viss TV för 10 000 kr mer än konkurrenterna. Om priserna inte får vara för låga bör de väl heller inte få vara för höga?

Exakt! Mycket bra poäng.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Många butiker har friskrivningar, men dessa friskrivningar är i regel verkningslösa när väl ett avtal har ingåtts. Man kan alltså inte reservera sig för att varan har fel pris efter att avtalet har ingåtts. Undantaget är om priset är uppenbart felaktigt, vilket är svårt att avgöra i specifika fall.

Vad stoppar "friskrivningen" från att vara en del av avtalet? Man accepterar väl avtalet när man gör en beställning? Jag bara undrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad stoppar "friskrivningen" från att vara en del av avtalet? Man accepterar väl avtalet när man gör en beställning? Jag bara undrar.

Antagligen att det de försöker friskriva sig ifrån inte går att friskriva sig ifrån

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Bra analys av dig. Då ska man helt enkelt vara extra vaksam som kund när man handlar på nätet. Hur man bör agera har ju redan diskuterats i tråden.

Varför ska du vara extra vaksam? Att man har automatiska bekräftelser är inget som är till nackdel för konsumenten. Om något kan det vara till nackdel för säljaren, som eventuellt kommer ingå avtal som man inte hade gjort med en manuell granskning.

Skrivet av m4gnify:

Vad stoppar "friskrivningen" från att vara en del av avtalet? Man accepterar väl avtalet när man gör en beställning? Jag bara undrar.

Konsumentköplagen.

Den är tvingande och går inte att avtala bort. Så om en handlare i sina avtal säger att det endast är 1 års reklamationsrätt (istället för 3 år), och du som konsument godkänner detta, så har du fortfarande 3 års reklamationsrätt. Det spelar ingen roll om du så skriftligen till säljaren meddelar att du går med på att avtala bort det (annat än kanske för din egna moraliska kompass).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Som du själv skriver så kan du säkert hitta cykelvagnar/kärror hos andra återförsäljare för närmare 1000:- men knappast en kvalitetsprodukt från Thule, du kan ju inte jämföra äpplen med päron.

Konsumentköplagen säger följande:

35 § Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, skall köparen betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt.

Håller med. Han glider med sjukt confirmation bias. Ge dig och betala fakturan. Tycker du att det är rimligt att får en ny BMW för 100 lax bara för att en dacia duster kostar 90k också eller?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Håller med. Han glider med sjukt confirmation bias. Ge dig och betala fakturan. Tycker du att det är rimligt att får en ny BMW för 100 lax bara för att en dacia duster kostar 90k också eller?

Varför skall jag betala hans faktura, förklara gärna vad du menar...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vad stoppar "friskrivningen" från att vara en del av avtalet? Man accepterar väl avtalet när man gör en beställning? Jag bara undrar.

Skrivet av sweisdapro:

Antagligen att det de försöker friskriva sig ifrån inte går att friskriva sig ifrån

Problemet med den type av generell "friskrivelse" ligger i at det vil være umulig for den ene part i avtale (kunden) til å vite når er det er blitt forhandlet (prisforslag->aksept->betaling->varen tilhører nå kjøperen) om noe er blitt endelig bindende mellom begge parter. I avtale retten er prinsippet at begge parter skal være så langt som mulig likestillet dvs den ene part må ikke ha klausuler der ensidig binder den andre part og selv få bare fordeler av avtale og en friskrivelse av den formen vil jo gjøre det helt umulig for kunden å vite at den har fått eiendomsrett og bruksrett på varen når den gått igjennom alle trinn i prosessen.
En friskrivelse har juridisk ikke noen plass ettersom det på noen bestemt tidspunkt (hver skritt ned til at kunden mottatt varen og tatt den i bruk) må bli sett som en definitiv transaksjon mellom to parter.

I annet fall kan jo en butikk/selger hevde at salget aldri er blitt ferdig og kreve mer betalt enn det kunden opprinnelig hadde for hensikt når den la sitt bud (viste sin betalingsvilje gjennom både akseptere ordrebekreftelse og betale for varen - noe som ofte skjer samtidig ved handel over nettet).

Priset og mengden av en vare skal også stå på ordrebekreftelsen, hvilket begge parter må kontrollere slik at alt stemmer. Det er også det siste trinn innen butikken sender en vare. Normalt sendes også kvittering for betaling som dokument for garantier og bekreftelse på betaling.

Ved feil der et komma/punkt havnet feil (100.00 kr i stedet for 1000.00 kr), så er det et åpenbart feil dersom produktet normale pris ligger i den pris kategorien for 1000 kr, altså skrivefeil av den formen trenger ikke en friskrivelse klausul for å heve et kjøp. Informasjon om produktet skal også samsvare med det kjøperen kjøper, dette gjelder også den pris der selger vil ha oppgitt på sin side for produktet (Markedsföringslagen: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/mar... ).

Begrepet "åpenbar feil" er her ikke heller det samme som at en butikk kan friskrive seg sitt fulle ansvar når selger/butikk vil inngå avtale med kunder (særlig ikke kunder som ikke er spesialister på hva som er normal pris nivå for et produkt eller det utvalgt av produkter butikken selger). ARN og andre rettsinstanser i konsumentretten bruker en idealisert gjennomsnittlig forbruker dvs en forbruker med begrensede kunnskaper om pris og marked. Kunder/kjøpere der arbeider daglig med eller har spesielle kunnskaper om en vare/produkt vil også forventes å være mer innsatte hvordan priser varierer og det kan en også se dersom en leser de beslutt ARN har fattet over tid.

Når ARN tar stiling til priset, så vil de også se på dersom firma/selger/butikk selger produktet med underskudd i forhold til innkjøppriset og dersom dette er et enkelt engangtilfelle eller noe der vil få selger/butikken til å lide et alvorlig tap. Det er altså mer enn kun hvordan priset er blitt satt som ARN veier inn i sitt beslutt. Noen ganger er det til fordel for kjøper (kunden) og i andre tilfelle for selger (butikken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför skall jag betala hans faktura, förklara gärna vad du menar...?

Jag menar såklart att TS ska betala sin faktura. Jag skriver ju att jag håller med dig.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Varför ska du vara extra vaksam? Att man har automatiska bekräftelser är inget som är till nackdel för konsumenten. Om något kan det vara till nackdel för säljaren, som eventuellt kommer ingå avtal som man inte hade gjort med en manuell granskning.

För att slippa hamna i samma situation som TS.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem

Priset var ju uppenbart fel. Betala fakturan nu bara, eller skicka tillbaka varan. Annars sabbar du för oss som vill göra rätt för oss.

Permalänk
Avstängd

Den här tråden var ganska gammal, problemet är säkert löst.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

För att slippa hamna i samma situation som TS.

Fast enda gången du skulle kunna hamna i denna situation är om man kan argumentera för att priset är uppenbart felaktigt. Alltså, köper du en T-shirt med 40% rabatt så ser jag ingen rimlighet i att man skulle kunna hävda ett uppenbar felaktighet. Så det är bara om du handlar en pryl med extremt hög rabatt.

Skrivet av lindahlj:

Priset var ju uppenbart fel. Betala fakturan nu bara, eller skicka tillbaka varan. Annars sabbar du för oss som vill göra rätt för oss.

Att priset var uppenbart fel är inte så entydigt som du vill framhäva. Rabatten är anmärkningsvärd, men det beror olika omständigheter som hur marknadsföringen såg ut, etc.

Däremot har jag väldigt svårt att se hur detta sabbar något för dig? Att folk missbrukar exempelvis ångerrätt kan jag förstå i det långa loppet kan leda till förändrade villkor. Men att någon anser att ett ingått avtal gäller är ju knappast något som påverkar andra konsumenter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Att priset var uppenbart fel är inte så entydigt som du vill framhäva. Rabatten är anmärkningsvärd, men det beror olika omständigheter som hur marknadsföringen såg ut, etc.

Däremot har jag väldigt svårt att se hur detta sabbar något för dig? Att folk missbrukar exempelvis ångerrätt kan jag förstå i det långa loppet kan leda till förändrade villkor. Men att någon anser att ett ingått avtal gäller är ju knappast något som påverkar andra konsumenter...

87% rabatt är UPPENBART fel.

Desto fler som sabbar, tjafsar, och bråkar, desto jobbigare process gäller retur eller annan kundservice blir det för oss silvertunge-smidiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

87% rabatt är UPPENBART fel.

Om det du säger ska stämma så kan det alltså aldrig i världshistorien ha sålts en vara med 87% rabatt (eller i närheten).
Tror du själv på att man inte kommer hitta ett sådant case?

Campadre finns det massvis med kampanjer där rabatten uppgår till mellan 70% till 90%.

Skrivet av lindahlj:

Desto fler som sabbar, tjafsar, och bråkar, desto jobbigare process gäller retur eller annan kundservice blir det för oss silvertunge-smidiga.

Exakt vilka praktiska förändringar menar du att säljaren kommer göra om en kund vill anser att de har ett ingått avtal? Vad med returhanteringen kommer de att ändra för något som inte alls rör en retur? Vad med kundservicen kommer bli "jobbigare" på grund av detta?

I mer eller mindre alla inlägg jag sett från dig i Konsumenträtts-delen så uppmanar du folk (oftast med helt obefintligt underbyggda one-liners) att böja sig framåt och göra som företaget säger ("se det som en läropeng", etc.), oavsett vad som skett. Det är helt upp till dig om du vill tillmötesgå varenda önskemål ett företag har, men tvinga inte på din åsikt på alla andra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

87% rabatt är UPPENBART fel.

Desto fler som sabbar, tjafsar, och bråkar, desto jobbigare process gäller retur eller annan kundservice blir det för oss silvertunge-smidiga.

Nej det är det inte alls. Inte per automatik i alla fall, möjligtvis i ett sammanhang skulle man kunna säga att det är det, men det kräver också kunskap.

Skulle jag förstå att 87 % på ett nytt grafikkort är uppenbart fel? Ja.
Skulle min mormor förstå det? Nej.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Campadre finns det massvis med kampanjer där rabatten uppgår till mellan 70% till 90%.

På varor som kostar 9k?

Nu är det här bara min högst personliga åsikt men även om du ibland kan hitta rabatter på uppåt 70% så gäller det väl ändä varor som inte har speciellt högt marknadsvärde till att börja med eller som är rena säsongsvaror/modevaror där man kan anta att de lär vara riktlgt svårsålda inom en kort framtid.

Hade jag själv sett en cykelvagn för 9k nedsatt med 87% så hade jag, med handen på hjärtat, inte blivit superförvånad om företaget hävdat fel prislapp. Hade det däremot gällt en tshirt, en påse kalsonger, ett usb-minne osv så hade jag inte höjt på ögonbrynet.

Det jag vill få fram är att imo så spelar utgångspriset roll för vad som kan förväntas vara en rimlig rabatt. Att andra varor säljs med 70-90% nedsatt pris känns inte relevant utan man bör bara jämföra med fullt jämförbara varor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

87% rabatt är UPPENBART fel.

Varför då? Om den märks med "Lagerrensning" så är det väl snarare UPPENBART så att en cykelvagn tar upp en helvetes massa plats på deras lager som de inte vill ha och de därför vill bli av med skiten så snabbt som möjligt utan att behöva slänga dem på tippen? Kan de inte sälja den till 70% eller 50% rabatt och måste bli av med dem på något sätt så är det åtminstone MINDRE förlust att sälja dem till jätterabatt.

Jag har jättemånga gånger köpt saker till typ 90% rabatt, det är ingenting ovanligt. Sen om man tycker att en cykelvagn inte är en sån vara som det är rimligt att den säljs ut till 90% rabatt måste man vara insatt för att kunna avgöra. Jag hade inte reagerat på att det omöjligt kunde vara rätt pris eftersom jag inte köper cykelvagnar eller cykeltillbehör ö.h.t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

87% rabatt är UPPENBART fel.

Desto fler som sabbar, tjafsar, och bråkar, desto jobbigare process gäller retur eller annan kundservice blir det för oss silvertunge-smidiga.

Hur mycket ska köparen få i kompensation för tiden som hen behövt lägga ner pga säljarens fel?
Och om 87% är orimligt då borde säljaren kunna skriva det direkt i avtalet för det ska inte kunna hända..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

På varor som kostar 9k?

Nu är det här bara min högst personliga åsikt men även om du ibland kan hitta rabatter på uppåt 70% så gäller det väl ändä varor som inte har speciellt högt marknadsvärde till att börja med eller som är rena säsongsvaror/modevaror där man kan anta att de lär vara riktlgt svårsålda inom en kort framtid.

Hade jag själv sett en cykelvagn för 9k nedsatt med 87% så hade jag, med handen på hjärtat, inte blivit superförvånad om företaget hävdat fel prislapp. Hade det däremot gällt en tshirt, en påse kalsonger, ett usb-minne osv så hade jag inte höjt på ögonbrynet.

Det jag vill få fram är att imo så spelar utgångspriset roll för vad som kan förväntas vara en rimlig rabatt. Att andra varor säljs med 70-90% nedsatt pris känns inte relevant utan man bör bara jämföra med fullt jämförbara varor.

Aa de gör det, köpte en jacka därifrån som var på rea från 11 000 ner till 3000kr för några år sen

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av langvisaren:

Varför är det okej att svina sig bara för att motparten är ett bolag?

Men han hävdar ju bara att avtal ska hållas?
Är inte det "sviniga" i detta fall att ett företag accepterar en beställning, tar pengarna, levererar varan och sedan börjar hojta om att de vill ha mer pengar?

Skrivet av lindahlj:

87% rabatt är UPPENBART fel.

Desto fler som sabbar, tjafsar, och bråkar, desto jobbigare process gäller retur eller annan kundservice blir det för oss silvertunge-smidiga.

  1. Det är inte ovanligt att hitta fina saker för ordentligt nedsatt pris, speciellt inte hos XXL.

  2. Jag tycker inte han gör det svårare för oss andra om han hävdar sin rätt. Snarare tvärtom. Tas detta fall till ARN så blir det, oavsett utslag, vägledande. Det blir ju lättare för oss andra att veta vad som gäller i liknande fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Aa de gör det, köpte en jacka därifrån som var på rea från 11 000 ner till 3000kr för några år sen

Men som,sagt, att man kan få den sortens rabatter på kläder är inte riktigt samma sak som en cykelvagn, det hoppas jag att du kan hålla med om. Och i ärlighetens namn, campadres prissättning/prisjämförelser är ju en del av deras marknadsföring. De tar högsta möjliga "förepris" för att kunna skriva största möjliga procentuella rabatten - och speciellt på kläder blir det ju lite... well...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Men som,sagt, att man kan få den sortens rabatter på kläder är inte riktigt samma sak som en cykelvagn, det hoppas jag att du kan hålla med om

Varför då?