Full prestanda vid kryptobrytning nås med Geforce RTX 3060

Permalänk
Musikälskare

Haha så klart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Men, menar ni att nNvidia skulle ha justerat drivrutinerna så att Eth-spärren bara gäller för hard-core miners (med risers) medan de öppnar upp för vanliga gamers som vill mina lite då de inte spelar (och bara har ett kort i datorn). Oavsett vad man tycker om det, så finns det ju ändå en viss logik i så fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av General Nord:

Men, menar ni att nNvidia skulle ha justerat drivrutinerna så att Eth-spärren bara gäller för hard-core miners (med risers) medan de öppnar upp för vanliga gamers som vill mina lite då de inte spelar (och bara har ett kort i datorn). Oavsett vad man tycker om det, så finns det ju ändå en viss logik i så fall.

Generellt skulle jag säga att jag vill kunna använda min egen hårdvara i vilket syfte som helst utan artificiella begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

28 MH/s. Gick bra att installera drivrutinerna, men hashraten suger ändå.
Det är tydligen pga att man inte ska kunna köra med risers.

Du får prova med 16x till 16x riser, och dummy adapter i en video port.

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Hörde att så fort man drar ut skärmkontakten halverades hashraten, dock borde detta lätt lösas med en hdmi plugg-_-

Om det är någon som vill testa detta vore jag väldigt tacksam. Undrar också om det fungerar att köra grafikkortet i en 16x-port fast i 8x utan att hashraten sänks?

Permalänk
Medlem

Kanske ett BIOS som MSI från början tänkt att ta fram till sina prioriterade kunder.

Permalänk
Inaktiv

Det var som de flesta insåg från början att det bara var ett simpelt PR-stunt? Bra ändå att de som köper 3060 ändå kan använda korten till det de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Du får prova med 16x till 16x riser, och dummy adapter i en video port.

Frågan är var brytpunkten går i så fall om det skulle vara så, inte helt ovanligt att folk kör 8X t.ex. och Nvidia kanske har satt gränsen där. Mitt Z390 WS PRO som ligger och skräpar med PLX chip kanske blir hårdvaluta då man kan köra 8X/8X/8X/8X! Visst det går alltid köra TR/Intel HEDT men det blev en hög kostnad/slot i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Du får prova med 16x till 16x riser, och dummy adapter i en video port.

Jo, men är inte sugen på att köpa en riser för 400-500:- för det ändamålet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jo, men är inte sugen på att köpa en riser för 400-500:- för det ändamålet.

Du behöver inte 3.0 kapabla risers skulle jag gissa. När jag höll på och minade kunde man få tag i 1.1/2.0 kapabla 16x risers för 100-150~ (antar att samma gäller nu)

edit: typ https://www.amazon.de/-/en/Express-Female-Riser-Extender-Cabl...

Permalänk
Medlem

ca 30 MH/s är de BTC eller ETH då? om det är BTC så är de fruktansvärt låga siffror jämfört när jag körde mina AntMiner´s (ASIC riggar) för ca 7-8 år sedan. Hur får man ihop ekonomin övth med dagens difficult level för BTC?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

ca 30 MH/s är de BTC eller ETH då? om det är BTC så är de fruktansvärt låga siffror jämfört när jag körde mina AntMiner´s (ASIC riggar) för ca 7-8 år sedan. Hur får man ihop ekonomin övth med dagens difficult level för BTC?

Självklart ETH som avses, BTC mineas inte längre med GPUer om man inte gillar att gå back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Självklart ETH som avses, BTC mineas inte längre med GPUer om man inte gillar att gå back.

de är bara "Gruvbolagen" som mine:ar BTC idag?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

de är bara "Gruvbolagen" som mine:ar BTC idag?

ASIC miners endast ja. Men du kan få ihop bitcoin med grafikkorten bara det du minar Etherium eller annat alt coin som sedan byts till bitcoin. Eller på tex Nicehash får du betalt i bitcoin direkt för din hashkapacitet.

Permalänk
Medlem

Verkar som om drivisarna redan är dödade.. Någon som har en kopia? Eller är det förbjudet material kanske? hehe

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av KalBumling:

Med dagens marknadsläge/tillgänglighet och lönsamhet är det mer eller mindre irrelevant. Leveranstid och pris/MH är totalt dominerande för dina möjligheter att gå med vinst på investeringen i dagsläget. Du kommer aldrig hamna i en situation där du väljer mellan t.ex Ampere och Pascal för samma pris/MH och leveranstid.

Du får de sämre korten snabbare/billigare vilket påverkar kostnadskalkylen, men i slutändan köper du allt ändå med vettig prissättning. Det tar helt enkelt för lång tid för att besparingarna på elsidan ska göra ett avtryck i dagsläget för att man ska ta med det i beräkningarna. Missar du en månad av nuvarande lönsamhet för att du skulle ha kort som drar 1/2 så tar det typ ett år av mining att tjäna igen den förlorade inkomsten genom besparingarna på el du gör.

Så klart, jag resonerade i en värld där då kan välja vilket kort att köpa. Vilket inte är fallet just nu så allt är bättre än inget antar jag?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0opy:

Verkar som om drivisarna redan är dödade.. Någon som har en kopia? Eller är det förbjudet material kanske? hehe

Det undrar jag med? PMa gärna en länk, den som hann ladda ned Nvidias drivrutin.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Vilket inte är fallet just nu så allt är bättre än inget antar jag?

Allt som inte kostar för mycket/MH och tar för lång tid att få tag på helt enkelt.

edit. I övrigt satt jag och läste och det kan nog nästan vara så att Nvidia försöker sig på nån ny variant av låsning än att direkt blocka det. Kan vara så att tom gen 3 PCIe behövs och inte bara 16x, sen har vi ju grejen med att hashrate dör om man stänger av skärmen som tidigare nämnts i tråden.

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Allt som inte kostar för mycket/MH och tar för lång tid att få tag på helt enkelt.

edit. I övrigt satt jag och läste och det kan nog nästan vara så att Nvidia försöker sig på nån ny variant av låsning än att direkt blocka det. Kan vara så att tom gen 3 PCIe behövs och inte bara 16x, sen har vi ju grejen med att hashrate dör om man stänger av skärmen som tidigare nämnts i tråden.

Då kan man köpa en 22.5" Andersson tv som max kan dra 22 W och sen är det bara fimpa ljus och kontrast.

Permalänk
Skrivet av g0opy:

Verkar som om drivisarna redan är dödade.. Någon som har en kopia? Eller är det förbjudet material kanske? hehe

Skrivet av General Nord:

Det undrar jag med? PMa gärna en länk, den som hann ladda ned Nvidias drivrutin.

https://mega.nz/file/4NRSiL6A#0jcBLJwhVfNhFrc9RgZeIa3xS5XGOl2...

EDIT: Info från någon på "BrandonCoin" discord:
Summary so far on 3060:
-Use the 470.05 Dev Nvidia driver
-Need to stick the 3060 into motherboard directly (Does not work with riser)
-Must have at least pcie 3.0 enabled in bios, or set to auto
-HDMI/Display port of the graphics card needs to be either connected to a monitor or dummy plug
-2nd 3060 on the same mb will work as long as it is plugged into the x16 slot running x8 lanes or above with HDMI/Display port filled (not confirmed with 3 cards)
-Some have confirmed working cards after fresh windows install, then installing the 470.05 dev driver
-Works on ASUS STRIX/TUF/DUAL 3060, Palit 3060, EVGA black 3060, EVGA 3060 XC GAMING(12G-P5-3657-KR), Galax 3060, Gigabyte 3060 Vision OC, MSI Ventus 2x, MSI Gaming X, Zotac 3060 twin edge
-Does not work on Inno3D that we know of

EDIT2: Det verkar ha testats på pci-X 4x-slottar och inte fungerat. Endast 8x och 16x fungerar, med en dummy cable och inga risers.

EDIT3: "Current record for maximum number of 3060 on 1 mobo is 2 cards, running on x16 and x8 full slots.".

EDIT4: 8x/8x verkar också fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

EDIT: Info från någon på "BrandonCoin" discord:

Så att med andra ord kan det helt enkelt vara så att Nvidia försöker låta "gamers" mina med sina kort medans man vill förhindra miners från att använda 3060? Låter ju på vissa sätt faktiskt mer troligt än att Nvidia bara helt enkelt glömt att inkludera blocken i beta drivers.

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

Så att med andra ord kan det helt enkelt vara så att Nvidia försöker låta "gamers" mina med sina kort medans man vill förhindra miners från att använda 3060? Låter ju på vissa sätt faktiskt mer troligt än att Nvidia bara helt enkelt glömt att inkludera blocken i beta drivers.

Troligtvis, men å andra sidan tog nvidia ned drivern som inte längre går att ladda ned. Så det känns som ett misstag ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Troligtvis, men å andra sidan tog nvidia ned drivern som inte längre går att ladda ned. Så det känns som ett misstag ändå?

Kan ju dock va så att misstaget i det hela var att göra de nya restriktionerna tillgängliga innan man vet att de fungera som man avsett jämfört med den totala blocken.

Permalänk
Medlem

Vad ligger ni med 3080 kort på?
Jag ligger på 95mh/s, jag har ingen aning om det är bra eller skitdåligt (ny inom miningkretsen)
Har inte pillat så mycket men kör på +2014 (21016) på minnet och ligger på strax under 300w.
Har inte provat att sänka mer just nu men ska testa mig fram lite mer, just nu funkar det stabilt och tempet på minnet ligger på 72 grader.
Själva kortet ligger på 37 grader så det går inte varmt iaf
Kör med vattenkylning btw.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

48 är väl riktigt dåligt ändå ? Får 46 med mitt 2070s (med 60% strömbudget).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Obalaan:

Vad ligger ni med 3080 kort på?
Jag ligger på 95mh/s, jag har ingen aning om det är bra eller skitdåligt (ny inom miningkretsen)

95 verkar bra, genomsnitt verkar vara 91 enligt whattomine.com. 37 grader låter extremt nice

Skrivet av hakd:

48 är väl riktigt dåligt ändå ? Får 46 med mitt 2070s (med 60% strömbudget).

48-50 för ett kort som kostar 5500kr nytt är väldigt bra. Det är som att du skulle få tag i ett 3080 för 10k, tror det skulle gå åt rätt snabbt

Permalänk
Medlem

Jag skrev det häromdagen i den andra tråden men nääää va fel jag hade hohoho 😁 inte förvånad ett enda öre.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Beställde mig ett ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC från inet för en stund sedan. Dem hade 40 kvar i lager då, nu är det slut.

Sitter på ett 980ti och spelar inte så mycket att 3070 eller 3080 hade varit en bra investering för mig.

Blir en liten uppgradering, och det är väl fint om man kan få gratis pengar när jag inte sitter vid datorn.
använder unraid, så hoppas det går köra en Windows VM med beta drivisen och sedan skifta till game VM när det är dags att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

95 verkar bra, genomsnitt verkar vara 91 enligt whattomine.com. 37 grader låter extremt nice

Tack för infon!
Ligger på 42 grader när jag spelar så det går riktigt svalt och bra
Kör med en extern stor radiator och vattnet går aldrig över 33 grader så det hjälper till lite

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Skrivet av Obalaan:

Tack för infon!
Ligger på 42 grader när jag spelar så det går riktigt svalt och bra
Kör med en extern stor radiator och vattnet går aldrig över 33 grader så det hjälper till lite

Extern radiator? Har du en bild?