Ny Asusrouter som ska ersätta min AC3200 el. FreshTomato

Permalänk
Medlem

Ny Asusrouter som ska ersätta min AC3200 el. FreshTomato

Jag har ett tag funderat på att köpa en ny router. Har en Asus AC3200 med Merlin nu som fungerar superbra. Men vill inte att dnsmasq-säkerhetsbuggen och andra säkerhetsbuggar ska drabba mig när den knappt supportas längre.
Men nackdelarna med den nu sista tiden:

  • Merlin har slutat supporta den förra året

  • Asus firmware verkar inte uppdateras så mycket längre.

  • dnsmasq buggen är på en beta i Asus firmware (Hur farlig är den buggen?)

Så jag vill ersätta den med en ny Asus-router som har detta:

  • Stabil, Stabil, Stabil

  • Ej fläkt

  • Merlin-support

  • WAN: 500mbit

  • Wifi: Wifi6(e?)

  • WPA3

  • Så ny teknik som möjligt.

Förutsättningarna: 64kvm lägenhet, 2 pers, oftast liten belastning, några datorer, plattor, telefoner, har inga AX-enheter än.

Nu med nyaste nyheten om att det kan bli brist på routers så kanske det är dags att handla en ny, men vet inte riktigt vilken som är i samma "kategori" som AC3200. Jag har ögonen på RT-AX86u som jag tror har mina krav, men frågan är om det räcker med en annan billigare modell. Jag vill vara framtidssäker så mycket som möjligt.

Vad skulle ni rekommendera att handla?

Ändrade rubrik så man ser att det handlar om FreshTomato också
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Om du inte absolut vill köpa en ny router så rekommenderar jag Freshtomato som utvecklas fortfarande och stöder din AC3200. https://www.linksysinfo.org/index.php?forums/tomato-firmware....

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Om du inte absolut vill köpa en ny router så rekommenderar jag Freshtomato som utvecklas fortfarande och stöder din AC3200. https://www.linksysinfo.org/index.php?forums/tomato-firmware....

Det låter ju som något man skulle kunna prova, men när jag söker på google hittar jag ingen bra guide för just Freshtomato och ac3200. Verkar som man måste reseta routerns minne?, och kolla om man har NVRAM 64kb eller 128kb och göra lite andra saker också.
Inte lekt med så mycket routersystem och Merlin låter en installera direkt över originalet. Får försöka läsa på lite på dera forum och se om jag blir lite klokare.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Lego Master

Får man fråga varför du tvunget måste ha Asus och Merlin/motsvarande? Finns inga off the shelf-grejjor som fyller dina krav?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Får man fråga varför du tvunget måste ha Asus och Merlin/motsvarande? Finns inga off the shelf-grejjor som fyller dina krav?

Har haft Asus (n66u och ac3200) i många år och de har varit så stabila med Merlin versionen för mig. Jag har kollat mycket på ubiquiti också. En router+ap eller Dreammachine (som verkar ha lite problem för en del), och supporten verkar inte så topp för Europa. Och sedan deras frågetecken om säkerhetsläckan som varit. De tror att läckan var farligare än vad de säger har jag läst.
Netgear har tvingad inloggning i cloud (visst va det så?), och har inte något som asus inte har.

Man är liksom van vid att köpa det märket man är nöjd med.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag har installerat FreshTomato nu och det verkar riktigt trevligt. Får hoppas att det håller sig stabilt nu och att allt rullar på. Bonus är ju att man kan ha vlan och även en webbserver om man så vill. Ska nog försöka att sätta upp två vlan så man har tvn på eget vlan. Såg även att den har adblock, men kommer säkert strula mer än Ublock Origin.

Är fortfarande intresserad av att veta om de nya AX routerna är bra. Jag kommer nog köpa en när jag börjar få AX klienter.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det låter ju som något man skulle kunna prova, men när jag söker på google hittar jag ingen bra guide för just Freshtomato och ac3200. Verkar som man måste reseta routerns minne?, och kolla om man har NVRAM 64kb eller 128kb och göra lite andra saker också.
Inte lekt med så mycket routersystem och Merlin låter en installera direkt över originalet. Får försöka läsa på lite på dera forum och se om jag blir lite klokare.

Har flashat massvis av routrar men inte just den här. Ser ut att vara rätt smärtfritt. Har du haft senaste officiella mjukvaran på den ska NVRAM ha partionerats till 128kB, annars är det en del av stegen nedan. Du bör kunna se storleken på NVRAM i webbinterfacet. Sen har Asus blockerat alternativa mjukvaror så man måste gå tillbaka till en äldre version först.

Nedan guide baseras på uppgifter från
https://www.linksysinfo.org/index.php?threads/freshtomato-ins...
https://www.reddit.com/r/TomatoFTW/comments/7n3bt4/help_with_...

Senaste FreshTomato (AIO 'All-in-One' för fullständig funktionalitet. VPN mer begränsad)
https://freshtomato.org/downloads/freshtomato-arm/2021/2021.2...

  • Ha all router-firmware redo nedladdad då du inte kommer ha internet-access under proceduren

  • Kopplat datorn trådat till routern och sätt statisk IP på datorn (Sök efter "Network Connections". Högerklicka på Ethernet, välj Properties, sen Properties för IPv4. IP 192.168.1.2 och nätmask 255.255.255.0)

  • Starta routern i Recovery-läge (håll inne Reset-knappen vid start av routern, släpp när den blinkar långsamt)

  • Lägg in senaste officiella 382-mjukvaran (Genom webbinterfacet på 192.168.1.1)

  • Gör en NVRAM-reset (håll inne WPS-knappen vid start av routern, släpp när den blinkar snabbt)

  • Starta i Recovery-läge igen

  • Lägg in gammal mjukvara 3.0.0.4.378.9529

  • Gör en NVRAM-reset igen

  • Starta i Recovery-läge

  • Lägg in FreshTomato

  • Vänta på omstart

  • Gör en NVRAM-reset igen

  • Logga in med root/admin eller admin/admin (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Har flashat massvis av routrar men inte just den här. Ser ut att vara rätt smärtfritt. Har du haft senaste officiella mjukvaran på den ska NVRAM ha partionerats till 128kB, annars är det en del av stegen nedan. Du bör kunna se storleken på NVRAM i webbinterfacet. Sen har Asus blockerat alternativa mjukvaror så man måste gå tillbaka till en äldre version först.

Nedan guide baseras på uppgifter från
https://www.linksysinfo.org/index.php?threads/freshtomato-ins...
https://www.reddit.com/r/TomatoFTW/comments/7n3bt4/help_with_...

Senaste FreshTomato (AIO 'All-in-One' för fullständig funktionalitet. VPN mer begränsad)
https://freshtomato.org/downloads/freshtomato-arm/2021/2021.2...

  • Ha all router-firmware redo nedladdad då du inte kommer ha internet-access under proceduren

  • Kopplat datorn trådat till routern och sätt statisk IP på datorn (Sök efter "Network Connections". Högerklicka på Ethernet, välj Properties, sen Properties för IPv4. IP 192.168.1.2 och nätmask 255.255.255.0)

  • Starta routern i Recovery-läge (håll inne Reset-knappen vid start av routern, släpp när den blinkar långsamt)

  • Lägg in senaste officiella 382-mjukvaran (Genom webbinterfacet på 192.168.1.1)

  • Gör en NVRAM-reset (håll inne WPS-knappen vid start av routern, släpp när den blinkar snabbt)

  • Starta i Recovery-läge igen

  • Lägg in gammal mjukvara 3.0.0.4.378.9529

  • Gör en NVRAM-reset igen

  • Starta i Recovery-läge

  • Lägg in FreshTomato

  • Vänta på omstart

  • Gör en NVRAM-reset igen

  • Logga in med root/admin eller admin/admin (?)

Tack för den fina guiden, kommer andra ha nytta av som hittar hit också. De länkarna hittade jag inte fast jag sökte flera gånger. Hittade några från Gamla Tomato och Advanced Tomato, så körde på dessa. Bra att jag tog rätt med AIO och inte VPN
Jag lyckades göra det i några mindre steg:

  1. Satte inte statisk adress (glömde). Men satte datorn i port 1

  2. Starta i Recovery-läge

  3. Lägga in FreshTomato

  4. Gör en NVRAM reset

  5. Logga in i FreshTomato

Och det fungerade utan att backa tillbaka med orginal-firmware, kanske beror på att jag hade Merlin installerat från början. NVRAM ser ut som det ska tycker jag också. Halva full av 128kb.

Är det något man ska tänka på mer som ska konfigureras i Tomato. Jag har fixat inloggingsnamn/lösen, Wifi och tillåter bara https: och ssh online.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Ja det går absolut med färre steg beroende på utgångspunkt. Den var breddad för att passa alla och undvika problem.

Du kan ju t.ex. sätta land till Sverige i advanced wireless för att få rätt tillåtna frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Snyggt jobbat! Ja det går absolut med färre steg beroende på utgångspunkt. Den var breddad för att passa alla och undvika problem.

Du kan ju t.ex. sätta land till Sverige i advanced wireless för att få rätt tillåtna frekvenser.

Var säkert att jag hade Merlin inne som gjorde det enklare för mig.

Jag testade att ställa in till Sweden men då hittade inte min telefon AC-nätet. Ska titta igen en dag, kanske är något annat man måste ställa in också då när man ändrar till Sweden. Om man hamnar rätt högt på kanalen på AC nätet så verkar wifi vara svårt att hitta för en del klienten tror jag. Hade lite strul med det ett tag med asus-firmwaret.

Ska testa en dag också och se hur webservern fungerar också, vill ha en lokal devserver som inte nås från internet. Skulle vara smidigt att ha den i routern. Adblock fungerar väl som med Pihole, man måste ställa in massa olika domäner för Whitelist, så den skippar jag nog.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact