Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple förser Ipad Pro-familjen med hårdvara från Mac-världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller med att för rätt person är de helt klart prisvärda och det inte finns något alternativ.
Problemet med ordet prisvärt är att de flesta klarar sig på något otroligt mycket enklare och det är för många inte prisvärt att skaffa en sådan här för deras behov.
Målgruppen jag tänker på är företag och vops halva priset blir det direkt när man slipper moms, inkomstskatt och arbetsgivaravgift. Sedan kan de anställda ha denna surfplatta till det ena och andra. Däremot en generell ungdom som tänker ha den och anteckna vid skolan, sedan en lika schyst laptop och en grym stationär gamingdator. Ja, har man gott om pengar så..

Jag syftar på prisvärt i betydelsen att det är en väldigt bra och kapabel produkt till ett bra pris för vad man får. Det är självklart ingen vettig pryl att köpa om den inte möter ens behov - ingen produkt är det.

För övrigt lär den generella ungdomen välja antingen platta eller laptop.

Permalänk
Medlem

Ockerpriser.

Klassiskt Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Superhäftig produkt. Är lite surt att jag skulle ha så pass lite nytta och nöje av att ha en i min ägo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

för 14 lök kan man ju få en riktigt schysst laptop istället

Skrivet av johanandersson:

Det var ett rejält hopp upp i pris. Säkert otrolig hårdvara, men iPads brukade vara en av de få prisvärda Apple-produkterna. Jag funderade på att skaffa en för några år sedan för att anteckna i skolan med och då har jag för mig att de inte kostade mer än 4000 för grundmodellen med stöd för pennan, som förvisso inte ingick.

Det hade varit kul att testa en. Som surfplatta har jag en urgammal Samsung tab 2. Med sin högupplösta OLEDskärm är den perfekt för att läsa böcker med och det är det jag vill ha den till, men det har lett till att jag förknippar surfplattor med dess trötthet och lagg.

Jag kommer absolut inte köpa denna, men det ser verkligen lovande ut.

Skrivet av boibo:

Eller ett halft 3090, som folk verkar stå och köa för.

Skrivet av PlogarN97:

Man kan också få en ganska okej elcykel för 14 lök

Skrivet av Pepe Silvia:

Man kan också få 40st Apple AirTags, räcker till att sätta på allt jag äger...

Skrivet av cchriss:

Eller varför inte en 55" OLED till sovrummet?

Eller typ 200kg lösgodis. Lär prioritera här i livet.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Eller typ 200kg lösgodis. Lär prioritera här i livet.

Exakt. Jag har en fungerande surfplatta men inget godis hemma. 200 kg låter frestande.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Jag är mer nyfiken, på om den funkar som en stationär med en dockningsstation 🤔
Trött på att spela, webbläsare har den och M1 chipet verkar ha tillräcklig prestanda för att köra lite annan mjukvara med!

Jepp. Den går att använda som mycket.

Ett generellt I-landsproblem är att även om man har råd att köpa alla prylar så kanske man inte kan bära med sig dem överallt. Det är just detta jag stör mig på min Nintendo Switch, den är skitbra, men den tar för mycket plats i väskan och ersätter inte ett skit, då jag inte ens kan kolla på film med den.

Med nya iPad pro, så har många den prestanda de vill ha, de har också applikationer de vill ha när de är ute. Det är inte alls dåligt. Kvar är dock att kunna jobba med den som de vill. Det kanske man kan men det blir dyrt.

Jag ser det dock som med all teknik, man kan klaga på att det är väldigt dyrt. Men för varje år brukar de blir billigare och för fler personer och det blir helt klart en intressant framtid.

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tänker på det, ju mer övertygad blir jag att MacBook Air kommer försvinna för att ge plats åt ”trumvirvel” MacPad! (MacPad air/pro osv)

Den kommer köra macOS men tillåta en desktopvariant av iPads appar.

Detta skulle i sin tur skapa merförsäljning hos Apple då folk skulle vara mer benägna att skaffa tangentbord och mus.

Hade det även funnit möjlighet att ha en fristående skärm hemma som Macpad kopplar upp sig till trådlöst så fort du kommer hem så tar den även bort behovet av stationär dator hemma.

Det här känns faktiskt inte orealistiskt eller så himla långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vill ha en till dottern som är sjukt begåvad tecknare, men frågan är om den är så mycket bättre än föregångaren att rita på.
Finns det något demo på den biten ännu?

Man använder samma penna till denna nya så jag tror inte det gör så stor skillnad. Den befintliga iPad Pron va redan riktigt rapp i responsen, möjligen blir detta lite bättre, men troligen inte någon gigantisk skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem

Priserna känns ok för dess specifikationer. Om nu bara Apple kunde få in några vettiga CAD-program som appar...
Kör idag med iPad Pro 12,9” fr 2017 och med Shapr3d kommer jag ganska långt sett till kapacitet att hantera tunga geometrier, men funktionerna är inte på plats ännu, tex saknas 3D-sketch och subpatch-modellering mm.
Med mer kräm i grejerna komme det vara naturligare för utvecklare att våga satsa på plattformen. Hoppas på att det kommer igång nu när Apple har lite försprång igen.

Någon som sett om dess 3D-scannings-kapacitet fått bättre förutsättningar? Kanske någon utvecklare visat nått de nu kan göra på den här fronten?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ockerpriser.

Klassiskt Apple.

Eller hur! Dyra, slutet system, oslagbar kvalité och integritetsbevarande. Klassiskt Apple, helt klart.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag brukar resonera såhär. Deras produkter är dyra i förhållande till andra, och det kan vara ganska tungt att motivera köpet av en mobil för 16 lakan, men ifall man tänker på hur mycket jag använder mobil, platta etc så känns det genast mer rimligt. Sedan uppgraderar jag aldrig vid värjer generation, helst ska det gå så långt mellan nyköpen som möjligt, både för ekonomin och miljön.

Mitt största problem är hur jag ska motivera köpen till hur jag använder sakerna...att kolla Netflix på muggen för 14 papp kan vara lite magstarkt kanske.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag brukar resonera såhär. Deras produkter är dyra i förhållande till andra, och det kan vara ganska tungt att motivera köpet av en mobil för 16 lakan, men ifall man tänker på hur mycket jag använder mobil, platta etc så känns det genast mer rimligt. Sedan uppgraderar jag aldrig vid värjer generation, helst ska det gå så långt mellan nyköpen som möjligt, både för ekonomin och miljön.

Jag brukar tänka så här, det är dyrt, så går jag och känner på bästa ultrabooken på PC-sidan, en android surfplatta o.s.v. och inser hur otroligt långt efter de är vad gäller kvalite. Enda som kommer i närheten idag är Microsoft med sina Surface-produkter. ...så fortsätter jag betala premiumpriset.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag brukar tänka så här, det är dyrt, så går jag och känner på bästa ultrabooken på PC-sidan, en android surfplatta o.s.v. och inser hur otroligt långt efter de är vad gäller kvalite. Enda som kommer i närheten idag är Microsoft med sina Surface-produkter. ...så fortsätter jag betala premiumpriset.

Håller med till fullo. Jag trivs inte så bra med Mac OS och skulle så gärna hitta en PC med motsvarande byggkvalitet som en Macbook Pro, men lyckas inte. Nu börjar det snart bli dags att köpa nytt igen. Har kollat på Dell XPS, Lenovo och jag vet inte vad, men alltid är det något som brister.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag brukar tänka så här, det är dyrt, så går jag och känner på bästa ultrabooken på PC-sidan, en android surfplatta o.s.v. och inser hur otroligt långt efter de är vad gäller kvalite. Enda som kommer i närheten idag är Microsoft med sina Surface-produkter. ...så fortsätter jag betala premiumpriset.

I förhållande till konkurrenterna har jag svårt att se Ipad Pro som dyr. Varken Android eller Windows har i närheten av lika bra utbud av appar för plattor. Prestandan i Ipad Pro är överlägsen, särskilt om man beaktar hur bra apparna är på att nyttja GPGPU. Pennan är bättre än något annat på marknaden. Batteritiden är utmärkt. Skärmen är fantastisk. Priset är i nivå med Surface och Galaxy Tab.

Alltså, det är mycket pengar men det är ändå ett väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem

Har en ipad pro 2018 som är helt fantastisk att använda för illustrationer och lättare bildredigering. Köpte en 11" och har alltid varit sugen på den större särskilt när jag ritar. Komponentbristen (vill egentligen ha ett 3080) gör att det rycker lite i köptarmen. Hade de fixat macos på ipad hade jag köpt den utan att blinka...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Brukar dröja några dagar innan sådana tester kommer. Mitt tips är dock att spara pengarna om hon redan har föregående generation. Den är redan riktigt bra och det är tveksamt om det kommer vara någon märkbar skillnad annat än skärmen (som inte nödvändigtvis är bättre för ändamålet i den nya - återstår att se vad testerna säger).

Vill du uppmuntra henne att utvecklas kan jag istället föreslå kurser på Schoolism eller liknande.

Fast sen beror det ju förstås i vanlig ordning på hur mycket pengar som ligger och bränner i fickan.

Stort tack för tipset, ska in på Schoolism och titta, hoppas det finns något bra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag brukar resonera såhär. Deras produkter är dyra i förhållande till andra, och det kan vara ganska tungt att motivera köpet av en mobil för 16 lakan, men ifall man tänker på hur mycket jag använder mobil, platta etc så känns det genast mer rimligt. Sedan uppgraderar jag aldrig vid värjer generation, helst ska det gå så långt mellan nyköpen som möjligt, både för ekonomin och miljön.

Mitt största problem är hur jag ska motivera köpen till hur jag använder sakerna...att kolla Netflix på muggen för 14 papp kan vara lite magstarkt kanske.

Meh, när det gäller plattor vet e tusan om det är så mycket dyrare. Det har ju varit rätt så dött på Android sidan i flera år med bara ett fåtal high end varianter.

Jag har en gammal 8.4" Galaxy Tab Pro, superbra platta som var *svindyr* jämfört med det mesta när den kom ut, top of the class. Tror den kostade 4000kr eller nåt, lol. Nu ska jag uppgradera, batteriet är döende och det är dags för nåt nytt.

På Android sidan finns ju bara S7... som kostar 8k. En 11" iPad Pro kostar 9.5kr. Är det dyrt i förhållande? För hårdvaran man får med nya versionen? Går vi upp ett steg så är det S7+ på 10k eller 13" iPad Pro för 13k. Hoppet är större visst men inte så mycket.

Med tanke på att en Surface Pro 7 är 10k den också så är det egentligen bara att glömma android plattan, mycket mera värt det. Men då är ju en 11" iPad Pro billigare än det om man vill offra lite skärmstorlek, lol.

Så resonerar jag iaf. Det lär inte komma mycket nytt på Android surfplatte sidan närmsta halvåret - som bäst kanske nya med SD888... som knappast lär klå M1, senaste gången jag tittade så dominerade dom SD (och i5 som sitter i en SP7 för den delen).

Men men får väl se om man kan bestämma sig.

Permalänk
Skrivet av murklor:

Meh, när det gäller plattor vet e tusan om det är så mycket dyrare. Det har ju varit rätt så dött på Android sidan i flera år med bara ett fåtal high end varianter.

Jag har en gammal 8.4" Galaxy Tab Pro, superbra platta som var *svindyr* jämfört med det mesta när den kom ut, top of the class. Tror den kostade 4000kr eller nåt, lol. Nu ska jag uppgradera, batteriet är döende och det är dags för nåt nytt.

På Android sidan finns ju bara S7... som kostar 8k. En 11" iPad Pro kostar 9.5kr. Är det dyrt i förhållande? För hårdvaran man får med nya versionen? Går vi upp ett steg så är det S7+ på 10k eller 13" iPad Pro för 13k. Hoppet är större visst men inte så mycket.

Med tanke på att en Surface Pro 7 är 10k den också så är det egentligen bara att glömma android plattan, mycket mera värt det. Men då är ju en 11" iPad Pro billigare än det om man vill offra lite skärmstorlek, lol.

Så resonerar jag iaf. Det lär inte komma mycket nytt på Android surfplatte sidan närmsta halvåret - som bäst kanske nya med SD888... som knappast lär klå M1, senaste gången jag tittade så dominerade dom SD (och i5 som sitter i en SP7 för den delen).

Men men får väl se om man kan bestämma sig.

Min gissning är att det är väldigt ont av high end varianter av android surfplattor för att det är få kunder som ser behovet. En dyr iPad är en annan sak av flera anledningar och nu kan man köra adobeprogramvaror och annat.

Men på android så fungerar en 2.500kr surfplatta för de flesta alldeles utmärkt. Och om inget hade hänt så hade utvecklingen fortsatt att det i princip bara var Apple som hade populära high end surfplattor.

Men det kanske händer saker. Det ryktas om att samsung kommer släppa surfplattor i år som går att vika ihop. Detta kan tyckas vara bara dumt. Men jag ser det lite som systemkamera. Hade det inte varit för att de är så fruktansvärt klumpiga att bära med sig en sådan hela tiden, så hade jag köpt en 20 000kr systemkamera direkt, nu gör jag inte det och kör helt med mobilen istället.

Lite samma sak är det med större surfplattor. Och då kanske dyra Android surfplattor blir mer vanliga igen då folk känner att de får något extra för pengarna.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller med att för rätt person är de helt klart prisvärda och det inte finns något alternativ.
Problemet med ordet prisvärt är att de flesta klarar sig på något otroligt mycket enklare och det är för många inte prisvärt att skaffa en sådan här för deras behov.
Målgruppen jag tänker på är företag och vops halva priset blir det direkt när man slipper moms, inkomstskatt och arbetsgivaravgift. Sedan kan de anställda ha denna surfplatta till det ena och andra. Däremot en generell ungdom som tänker ha den och anteckna vid skolan, sedan en lika schyst laptop och en grym stationär gamingdator. Ja, har man gott om pengar så..

Jag hänger inte riktigt med i resonemanget kring halva priset. Företag får visserligen göra ett direktavdrag, men det är ju bara momsen som skiljer i övrigt? Arbetsgivaravgift betalar du ju enbart på löner.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag hänger inte riktigt med i resonemanget kring halva priset. Företag får visserligen göra ett direktavdrag, men det är ju bara momsen som skiljer i övrigt? Arbetsgivaravgift betalar du ju enbart på löner.

Från företagets perspektiv:
Säg att en produkt kostar 10.000kr - företaget skulle isf betala 8.000kr för den efter att momsen är borträknad.
Skulle de istället ersätta en anställd så att personen efter skatt skulle kunna kunna köpa den så blir det:
10.000kr kvar efter att den anställde betalt skatt (eftersom vi är i Sverige så räknar jag med 56% skatt på de "sista" kronorna man tjänar (använt skattetabell 33, 65.000 i månadslön)) så motsvarar det innan skatt: 10.000/0.44 = 22.727,27kr.
Arbetsgivaravgiften på denna summan är 31.42% så företaget måste betala 22.727,27kr * 1.3142 = 29.868,18kr för att den anställde ska kunna köpa en ipad.
Jag tror att företaget hellre köper en ipad och låter den anställde låna denna under resten av sitt liv
Edit: det är ju helt orimligt (pls double check the math)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Trihxeem:

Från företagets perspektiv:
Säg att en produkt kostar 10.000kr - företaget skulle isf betala 8.000kr för den efter att momsen är borträknad.
Skulle de istället ersätta en anställd så att personen efter skatt skulle kunna kunna köpa den så blir det:
10.000kr kvar efter att den anställde betalt skatt (eftersom vi är i Sverige så räknar jag med 56% skatt på de "sista" kronorna man tjänar (använt skattetabell 33, 65.000 i månadslön)) så motsvarar det innan skatt: 10.000/0.44 = 22.727,27kr.
Arbetsgivaravgiften på denna summan är 31.42% så företaget måste betala 22.727,27kr * 1.3142 = 29.868,18kr för att den anställde ska kunna köpa en ipad.
Jag tror att företaget hellre köper en ipad och låter den anställde låna denna under resten av sitt liv
Edit: det är ju helt orimligt (pls double check the math)

Det förutsätter ju dock att personen skulle köpa en motsvarande produkt för egna pengar. Det kan så klart hända, men många väljer kanske något billigare då.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det förutsätter ju dock att personen skulle köpa en motsvarande produkt för egna pengar. Det kan så klart hända, men många väljer kanske något billigare då.

Ja absolut, det var bara ett räkneexempel för ett belysa uttalandet om halva priset.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det skulle fungera att utveckla på en ipad? Jag tänker att med samma CPU som nya macbooks så känns det lite bortkastat att inte kunna använda den fullt ut. Personligen skulle jag nöja mig med en sandboxad nodemijlö och en IDE.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Någon som vet hur det skulle fungera att utveckla på en ipad? Jag tänker att med samma CPU som nya macbooks så känns det lite bortkastat att inte kunna använda den fullt ut. Personligen skulle jag nöja mig med en sandboxad nodemijlö och en IDE.

Från 2019 men inget dramatiskt har hänt sen dess:
https://arslan.io/2019/01/07/using-the-ipad-pro-as-my-develop...

Förhoppningen är väl att något roligt presenteras på WWDC, t.ex. Xcode på iPadOS.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

... Kvar är dock att kunna jobba med den som de vill. Det kanske man kan men det blir dyrt...

Jupp, det jag är osäker på och för snål (fattig?) att testa. Men snart lär min gamla platta dö och den använde jag rätt mycket innan den började kännas för seg (tablet z från 2013, nu känner jag mig gammal)!

Visa signatur
Permalänk

Köpte min Apple iPad Pro 12.9" / 1 TB / Wi-Fi + Cellular 8 månader sedan för 20.000kr
Skall man uppgradera... Eller vänta tills några har testat den först.
Misstänker att jag inte behöver uppgradera.

Visa signatur

:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Från företagets perspektiv:
Säg att en produkt kostar 10.000kr - företaget skulle isf betala 8.000kr för den efter att momsen är borträknad.
Skulle de istället ersätta en anställd så att personen efter skatt skulle kunna kunna köpa den så blir det:
10.000kr kvar efter att den anställde betalt skatt (eftersom vi är i Sverige så räknar jag med 56% skatt på de "sista" kronorna man tjänar (använt skattetabell 33, 65.000 i månadslön)) så motsvarar det innan skatt: 10.000/0.44 = 22.727,27kr.
Arbetsgivaravgiften på denna summan är 31.42% så företaget måste betala 22.727,27kr * 1.3142 = 29.868,18kr för att den anställde ska kunna köpa en ipad.
Jag tror att företaget hellre köper en ipad och låter den anställde låna denna under resten av sitt liv
Edit: det är ju helt orimligt (pls double check the math)

Ja det är ett orimligt pris för att man inte räknar på det sättet. Lön är lön, arbetsgivaravgifter är inte lön. Marginalskatt är ett räknesätt, inte vad någon betalar, för att komma upp i 56% skatt så behöver man tjäna över 400K i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är ett orimligt pris för att man inte räknar på det sättet. Lön är lön, arbetsgivaravgifter är inte lön. Marginalskatt är ett räknesätt, inte vad någon betalar, för att komma upp i 56% skatt så behöver man tjäna över 400K i månaden.

Nja. Jag kan också invända mot resonmenaget. Detsamma gäller ju oavsett vad den anställde köper. Mjölk, bostad, strumpor etc.

Men formellt stämmer beräkningen. Det är marginalskatten som är det relevanta här. Den går redan vid runt 60k/månad.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Nja. Jag kan också invända mot resonmenaget. Detsamma gäller ju oavsett vad den anställde köper. Mjölk, bostad, strumpor etc.

Men formellt stämmer beräkningen. Det är marginalskatten som är det relevanta här. Den går redan vid runt 60k/månad.

Nja, varför skulle marginalskatten vara det relevanta? Marginalskatten är ju hur mycket skatt man betalar på "den sista hundralappen" man tjänar, här pratar vi om något som kostar 10K så om man inte köper den på avbetalning för en hundralapp i månaden (i minst 100 månader) så är det inte relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja det är ett orimligt pris för att man inte räknar på det sättet. Lön är lön, arbetsgivaravgifter är inte lön. Marginalskatt är ett räknesätt, inte vad någon betalar, för att komma upp i 56% skatt så behöver man tjäna över 400K i månaden.

Arbetsgivaravgiften bokförs som en lönekostnad på alla företag, så vi företagare ser det absolut som en lönekostnad vad du än vill tycka om saken. Hur som OT, så vi lämnar det där.

För att komma OnT så kan vi grusa alla förhoppningar om MacOS på iPad:
https://www.macrumors.com/2021/04/22/apple-joswiak-no-merging...
...så då får vi hoppas att de förbättrar iPadOS snabbare än de gjort hittills nu när det sitter grym hårdvara i paddorna.

Min önskelista:
Extended-läge för extern skärm med valbar upplösning
Bättre mushantering, högerklick...
Xcode för iPadOS (jag arbetar inte med utveckling, men det låter coolt och jag hobby-fuskar lite-lite så... )

Visa signatur

Dator: Mac