Budgetstativ till längre person

Permalänk
Medlem

Budgetstativ till längre person

Jag är på gång att införskaffa mitt första kamera stativ. Efter att ha läst några guider inser jag hur viktigt det det är med rätt längd på stativet. Då jag själv saknar erfarenhet med stativ tänkte jag höra bland mer erfarna vilken längd på stativet jag borde införskaffa. Själv är jag lite under 190cm, ögonhöjd runt 175 cm. Borde ett stativ på 157cm räcka eller ska jag kolla efter längre? Det jag för tillfället har snöat in på är K&F TM2324 för 630 kr då det tydligen ska väga endast 1.4 kg. Men jag tar gladligen emot fler rekommendationer.

Jag använder en Fuji X-T10 som har en höjd på 8cm.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att det är bra att skaffa ett så långt stativ som man har råd med. Sedan är det ju inte bara längden som är avgörande. Ett långt stativ som är lite rangligt i helt utfällt läge är ju ändå inte användbart i sin fulla längd. Hellre ett kortare stativ som är riktigt stabilt. Jag anser även att man inte ska räkna med själva mittpelaren i stativets längd, utan det är mest som en nöjdhöjning att använda om man MÅSTE MÅSTE. Då blir stativet ifråga 133cm. Ungefär som mitt första stativ. Det funkade till mig som är 183cm men det var lite väl lågt ibland. Det är ju ibland så att stativet behöver stå lägre än man själv...

Jag kan inte kommentera just stativet du länkar till då jag inte har något erfarenhet av det men min känsla är att det kanske låter lite för bra att det skulle vara stabilt upp till 157cm och ändå bara kostar 630kr. Jag är lite tveksam till att det är så himla statilt även med mittpelaren nere men Då kan det säkert funka hyggligt beroende hur man tänkt använda det.

Svårt att komma med närmare rekommendationer utan att veta din smärtgräns för priset.

Permalänk
Medlem

@dumbo

Jag har inte speciferat ett budgettak, snarare är jag på jag efter ett stativ som levererar mycket men för lite pengar. Runt 1200-1500 kr skulle jag säga är mitt budgettak. Dock innebär det att stativet måste prestera väldigt bra. Tillföljd av att jag tänker tågluffa igenom Europa nästa sommar ifall pandemin tillåter, är det väldigt intreseant med både vikt och nerpackad storlek. Det är inte bestämt att jag ska ta med stativet, men det är planen för tillfället.

Har du någon eller några bra rekomendationer på stativ som är lite högre än 133cm?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Kollar man på omdömen för det stativet på Amazon så verkar det som att kulleden i huvudet brukade vara gjord i aluminium men senare ersattes med en plastkula. Så hållbarheten på stativet kommer troligtvis inte vara något vidare, och det är kanske inte så roligt att resa runt med ett trasigt stativ.

Tänk också på att sidan du kollar på är kinesisk, så du måste lägga på moms och importavgift på priset också. Slutpriset kommer bli ca 860 kr om Postnord hanterar det, kanske lite högre om det skickas med någon annan.

Tyvärr så var det länge sen jag kollade på stativ så jag har inte någon direkt rekommendation att ge. Men stativ är en sån där grej där det brukar vara bra att lägga lite pengar på kvalité, de måste ju fungera för att det ska vara värt att släpa runt dem. Sen är frågan hur användbart ett stativ egentligen är på en resa, men det beror förstås på vad du är intresserad av att fota. Ett alternativ till ett fullstort stativ är ett ministativ som t.ex. Gorillapod, men de har förstås sina begränsningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noob I am:

@dumbo

Jag har inte speciferat ett budgettak, snarare är jag på jag efter ett stativ som levererar mycket men för lite pengar. Runt 1200-1500 kr skulle jag säga är mitt budgettak. Dock innebär det att stativet måste prestera väldigt bra. Tillföljd av att jag tänker tågluffa igenom Europa nästa sommar ifall pandemin tillåter, är det väldigt intreseant med både vikt och nerpackad storlek. Det är inte bestämt att jag ska ta med stativet, men det är planen för tillfället.

Har du någon eller några bra rekomendationer på stativ som är lite högre än 133cm?

Klassikern Manfrotto 055 är 140 cm med pelaren i lägsta läge och sedan bygger ju huvudet några cm, hur mycket beror naturligtvis på vilket huvud du använder (men typ 5-15 cm)
https://www.manfrotto.com/global/055-aluminium-3-section-phot...
Däremot är det lite dyrare nytt, även om du väljer metall så kostar de från ca 2000 kr men de är också ganska vanliga på begmarknaden.
https://www.amazon.se/Manfrotto-aluminium-stativ-horisontell-...
Jag vet inte om jag egentligen skulle rekommendera det som ett resestativ om det inte är en fotoresa fastän jag har ett själv, bra stativ men för en "turistresa" är ett kolfiberstativ med 4 segmenterade ben så mycket smidigare att packa och bära men då blir det dyrare.
Själv har jag slutat med systemkamera för annat än fotoresor, på turistresor är det en kompakt och ev ett litet och lätt stativ, möjligen tar jag med mig en riktig blixt men så mycket större och tyngre gillar jag inte om det inte är en fotoutflykt av nån typ.
Många kameror har ju även vridbar skärm så den kan användas som om man hade en ljuschaktsökare eller möjlighet att styras från en app så behovet av att få upp kameran i ögonhöjd för sökaren har ju minskat med digitalfoto.
Du kommer nog också ganska långt med en bönpåse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Kollar man på omdömen för det stativet på Amazon så verkar det som att kulleden i huvudet brukade vara gjord i aluminium men senare ersattes med en plastkula. Så hållbarheten på stativet kommer troligtvis inte vara något vidare, och det är kanske inte så roligt att resa runt med ett trasigt stativ.

Tänk också på att sidan du kollar på är kinesisk, så du måste lägga på moms och importavgift på priset också. Slutpriset kommer bli ca 860 kr om Postnord hanterar det, kanske lite högre om det skickas med någon annan.

Tyvärr så var det länge sen jag kollade på stativ så jag har inte någon direkt rekommendation att ge. Men stativ är en sån där grej där det brukar vara bra att lägga lite pengar på kvalité, de måste ju fungera för att det ska vara värt att släpa runt dem. Sen är frågan hur användbart ett stativ egentligen är på en resa, men det beror förstås på vad du är intresserad av att fota. Ett alternativ till ett fullstort stativ är ett ministativ som t.ex. Gorillapod, men de har förstås sina begränsningar.

Det med Kina hade jag helt missta, den finns även att köpa för 899 på Amazon. Men jag handla ogärna från Amazon, så det stativet faller bort.

@mrqaffe Manfrotto 055 blir nog för tungt för mitt ändamål. När du skriver "kolfiberstativ med 4 segmenterade ben så mycket smidigare att packa och bära". Tänker du främst på nerfälld längd eller vikt? Jag har faktiskt hittat 2 stativ som skulle kunna passa mig. Dessutom har CyberPhoto 15% rabat på stativen. Enligt de recensioner som existerar ska stativen vara riktigt bra.
5C varianten verkar riktigt intressant 900g, 1000kr men 123 cm i nedersta läget. Minsta storlek nerfälld 33cm.
7C, är lite större 137,5 cm i nedersta läget. 1600g, 1400kr, 48cm nerfälld.
De finns även En 5A och 7A vilka är tillverkade aluminum. Enda skillnaden mot kolfiber är lite högre vikt och två till fyra hundra kronor billigare.

7C har bättre höjd medan 5C är lättare att ta med sig. Skulle vara rolig att höra vad ni med erfarenhet tycker om de olika specifikationerna. Är 7C tillräckligt liten? Är 5C tillräckligt hög för de tillfällena man vill ha stativ? Själv saknar jag total erfarenhet av stativ.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noob I am:

Det med Kina hade jag helt missta, den finns även att köpa för 899 på Amazon. Men jag handla ogärna från Amazon, så det stativet faller bort.

@mrqaffe Manfrotto 055 blir nog för tungt för mitt ändamål. När du skriver "kolfiberstativ med 4 segmenterade ben så mycket smidigare att packa och bära". Tänker du främst på nerfälld längd eller vikt?

4 delade ben gör dem kortare hoptryckta och kolfiber gör dem lättare, båda egenskaperna ökar priset. Manfrotto kan du köpa nästan vart som helst och kvaliten är så bra att du kan handla beg om du vill men höga, stabila stativ är inte enkla att resa med om de inte spräcker din budget, det blir ju typ minst 3 kilo och över 60 cm långt för 3 delat om man har ett huvud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Välj två av tre: lätt, stabilt, billigt.

Ett lätt och stabilt stativ är inte billigt, ett lätt och billigt stativ är inte stabilt. Med en så begränsad budget kan du inte få kolfiber, det är bara att inse.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Välj två av tre: lätt, stabilt, billigt.

Ett lätt och stabilt stativ är inte billigt, ett lätt och billigt stativ är inte stabilt. Med en så begränsad budget kan du inte få kolfiber, det är bara att inse.

Varför skulle jag inte kunna få kolfiber för det priset? Jag kan nämligen köpa https://www.cyberphoto.se/sirui-traveler-stativ. Både 5C och 7C är i min budget kategori, båda med 6 års garanti. Men enligt din logik så lär de vara instabila vilket jag till vis del är villig att hålla med om. Jag har nu bestämt mig för att köpa 5C. Då jag vädersätter den lilla volym och vikt som det stativet har. Är det för litet och vingligt får jag skaffa mig ett till stativ längre fram som fokuserar på stabilitet och höjd till bekostnad av vikt och volym.

Tack för den vägledning alla har bidragit med.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noob I am:

Varför skulle jag inte kunna få kolfiber för det priset? Jag kan nämligen köpa https://www.cyberphoto.se/sirui-traveler-stativ. Både 5C och 7C är i min budget kategori, båda med 6 års garanti. Men enligt din logik så lär de vara instabila vilket jag till vis del är villig att hålla med om. Jag har nu bestämt mig för att köpa 5C. Då jag vädersätter den lilla volym och vikt som det stativet har. Är det för litet och vingligt får jag skaffa mig ett till stativ längre fram som fokuserar på stabilitet och höjd till bekostnad av vikt och volym.

Tack för den vägledning alla har bidragit med.

Men de stativen är klart lägre än det du frågar om men troligen är de därför ändå ganska stabila om du inte lyfter mittpelaren men då är du i i maghöjd, drar du upp mittpelaren i topp så är 5an trotts det kanske 10 cm lägre med huvud än en Manfrotto 55 a med mittpelaren i lägsta läget och jag vågar nog lova att en 055 är stabilare med mittpelaren i bott än ett Sirui där den är dragen i topp.
Även 7an är klart lägre för den är 137 cm med ett huvud medans 055an är 140 utan huvud, (båda stativen med mittpelaren nere)
De är alltså ganska olika i höjd och du får bestämma dig för om du kan ha ett lägre resestativ eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det är bättre med ett kortare och stabilare stativ och en kamera som har en vinklingsbar skärm om man är längre...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men de stativen är klart lägre än det du frågar om men troligen är de därför ändå ganska stabila om du inte lyfter mittpelaren men då är du i i maghöjd, drar du upp mittpelaren i topp så är 5an trotts det kanske 10 cm lägre med huvud än en Manfrotto 55 a med mittpelaren i lägsta läget och jag vågar nog lova att en 055 är stabilare med mittpelaren i bott än ett Sirui där den är dragen i topp.
Även 7an är klart lägre för den är 137 cm med ett huvud medans 055an är 140 utan huvud, (båda stativen med mittpelaren nere)
De är alltså ganska olika i höjd och du får bestämma dig för om du kan ha ett lägre resestativ eller inte.

Nu har jag bestämt mig för att satsa 100% på ett litet och smidigt resestativ och har där med beställt ett 5C. Förväntar mig att använda den vinklingsbara skärmen en hel del, precis som du nämde tidigare i tråden. Med min budget och de krav jag har finns det inte ett stativ som klarar allt. Kanske får bli ett till kraftigare stativ i framtiden som är både längre och stabilare än 055, dock kommer det nog att vara både tyngre och klumpigare än 055. Kanske tänker helt fel men i slutändan är det bara pengar och inte jätte mycket av det heller.

Skrivet av DaBone:

Min erfarenhet är att det är bättre med ett kortare och stabilare stativ och en kamera som har en vinklingsbar skärm om man är längre...

Det är så jag tänker, min lilla fuji X-T10 har vikingsbar skärm som är helt okey. Eftersom den är spegelös kan jag även kolla exponering i skärmen utan problem. Hoppas det räcker annars får det bli ett till stativ som har lite mer kött på benen.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noob I am:

Jag är på gång att införskaffa mitt första kamera stativ. Efter att ha läst några guider inser jag hur viktigt det det är med rätt längd på stativet. Då jag själv saknar erfarenhet med stativ tänkte jag höra bland mer erfarna vilken längd på stativet jag borde införskaffa. Själv är jag lite under 190cm, ögonhöjd runt 175 cm. Borde ett stativ på 157cm räcka eller ska jag kolla efter längre? Det jag för tillfället har snöat in på är K&F TM2324 för 630 kr då det tydligen ska väga endast 1.4 kg. Men jag tar gladligen emot fler rekommendationer.

Jag använder en Fuji X-T10 som har en höjd på 8cm.

Jag har ett stativ som är mycket likt det i din länk. Det fungerar bra. Hade säkert kunnat vara stabilare, men det har funkat bra för mig. Man kan hänga något i kroken under om man vill få mer tyngd i det tex.

Det jag dock inte tycker funkar bra är kulleden på huvudet. Det sitter två skruvar, men släpper man en av dem, oavsett vilken, så släpper allt och kameran far runt. Mycket svårt att finjustera. Nu är jag ingen expert på huvuden, men jag skulle kunna tänka mig att någon löst det problemet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Noob I am:

Kanske får bli ett till kraftigare stativ i framtiden som är både längre och stabilare än 055, dock kommer det nog att vara både tyngre och klumpigare än 055. Kanske tänker helt fel men i slutändan är det bara pengar och inte jätte mycket av det heller.

De behöver vara tyngre om de ska bli stabila eller åtminstone gå att tynga ner.
Sedan bör du lära dig av med att trycka av bilden direkt på kameran och använda självutlösaren eller fjärrkontroll på nått sätt om du ska optimera skärpan.

Skrivet av giplet:

Jag har ett stativ som är mycket likt det i din länk. Det fungerar bra. Hade säkert kunnat vara stabilare, men det har funkat bra för mig. Man kan hänga något i kroken under om man vill få mer tyngd i det tex.

Det jag dock inte tycker funkar bra är kulleden på huvudet. Det sitter två skruvar, men släpper man en av dem, oavsett vilken, så släpper allt och kameran far runt. Mycket svårt att finjustera. Nu är jag ingen expert på huvuden, men jag skulle kunna tänka mig att någon löst det problemet.

Manfrottos huvud är trevliga och "lagom tröga" även de med små kulor och så finns det ju panoramahuvud..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Jag är på gång att införskaffa mitt första kamera stativ. Efter att ha läst några guider inser jag hur viktigt det det är med rätt längd på stativet. Då jag själv saknar erfarenhet med stativ tänkte jag höra bland mer erfarna vilken längd på stativet jag borde införskaffa. Själv är jag lite under 190cm, ögonhöjd runt 175 cm. Borde ett stativ på 157cm räcka eller ska jag kolla efter längre? Det jag för tillfället har snöat in på är K&F TM2324 för 630 kr då det tydligen ska väga endast 1.4 kg. Men jag tar gladligen emot fler rekommendationer.

Jag använder en Fuji X-T10 som har en höjd på 8cm.

Vad har du tänkt att använda det till?? Stadsmiljö, Landskap?? Långa eller korta exponeringar? Video eller mest som bilddagbok och selfies? Blir enklare att ge dig vettig feedback om du kan specificera lite mer vad du skulle vilja kunna göra med det...

Är det det sistnämnda i stadsmiljö så är kanske en Joby Gorillapod smidigast för tågluffa?? Annars så kika efter lite begagnat så får du bättre stabilare grejer för mindre pengar.