Permalänk
Medlem

Svart skärm var 5e minut

Brukar lösa det mesta själv, men här tar det totalt stopp.

För en tid sen började datorn microlagga lite ibland. Nu märker jag också att skärmen blir svart typ var 5-20e minut.
Tror att det händer oftare när jag inte rör musen.
Program som är öppna kan inte längre visa bild. T ex youtube fortsätter vara svart tills jag startat om chrome. Andra program kan krascha helt och inte ens gå att spara arbete.
Alla spel drabbas, men de hackar bara lite och kommer igång av sig själv efter typ en sekund.

Har rensat alla amd-drivare och installerat nytt (även gjort detta i felsäkert läge med omstart).
Funderar på nätaggregatet, men det har funkat bra innan. Är inte fyllt med damm heller.
Har gjort virus-scan ok, men kan ju va nåt ändå som inte hittas.
Energispar-läge avstängt.
Displayportkabel verkar ok. Händer inget om jag ruckar på den.

Tips på saker att prova?

Windows 10
Amd Ryzen 5 3600
AMD Radeon R9 390

Permalänk
Medlem

Står det något i Loggboken när det händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Står det något i Loggboken när det händer?

Bra idé!
Får tydligen massa fel 0x57 AppModel Runtime.
De andra som får detta upplever också problem med GPU, och det kom efter windows update version 2004.

Ska luska vidare imorgon!

Permalänk
Medlem

Datorn hade visst knasat sig med windows update, så den var fast på v 2004. Fick in senaste versionen och 0x57 försvann.
Dock har jag kvar DistributedCOM 10016 varje gång det blir svart skärm och frys. Det är ett känt varningsmeddelande sen flera år som microsoft rekomenderar att strunta i.
Jag följde iaf en guide på hur man får bort det. Fick bort det 10016 som jag haft hela tiden, och nu har jag fått ett annat 10016.
En svart skärm-blink, men inget frys, och ingen loggning på just den tiden. Mina program kraschade inte. Så lite progress iaf!