Intel "Alder Lake" med sockel LGA 1700 kräver ny kylarmontering

Permalänk
Melding Plague

Intel "Alder Lake" med sockel LGA 1700 kräver ny kylarmontering

För första gången på 17 år ändrar Intel med "Alder Lake" måtten på sina processorer, vilket borgar för krav på nya kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Större socket gör det ju lite knepigare med ITX - visst finns det ITX-moderkort med 2011-socket (mig veterligen), men man behöver ju kompromissa med större socket, speciellt på ITX.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Förbereder mig för den oundvikliga debatten kring vilken appliceringsmetod av kylpasta som är bäst.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@jacob men montagehål för 775 och LGA115x/LGA1200 är inte samma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Undra om AMD ger sig in på liknande dimensioner på AM5, eller om de blir helt olika? Det har ju varit väldigt enkelt att köpa kylare, men detta kanske ändras nu till att bli unika lösningar på AMD och Intel.

Jobbigt isåfall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ackwell:

Förbereder mig för den oundvikliga debatten kring vilken appliceringsmetod av kylpasta som är bäst.

Själv föredrar jag att ha kylpastan mellan kylare och processor än mellan processor och processorsockel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Större socket gör det ju lite knepigare med ITX - visst finns det ITX-moderkort med 2011-socket (mig veterligen), men man behöver ju kompromissa med större socket, speciellt på ITX.

Finns ju ITX med threadripoer till och med så det lär inte bli några större problem om man måste.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv föredrar jag att ha kylpastan mellan kylare och processor än mellan processor och processorsockel.

Vad har jag missat? Det heter ju kylpasta, så jag har alltid haft det på fläktarna. Det är ju trotts allt de som kyler. Men kanske har reducerat fel då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Angående att IHS blir större och befintliga kylare inte täcker hela:
Det borde inte påverka prestandan på kylares särskilt mycket - såvida intel inte placerar chippet i utkanten.
Det viktigaste området att kyla är det omedelbara området kring chippet, det är där som värmen skapas och det tar (förhållandevis) lång tid att transportera den flera centimeter i horisontell riktning.

Men det vore definitivt intressant att se några tester på en gammal kylare mot en ny när det beger sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv föredrar jag att ha kylpastan mellan kylare och processor än mellan processor och processorsockel.

Jaha, finns det folk som inte gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Angående att IHS blir större och befintliga kylare inte täcker hela:
Det borde inte påverka prestandan på kylares särskilt mycket - såvida intel inte placerar chippet i utkanten.
Det viktigaste området att kyla är det omedelbara området kring chippet, det är där som värmen skapas och det tar (förhållandevis) lång tid att transportera den flera centimeter i horisontell riktning.

Men det vore definitivt intressant att se några tester på en gammal kylare mot en ny när det beger sig.

Blir garanterat en intressant artikel. 👍

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DavidtheDoom:

@jacob men montagehål för 775 och LGA115x/LGA1200 är inte samma.

"...förutsatt att de använt nya monteringsanordningar som varit kompatibla med nya monteringshål på moderkorten."

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JonasT:

"...förutsatt att de använt nya monteringsanordningar som varit kompatibla med nya monteringshål på moderkorten."

Körde David precis en TLDR på Jacob?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Fan ny blir alla processorkylare företag glada. $$$$$$

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

well det känns ju ändå ok, 17 år kan jag leva med som livslängd på en cpukylare

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns ju ITX med threadripoer till och med så det lär inte bli några större problem om man måste.

Precis som jag skrev så innebär det kompromisser. Desto större socket - desto större kompromisser för ITX-moderkort.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av ackwell:

Förbereder mig för den oundvikliga debatten kring vilken appliceringsmetod av kylpasta som är bäst.

Själv förutsätter jag att alla SweClockare med självrespekt har en egen ritual för appliceringen av kylpasta, lite som japaner som dricker te ...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Fan ny blir alla processorkylare företag glada. $$$$$$

både ja å nej, idag är det riktigt billigt att tillverka en så gammal standard. tillverkningskostnaden är väldigt låg idag.
men de kanske inte säljer så många istället pga det.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

både ja å nej, idag är det riktigt billigt att tillverka en så gammal standard. tillverkningskostnaden är väldigt låg idag.
men de kanske inte säljer så många istället pga det.

Även om dom skapa ett montering kit så lär dom tjänar än del på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Fan kan inte AMD och Intel bara sätta sig ned och komma överens om EN standard som ska vara i minst tio år?
Hur jävla svårt ska det vara?

Angående kylpasta.. det är bara båg. Jag fäster isbitar med buntband på fläktarna som sig bör 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av UndaC:

Körde David precis en TLDR på Jacob?

Snabb koll, har jag några frikort kvar? 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Större socket gör det ju lite knepigare med ITX - visst finns det ITX-moderkort med 2011-socket (mig veterligen), men man behöver ju kompromissa med större socket, speciellt på ITX.

Vad är det för kompromisser man gjort på Threadripper och LGA2011-kort?

Permalänk

Hoppas de tänker till med monteringen.
Vid första ögonkast kan Threadripper cpufäste se grym ut, men är den kostnadseffektiv?
Jag vet inte riktigt vad för fäste de skulle göra, men jag tycker dagens ofta känns lite billigt ut.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av superegg:

Fan ny blir alla processorkylare företag glada. $$$$$$

Noctua är ju kända för att skicka ut kit om man kan visa upp kvitto på kylare och moderkort, men i det här fallet kanske dom faktiskt får bygga nya kylare!

Jag har haft min i flera år, sen min 3570K köptes ny. Helt otroligt vad prisvärda Noctuas kylare är.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant q4, 2021 eller q1 2022
LGA 1700 vs AM5 med tillhörande topmodell av CPU

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Precis som jag skrev så innebär det kompromisser. Desto större socket - desto större kompromisser för ITX-moderkort.

Många har ju börjat montera t ex m.2 platser på baksidan och finns väl fler grejer som kan flyttas dit, och det finns power stages med 70 ampere styck nu, så jag tror verkligen inte det blir så farligt. Men visst, ITX i sig innebär ju kompromisser. Fysiskt utrymme blir liksom hårdvaluta hur man än gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad är det för kompromisser man gjort på Threadripper och LGA2011-kort?

Antal m.2-platser, SO-dimm istället för "vanliga" dimm, etc. Sedan kan jag inte hitta något threadripper-ITX-moderkort på en snabb googling, har dock för mig att jag har sett det.
Det är inte rocket science att har du en yta på 17x17cm och det är en utmaning att få in allt man önskar - utökar man storleken på socketen så kommer man få kompromissa med antal m.2-platser, VRM-kylning, stöd för större cpu-kylare, etc.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Noctua är ju kända för att skicka ut kit om man kan visa upp kvitto på kylare och moderkort, men i det här fallet kanske dom faktiskt får bygga nya kylare!

Jag har haft min i flera år, sen min 3570K köptes ny. Helt otroligt vad prisvärda Noctuas kylare är.

Men det gäller väl inte om kvitto är några år på nacken?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Antar man byter till helt ny hålslagning mer pga nya höjdskillnaden än ytan eller? Jag menar LGA1700 på 37.5mm x 45mm låter som det ryms inom måtten för LGA2011, vilka är 52.5mm x 51mm.

En IHS för sandy bridge är 28mm x 28mm (typ, sitter här med en bauhaus måttstock) och en IHS för LGA2011 är ca 40x40mm. De flesta kylare (ok edit: kanske inte? iaf i de klasserna som vanligtvis diskuteras inkl alla AIOs från Asetek) brukar kunna täcka LGA2011 IHSen så jag är inte särskilt oroad för att gamla designer inte ska lyckas göra det.

Däremot pga höjdskillnaden så är det rimligtvis i yttersta intresset att de gör hålen inkompatibla med dagens monteringsanordningar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Så varför 4-500 fler pins på de nya platformarna?

Kräver DDR5 fler pinnar? ja troligen, men inte >100 fler per sticka.

ECC? både Intel och AMD stöder ju redan ECC i sina konsument socklar, så det kräver inte fler pinnar.

Flera PCIe kanaler direkt från CPU'n? ja kanske, men flera kanaler än vad vi redan har är ju att elda för kråkorna i 99% av alla system.
Plus att både AMD och Intel har sina HEDT platformar för drösvis med PCIe kanaler.

Flera minneskanaler? troligen inte men nog vore det trevligt.
Bredare minnesbus ger dramatiskt mer komplicerade moderkort = dyrare.
Och moderkortstillverkarna skulle skrika rakt ut, dagens moderkort är ju dyra nog.

Så vette 17 vad de extra pinnarna skall vara bra för.
Vi har ju legat på ~1100-1300 ett bra tag nu.
Och då minneskontrollern är den som tar mest pinnar (2x32 per sticka bara för data) och då vi har ju haft 2 minneskanaler sedan hedenhös har vi inte heller behövt flera pinnar.