Permalänk
Medlem

Långsamt Wifi till TV

Nu hela interna Wifi slött, se längre ned i tråden.
#19099883

Osäker om detta ligger på TVn eller i APn men here goes.

Nyköpt Sony KD-AG9 65".
LAN är "bara" 100Mbit/s så tänkte ta till Wifi.
Har en Ubiquti AP AC LR i taket 1.5m från TVn.
Får 40-80Mbit/s på TVn.
En gång har jag sett 250 som jag har in. (Bahnhof 250/250)

Kan också nämna att jag kopplat bort denna AP AC LR vid två tillfällen på 2 veckor för renovering, och var gång har den bråkat rejält efteråt, 200ms responstid, 10-40Mbit max, låga länkhastigheter med mera.

Har krävts minst en nollställning och adoption för att det ska fungera.
Men mäter jag med telefonen så har jag ok hastigheter och svarstider. 200/230 7ms.

Så vad kan jag göra för att få upp hastigheten till TVn?
De 100Mbit/s på LAN verkar inte räcka när man kollar 4k och just nu går Wifi inte alls, det är en snabb Powerpoint som körs istället.
Har testat på både 2.4 och 5Ghz.
Bandbredd 20, 40 och 80Mhz.
Lite olika kanaler också, men har inget annat Wifi direkt i närheten som borde störa.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Hedersmedlem

Bättre att fixa farten på det trådade kanske?

Andra saker att prova.
Sätt 5GHz bandet på kanal 36. Inte alla enheter gillar de högre kanalerna.
Börja med lägsta kanalbredd. Samma sak där, inte alla enheter gillar bredare kanaler.
Skaffa en separat WiFi-mottagare till TV'n. Kanske funkar bättre än TV'ns inbyggda WiFi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Bättre att fixa farten på det trådade kanske?

Andra saker att prova.
Sätt 5GHz bandet på kanal 36. Inte alla enheter gillar de högre kanalerna.
Börja med lägsta kanalbredd. Samma sak där, inte alla enheter gillar bredare kanaler.
Skaffa en separat WiFi-mottagare till TV'n. Kanske funkar bättre än TV'ns inbyggda WiFi.

Hade Sony inte plockat bort drivrutiner för Usb-adapters så hade jag kört på det.
Tvns port är 100 max nämligen.
Separat, menar du brygga wifi till ethernet?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna prova lite olika positioner på APn man kan faktiskt vara för nära, speciellt om du har en long range.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SirMacke:

Så vad kan jag göra för att få upp hastigheten till TVn?

Vad är det för "fel" du försöker åtgärda? 4K video drar typ 32 Mbit/s. TV:ns 100 Mbit LAN räcker och blir över. Om du har micklat med MTU på alla anslutna apparajter, prova återställ till default 1500 och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad är det för "fel" du försöker åtgärda? 4K video drar typ 32 Mbit/s. TV:ns 100 Mbit LAN räcker och blir över.
Om du har micklat med MTU på alla anslutna apparajter, prova återställ till default 1500 och se om det hjälper.

Säg det till Powerpoint-presentationen som körs när jag försöker spela upp en film från min NAS.
Inte rört MTU någonstans.

Eller så är denna TV för klen för att spela upp 4k från nätverket, ~55GB stor t.ex.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Vila i frid

Uhm, powerpoint? Det låter som att du behöver mickla lite i NAS'en. QNAP eller Synology?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad är det för "fel" du försöker åtgärda? 4K video drar typ 32 Mbit/s. TV:ns 100 Mbit LAN räcker och blir över. Om du har micklat med MTU på alla anslutna apparajter, prova återställ till default 1500 och se om det hjälper.

32Mbit?? kanske på de avskalade streamingtjänsterna.
Nej du, ordentlig 4k drar betydligt mer om det är filer TS försöker spela upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Uhm, powerpoint? Det låter som att du behöver mickla lite i NAS'en. QNAP eller Synology?

Inga problem för datorn som sitter på tråd.
Det är en Asustor för övrigt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Vila i frid

För att öht få någon bäring alls för andra att hjälpa till i felsökandet lär TS berätta om mer exakta detaljer som t.ex. kodning. Powerpoint? Hur kommer det in i sammanhanget om man tittar på en film? Är powerpoint-persentationen konverterad till en film? Etc etc

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av oztin:

Nej du, ordentlig 4k drar betydligt mer om det är filer TS försöker spela upp.

Du vill inte berätta vad "betydligt mer" är?

Permalänk
Medlem

En sak du kan göra är att stänga av Mesh, båda accesspunkterna är ju kopplade med kabel så Mesh kommer bara dra ner hastigheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För att öht få någon bäring alls för andra att hjälpa till i felsökandet lär TS berätta om mer exakta detaljer som t.ex. kodning. Powerpoint? Hur kommer det in i sammanhanget om man tittar på en film? Är powerpoint-persentationen konverterad till en film? Etc etc

osäker på om du är seriös eller inte

Skrivet av hasenfrasen:

Du vill inte berätta vad "betydligt mer" är?

En blu ray ("4K Ultra HD") kan ha en bitrate på uppemot 144 megabit per sekund, dvs betydligt mer än 100 megabit

Permalänk
Vila i frid

Jag har varit seriös på SC sedan 2005. Så länge TS inte berättar detaljerna tror vi bara. Reddit har bra uppskrivningar om just hans TV-modell och dess WiFi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

För att öht få någon bäring alls för andra att hjälpa till i felsökandet lär TS berätta om mer exakta detaljer som t.ex. kodning. Powerpoint? Hur kommer det in i sammanhanget om man tittar på en film? Är powerpoint-persentationen konverterad till en film? Etc etc

Skrivet av hasenfrasen:

Jag har varit seriös på SC sedan 2005. Så länge TS inte berättar detaljerna tror vi bara. Reddit har bra uppskrivningar om just hans TV-modell och dess WiFi.

Detaljer om vad, vad är det du letar efter?
Problemet är långsam hastighet mellan tv och accesspunkter vars modeller han redan har namngett för oss. Han säger att han har sett en hastighet på 250 megabit men att det oftast ligger på mellan 40 och 80 vilket är för långsamt. Han vill alltså att det ska ligga stadigt på dom högre hastigheter som enheterna är kapabla till för att ha nog med bandbredd till 4K-blu rays.
Vad menar du med kodning? Kodning på vad? Ska han programmera om sin tv på något sätt eller vad är det du säger?
Med powerpoint menar han att filmen blir ett bildspel, inte att han sysslar med powerpointpresentationer.

Om du är ute efter detaljer så får du fråga mer specifika frågor, inte påstå att TS inte förklarar bra nog när det är du som missförstår.

Permalänk
Medlem

@SirMacke Verkar som det kan vara 2 problem att bena ut.

Är det bandbreddsproblem kan det hjälpa att få bättre fart på wifi.
Är TV:n ansluten till 2,4 GHz eller 5GHz?

Eller att TV:n inte klarar av att spela upp mediet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Eller så är denna TV för klen för att spela upp 4k från nätverket, ~55GB stor t.ex.

Hur spelar du upp filmen i TV:n? Är filmen i sig konverterad till ett format som TV:n kan avkoda i hårdvaran?

En TV har i normala fall inte i närheten av samma datorkraft som en dator, vilket jag exempelvis märker av på min lite äldre LG OLED B6. Går det att lägga över filmen på ett USB och se om det fungerar smärtfritt då?

I övrigt så är Sony experter på att låsa sina produkter till deras egna påhittade "standarder". Är TV:n nyinköpt, så hade jag gjort en retur och valt något mer framtidssäkert från Sydkorea

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMacke:

Hade Sony inte plockat bort drivrutiner för Usb-adapters så hade jag kört på det.
Tvns port är 100 max nämligen.
Separat, menar du brygga wifi till ethernet?

Kan inte tänka mig att en 4k-TV är begränsad till 100Mbit/s på nätverksporten. Det måste vara något annat som är fel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@SirMacke Verkar som det kan vara 2 problem att bena ut.

Är det bandbreddsproblem kan det hjälpa att få bättre fart på wifi.
Är TV:n ansluten till 2,4 GHz eller 5GHz?

Eller att TV:n inte klarar av att spela upp mediet.

Testat både 2.4 och 5 med ungefär samma resultat.

Skrivet av walkir:

Hur spelar du upp filmen i TV:n? Är filmen i sig konverterad till ett format som TV:n kan avkoda i hårdvaran?

En TV har i normala fall inte i närheten av samma datorkraft som en dator, vilket jag exempelvis märker av på min lite äldre LG OLED B6. Går det att lägga över filmen på ett USB och se om det fungerar smärtfritt då?

I övrigt så är Sony experter på att låsa sina produkter till deras egna påhittade "standarder". Är TV:n nyinköpt, så hade jag gjort en retur och valt något mer framtidssäkert från Sydkorea

Genom VLC-appen kör jag, har inte testat annat än.
Det kan absolut vara så att TVn inte riktigt orkar med, får koda om då för test.
Dock är huvud-problemet då att hastigheten till TVn är lite låg.

Skrivet av giplet:

Kan inte tänka mig att en 4k-TV är begränsad till 100Mbit/s på nätverksporten. Det måste vara något annat som är fel.

Jupp, 100Mbit/s max, verkar vara så på många maskiner.

Jag jobbar själv inom IT och har snackat lite med nät-tekniker här så jag ska nedgradera FW på AP, de sa att den senaste är buggig.
Jag byter kanal och ner till 20Mhz för test.
Jag har även plockat en AP AC PRO här från jobbet som jag kan testa med.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Bildexpert 📺

En sådan här ofta återkommande fråga:

1) Ur TV-tillverkarnas synpunkt räcker 100 mbit trådat väl efter de mest krävande officiella tjänsterna idag handlar om 20–40 mbps likt Netflix och Bravia Core. Kravet på mer än 100 mbps kommer för 8K-strömning så det lär förhoppningsvis ändras i framtiden. Men idag finns inget egentligt behov av mer än 100 mbit trådat ur TV-tillverkarnas synpunkt.

2) Låg hastighet på Wifi är som alltid med Wifi: helt och hållet upp till situationen. TV:n själv kan blockera signalen och den står i vad som kanske är en ogynnsam position. Det förekommer också att aktiva HDMI-anslutningar fungerar som störsändare – samt det omvända med att Wifi stör ut HDMI-anslutningen. Därav kraven på certifierade HDMI-kablar på tillräcklig skärmning mot interferens med Wifi och Bluetooth.

3) Kör du 100+ mbps strömmat från rippade skivor, internt nätverk eller någon form av gråszon eller inofficiella tjänster så är du utanför boxen. Så tänk utanför boxen. TV:n är inte byggd för att svara mot den situationen och då får man också ta konsekvenserna av detta. Det kan vara att spela upp filmerna via HDMI från HTPC eller annan lösning likt Nvidia Shield. Eller vad det nu är som svarar mot de kraven man har.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det sprida sig, nu är det inte bara TVn så döper om tråden.

Jag får nu ingen länk snabbare än 173Mbit/s på Wifi.
Bland annat telefonen har tidigare kört 866Mbit/s utan problem.

Nu på eftermiddagen satt jag och labbade lite i CloudKeyn, helt plötsligt började den loopa inloggning, fick inloggning med bara vit bakgrund, fick meddelande om att det var problem att ladda sidan med mera.
Gick sedan in i Dashboard genom direkt länk, då kom jag in.
Efter någon timme gick det att logga in som vanligt.

Tog en AP AC PRO från jobbet = samma problem, långsamma länkar.
Stängde av 2.4Ghz och körde då bara 2 enheter på 5Ghz. Samma sak.
Förstår inte varför det helt plötsligt är såhär.

Slänga ut skiten och skaffa Aruba istället.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ta cloudkey/kontrollern ur ekvationen. Återställ enheterna och ställ in de stand alone med telefonen, lirar det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ta cloudkey/kontrollern ur ekvationen. Återställ enheterna och ställ in de stand alone med telefonen, lirar det då?

Får pyssla lite mer i helgen om jag hinner.
Låter märkligt om CloudKeyn skulle göra detta men man vet aldrig.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Fick rätt på det inatt.
Hel nollställning av switch och AP + satte exakt samma inställningar som innan.
80Mhz och kanal 40 på 5Ghz.
TV har nu 866Mbit-länk, likaså en laptop, 2 telefoner och en Surface.
Andra prylar lite längre ifrån är 233~600.

Bredbandskollen på TV ger 250/250 och 4K från NAS fungerar nu utan problem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]